استریم کردن با کنسول بسیاری از چالش‌های موجود در پروسه‌ی جمع‌آوری تجهیزات استریمینگ را از بین برده و به طور کلی کار شما را ساده‌تر می‌کند. اما بازی کردن و همچنین استریم با استفاده از کامپیوترهای شخصی هم طرفداران مختص به خود را دارد.

زیرا با استفاده از یک PC گیمینگ به آرشیو بسیار بزرگتری از بازی‌های مختلف دسترسی دارید و علاوه بر آن می‌توانید ویژگی‌های مختلف یک کامپیوتر قدرتمند را نیز مورد استفاده قرار دهید. یک کامپیوتر مناسب استریمینگ اما نیازمند قطعات قدرتمندی است تا بتواند هر دو پروسه‌ی اجرای بازی و استریم را به راحتی انجام دهد. در ادامه‌ی این مطلب قطعات مورد نیاز شما برای تهیه‌ی یک کامپیوتر گیمینگ و مناسب برای کار استریم را معرفی کرده و در ادامه‌ی آن به معرفی تجهیزات جانبی و مورد نیاز برای انجام این کار می‌پردازیم.

قبل از هرچیزی برای تهیه‌ی یک کامپیوتر جهت انجام کارهای استریم، باید یک چشم‌انداز کلی از خروجی کار خود داشته باشید. استریم کردن به طور کلی روش‌های مختلفی دارد که در سطح‌های متفاوتی رده‌بندی می‌شوند. علاوه بر تنظیمات گرافیکی متفاوتی که برای هر بازی تعبیه شده است و مقادیر متفاوتی از سخت‌افزار کامپیوتر شما را اشغال می‌کنند، باید به این مورد نیز توجه داشته باشید که چه کیفیت خروجی مطلوبی را برای استریم خود در نظر گرفته‌اید. در واقع حداقل قطعات مورد نیاز شما برای استریم کردن، به رزولوشن و خروجی کیفی استریم شما بستگی دارد. رزولوشن‌های قابل انتخاب برای تنظیمات یک استریم به این ترتیب رده‌بندی می‌شوند:

بدیهی است که هرچه رزولوشن و مقدار فریم ریت شما بالاتر باشد، استریمتان از سطح کیفی بالاتری برخوردار بوده و طبیعتا به قطعات قدرتمندتری نیاز دارید. تنظیمات کیفیت استریم حین شروع یک استریم توسط شما تعیین می‌شود و می‌توانید تمامی خروجی‌های صوتی و تصویری را از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنید. حین تنظیم خروجی تصویر مورد نظر خود باید به قدرت سخت‌افزاری کامپیوتر خود توجه داشته و از ظرفیت‌های آن باخبر باشید. در صورتی که سخت‌افزار ضعیفی داشته باشید و تنظیمات کیفی شما با قدرت سخت‌افزاری‌تان همخوانی نداشته باشید، با مشکلاتی از قبیل افت فریم و لگ شدن استریم، کیفیت پایین صدا، کیفیت پایین تصویر، پیکسلی شدن تصویر و بسیاری از موارد از این قبیل مواجه خواهید شد. از همین رو باید تنظیمات کیفیت صوتی و تصویری خود را بسته به قدرت سخت‌افزاری کامپیوترتان تعیین کنید.

برای ارزیابی قدرت سخت‌افزاری مورد نیازتان جهت اجرای یک استریم باکیفیت به همراه ارتباطی پایدار و قوی، باید دو پارامتر مختلف را بررسی کنید. حین اجرای یک بازی و استریم کردن آن، سخت‌افزار شما از دو جهت مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی اجرای خود بازی با نرخ فریم ثابت و رزولوشن و جلوه‌های گرافیکی مطلوب و دیگری بارگذاری استریم و انجام کارهای نرم‌افزاری مربوط به آن. برای مثال اگر توییچ را پلتفرم استریمینگ شما در نظر بگیریم، برای برقراری یک ارتباط زنده علاوه بر یک سرویس اینترنتی پرسرعت و پایدار، به یک پردازنده‌ی دوهسته‌ای و 4گیگابایت رم نیاز دارید. توجه داشته باشید که این پردازنده‌ی دوهسته‌ای و 4گیگابایت رم صرفا جهت بارگذاری استریم روی توییچ مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای اجرای هر بازی به حداقل قدرت سخت‌افزاری مورد نیاز اعلام شده برای آن نیاز خواهید داشت. در اینجا به عنوان مثال بازی Fortnite را برای بررسی قدرت سخت‌افزاری مورد نیازتان مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. بازی Fortnite یک بازی آنلاین و مدرن است که از تمامی تکنولوژی‌های گرافیکی نسل جدید برخوردار نیست، اما نسبت به بازی‌های قدیمی سطح کیفی قابل توجهی دارد و می‌توان قدرت سخت‌افزاری مورد نیاز برای اجرای آن را حداقل قدرت سخت‌افزاری مورد نیاز برای استریم کردن و اجرای بازی به طور همزمان با استفاده از یک PC دانست.

