گذر زمان تغییرات زیادی را روی جنبه‌های مختلف زندگی بشر اعمال می‌کند؛ برای مثال، می‌توان به حذف برخی شغل‌ها یا به وجود آمدن شغل‌های جدید اشاره کرد. این گزاره در صنعت ویدیو گیم هم صدق کرده و طی یک دهه گذشته شغل جدیدی در این صنعت به وجود آمده است: استریم بازی‌های ویدیویی. در صورتی که با مفهوم استریم آشنایی ندارید، باید بگوییم کاربر به صورت زنده از تجربه یک بازی ویدیویی فیلم گرفته و به واسطه یک پلتفرم آن را برای علاقه‌مندان پخش می‌کند.

استریم بازی‌های ویدیویی طی یک دهه گذشته به قدری مشهوری شده که کاربران سرویس‌های استریم (استریمرها و بینندگان) بخش قابل‌توجهی از ترافیک اینترنت در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد. همین موضوع هم باعث شده شرکت‌های متعددی به این حوزه علاقه‌مند شده و با ورود به آن، شانس خود را امتحان کنند. برخی مانند یوتیوب به موفقیت نسبی دست یافته و برخی مانند مایکروسافت هم تسلیم شده و از گردانه رقابت خارج شده‌اند.

استریمرها در ابتدا تنها از رایانه‌های شخصی یا کنسول‌ها برای استریم استفاده می‌کردند اما شرایط تغییر کرده است. تلفن‌های همراه هوشمند طی یک دهه گذشته پیشرفت قابل‌توجهی داشته و به پلتفرمی ارزان قیمت برای تجربه بازی‌های ویدیویی تبدیل شده است. طبیعتا، همزمان با این اتفاق تعداد افرادی که از موبایل برای استریم و کسب درآمد استفاده می‌کنند افزایش یافت. اگر شما هم می‌خواهید استریم بازی‌های ویدیویی را روی موبایل خود انجام دهید اما نمی‌دانید سراغ چه عناوینی بروید، با ما همراه باشید.

Clash Royale

بازی کلش رویال استریم

Clash Royale یک بازی رایگان بوده که در ژانر استراتژی همزمان ساخته و نخستین بار در مارس ۲۰۱۶ میلادی در بازارهای بین المللی عرضه شد. محصول سوپر سل المان‌های عناوین کارتی، دفاع از قلعه و موبا (MOBA) را با یکدیگر ترکیب کرده و تجربه‌ای جدید را ارائه می‌دهد. کاربر در این بازی نه تنها باید از قلمرو خود دفاع کند، بلکه باید به دشمن خود حمله کرده و با تخریب برج‌ها امتیاز کسب کند. هر رقابت با گذشت ۳ دقیقه به پایان می‌رسد. در صورتی که هیچ کدام موفق به تخریب برج‌های اصلی نشده باشد یا امتیارشان برابر باشد، رقابت برای ۲ دقیقه دیگر ادامه می‌یابد. در ضمن، رقابت‌های کلش رویال به صورت یک علیه یک یا ۲ علیه ۲ صورت می‌گیرد.

کلش رویال بازخوردهای مثبتی را دریافت کرد و طی کمتر از یک سال توانست مبلغ یک میلیارد دلار را برای سازندگان خود کسب درآمد داشته باشد. این بازی همچنین بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان داشته و همین رقم، کافی است تا آن را به محصولی محبوب و صد البته گزینه‌ای عالی برای استریم از طریق موبایل تبدیل کند.

Garena Free Fire

 

Garena Free Fire یک بازی رایگان بوده و در ژانر بتل رویال ساخته شده است. محصول استودیو 111 Dots Studio از دوربین سوم شخص برخوردار بوده و حول محور رقابت ۵۰ کاربر در یک نقشه می‌چرخد. مانند دیگر عناوین بتل رویال، کاربر بدون داشتن تجهیزات خاصی در یک جزیره فرود آمده و باید سلاح‌ها و تجهیزات مورد نیاز را یافته و خود را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مقابله با رقبا آماده کند. او همچنین باید توجه ویژه‌ای به محیط اطراف داشته باشید؛ زیرا وسعت محل برگزاری رقابت هر چند دقیقه یکبار کمتر می‌شود. در ضمن، فری فایر را می‌توان ترکیبی از پابجی و فورتنایت توصیف کرد.

