بدون شک اولین انتخاب تمامی استریمرها برای به موفقیت رسیدن در فعالیت‌های استریمینگ، ملحق شدن به توییچ و تلاش برای به شهرت رساندن کانال توییچ اختصاصی خودشان است.

توییچ امروزه با میلیون‌ها مخاطب از سرتاسر جهان و همچنین در بر گرفتن هزاران کاربر ایرانی و فارسی‌زبان، به یکی از بزرگترین مراجع استریمینگ در جهان و همچنین ایران تبدیل شده و بدیهی است که یک استریمر موفق باید بر اساس وضعیت امروز جامعه‌ی استریمرها و مخاطبین موجود در این شبکه، نوع فعالیت خود را سر و سامان دهد و از توییچ به بهترین شکل ممکن به عنوان بزرگترین پلتفرم استریمینگ موجود، بهره ببرد.

تعداد بسیار بالای استریمرهای فعال در توییچ و البته طیف وسیع مخاطبین با سلیقه‌ها و علاقمندی‌های مختلف، سبب به وجود آمدن یک فضای رقابتی شلوغ و پرچالش شده است که برنامه‌ریزی‌های متعددی را برای به موفقیت رسیدن در این زمینه می‌طلبد. از طرفی استریمرهای تازه‌کار با بازدیدهای نسبتا پایین را داریم که پس از استریمرهای پرکار و قدیمی رده‌بندی می‌شوند و از طرفی دیگر جامعه‌ی بزرگ مخاطبین که از سلیقه‌های متنوع و آمار رو به رشدی تشکیل شده‌اند و هدف شما جلب توجه آن‌ها در این فضای شلوغ و شدیدا رقابتی است.

با این حساب بدیهی به نظر می‌رسد که شما به عنوان یک استریمر در توییچ باید به پارامترهای مختلفی توجه داشته باشید که به طور مستقیم نسبت به وضعیت استریم شما و آمار و بازخورد مخاطبین تاثیرگذار خواهند بود. شما با این که تا حد زیادی می‌توانید سبک و سیاق منحصر به فرد خود را به کار ببرید و متفاوت به نظر برسید، همچنان باید بر اساس قاعده و نظم مشخصی کار خود را جلو ببرید که به طور چشمگیری روی پیشرفت شما در محیط درون توییچ و همچنین دیگر پلتفرم‌های استریمینگ تاثیرگذار خواهد بود.

با یک جست و جوی سریع در اینترنت می‌توانید حجم زیادی از آموزش‌های متنی و ویدیویی را پیدا کنید که درباره‌ی چگونگی به موفقیت رسیدن در توییچ و توسعه‌ی یک کریر استریمینگ بزرگ صحبت می‌کنند. اغلب این آموزش‌ها به موارد مشابهی می‌پردازند که شاید همین حالا نیز از آن‌ها باخبر باشید، اما در بعضی از آن‌ها به نکات بسیار مهمی اشاره شده است که کم‌تر کسی به آن‌ها توجه می‌کند. ما سعی کرده‌ایم با جمع‌آوری و بررسی تعداد زیادی از این نکات مفید و کاربردی در پروسه‌ی به موفقیت رسیدن شما در توییچ، بهترین‌های آن‌ را با شما به اشتراک بگذاریم.

مواردی که قطعا عمل کردن به آن‌ها تاثیر چشمگیری در رشد و موفقیت شما در توییچ و دیگر پلتفرم‌های مشابه خواهد داشت. در ادامه به مرور 5 نکته‌ی مهمی می‌پردازیم که باید حین برگزاری نخستین استریم خود آن‌ها را رعایت کنید.

عنوان (Title) جذابی داشته باشید

اولین چیزی که از جانب شما توجه مخاطبین را حین جست و جو بین کانال‌های مختلف توییچ جلب می‌کند، بدون شک عنوان یا همان Title استریم درحال پخش شماست. عنوان استریم شما باید به گونه‌ای باشد که سریعا با کلمات کلیدی و جالب توجه، مخاطبی را که درحال جست و جو بین کانال‌های مختلف است را به سمت خود جذب و آن را وارد استریم شما کند.

