برای سهولت در استریم کردن و برقراری یک ارتباط زنده در کنار طیف وسیعی از امکانات جانبی و ویژگی‌های مفید، نرم‌افزارهایی تحت عنوان انکودرها در دسترس استریمرها قرار گرفته‌اند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها بهترین و پرامکانات‌ترین استریم ممکن را برگزار کنید.

این نرم‌افزار را همزمان با اجرای بازی‌ها – چه روی کنسول و چه روی کامپیوترهای شخصی – تصویر بازی شما در کنار تصویر وب‌کم و صدای میکروفون را ضبط کرده و سپس با انکود و منتقل کردن آن به سرور پلتفرم‌های استریمینگ، محتوای تهیه شده توسط شما را برای بینندگان به نمایش می‌گذارند. در ادامه‌ی این مطلب می‌خواهیم ضمن معرفی امکانات و قابلیت‌هایی که انکودرها برای شما فراهم می‌کنند، به معرفی چند نرم‌افزار انکودر پرطرفدار و کارآمد بپردازیم که تمامی استریمرها در سرتاسر جهان از آن‌ها برای استریم‌هایشان استفاده می‌کنند.

شاید در وهله‌ی اول پیش از اینکه وارد پروسه‌ی استریم کردن شوید و مراحل انجام آن را یاد بگیرید، برایتان این سوال به وجود آمده باشد که استریمرها چگونه در آن واحد همزمان با اجرای بازی، تصویر خود که از وب‌کم دریافت می‌کنند را در گوشه‌ی تصویر روی صفحه‌ی بازی قرار می‌دهند و علاوه بر آن طیف وسیعی از آیتم‌ها و آپشن‌های مختلف مثل آیکن‌های متحرک، اطلاعات مربوط به حمایت‌های مالی، تصاویر و ویدیوهای مختلف و بسیاری از موارد از این قبیل را به آن اضافه می‌کنند. به عنوان یک محتوای ویدیویی از پیش ضبط شده، بدیهی است که تمامی این کارها را می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای تدوین ویدیو انجام داد. اما وقتی صحبت از استریم و پخش زنده می‌شود، مشخص است که استریمر همزمان با بازی کردن نمی‌تواند تمامی این تنظیمات و ویرایش‌ها را روی ویدیوی خود اعمال کند. اینجاست که نرم‌افزارهای انکودر وارد عمل می‌شوند و با امکاناتی که در اختیار استریمرها قرار می‌دهند، یک استودیوی تدوین ویدیو را بدون کم‌ترین زحمت و کار اضافه‌ای مهیا می‌کنند. در واقع این انکودرها هستند که تصویر دریافتی از وب‌کم را به تصویر بازی اضافه می‌کنند و در کنار آن هر آپشن اضافه‌ای که مورد نظر استریمر باشد را روی صفحه‌ی پخش زنده قرار می‌دهند.