توصیه‌ی ما به شما این است که برای تهیه‌ی سخت‌افزارهای مورد نیاز جهت جمع‌آوری یک کامپیوتر مناسب برای اجرای بازی و استریمینگ، چنانچه بودجه‌ی محدودی دارید، حداقل نیازهای سخت‌افزاری یک بازی را هدف قرار ندهید و در عوض به تهیه‌ی حداقل قطعات موردنیاز برای اجرای تمامی بازی‌های جدید بپردازید. در هر صورت جهت موفقیت در این کار، تنها اجرای یک بازی نیست که نیاز سخت‌افزاری شما در رابطه با بازی مذکور را برطرف می‌کند. زیرا مخاطب از استریمر مورد علاقه‌ی خود انتظار دارد که بازی‌ها را با تنظیمات گرافیکی بالایی اجرا کند و از طریق استریم، جلوه‌های گرافیکی جذاب آن را برای بیننده به نمایش درآورد. جهت اجرای بازی Fortnite به یک پردازنده‌ی 2.8 Ghz Core i5 یا بهتر، 8گیگابایت رم DDR3 و یک کارت گرافیک GTX 660 یا AMD 7870 با 2گیگابایت حافظه‌ی تصویری (Video Ram) یا بهتر نیاز دارید. با استفاده از این مشخصات سخت‌افزاری، می‌توانید بازی Fortnite را با رزولوشن 1080p و نرخ فریم 60 اجرا کنید. این خروجی بسیار مطلوبی است اما هنگامی که با استفاده از همین سخت‌افزار به طور همزمان به استریم کردن بپردازید، در واقع مقدار بیشتری از ظرفیت سخت‌افزاری کامپیوتر خود را درگیر کرده و به احتمال بسیار زیاد با مشکلاتی نظیر افت فریم مواجه خواهید شد. به همین خاطر به یک کامپیوتر با قطعات سخت‌افزاری قوی‌تر از مقدار مورد نیاز برای اجرای این بازی نیاز دارید. با اضافه کردن قدرت مورد نیاز سخت‌افزاری جهت استریم کردن از طریق توییچ به مشخصات سخت‌افزاری ذکر شده در بالا، به این مشخصات جدید می‌رسیم:

این قطعات سخت‌افزاری برای اجرای بازی Fortnite و همچنین استریم کردن آن به طور همزمان، کاملا مناسب‌اند و به طور کلی گیمپلی روان و بدون افت فریمی را در کنار استریمی پایدار و بدون مشکلات پردازشی به ارمغان می‌آورند. توجه داشته باشید که این قطعات پیشنهادی تنها با توجه به سخت‌افزار مورد نیاز بازی Fortnite و قدرت لازم برای استریم کردن آن نام برده شده‌اند و در صورتی که می‌خواهید به استریم کردن بازی‌های جدید و به مراتب بهتر – از لحاظ گرافیکی – بپردازید، به سخت‌افزار قدرتمندتری نیاز خواهید داشت. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به قطعات پیشنهادی جهت اجرای بازی‌های جدید که سخت‌افزار به مراتب قوی‌تری را می‌طلبند.

