طی سال‌های اخیر مفاهیم مختلفی برای نخستین بار وارد دایره‌المعارف صنعت ویدیو گیم شدند که یکی از مهم‌ترینشان استریم است. استریم، به فعالیتی گفته می‌شود که در آن کاربر از تجربه‌ی یک بازی فیلم گرفته و به صورت زنده آن را از طریق پلتفرم مربوطه به اشتراک می‌گذارد تا علاقه‌مندان به تماشایش بنشینند.

استریم، امروزه از محبوبیت بسیار زیادی در میان گیمرها برخوردار است؛ محبوبیتی که باید به پای توییچ نوشته شود. آمازون در ژوئن ۲۰۱۱ میلادی سرویس مزبور را راه‌اندازی کرد و شرایط را برای علاقه‌مندان به این حوزه فراهم ساخت. با گذشت زمان، تعداد استریمرها و بازدیدکنندگانشان افزایش یافت. تعداد آن‌ها به قدری افزایش یافته که حالا ترافیک مصرفی توسط استریمرها و کاربران توییچ بیشتر از تمامی سرویس‌های آنلاین شبکه‌ی HBO است.

افزایش محبوبیت استریم و توییچ در صنعت ویدیو گیم، دو نتیجه‌ی بسیار مهم داشته است؛ نتیجه‌ی اول، کشاندن بسیاری از شرکت‌ها به سمت استریم و ایجاد یک پلتفرم پخش زنده بود؛ برای مثال، می‌توان مایکروسافت را نام برد که سعی داشت با میکسر به رقابت با توییچ برود اما عملکرد ضعیف سرویسش منجر به بسته شدن آن در جولای سال ۲۰۲۰ میلادی شد؛ نتیجه‌ی دوم و پایانی، افزایش روزانه‌ی تعداد استریمرها بوده است. به هر حال، استریمرهای مشهور نه تنها از طرف اسپانسرهای خود، بلکه از طرف هواداران حمایت مالی دریافت می‌کنند. در نتیجه، شغل پردرآمدی است.

در ادامه‌ی مطلب قصد دارین به معرفی مشهورترین استریمرهای کنونی صنعت ویدیو گیم بپردازیم.

TimtheTatman

تعداد فالوئرها: ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر

ارزش دارایی‌ها: ۸ میلیون دلار

تیموتی جان بتار، یک استریمر آمریکایی بوده و برخلاف تعداد قابل‌توجهی از فعالان این حوزه، هیچ شغل دیگری نداشته و تمام تمرکزش روی توییچ قرار دارد. او در سال ۲۰۱۲ میلادی استریم بازی‌های ویدیویی را آغاز کرد و به مرور زمان توانست مورد توجه قرار گرفته و طرفداران زیادی را جذب کند. همین محبوبیت بالا باعث شد بسیاری از شرکت‌ها خواهان همکاری با او باشند که شاخص‌ترینشان می‌توان به مانستر انرژی اشاره کرد.

تیموتی جان بتار با نام TimTheTatMan هم شناخته شده و طیف متنوعی از بازی‌های ویدیویی را استریم می‌کند. با این حال، اکثر اوقات مشغول پخش ویدیو با محوریت Fortnite و Overwatch است. در ضمن، همسرش اغلب به او پیوسته و در پخش زنده‌ها همراهی‌اش می‌کند.

TheGrefg

تعداد فالوئرها: ۷ میلیون نفر

ارزش دارایی‌ها: ۱۲ میلیون دلار

لامو دیوید، یک استریمر اسپانیایی بوده و تحت عنوان TheGrefg فعالیت می‌کند. او معمولا مشغول استریم Fortnite است اما گاهی اوقات Valorent را ترجیح می‌دهد.

لامو دیوید یک کانال یوتوب داشته و از اینفلوئنسرهای پرطرفدار اسپانیایی به شمار می‌رود.

Myth

تعداد فالوئرها: ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر

ارزش دارایی‌ها: ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار

علی قبانی، یک استریمر آمریکایی بوده و در میان کاربران توییچ با نام Myth و صد البته مهارت‌های قابل‌توجهش در Fortnite شناخته می‌شود. او در چهار سالگی به بازی‌های ویدیویی علاقه‌مند شد و در سال ۲۰۱۶ میلادی به صورت حرفه‌ای وارد حوزه‌ی استریم شد. کانال او در آن زمان Paragon نام داشت.

بسیاری از کارشناسان و طرفداران ورزش‌های الکترونیک، علی قبانی را بهترین گیمر فورتنایت می‌دانند. او در حال حاضر کاپیتان تیم Team Solomid بوده و به رقابت با اینفلوئنسرهای مشهوری مانند نینجا پرداخته است. او همچنین فعالیت زیادی در یوتیوب دارد؛ فعالیتی که باعث شده ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دنبال‌کننده‌ی کانالش شوند.

Pokimane

تعداد فالوئرها: ۷ میلیون و۵۰۰ هزار نفر

دارایی خالص: ۲ میلیون دلار

ایمان انیس در مراکش به دنیا آمد و حالا ملیتی کانادایی دارد. او از نام مستعار Pokimane استفاده کرده و نه تنها یکی از بهترین استریمرهای دختر است، بلکه هر روز به محبوبیتش به عنوان یک اینفلوئنسر فضای مجازی افزوده می‌شود. کانال یوتیوب او در حال حاضر بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد.

ایمان انیس در آگوست سال ۲۰۱۸ میلادی به رویداد Teen Choice Awards دعوت شد و از آن‌جا، یک استریم پخش کرد. هدف از چنین کاری، تبلیغ استریم و شناساندن آن به طیف گسترده‌تری از کاربران اینترنت بود. در ضمن، او معمولا Fortnite و League of Legends استریم کرده و با برندهای مختلفی از جمله Winky Lux همکاری داشته است.