نرم‌افزارهای استریمینگ چه امکاناتی را در اختیار استریمرها قرار می‌دهند؟

همانطور که به آن اشاره شد، اولین و مهم‌ترین قابلیت نرم‌افزارهای استریمینگ یا همان انکودرها این است که تصویر دریافتی از وب‌کم و همچنین صدای دریافتی از میکروفون را به تصویر بازی درحال اجرا اضافه می‌کنند. این قابلیت از جمله مواردی است که بین تمامی نرم‌افزارهای استریمینگ مشترک است و با استفاده از تمامی انکودرها می‌توان آن را انجام داد. اولین کاری که شما حین استفاده از انکودر باید انجام دهید این است که تصویر صفحه نمایش خود را به عنوان یک ورودی به نرم‌افزار معرفی کنید. برای مثال در نرم‌افزار OBS با مراجعه به بخش “منابع (Sources)” گزینه‌ی Display Cpture و سپس مانیتور مورد نظر خود را انتخاب کنید. با انجام تمامی محتوای موجود در دسکتاپ شما در صفحه‌ی استریم به نمایش در می‌آید و سپس می‌توانید با اجرای بازی، تصویر و همچنین صدای بازی خود را به نمایش درآورید. البته امکان انتخاب خود بازی به عنوان یک ورودی وجود دارد اما با استفاده از Display Capture به تصویر بازی محدود نشده و می‌توانید تمامی محتوای تصویری را که روی دسکتاپ شما به نمایش در می‌آید را در استریم نشان دهید. استریم‌های گیمینگ تنها به بازی کردن خلاصه نمی‌شوند و بسیاری اوقات لازم است در دسته‌بندی‌های مختلف به گفت‌وگو با مخاطبین خود بپردازید و بسته به برنامه‌تان، مرورگر، تصاویر، ویدیو یا هر محتوایی که در صفحه نمایشگر کامپیوتر نشان داده می‌شود را در استریم خود به نمایش بگذارید. قابلیت Display Capture در این مواقع کارایی خود را به شما ثابت می‌کند.

پس به نمایش درآوردن صفحه‌ی دسکتاپ که ممکن است حاوی بازی یا هر محتوای تصویری دیگری باشد، باید تصویر خود را از طریق ورودی وب‌کم به صفحه‌ی استریم اضافه کنید. تمامی انکودرها و نرم‌افزارهای استریمینگ قابلیتی تحت عنوان Video Capture Device دارند که از طریق آن گجت تصویربرداری خود را انتخاب کرده و تصویرتان را به صفحه‌ی استریم اضافه می‌کنید. شیوه‌ی به نمایش درآوردن تصویر وب‌کم معمولا به این شکل است که کادر تصویر خود را در اندازه‌های کوچک روی لایه‌ی دسکتاپ و در گوشه‌ی تصویر قرار داده و حین بازی کردن یا به نمایش گذاشتن محتواهای تصویری دیگر از طریق Display Capture تصویر خود را نیز در کنار آن با بینندگان به اشتراک می‌گذارید. علاوه بر وب‌کم، باید یک ورودی صوتی را نیز انتخاب کنید که صدای ضبط شده از طریق میکروفون را به استریم اضافه می‌کند. پس از انتخاب ورودی میکروفون، هر سه آیتم اصلی استریم از جمله صفحه‌ی دسکتاپ (شامل بازی و دیگر محتواهای تصویری)، وب‌کم (شامل تصویر استریمر) و میکروفون (شامل صدای استریمر) در نرم‌افزار استریمینگ آماده شده‌اند و از سوی مخاطبین و بینندگان استریم قابل مشاهده خواهند بود.

علاوه بر این سه مورد، انکودر شما قابلیت‌های بسیار بیشتری هم دارد که می‌توانید در راستای سرگرم‌کننده‌تر بودن استریم خود از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال در انکودرها تنظیماتی مبنی بر حذف پس‌زمینه وجود دارد که در صورت استفاده از پرده سبز می‌توانید از آن بهره ببرید و تصویر دلخواه خود را جایگزین کنید. شما همچنین می‌توانید پوسته‌های گرافیکی مختلف را به روش‌های گوناگون به استریم خود اضافه کنید. برای مثال ممکن است ترجیح بدهید تصویر وب‌کم خود را به یک کادر گرافیکی جذاب تزیین کنید یا آدرس شبکه‌های اجتماعی خود را در کنار آیکن‌های مختلف به نمایش بگذارید. تمامی این موارد را می‌توانید در تنظیمات موجود در نرم‌افزار استریمینگ یا همان انکودر اعمال کرده و محتوای تصویری مورد نظر خود را به نمایش درآورید. در این نرم‌افزارها یک بخش به “سکانس‌ها (Scenes)” اختصاص دارد که از طریق آن می‌توانید چندین ترکیب صوتی – تصویری مختلف را در انکودر خود تعبیه کنید. برای مثال ممکن است دقایق ابتدایی استریم خود را به جای بازی کردن، به گفت‌وگو با بینندگان بپردازید و لازم دارید تنها تصویر وب‌کم و صدای میکروفون را استفاده کنید. در این صورت که وقت کافی برای ایجاد تغییر در منابع (Sources) ندارید، باید چند سکانس مختلف را از قبل آماده کرده و در زمان‌های مورد نظر خود، آن‌ها را سوییچ کنید. برای مثال می‌توانید یه سکانس را تنها با وب‌کم و میکروفون تنظیم کنید و سکانس بعدی را برای تصویر دسکتاپ در کنار وب‌کم و میکروفون در نظر بگیرید. یا حتی یک سکانس را به تصویری اختصاص دهید که آدرس شبکه‌های اجتماعی شما را به نمایش می‌گذارد و در مواقعی که می‌خواهید به دلایل مختلف استریم را موقتا متوقف کنید، آن را به نمایش درآورید. به طور کلی انکودرها امکانات بسیار زیادی را در دسترس شما قرار می‌دهند که بهتر است با تمامی آن‌ها در راستای برگزاری یک استریم جذاب و بدون نقص آشنایی داشته باشید. برای مطلع شدن از تمامی امکانات انکودر خود، می‌توانید به وب‌سایت هر انکودر یا دیگر مراجع آموزشی مثل وبسایت یوتوب و فروم‌ها مراجعه کنید.