حداقل پردازنده‌ی پیشنهادی برای اجرای بازی‌های جدید و استریمینگ به طور همزمان

یک پردازنده یا همان CPU بدون شک قلب تپنده‌ی کامپیوتر شما خواهد بود. اگر پردازنده‌ی شما ضعیف باشد، حین اجرای بازی نرخ فریم پایین‌تری را دریافت خواهید کرد و قطعا با مشکل افت فریم و بسیاری از ضعف‌های نرم‌افزاری دیگر مواجه خواهید شد. علاوه بر اجرای بازی، پردازنده نقش بسیار مهمی را حین انجام پروسه‌ی استریمینگ ایفا می‌کند. چرا که پردازنده انکود کردن صفحه‌ی نمایشگر و به نمایش گذاشتن آن برای بینندگان درون استریم را برعهده دارد و به نوعی مهم‌ترین نقش در طول پروسه‌ی استریمینگ محسوب می‌شود. اگر با مفهوم انکود کردن یا انکودینگ آشنا نیستید؛ انکود کردن به فرایندی گفته می‌شود که طی آن تمامی تصاویر به نمایش درآمده روی صفحه نمایشگر از جمله محیط دسکتاپ و تصویر بازی و دوربین و همچنین خروجی‌های صوتی مختلف در کنار هم ذخیره شده و به یک فایل صوتی – تصویری تغییر فرمت می‌دهند. سپس به طور همزمان این فایل صوتی – تصویری را در قالب یک فایل فشرده و بهینه شده روی سرور پلتفرم استریم در مقابل بینندگان به نمایش در می‌آورد. کامپیوتر، تلویزیون یا کنسول بینندگان که به پلتفرم تماشای استریم مجهز است، این فایل انکود شده را دریافت کرده و پس از دیکود کردن آن به نمایش می‌گذارد. تمامی این پروسه در کسری از ثانیه توسط پردازنده یا همان CPU انجام می‌شود.

نکته‌ای که در رابطه با پروسه‌ی انکود کردن بسیار حائز اهمیت است، این است که انکود کردن یک فایل صوتی – تصویری با رزولوشن 1080p و نرخ فریم 60 بیش از 90% قدرت پردازش یک پردازنده‌ی 2 هسته‌ای را به خود اشغال می‌کند. در نتیجه حین خرید یک پردازنده، باید پردازنده‌ی را انتخاب کنید که بتواند به راحتی از پس اجرای بازی و انکود کردن آن جهت به نمایش درآمدن در استریم، برآید. چنانچه یک استریمر تازه‌کار هستید، پیشنهاد ما به شما پردازنده‌ی AMD Ryzen 5 3600 است.

AMD Ryzen 5 3600 یک پردازنده‌ی 6هسته‌ای است که با توجه به قیمت آن، بهترین گزینه برای انتخاب یک پردازنده‌ی میان‌رده محسوب می‌شود. این پردازنده قدرت کافی برای اجرای بازی‌های جدید را دارد و پروسه‌ی انکودینگ و دیگر عملیات نرم‌افزاری مربوط به استریم را نیز به راحتی و با سرعت بالایی انجام می‌دهد. پردازنده‌ی AMD Ryzen 5 3600 هم‌اکنون با قیمت 200دلار در فروشگاه آمازون به فروش می‌رسد و بازخوردهای بسیار مثبت خریداران این پردازنده در وبسایت آمازون، نشان دهنده‌ی محبوبیت بالای آن نزد گیمرها و علاقمندان به کامپیوترهای شخصی است.

حداقل چه اندازه و از چه نوع رم در اجرای بازی‌های جدید و استریمینگ نیاز است؟

نه تنها برای اجرای بازی‌های جدید و استریم کردن آن، بلکه برای انجام هرکاری با سرعت بالا و روان روی کامپیوتر، به چند رم قدرتمند و سریع نیاز خواهید داشت. اما رم (RAM) چیست و چرا به این اندازه مهم است؟

رم را به نوعی می‌توان محیط کاری کامپیوتر در نظر گرفت. بیاید کامپیوتر خود را یک کارگاه چوب در نظر بگیریم. در این کارگاه طیف وسیعی از ابزار و ماشین‌آلات مختلف درون قفسه‌های مخصوص به خود قرار گرفته‌اند و این قفسه‌ها را می‌توان به نوعی حافظه یا همان Hard Drive کامپیوتر در نظر گرفت. حالا فرض کنید که برای به پایان رساندن پروسه‌ی آماده‌سازی یک میز چوبی، باید چندین ابزار مختلف را به ترتیب مورد استفاده قرار دهید و در آنجا صدها و یا شاید هم هزاران قفسه پر از ابزار مختلف تعبیه شده‌اند. پیدا کردن، برداشتن و متصل کردن به پریز برق، انجام دادن کار و در نهایت بازگرداندن آن به جای اولش، پروسه‌ای است که برای آماده کردن یک میز چوبی باید صدها بار پشت سر هم تکرار کنید. وظیفه‌ی رم این است که یک بستر کاری پرسرعت را برای شما فراهم آورد. برای به ارمغان آوردن این بستر کاری پرسرعت، رم جای تمامی ابزار و ماشین‌آلات را به علاوه‌ی شیوه‌ی کار کردن با آن‌ها را می‌داند. تنها کافی است سر جای خود بنشینید و انجام کارها را به رم بسپارید. رم می‌تواند صدها ساعت فعالیت مورد نیاز برای پیدا کردن، استفاده کردن و مجددا بازگرداندن وسایل‌های مختلف را تنها در کسری از ثانیه به انجام برساند. با استفاده از رم، در آن واحد به تمامی ابزار دسترسی خواهید داشت و به راحتی می‌توانید تنها با اعمال دستورات به رم، کارهای مختلف را با سرعت زیادی انجام دهید. وظیفه‌ی رم در کامپیوتر این است که تمامی بازی‌ها، نرم‌افزارها و عملیات مختلف را برای انجام کار آماده نگه دارد و به محض دستور دادن شما، با آن‌ها وارد تعامل شده و عملیات را انجام دهد. تمامی فایل‌ها و دیتایی که در لحظه از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، در حافظه یا همان Hard Drive شما نگهداری می‌شوند و به محض مورد استفاده قرار دادن و اجرای آن‌ها، به رم منتقل شده و توسط رم مورد پردازش قرار می‌گیرند. در مقایسه با هارد درایو، رم از قیمت بسیار بیشتری برخوردار است و قطعا نمی‌توانید به اندازه‌ی حافظه‌ی هاردتان، به رم دسترسی داشته باشید.