برای پی بردن به چگونگی خلق یک عنوان کارآمد و منحصر به فرد، ابتدا عنوان بسیاری از استریم‌های درحال پخش توییچ فارسی را مورد بررسی قرار دهید و ارزیابی کنید که کدام یک از عناوین شما را نسبت به وارد شدن به استریم ترغیب می‌کند؟ سپس با نگاهی به عناوین قبلی همان استریمرها، شیوه و فرمول آن‌ها برای نوشتن یک عنوان خوب را ارزیابی کنید و از نتیجه‌ی این بررسی برای نوشتن یک عنوان مناسب برای خود بهره ببرید. یکی از مواردی که استریمرهای ایرانی به صورت متغیر از آن استفاده می‌کنند، عنوانی به زبان انگلیسی است. این مورد ممکن است بسته به نوع مخاطب و محتوای شما، بازخوردهای متنوعی داشته باشد و تا حد زیادی نمی‌توان استفاده از آن را به همه‌ی استریمرهای فارسی‌زبان توصیه کرد.

به عنوان یک استریمر تازه‌کار که قصد دورقمی کردن تعداد تماشاگران استریم خود را دارد، باید از تایتلی استفاده کنید که توجه اکثر مخاطبین فارسی‌زبان را به سمت خود جلب کند. از همین رو استفاده از یک عنوان انگلیسی در ابتدای کار توصیه نمی‌شود. اما لازم به ذکر است که شما هر ایده‌ی جدید و متفاوتی را می‌توانید مورد آزمون و خطا قرار دهید تا به مرور زمان بهترین فرم عنوان‌نویسی را پیدا کنید.

لینک استریم را به اشتراک بگذارید

اگر می‌خواهید برای اولین بار آنلاین شوید و گیمپلی خود را استریم کنید، از تمامی شبکه‌های مجازی که در دسترس‌تان قرار دارند استفاده کنید تا لینک استریم درحال پخش خود را به اشتراک بگذارید و همزمان با شروع استریم، تعداد زیادی تماشاگر را به استریم خود دعوت کنید. استریم شما به محض آغاز شدن از طریق یک تصویر شاخص به همراه یک عنوان متنی در لیست استریم‌های درحال پخش رده‌بندی می‌شود و به نمایش در می‌آید.

استریم شما بسته به تعداد بازدید کنندگانی که در استریم حضور دارند، در مقاطع بالاتری قرار می‌گیرد و کاربران دیگر استریم شما را پیش از بسیاری از استریم‌های دیگر با تعداد تماشاگران پایین‌تر مشاهده می‌کنند. استریمرهای زیادی هستند که برای اولین بار استریم می‌کنند یا می‌خواهند ستاپ استریمینگ خود را تست کنند و بازدید تک رقمی یا حتی صفر دارند. در ساعات شلوغ و پربازدید، صدها استریمر به طور همزمان آنلاین می‌شوند و می‌توان مشاهده کرد که تعداد قابل توجهی از استریم‌ها با بازدیدهای تک رقمی در حال اجرا هستند و طبیعتا بازدیدکنندگان جدید به ندرت به آن‌ها مراجعه می‌کنند و وارد استریم‌هایی با بازدید بسیار کم می‌شوند.

مخاطبین جدید اغلب وارد استریم‌های پربازدید می‌شوند و به ندرت حتی به استریمر یا نوع استریم و بازی آن توجه می‌کنند. از همین رو بهتر است خود را از قسمت‌های بایر و کم‌بازدید لیست استریم‌های درحال پخش، با به اشتراک گذاشتن لینک استریم یا حتی مشاهده‌ی استریم خود با استفاده از پلتفرم‌های دیگر، بیرون بکشید و به قسمت‌های بالای لیست ببرید تا خیلی زود روند افزایشی تماشاگران را مشاهده کنید. شما می‌توانید با استفاده از تلفن‌های همراه افرادی که در اطرافتان حضور دارند به تماشای استریم خود بپردازید. همچنین توصیه می‌شود که پیش از شروع استریم با دوستان نزدیک و اعضای خانواده‌ی خود هماهنگ کنید که استریم شما را تماشا کنند.

یکی دیگر از روش‌های بسیار خوب و کارآمد به اشتراک گذاشتن لینک استریم، استفاده از شبکه‌های مجازی است. از توییتر و تلگرام گرفته تا اینستاگرام و دیسکورد، شما با بازارگرمی و تبلیغ در تمامی این پلتفرم‌ها می‌توانید بخش عمده‌‌ی مخاطبین خود را پیدا و به تماشای استریم دعوت کنید. شما در هر یک از این شبکه‌های مجازی باید با گیمرها و به طور کلی جامعه‌ی استریمینگ ایران ارتباط برقرار کنید و به مرور زمان خود را به مخاطبین بیشتری معرفی کنید. یکی از بهترین روش‌های جذب مخاطب، استفاده از بخش Self Promotion در اغلب سرورهای دیسکورد استریمرهای ایرانی است. بسیاری از استریمرهای معروف فارسی‌زبان، در سرور دیسکورد خود بخشی را به نام Self Promotion تعبیه کرده‌اند که می‌توانید از طریق آن به صورت آزادانه کانال خود را تبلیغ کنید و به جذب مخاطبین جدید بپردازید.