بهترین نرم‌افزارهای استریمینگ ارزان‌قیمت و رایگان

در این دسته‌بندی شاهد انکودرهایی هستیم که با قیمت‌های بسیار کمی در دسترس شما قرار می‌گیرند و بعضی از آن‌ها حتی رایگان‌اند. به عنوان یک استریمر تازه‌کار که از جامعه‌ی مخاطبین کم‌تعدادی برخوردار است، بهتر است از همین نرم‌افزارهای رایگان و ارزان‌قیمت استفاده کنید و پس از مدتی اگر به دنبال امکانات بیشتری بودید که تنها از طریق انکودرهای گران‌قیمت ارائه می‌شوند، انکودر خود را تغییر داده و به یک انکودر پولی و گران‌قیمت‌تر ارتقا دهید. البته لازم به ذکر است که انکودرهای قرار گرفته در این قسمت تمامی نیازهای شما را برطرف می‌کنند و در شرایط عادی نیازی به انکودرهای دیگر نخواهید داشت.

1. GameShow

GameShow یک پلتفرم بسیار قدرتمند است که در آن می‌توانید امکانات زیادی را جهت طراحی سکانس‌های مورد نیاز خود پیدا کنید. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعداد زیادی از سکانس‌ها را طراحی کرده و در استریم خود به نمایش درآورید. نرم‌افزار GameShow مقدار بسیار کمی از CPU شما را اشغال می‌کند و در عین حال می‌توانید با سرعت زیادی سکانس‌های مختلف را تغییر داده و موارد تعبیه شده در آن‌ها را ویرایش کنید. با استفاده از GameShow می‌توانید لوگوها و آیکن‌های اختصاصی خود را به سکانس‌ها اضافه کنید و همچنین همزمان با پخش زنده، محتوای استریم خود را با کیفیت بالا ضبط و ذخیره کنید. این نرم‌افزار با بسیاری از پلتفرم‌های استریمینگ مثل Youtube Live و Twitch همخوانی دارد و به راحتی می‌توانید پروفایل خود در پلتفرم‌های مختلف را به این انکودر متصل کنید.