بسته به وسعت کاری که قصد انجامش را دارید، محیط کاری‌تان نیز باید بزرگ باشد. در نتیجه برای انجام عملیات سنگین و دشواری مثل اجرای بازی‌های جدید و استریم کردن آن به طور همزمان، به مقدار زیادی رم نیاز دارید. پیشنهاد ما به شما حداقل 16گیگابایت رم DDR4 است. در رابطه با انتخاب رم از بین مدل‌های مختلف آن، باید به هماهنگ بودن آن با قطعات دیگر – به ویژه پردازنده – توجه داشته باشید. از آنجایی که پردازنده‌ی پیشنهادی ما در این مطلب AMD Ryzen 5 3600 بود، رم‌های 16گیگابایتی Corsair را به شما پیشنهاد می‌کنیم که از هماهنگی بالایی با پردازنده‌های AMD برخوردارند. 16گیگابایت رم DDR4 مدل Corsair به قیمت 90دلار در فروشگاه آمازون به فروش می‌رسد و از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

حداقل کارت گرافیک پیشنهادی برای اجرای بازی‌های جدید و استریمینگ کدام است؟

در رابطه با پروسه‌ی استریمینگ و انکود کردن، کارت گرافیک مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اما حضور یک کارت گرافیک قدرتمند برای اجرای بازی‌ها با نرخ فریم مطلوب و پایدار و همچنین رزولوشن بالا، امری حیاتی و بسیار مهم است. به نوعی می‌توان گفت کارت گرافیک مهم‌ترین قطعه در کامپیوتر برای اجرای بازی‌ها محسوب می‌شود. یک کارت گرافیک قوی به همان اندازه که در اجرای بازی‌ها مهم است، قیمت بالایی هم دارد و می‌توان از آن به عناون گران‌ترین قطعه‌ی کامپیوتر یاد کرد. برای مثال پرچمداران اخیر کمپانی محبوب انویدیا که تحت عنوان Nvidia RTX 2080 Ti در سال گذشته عرضه شده بودند، با مبلغی بیش از 1000دلار قیمت‌گذاری شده‌اند و با اینکه تمامی نیازهای شما برای اجرای بازی‌ها در بالاترین تنظیمات گرافیکی را تا چندین سال آینده برطرف خواهند کرد، خرید آن‌ها حتی برای مشتریان خارجی نیز بسیار سخت و چالش برانگیز است. اما برای کامپیوتری که قصد اجرای بازی Fortnite را با رزولوشن 1080p و نرخ فریم 60 دارد، کارت‌های گرافیک بسیار ارزان‌قیمت‌تری نیز در بازار وجود دارند که انتخاب معقولانه‌تری به نظر می‌رسند.