ستاپ استریمینگ خود را چک کنید

پس از اینکه مخاطب به هر طریقی وارد استریم شما شد، نوبت به خود شما می‌رسد که با اجرای جذاب و گیمپلی سرگرم‌کننده‌ی خود آن را دقایق طولانی و حتی ساعت‌ها در استریم خود نگه دارید. یکی از دلایل ترک استریم توسط بیننده، وجود ایراد فنی در تنظیمات نرم‌افزاری یا اتصالات سخت‌افزاری است. چنانچه با تمامی قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای استریم کردن و همچنین تمامی تنظیمات نرم‌افزاری آن آشنا باشید، می‌دانید که مجموعه‌ی بزرگی از ابزارها و قطعات مختلف با تنظیمات متعددی در کنار هم جمع شده‌اند و قرار است به طور کاملا بی‌نقصی کار را جلو ببرند.

فقط کافی است کابل وب‌کم شما از پلاگ خارج شود یا کاملا سهوی یکی از منابع تعریف شده در OBS غیرفعال شود و چند دقیقه‌ای هم طول بکشد و شما از آن بی‌خبر باشید، مشاهده خواهید کرد که تعداد قابل توجهی از مخاطبین استریم شما را ترک می‌کنند و مجددا باید کار را از ابتدا آغاز کنید. پیشنهاد ما به شما این است که در صورتی که از نرم‌افزار OBS یا نمونه‌های مشابه استفاده می‌کنید، با استفاده از ریکوردر تعبیه شده در داخل نرم‌افزار، تمامی منابع صوتی و تصویری خود را آزمایش کنید و از کارکرد بی‌نقص آن‌ها مطمئن شوید. ورودی‌ها و خروجی‌های صوتی مختلف از جمله مواردی هستند که ممکن است نیاز به بررسی و تغییر تنظیمات داشته باشند.

هوشمندانه بازی خود را انتخاب کنید

در ابتدای کار وقتی که بازدید ثابت کمی دارید و می‌خواهید نخستین مخاطب‌های خود را جذب کنید، نسبت به انتخاب بازی مورد نظر خود برای استریم کردن بسیار حساس و هوشمندانه تصمیم بگیرید. هر چند سال یک بار شاهد ظهور موج جدیدی از بازی‌های همه‌گیر هستیم که به صورت رایگان منتشر می‌شوند و پلیرهای بسیار زیادی به آن‌ها دسترسی دارند.

از آخرین عناوین همه‌گیر و پرطرفدار می‌توان به Fortnite و Call of Duty: Warzone اشاره کرد که همواره استریمرهای زیادی مشغول استریم کردن آن‌ها هستند. حتی در میان استریمرهای ایرانی هم می‌توان به طور همیشگی مشاهده کرد که تعداد زیادی از استریمرها بازی‌های بتل رویال را استریم می‌کنند و بسیاری از آن‌ها بازدیدهای بسیار کمی هم دارند. به نوعی می‌توان گفت موج ناگهانی عناوین همه‌گیر و پرطرفدار، همزمان موجب پدیدار شدن تعدادی استریمر پربازدید و مشهور می‌شود که به طور تخصصی فقط یک بازی را استریم می‌کنند و به ندرت سراغ بازی‌های دیگر در سبک‌های مختلف می‌روند. پیشنهاد ما به شما این است که با انتخاب بازی‌های متفاوتی که استریمرهای کم‌تری آن‌ها را استریم می‌کنند، خود از زیر سایه‌ی استریم‌های چندهزارتایی بازی‌های بتل رویال بیرون بکشید و با تجربه‌ی بازی‌های مختلف از سبک‌های گوناگون، مخاطبینی را که مدام شاهد بازی‌های تکراری بوده‌اند را به سمت خود جذب کنید و محتوای بسیار متفاوت‌تری را برای آن‌ها به نمایش درآورید.