2. xSplit GameCaster

نرم‌افزار xSplit (نسخه‌ی GameCaster. توجه داشته باشید که این نسخه تفاوت‌های زیادی با نسخه‌ی Broadcaster آن دارد) یک ابزار استریمینگ قدرتمند با امکانات زیاد است که رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و به راحتی می‌توانید در استفاده کردن از آن حرفه‌ای شوید. xSplit ابزارهای بسیاری را جهت شخصی‌سازی محتوا در دسترس استریمرها قرار می‌دهد و مخاطبین شما می‌توانند استریم‌های بسیار جذابی را با جلوه‌های گرافیکی منحصر به فرد تماشا کنند. این نرم‌افزار از اغلب کپچر کارت‌های رایج موجود در بازار پشتیبانی می‌کند و پلاگین‌های گرافیکی زیادی را در خود جای داده است. یکی از امکانات منحصر به فرد نرم‌افزار xSplit این است که می‌توانید از طریق تنظیمات مربوط به چت‌روم استریم، ناتیفیکیشن چت‌های استریم خود را روی صفحه‌ی استریم به نمایش بگذارید.

3. OBS (Open Broadcast Software)

برای استفاده از تمامی امکانات دو نرم‌افزار قبلی، ماهیانه مبلغ بسیار کمی را پرداخت کنید اما نرم‌افزار OBS کاملا رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت. OBS همانطور که از اسمش پیداست، یک نرم‌افزار Open Source است که می‌توانید به صورت آزادانه در ابزار و قابلیت‌های موجود در آن تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید. این نرم‌افزار پلتفرم‌های استریمینگ بسیار بیشتری را نسبت به دیگر انکودرها تحت پوشش خود درآورده. چنانکه در لیست پلتفرم‌های استریمینگ ساپورت شده توسط آن اسم سرویس ایرانی آپارات نیز به چشم می‌خورد. OBS قابلیت‌های بسیاری را در زمینه‌ی ویرایش رنگ تصویر در خود جای داده و انتخاب بسیار مناسبی برای استریمرهایی است که از پرده سبز استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار همچنین یک ویرایشگر صوتی کامل را در خود جای داده است که از طریق آن می‌توانید جلوه‌های صوتی صدای دریافت شده از طریق میکروفون را بر اساس نیازهای خود تنظیم کنید. OBS نیز مثل خیلی از انکودرهای دیگر، امکان ضبط و ذخیره‌سازی محتوای استریم را همزمان با پخش زنده فراهم کرده است.

بهترین نرم‌افزارهای استریمینگ حرفه‌ای و غیررایگان

این نرم‌افزارهای استریمینگ یا همان انکودرها مخصوص استریمرهایی هستند که در سطوح حرفه‌ای و به مراتب بالاتر از تازه‌کارها استریم می‌کنند و نیازمند امکانات کامل‌تری هستند که در یک پکیج تمام و کمال در دسترس آن‌ها قرار بگیرد.

1. Vmix

نرم‌افزار Vmix مجموعه‌ی کاملی از تمامی ابزار و قابلیت‌های مورد نیاز استریمرهای حرفه‌ای را به شما ارائه می‌دهد. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید پلاگین‌های سه‌بعدی را در استریم خود استفاده کنید و همچنین امکانات بسیاری در تنظیمات منابع آن به چشم می‌خورند. نرم‌افزار Vmix تمامی این کارها را با کم‌ترین فشار ممکن به پردازنده‌ی شما انجام می‌دهد و بسیار بهینه عمل می‌کند. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید علاوه بر وضوح تصویر SD و HD با رزولوشن 4K نیز استریم کنید. Vmix همچنین مجموعه‌ی 13تایی از افکت‌های ویدیویی را جهت استفاده حین تغییر سکانس‌ها را فراهم آورده تا رنگ و لعاب جذاب‌تری را به استریم‌های شما ببخشد. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید ورودی‌های متعددی را به طور همزمان به آن متصل کنید و همچنین از پشتیبانی کامل آن از تمامی فرمت‌های صوتی و تصویری بهره ببرید.