به عنوان حداقل کارت گرافیک مورد نیاز برای اجرای بازی‌های جدید، می‌توان مجددا به شرکت ای‌ام‌دی و کارت گرافیک AMD RX 570 اشاره کرد که 8گیگابات حافظه‌ی ویدیویی (V-RAM) دارد و انتخاب هوشمندانه و بسیار خوبی محسوب می‌شود. همانطور که مشاهده کردید، این کارت گرافیک به 8گیگابایت حافظه‌ی ویدیویی مجهز شده و می‌توان عملیات ویدیویی بسیار سنگین را با تمام بافت‌ها و افکت‌های تصویری در رزولوشن 1080p اجرا کند. توجه داشته باشید که برای اجرای بازی‌ها نباید صرفا به حافظه‌ی تعبیه شده در این کارت‌های گرافیک اتکا کنید و الزامی است که یک رم جانبی پرسرعت را در کنار آن داشته باشید. کارت گرافیک AMD RX 570 دارنده‌ی 2048 جریان شبکه با قدرت محاسباتی 5.1 ترافلاپسی است و برای اینکه بتوانید یک چشم‌انداز کلی از قدرت این مقدار از ترافلاپس را مشاهده کنید، لازم به ذکر است که دو برابر یک کنسول PS4 قدرتمند است. هر جریان شبکه در یک کارت گرافیک همانند یک پردازنده‌ی کوچک عمل می‌کند و برای انجام کارهای گرافیکی سنگین طراحی شده و این کارت گرافیک 2048 عدد از آن را در خود جای داده است.

چه نوع حافظه‌ای برای استریم کردن نیاز است؟

در کنار اهمیت بسیار بالای تمامی قطعات ذکر شده در متن بالا، کامپیوتر شما به یک حافظه‌ی طولانی‌مدت برای کار کردن و راه‌اندازی تمامی نرم‌افزارهای نصب شده روی آن نیاز دارد. در اینجا یک Hard Drive وارد عمل می‌شود و مسئولیت نگهداری فایل‌ها و نرم‌افزارهای نصب شده‌ی شما را برعهده می‌گیرد. یک Hard Drive همانند کتابخانه‌ی بزرگی است که تمام اطلاعات را به مدت طولانی در خود جای می‌دهد تا در صورت نیاز به حافظه‌ی رم منتقل کرده و برای شما به نمایش درآورد. حافظه‌های کامپیوتری در دو نوع مختلف تولید و عرضه می‌شوند. نوع اول، هارد درایوهای سنتی هستند که در آن دیسک‌های مغناطیسی به گردش درآمده و اطلاعات مورد نیاز را پردازش می‌کنند. در نوع دوم حافظه‌ها، درایوهای جامد سخت (Solid State Drive) را داریم که تحت عنوان SSD شناخته می‌شوند. این نوع از حافظه‌ها معماری سنتی هارد درایوهای قبلی را ارتقا داده‌اند و در آن واحد به تمامی اطلاعات ذخیره شده در خود دسترسی دارند (در نوع اول، بسته به سرعت گردش دیسک‌های مغناطیسی، سرعت انتقال داده‌ها در مدل‌های مختلف متغیر است). حافظه‌های SSD در سال‌های اخیر از محبوبیت بالایی برخوردار شده‌اند و با اینکه قیمت بسیار زیادی دارند و جزو قطعات گران‌قیمت کامپیوتر محسوب می‌شوند، سرعت زیادی در انتقال داده‌ها ارائه می‌دهند و موجب صرفه‌جویی قابل توجهی در صرف وقت شما خواهند شد. اما رابطه‌ی بین حافظه با استریم چیست؟ آیا برای استریم کردن به این قطعات نیاز داریم؟

استفاده از یک حافظه برای ذخیره کردن اطلاعات و همچنین بستری جهت نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز، کاملا الزامی است. اگر از کامپیوتر خود برای اجرای بازی‌ها استفاده می‌کنید، سرعت بالای هارد درایو تغییر چشمگیری در اجرای بازی و سرعت پردازش آن اعمال می‌کند و استفاده از یک حافظه‌ی SSD سرعت بارگذاری بازی را تا حد زیادی از بین برده و حداقل مقدار خودش می‌رساند. اما اگر کامپیوتر خود را تنها برای استریم کردن استفاده می‌کنید، نیازی به یک حافظه‌ی پرسرعت ندارید. زیرا زمانی که درحال استریم کردن هستید، صدا و تصویر محتوای شما با استفاده از پردازنده (CPU) انکود شده و از طریق اینترنت به صورت زنده برای مخاطب به نمایش در می‌آید. طی این پروسه، هیچ دیتایی را ذخیره نکرده‌اید و اگر قصد ریکورد کردن و ضبط بازی خود همزمان با استریم را نداشته باشید، سرعت بالای حافظه تاثیری در روند استریم شما نخواهد داشت. اما در صورتی که قصد ذخیره‌ی ویدیوهای استریم خود برای تولید محتواهای ویدیویی (برای مثال برای یوتوب) را دارید، به فضای ذخیره‌ی زیادی نیاز خواهید داشت و بهتر است مقداری از بودجه‌ی خود را برای تهیه‌ی یک حافظه‌ با فضای زیاد سرمایه‌گذاری کنید. توجه داشته باشید به عنوان استریمری که قصد ذخیره‌سازی محتوای ویدیویی خود را دارد، فضای بیشتر، پارامتر بسیار مهم‌تری نسبت به سرعت بالای حافظه است. روند ذخیره‌سازی یک استریم با رزولوشن 1080p و نرخ فریم 60 با سرعت 750 کیلوبایت در ثانیه انجام می‌شود که معنای سه‌چهارم مگابایت است. درنتیجه توصیه‌ی ما به شما این است که بودجه‌ی خود را صرف تهیه‌ی یک حافظه‌ی پرحجم به جای حافظه‌ی پرسرعت کنید. همین استریم با رزولوشن 1080p و نرخ فریم 60 در طول یک ساعت نزدیک به 2.7 گیابایت از فضای حافظه‌ی شما را اشغال می‌کند. اگر فرض را بر این بگیریم که می‌خواهید روزانه به استریم کردن بپردازید و هر استریم شما نیز سه ساعت زمان ببرد، به 56.7 گیگابایت فضای خالی به صورت هفتگی نیاز خواهید داشت. از همین رو بهتر است یک حافظه‌ی چند ترابایتی تهیه کنید و پیشنهاد ما به شما هارد درایو 4 ترابایتی وسترن دیجیتال است که تحت عنوان WD Blue 4 Terabyte به قیمت 85دلار در فروشگاه آمازون به فروش می‌رسد.