در حالی که دو سال از عرضه رسمی می‌گذشت، فری فایر توانست پردانلودترین بازی سال ۲۰۱۹ لقب گرفته و در مه سال ۲۰۲۰ میلادی به رکورد ۸۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دست یابد. این بازی همچنین یک نسخه پیشرفته دارد که با نام Free Fire Max شناخته شده و از جلوه‌های بصری بالاتری نسبت به نسخه معمولی برخوردار است.

League of Legends: Wild Rift

بازی موبایل مناسب استریم

League of Legends: Wild Rift در زیرژانر موبا (MOBA) قرار گرفته و رقابت‌هایش به صورت ۵ علیه ۵ صورت می‌گیرد. کاربر قبل از آغاز رقابت یک کاراکتر یا اصطلاحا چمپیون انتخاب می‌کند. با شروع رقابت، اعضای تیم وظیفه دارند از سازه‌های دفاعی دشمن عبور کرده، خود را به پایگاه آن‌ها رسانده و چیزی به اسم نکسوس را از بین برده تا برنده شوند. این بازی دارای یک مد دیگر به نام ARAM است که در آن خبری از حق انتخاب نبوده و چمپیون‌ها به صورت تصادفی برای کاربران انتخاب می‌شوند. رقابت‌های این مد همچنین بدون برخی المان‌ها از جمله اژدها برگزار می‌شود.

تنسنت در سال ۲۰۱۵ میلادی رایت گیمز سازنده و ناشر Leage of Legends را خریداری کرد. آن‌ها سپس از استودیو آمریکایی خواستند نسخه موبایل بازی را ساخته و در دسترس علاقه‌مندان قرار دهند. نتیجه اتخاذ چنین تصمیمی، League of Legends: Wild Rift بوده است. این بازی در زمان عرضه بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرد و طبق آمارها، ۵ میلیون کاربر دارد که در طول ماه فعالانه مشغول تجربه‌اش هستند. البته پیش‌بینی می‌شود این رقم در آینده افزایش یابد. به هر حال، عنوان مزبور را می‌توان نسخه موبایلی لیگ آو لجندز دانست که در ماه ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد.

Fortnite

استریم فورتنایت موبایل

Fortnite یک بازی بتل رویال بوده و با پرش از یک اتوبوس پرنده آغاز می‌شود. کاربر پس از فرود روی زمین باید به گشت و گذار در محیط پرداخته و موارد مورد نیاز مانند سلاح یا تجهیزات را جمع‌آوری کند. هدف نهایی، زنده ماندن به عنوان آخرین نفر است. در نتیجه، باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا دشمنان را یکی از پس از دیگری بکشد. جدا از گرافیک هنری متفاوت و جذاب، سیستم ساخت و ساز متمایزترین ویژگی‌ای است که محصول موبایلی اپیک گیمز در خود جای داده است. کاربر به واسطه آن می‌تواند تقریبا تمامی آیتم‌های موجود در محیط را سپس جمع‌آوری‌شان کرده و سپس از آن‌ها برای ساخت یک سازه به منظور افزایش محافظت بهره ببرد.

اگرچه رقبای زیادی در بازارموبایل وجود دارد، فورتنایت همچنان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های گیمرها برای تجربه یک بتل رویال هیجان‌انگیز است. البته در پی حواشی‌ای که میان میان اپل و اپیک گیمز به وجود آمده، این بازی محبوب و مشهور از اپ استور حذف شده و قابل‌دریافت نیست.

Mobile Legends: Bang Bang

استریم بازی موبایلی

Mobile Legends: Bang Bang یک بازی چندنفره و موبا (MOBA) است. مانند دیگر عناوین مشابه، رقابت‌ها شامل دو گروه می‌شود که رقیب یکدیگر بوده و هر کدام دارای یک پایگاه است. پایگاه‌ها به واسطه سه مسیر متصل شده‌اند و گروه‌ها باید از آن‌ها برای رساندن خود به پایگاه دشمن و شکستشان بهره ببرند. این بازی بیش از ۱۰۰ کاراکتر منحصربفرد دارد که تعدادی از آن‌ها بر اساس افسانه‌های محلی کشورهای شرق آسیا طراحی شده‌اند.