2. WireCast

نرم‌افزار WireCast تمامی امکانات مورد نیاز شما به عنوان یک استریمر را به ارمغان آورده و حتی پای خود را فراتر از آن می‌گذارد. این انکودر از تمامی ورودی‌های صوتی و تصویری مختلف پشتیبانی می‌کند و با استفاده از آن حتی می‌توانید دوربین تلفن همراه خود را نیز در استریم مورد استفاده قرار دهید. به طوری که حتی از دوربین‌های Ios نیز پشتیبانی می‌کند و نیازی به نرم‌افزارهای جانبی در این زمینه نخواهید داشت. کاربران نرم‌افزار WireCast به مجموعه‌ی کاملی از انیمیشن‌ها و افکت‌های تصویری دسترسی دارند که می‌توانند در موقعیت‌های مختلف مثل زمان سوییچ کردن بین سکانس‌ها از آن‌ها استفاده کنند. وایرکست نیز مثل خیلی دیگر از انکودرها و نرم‌افزارهای استریمینگ، از اتصال مستقیم پروفایل شما در پلتفرم‌های استریمینگ پشتیبانی می‌کند و با استفاده از امکانات بسیار زیاد آن در زمینه‌ی انیمیشن‌ها و جلوه‌های گرافیکی جذاب، می‌توانید یک محتوای صوتی – تصویری بسیار جذاب را به عنوان ویدیوی ضبط شده پس از استریم خود ذخیره کرده و از آن برای به اشتراک گذاشتن در دیگر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و یوتوب استفاده کنید.

3. xSplit Broadcaster

نرم‌افزار xSplit Broadcaster امکانات بسیار بیشتر و کامل‌تری را در مقایسه با نسخه‌ی Gamecaster آن در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید مجموعه‌ای از چندین محتوای مولتی‌مدیا را در قالب فایل‌های مختلف صوتی و تصویری کنار یکدیگر قرار داده و یک پخش زنده‌ی بسیار جذاب را آماده کنید. یکی از قابلیت‌های بسیار خوب و منحصر به فرد xSplit Broadcaster این است که می‌توانید همانند اسکایپ و زوم، مهمانان دیگر را از جاهای مختلف از طریق ارتباط ویدیویی زنده به استریم خود اضافه کنید و به صورت چندنفره به تولید محتوا و اجرای استریم بپردازید. این نرم‌افزار مجموعه‌ای از پلاگین‌های گرافیکی جذاب و حرفه‌ای را در خود جای داده است که می‌توانید در موقعیت‌های مختلف مثل زمان سوییچ کردن بین سکانس‌ها از آن‌ها استفاده کنید. xSplit Broadcaster همچنین امکانات متعددی را ارتباط با دونیت مخاطبین به ارمغان آورده است و برای مثال می‌توانید افکت‌های صوتی مختلف را برای پخش شدن حین دریافت حمایت‌های مالی تنظیم کنید. نسخه‌ی Broadcaster امکانات به مراتب کامل‌تری را در مقایسه با نسخه‌ی Gamecaster آن دارد و به طور کلی می‌توانید از آن در پخش‌های زنده‌ی دیگر به جز استریم‌های گیمینگ، استفاده کنید.

انتخاب با شماست

به طور کلی نرم‌افزارهای استریمینیگ بسیار زیادی وجود دارند که هر یک امکانات مختلفی را در خود جای داده‌اند. بسیاری از قابلیت‌ها بین تمامی انکودرها مشترک‌اند، اما بعضی از انکودرها امکاناتی را در خود جای داده‌اند که در دیگر نرم‌افزارها قابل مشاهده نیستند. از همین جهت، این کاملا بستگی به شما دارد که با بررسی تمامی امکانات موجود در انکودرهای مختلف، نرم‌افزار مورد نظر خود را انتخاب کرده و استفاده کردن از آن را یاد بگیرید. همانطور که به آن اشاره کردیم، شما می‌توانید با مراجعه به فروم‌های مختلف و همچنین وبسایت یوتوب، آموزش‌های تکمیلی استفاده از تمامی این نرم‌افزارها را یاد بگیرید و همچنین با مراجعه به وبسایت رسمی هر یک از آن‌ها، قابلیت هر یک را بررسی کرده و مناسب‌ترین نرم‌افزار را برای استفاده‌ی شخصی خود انتخاب کنید.