یک کامپیوتر گیمینگ/استریمینگ به چه قطعات دیگری نیاز دارد؟

وقتی درباره‌ی یک کامپیوتر حرف می‌زنیم، قطعات ما تنها به رم، هارد درایو، کارت گرافیک و پردازنده خلاصه نمی‌شوند و برای تکمیل کردن PC گیمینگ و استریمینگ خود به قطعات بیشتری نیاز دارید. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به دیگر قطعات مورد نیاز برای تهیه‌ی یک کامپیوتر کامل که تهیه‌ی آن‌ها برای اجرای بازی و استریم کردن آن الزامی است.

مادربرد

مادربرد یا برد اصلی، قطعه‌ای است که تمامی دیگر قطعات درون کیس به آن متصل شده و در کنار هم شروع به کار می‌کنند. قطعاتی که تنها با غیبت آن‌ها، کامپیوتر شما ناقص است و درست عمل نمی‌کند. مادربردهای مختلف بر اساس تراشه‌های خاصی که روی آن‌ها تعبیه شده‌اند دسته‌بندی می‌شوند و به طور کلی مادربردهای مختلفی برای قطعات اینتل و AMD وجود دارند. علاوه بر این، عمر پردازنده‌ی شما هم از جمله موارد حائز اهمیت حین انتخاب مادربرد خواهد بود. حین خرید یک مادربرد، باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که مادربرد انتخابی‌تان از پردازنده‌ای که خریداری کرده‌اید پشتیبانی می‌کند. برای مثال در این مطلب پردازنده‌ی AMD Ryzen 5 3600 را در نظر می‌گیریم و حین انتخاب مادربرد باید بررسی کنید که سوکت AM4 روی آن تعبیه شده باشد. اگر پردازنده‌ی پیشنهادی ما را برای خرید در نظر گرفته‌اید، مادربرد Srock MicroATX (B450M PRO4) را پیشنهاد می‌کنیم که جزو مادربردهای رده‌بالا برای استریمرهای تازه‌کار محسوب شده و از قابلیت‌های زیادی پشتیبانی می‌کند. این مادربرد از اندازه‌ی کوچکی هم برخوردار است و به راحتی می‌توانید آن را درون یک کیس کوچک جا دهید. این مادربرد همچنین چهار اسلات رم نیز دارد که امکان ارتقای رم در آینده را برای شما فراهم می‌کنند. علاوه بر این موارد، روی این مادربرد دو اسلات برای کارت گرافیک تعبیه شده‌اند و در صورتی که موفق به جذب بازدیدهای میلیونی در استریم خود شوید، می‌توانید بدون نیاز به تهیه‌ی مادربرد جدید، یک کارت گرافیک دیگر روی آن نصب کنید.