Mobile Legends: Bang Bang یکی از مشهورترین بازی‌های موبا روی تلفن‌های همراه هوشمند بوده و طبق آمارها، ماهانه ۸۰ میلیون نفر پای تجربه آن می‌نشینند.

PUBG Mobile

استریم پابجی موبایل

PUBG Mobile یک بازی بتل رویال بوده و با پرش از هواپیما آغاز می‌شود. کاربر در حالی روی زمین فرود می‌آید که هیچ تجهیزاتی به همراه ندارد، جز لباس‌های شخصی‌سازی شده که تاثیری روی گیم پلی نگذاشته و هیچ گونه برتری‌ای به کاربر نمی‌دهند. کاربر در ادامه می‌تواند وارد ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف شده و سلاح‌ها و تجهیزات مورد نیاز را جمع‌آوری کند تا مقابل دشمنان خود حرفی برای گفتن داشته باشد. از آنجایی که نقشه بازی وسعت بالایی دارد، کاربر می‌تواند سوار وسایل نقلیه شده و با سرعت بیشتری به مقصد مورد نظر برسد. در ضمن، محل درگیری هر چند دقیقه یکبار کوچک و کوچکتر می‌شود؛ مانند اتفاقی که در دیگر عناوین بتل رویال رخ می‌دهد.

پابجی موبایل در بیش از ۲۰۰ کشور جهان عرضه شده و طی سال‌های گذشته به رقم ۶۰۰ میلیون دانلود رسیده است. از این مقدار، ۵۰ میلیون نفر به صورت روزانه به تجربه آن می‌پردازند که رقم بالایی به شمار رفته و باعث شده در لیست محبوب‌ترین بازی‌های موبایلی قرار بگیرد. در ضمن، از دیگر ویژگی‌های شاخص آن می‌توان به کراس اور با فیلم‌ها و چهره‌های مشهور اشاره کرد.

Brawl Stars

بهترین بازی‌های موبایل برای استریم

Brawl Stars را می‌توان ترکیبی از بازی‌های موبا (MOBA) و تیراندازی‌‌ سوم شخص توصیف کرد. محصول سوپرسل دارای مدهای متنوعی بوده و کاربر می‌تواند بسته به سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و به رقابت با دیگر کاربران یا هوش مصنوعی بپردازد. کاراکترها در این بازی تحت عنوان براولر شناخته شده و می‌توان از طریق جعبه، براول پس یا تروفی رود به آن‌ها دسترسی یافت. امکان خرید براولرها از طریق فروشگاه داخل بازی هم فراهم است.

Brawl Stars در حدود ۳۰۰ میلیون بار در سراسر جهان دانلود شده و در کشورهای کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.Call of Duty: Mobile

Call of Duty: Mobile

مناسب‌ترین بازی‌های موبایل برای استریم

یک بازی تیراندازی اول شخص بوده و تمام تمرکزش روی رقابت‌های چندنفره است. محصول اکتیویژن مدهای مشهور کال آو دیوتی مانند Team Deathmatch، Domination و Kill Confirmed را در خود جای داده است. این بازی همچنین دارای مد بتل رویال است که حداکثر ۱۰۰ کاربر را مقابل یکدیگر قرار می‌دهد. البته کاربر می‌تواند آن را به صورت تنها، دو نفره یا چهارنفره تجربه کند. از دیگر ویژگی‌های آشنا می‌توان به کیل استریک اشاره کرد که پس از کشتن تعداد مشخصی از دشمنان فعال می‌شود. در ضمن، سیستم شخصی‌سازی نیز در بازی وجود داشته و به کاربر اجازه می‌دهد ظاهر سلاح خود را تغییر دهد.

محصول مشترک اکتیویژن و استودیو تیمی در سال ۲۰۲۱ میلادی به رکورد ۵۰۰ میلیون دانلود در سراسر جهان رسید تا به یکی از محبوبترین بازی‌های موبایلی تبدیل شود. Call of Duty: Mobile همچنین عملکرد بسیار خوبی در زمینه تجاری داشته و رقابت‌های رسمی آن سال گذشته تحت عنوان Call of Duty: Mobile World Championship 2020 Tournament برگزار شد.