بازی‌های چالش‌برانگیز و سختی که پلیرها به ندرت به سراغشان می‌روند و اغلب علاقه‌ی زیادی به تماشای گیمپلی آن‌ها دارند، از جمله بازی‌هایی هستند که استریم کردن آن‌ها می‌تواند بسیار هوشمندانه باشد. بدیهی است که برای ارائه‌ی یک گیمپلی حرفه‌ای در یک بازی سخت و چالش‌برانگیز نیاز به تمرین زیادی دارید، اما همچنان می‌توانید با به نمایش گذاشتن تمرینات و تلاش‌های پیاپی خود، سبک متفاوتی از استریم را به ارمغان آورید. یکی از روش‌های انتخاب یک بازی مناسب برای استریم، بررسی عناوین درحال استریم در توییچ یا آپارات و پلتفرم‌های مشابه است. شما بهتر است بازی‌هایی را انتخاب کنید که استریمرهای کمی آن‌ها را استریم می‌کنند اما بازدید بسیار خوبی دارند. یا حتی با تست کردن بازی‌های متعدد از سبک‌های مختلف، سبک و سیاق موردعلاقه‌ی مخاطبین اطراف خود را پیدا کنید.

با اهداف مالی وارد این حرفه نشوید

بسیاری از مخاطبین و بینندگان همیشگی استریمرهای معروف ممکن است با مشاهده‌ی موقعیت اقتصادی آن‌ها و دونیت‌های پیاپی‌شان، تصمیم بگیرند که با هدف کسب درآمد بسیار بالا وارد این عرصه شوند و فعالیت‌های استریمینگ خود را آغاز کنند. پیشنهاد ما به شما این است که بدون چشم‌داشت مالی وارد این حرفه شوید و قبل از هرگونه فرصت اقتصادی دیگری در نظر داشته باشید که استریمینگ نوعی سرگرمی است که در صورت به موفقیت رسیدن در آن می‌توانید نیازهای مالی خود را در جهت ارتقای سطح کیفی استریم تا حد زیادی برطرف کنید. اگر از همان ابتدا به دنبال رسیدن به اهداف اقتصادی وارد عرصه‌ی استریمینگ شوید و مدام به مخاطبین خود یادآوری کنید که از شما به صورت مالی حمایت کنند، با بازخوردی کاملا معکوس مواجه خواهید شد و بخش قابل توجهی از بازدید خود را از دست خواهید داد.

شما باید در ابتدا به صورت تفریحی شروع به استریم کنید و سپس در صورت استقبال اطرافیان و جلب توجه مخاطبین جدید، با یک برنامه‌ریزی سبک که بتوانید در کنارش به دیگر کارهای تخصصی‌تان نیز رسیدگی کنید، به صورت ثابت طبق یک جدول هفتگی به استریم کردن بپردازید. استریم کردن بر اساس یک برنامه‌ی فشرده و تمام‌وقت در صورت عدم موفقیت در جذب مخاطب می‌تواند پس از مدتی آسیب‌های روحی و روانی سنگینی را به شما وارد کند. بسیاری از استریمرهای تازه‌کار حتی ممکن است سرمایه‌گذاری گران‌قیمتی را به تهیه‌ی تجهیزات برای انجام این کار اختصاص دهند و پس از مدتی ضرر زیادی را متحمل شوند.

راهنمای اولین استریم

پرداختن به این موارد حین برگزاری نخستین استریم حرفه‌ای‌تان می‌تواند تاثیر بسیار چشمگیری روی بازخورد استریم‌های اولیه‌تان داشته باشد و شروع خوبی را برای کانال شما رقم بزند. عرصه‌ی استریمینگ پر از نکات ریز و درشتی است که باید حین فعالیت در این زمینه آن‌ها را مد نظر داشته باشید. موارد ذکر شده در این مطلب به طور مستقیم نه تنها تاثیر چشمگیری در عملکرد نخستین استریم شما خواهد داشت، بلکه باعث می‌شود که به مرور زمان به نکات جزئی‌تری توجه کنید که تاثیر بسزایی روی بازخورد مخاطبین دارند و احتمالا در آغاز کار از آن‌ها بی‌خبرید. همچنین شایان به ذکر است که پرداختن به این موارد تنها مختص اولین استریم نیست و به طور پیوسته باید حین برگزاری تمامی استریم‌هایتان به آن‌ها عمل کنید.

هر یک از این موارد می‌توانند به نقاط قوتی در فعالیت‌های استریمینگ شما تبدیل شوند که تا حد زیادی به موفقیت رسیدن و رشد کانال شما را تضمین می‌کنند. با دیگر مطالب آموزشی ما در ریمیت همراه شوید تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی استریمینگ و تبدیل شدن به یک استریمر موفق کسب کنید.