واحد تامین انرژی معروف به پاور

واحد تامین‌کننده‌ی برق، قطعه‌ای است که الکتریسیته‌ی مورد نیاز جهت تغذیه‌ی قطعات کامپیوتر شما را تامین می‌کند. بدون یکی از این پاورها، کامپیوتر شما روشن نمی‌شود. فرقی نمی‌کند که کامپیوتر شما برای اجرای بازی یا استریم یا هر کار دیگری تهیه شده باشد، تهیه و نصب یک پاور درون کیس برای روشن شدن کامپیوتر الزامی است. مهم‌ترین پارامتر برای ارزیابی یک پاور، مجموع نیرویی است که توان پخش کردن آن را دارد. کامپیوترهایی که درون آن‌ها یک کارت گرافیک نصب شده است، معمولا بیشترین مقدار نیاز به برق را دارند و خریداران پاور اغلب با توجه به مقدار برق مورد نیاز کارت گرافیک خود، مقدار توان لازم برای تهیه‌ی پاور را ارزیابی می‌کنند. کارت گرافیک RX 570 که در این مطلب معرفی کرده‌ایم، به انرژی 450 وات نیاز دارد. از همین رو پیشنهاد ما به شما تهیه‌ی یک پاور با قدرت 500 وات است. در نظر گرفتن مقداری نیروی مضاعف برای پاور مورد نیازتان، کار هوشمندانه‌ای است و انجام آن را به شما نیز توصیه می‌کنیم. پاورهای مختلفی از شرکت‌های گوناگون در بازار عرضه شده‌اند که هر یک به نوعی در سال‌های مختلف پرچمداری می‌کنند. Green و Western Digital ازجمله شرکت‌هایی هستند که پاورهای بسیار خوبی را ارائه می‌دهند و در کشور ما نیز از محبوبیت بالایی برخوردارند.

مانیتور – ماوس – کیبورد مناسب برای استریم

پروسه‌ی جمع‌آوری و تهیه‌ی قطعات کامپیوتر شما با سه قطعه‌ی مانیتور، ماوس و کیبورد به پایان می‌رسد. این سه قطعه را به نوعی می‌توان راه برقراری تعامل با کامپیوتر دانست. شما برای انجام کارهای خود باید دستورات مختلف را با استفاده از ماوس و کیبورد اعمال کرده و سپس از طریق مانیتور آن‌ها را مشاهده کنید. نوع ماوس و کیبورد و حتی مانیتور شما هیچ تاثیری روی کیفیت استریم و همچنین تجربه‌ی شما از بازی درحال اجرای‌تان نخواهد داشت. این قسمت از لیست قطعات سخت‌افزاری مورد نیاز برای تهیه‌ی یک کامپیوتر گیمینگ و مناسب استریم کردن، شامل قطعاتی است که به طور مستقیم روی تجربه‌ی شخصی شما از بازی و استریم درحال اجرا تاثیرگذار خواهند بود. بخش زیادی از محتوای استریم که موجب جلب توجه مخاطب و نگه داشتن آن پای استریم خواهد شد، نحوه‌ی برخورد و واکنش نشان دادن شما به یک بازی است. از همین رو بهتر است قطعات مناسبی را تهیه کنید که یک تجربه‌ی گیمینگ لذت‌بخش را برای شما به ارمغان آورند و سپس این تجربه‌ی لذب‌بخش را به بینندگان و دنبال کنندگان خود منتقل کنید.

شما حین تجربه‌ی بازی و استریم کردن آن به طور همزمان، باید علاوه بر مشاهده‌ی بازی، نگاهی هم به صفحه‌ی استریم و چت‌روم موجود در آن داشته باشید تا از نزدیک با مخاطبین خود ارتباط برقرار کرده و استریم سرگرم‌کننده و جذابی را برگزار کنید. اغلب استریمرها برای تمرکز داشتن روی بازی و همچنین توجه به مخاطبین به طور همزمان، از دو مانیتور روی یک کامپیوتر استفاده می‌کنند. یکی از مانیتورها برای به نمایش درآوردن بازی و دیگری برای مشاهده‌ی صفحه‌ی استریم جهت بررسی سطح کیفی آن و همچنین برقراری ارتباط با مخاطبین استفاده می‌شود. چنانچه بودجه‌ی کافی برای تهیه‌ی یک مانیتور جانبی را ندارید یا می‌خواهید بودجه‌ی خود را صرف خرید یک مانیتور بزرگ و باکیفیت کنید، می‌توانید از روش‌های دیگر برای بررسی استریم خود استفاده کنید. برای مثال اگر لپ‌تاپ دارید، می‌توانید از لپ‌تاپ خود استفاده کنید یا حتی از طریق تلفن همراه خود به صفحه‌ی استریمتان مراجعه کنید و به بررسی سطح کیفی و برقراری ارتباط با مخاطبین بپردازید. به طور کلی در طول پروسه‌ی برگزاری یک استریم – مخصوصا برای تازه‌کارانی که بودجه‌ی محدودی دارند – راه و روش‌های فراوانی برای کم کردن هزینه‌ها و استفاده از گزینه‌های جایگزین وجود دارد.