AuronPlay

تعداد فالوئرها: ۷ میلیون و ۸۰۰800 هزار نفر

ارزش دارایی‌ها: ۹ میلیون دلار

رائول آلوارز جینز یک اینفلوئنسر فضای مجازی بوده و با نام AuronPlay فعالیت می‌کند. میزان رشد کانال توییچ او در سال ۲۰۲۰ میلادی بیشتر از تمامی رقبا بوده و از این حیث رکورددار محسوب می‌شود. جینز همچنین یک کانال یوتیوب دارد که تعداد دنبال‌کنندگانش ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است.

AuronPlay اغلب مشغول استریم Rust است.

XqcOW

تعداد فالوئرها: ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر

ارزش دارایی‌ها: ۴ میلیون دلار

فلیکس لنگیل، یک استریمر فرانسوی-کانادایی بوده و در میان علاقه‌مندان این حوزه با نام‌های xQcOw یا xQc شناخته می‌شود. او قبل از اینکه به فعالیت در حوزه‌ی استریم بپردازد، یکی از بازیکنان مشهور ورزش‌های الکترونیک بود اما در سال ۲۰۱۹ میلادی تصمیم گرفت از این رقابت‌ها کنار بکشد. او در سال ۲۰۲۰ موفق شد لقب «پربازدیدترین استریمر توییچ» را به دست بیاورد. لنگیل در یوتیوب هم فعال بوده و از طریق کانال خود ویدیوهای متفاوتی را به اشتراک می‌گذارد.

Rubius

تعداد فالوئرها: ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر

ارزش دارایی‌ها: ۷ میلیون دلار

روبن دوبلس گاندرسن، یک استریمر اسپانیایی-نروژی بوده و در میان علاقه‌مندان استریم با نام Rubius شناخته می‌شود. او برخلاف بسیاری از استریمرها که تمرکزش روی عناوین خاصی قرار داد، محصولات متنوعی را استریم می‌کند. با این حال، عنوانی که باعث شد به محبوبیت کنونی‌اش برسد، The Elder Scrolls V: Skyrim بود.

روبن دوبلس گاندرسن فعالیت بسیار زیادی در یوتیوب دارد. همین فعالیت زیاد هم باعث شده ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دنبال‌کننده‌ی کانالش باشند.

Shroud

تعداد فالوئرها: 9۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر

ارزش دارایی‌ها: ۱۶ میلیون دلار

مایکل گرشک با نام مستعار Shroud، از استریمرهای کانادایی است. او فعالیت خود را با شرکت در رقابت‌های حرفه‌ای Counter-Strike: Global Offensive آغاز کرد و با گذشت چهار سال، تصمیم گرفت کنار کشیده و فعالیت در حوزه‌ی استریم را آغاز کند.

برخی از استریمرها بخش عمده‌ی استریم‌های خود را به یک بازی اختصاص می‌دهند اما چنین موضوعی برای شرود صادق نیست. او عناوین مختلفی از جمله The Culling، PlayerUnknown’s Battlegrounds، Tom Clancy’s The Division، H1Z1 و Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege را استریم می‌کند.

شرود در یک برهه‌ی زمانی توییچ را رها کرد و به استریم روی میکسر پرداخت. پس از اینکه سرویس مایکروسافت بسته شد، او به سرویس آمازون بازگشت. او همچنین یک کانال یوتیوب دارد.

Tfue

تعداد فالوئرها: ۱۰ میلیون و ۰۰ هزار نفر

ارزش دارایی‌ها: ۶ میلیون دلار

ترنر الیس تنی یا Tfue، از استریمرهایی محسوب می‌شود که طی مدت زمان بسیار کوتاهی توانست نام خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد. او شهرت خود را مدیون Fortnite Battle Royale و کلن FaZe است. البته او دیگر در FaZe عضویت ندارد.

پس از اینکه استریم فورتنایت را شروع کرد، با گذشت تنها ۱۲ ماه توانست طرفداران زیادی پیدا کند؛ این موضوع را باید به پای مهارت بالایش در این بازی بتل رویال نوشت. ترنر الیس تنی همچنین در یوتیوب فعالیت داشته و آنجا بالغ بر ۱۲ میلیون دنبال‌کننده دارد.

Ninja

تعداد فالوئرها: ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر

ارزش دارایی‌ها: ۲۵ میلیون دلار

تایلر بلوینز، یک استریمر آمریکایی بوده و در میان طرفدارانش با نام Ninja شهرت دارد. او در دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی موفق شد رکورد تعداد فالوئرها را در توییچ شکانده و از این جهت، بالاتر از تمامی استریمرهای این سرویس محبوب قرار بگیرد.

نینجا در سال ۲۰۰۹ میلادی در رقابت‌های حرفه‌ای Halo 3 شرکت کرد. با گذشت دو سال، ورزش‌های الکترونیک را کنار گذاشت و به فعالیت در حوزه‌ی استریم پرداخت. او نخست روی H1Z1 تمرکز داشت و سپس PlayerUnknown’s Battlegrounds. را ترجیح داد. او نهایتا فورتنایت را انتخاب کرد و همین تصمیم باعث شد بازدیدکنندگانش در مدت کوتاهی رشد کرده و به شهرت بسیار زیادی دست پیدا کند.

تایلر بلوینز با چهره‌های مشهوری از جمله دریک استریم مشترک داشته است. استریم آن‌ها رکورد توییچ را با ۶۳۵ هزار بازدیدکننده‌ی همزمان شکاند.