دیگر تجهیزات جانبی که برای استریم به آن‌ها نیاز دارید

قطعاتی که تا اینجای مطلب مرور کردیم، شامل تجهیزاتی‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بازی خود را به اجرا درآورید و سپس با از طریق انکودرها و پلتفرم‌های استریمینگ، استریم خود را آغاز کنید. اما برای استریم کردن به تعدادی متعلقات دیگر نیز احتیاج دارید که بتوانید صدا و تصویر خود را به عنوان استریمر روی صفحه‌ی استریم به نمایش درآورید. دو ابزار اصلی در دسته‌ی تجهیزات جانبی استریم، وب‌کم و میکروفون هستند که برای افزودن صدا و تصویر خود به صفحه‌ی استریم به آن‌ها نیاز خواهید داشت. امروزه شرکت‌های گوناگونی وب‌کم‌های مختلف را در سطوح متفاوت در بازار عرضه کرده‌اند و شاهد طیف قیمت‌گذاری وسیعی در رابطه با وب‌کم‌ها هستیم. از وب‌کم‌های ارزان‌قیمت و اقتصادی مختلفی که کمپانی‌های بی‌نام و نشان تولید می‌کنند و بعضا سطح کیفی بسیار خوبی را ارائه می‌دهند گرفته، تا وب‌کم‌های حرفه‌ای شرکت لاجیتک و Razer که به طور اختصاصی برای استریمینگ تولید شده‌اند. با یک جست‌وجوی دقیق در فروشگاه‌های اینترنتی و همچنین فروشگاه‌های موجود در سطح شهر می‌توان طیف وسیعی از وب‌کم‌های گوناگون را پیدا کنید که با قیمت‌گذاری‌های مختلف، امکانات متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهند. امکان ضبط ویدیو با رزولوشن 1080p و حداقل نرخ فریم 30، مهم‌ترین لازمه‌ای است که وب‌کم شما باید داشته باشد. برای افزودن تصویر خود به استریم راه‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانید بدون تهیه‌ی یک وب‌کم از آن‌ها استفاده کنید. امروزه بسیاری از استریمرهای تازه‌وارد، از تلفن همراه خود به عنوان وب‌کم استفاده می‌کنند و اگر تلفن همراه‌تان کیفیت دوربین خوبی دارد، نیازی به خرید وب‌کم نخواهید داشت و فقط کافی است از نرم‌افزارهایی که تلفن همراه را به عنوان وب‌کم به کامپیوتر متصل می‌کنند استفاده کنید. در صورت داشتن یک دوربین عکاسی با قابلیت فیلمبرداری، می‌توانید آن را به عنوان وب‌کم استفاده کنید.

برای مخاطب شما بسیار مهم است که علاوه بر ملاقات شما در طول استریم به صورت تصویری، صدای شما را نیز با وضوح مناسب بشنود. برای مهیا کردن امکان برقراری ارتباط صوتی در طول استریم، باید یک میکروفون تهیه کنید یا مطمئن شوید که هدست شما میکروفون باکیفیتی دارد. همانند وب‌کم، شرکت‌های گوناگونی در سرتاسر جهان میکروفون‌هایی را در سطوح مختلف تولید می‌کنند و بسته به بودجه‌ی خود می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید. شرکت Razer از جمله شرکت‌هایی است که تجهیزات استریمینگ را با قیمت‌های اقتصادی و مناسب تولید می‌کند و در میان محصولات آن می‌توان میکروفون‌های مختلفی را در سطوح متفاوت مشاهده کرد. مثل وب‌کم، تلفن همراه را به عنوان میکروفون نیز می‌توان استفاده کرد و تنها کافی است با یک جست‌وجوی مختصر در اینترنت شیوه‌ی استفاده از تلفن‌های همراه به عنوان میکروفون را پیدا کنید. پس از تهیه‌ی وب‌کم و میکروفون و اطمینان حاصل کردن از برقراری ارتباط صوتی و تصویری با کیفیت مطلوب، همه‌چیز آماده شده و تنها کافی است پس از بررسی سرعت اینترنت خود، پخش زنده‌ی خود را آغاز کرده و به مرور زمان با برگزاری استریم‌های متعدد و اجرای یک برنامه‌ی جذاب، به تعداد دنبال کنندگان خود بیفزایید و به یکی دیگر از استریمرهای مطرح موجود در فضای مجازی تبدیل شوید.