وقتی بحث فعالیت در حوزه استریم به میان می‌آید، ذهن سریعا به سمت یک رایانه شخصی قدرتمند می‌رود. به هر حال، فردی که می‌خواهد بازی‌های ویدیویی را استریم کند، باید از رایانه‌ای برخوردار باشد که بتواند محصولات جدید استودیوها و شرکت‌ها را با کیفیت مطلوب اجرا کند. با این حال، مورد دیگری هم وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد: یک صندلی گیمینگ مناسب!

استریمرها معمولا مجبور هستند مدت زمان زیادی را پشت میز نشسته و به تجربه بازی مورد نظر بپردازند. از آنجایی که موفقیت در حوزه استریم با استمرار گره خورده، استفاده از صندلی نامناسب در بلند مدت می‌تواند به اعضای مختلف بدن مانند کمر و ستون فقرات آسیب بزند. جدا از این، نباید فراموش کرد یک صندلی نامناسب و غیراستاندارد می‌تواند باعث ناراحتی شده و شما را به تکان‌های مکرر مجبور کند؛ اتفاقی که نه تنها تمرکز شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند روی مخاطب تاثیر منفی بگذارد.

با در نظر گرفتن اهمیت بسیار بالایش تصمیم بگیریم در این مقاله با صندلی‌های گیمینگ آشنا شده و نهایتا به نکاتی بپردازیم که حین خرید یک صندلی باید به آن‌ها توجه داشت.

صندلی گیمینگ چیست؟

صندلی‌ها بر اساس نیازهای مختلف طراحی و ساخته می‌شوند. برخی از صندلی‌ها راحتی بوده و تنها برای نشستن و افزایش آرامش مناسب هستند. برخی دیگر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای کار در اداره مناسب باشند و برخی دیگر هم اختصاصا برای گیمرها طراحی شده‌اند.

صندلی‌های گیمینگ حاصل تحقیقات طولانی با محوریت نحوه نشستن گیمرها روی صندلی و حرکاتشان روی آن است. به بیان دیگر، کارشناسان با بررسی رفتارهای گیمر روی صندلی به نیازهای این افراد پی برده و بر اساسشان صندلی‌هایی را طراحی کرده‌اند. البته صندلی‌های گیمینگ تنها به گیمرها اختصاص نداشته و دیگر افرادی که ساعات طولانی‌ای را پشت میز می‌نشینند، می‌توانند آن‌ها را تهیه کرده و بهره ببرند.

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

انواع مختلف صندلی گیمینگ

در صورتی که بازار را بررسی کنید، با چهار نوع مختلف صندلی گیمینگ مواجه می‌شوید.

صندلی شبیه‌ساز

صندلی شبیه‌ساز را می‌توان پیشرفته‌ترین صندلی گیمینگ دانست که اختصاصا برای تجربه بازی‌های رانندگی طراحی شده‌اند. آن‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که کاربر می‌تواند کاکپیت را به آن چسبانده و تجربه‌ای عمیق‌تر و واقع‌گرایانه‌تر از کنترل انواع مختلف وسائل نقلیه مانند خودرو یا موتور داشته باشد. در صورتی که نمی‌دانید، کاکپیت به ابزاری گفته می‌شود که می‌توان فرمان، پدال و دنده را به آن متصل کرد.

گیمرهایی که تمرکزشان را روی بازی‌های رانندگی قرار داده‌اند به سراغ صندلی‌های مسابقه‌ای می‌روند. البته این بدان معنا نیست که گیمرهای غیرحرفه‌ای نمی‌توانند از آن‌ها بهره ببرند. با این حال، اگر بودجه محدودی دارید، توصیه می‌کنیم اصلا و ابدا به صندلی‌های شبیه‌ساز فکر نکنید.

صندلی کنسولی

همان‌طور که از نامشان پیداست، این صندلی‌ها برای دارندگان کنسول‌ها طراحی شده‌اند. آن‌ها همچنین در مقایسه با دیگر انواع صندلی‌های گیمینگ تنوع بیشتری در اندازه و شکل دارند.

راکر، یکی از محبوب‌ترین انواع صندلی‌های گیمینگ بوده که به خاطر شکل L مانند خود شناخته شده و پایه‌ای ندارد. در نتیجه، روی زمین قرار می‌گیرد. آن‌ها همچنین به دلیل نوع طراحی‌شان می‌توانند مانند صندلی‌های راک تکان بخورند.

صندلی‌های کنسولی برای قرار گرفتن پشت سر میز مناسب نبوده و معمولا برای افرادی مناسب هستند که از نمایشگرهای بزرگ برای تجربه بازی ویدیویی بهره می‌برند؛ زیرا در فاصله نسبتا دوری قرار می‌گیرند. در ضمن، برخی از مدل‌های صندلی کنسولی دارای پورت USB یا اسپیکر هستند.

صندلی مسابقه‌ای

نوع سوم صندلی‌های گیمینگ، مسابقه‌ای بوده که مرسوم‌ترین نوع به شمار می‌رود. آن‌ها برخلاف صندلی‌های کنسولی برای قرار گرفتن پشت میز طراحی شده و به همین دلیل، نه تنها می‌توان برای تجربه بازی‌های ویدیویی استفاده کرد، بلکه برای استفاده در اداره یا دفاتر مناسب هستند.

جدا از طراحی ارگونومیک، صندلی‌های مسابقه‌ای معمولا دارای بالشت‌هایی بوده که از گودی کمر و گردن پشتیبانی می‌کنند. به این موارد باید دسته‌های بلند را اضافه کرد تا دستان کاربر حین نشستن همراستا با ماوس و کیبورد قرار بگیرد. در ضمن، صندلی‌های مسابقه‌ای بر اساس صندلی‌های موجود در خودروهای مسابقات حرفه‌ای طراحی می‌شوند؛ به همین دلیل، با چنین نامی شناخته می‌شوند.

صندلی کیسه‌ای

از آنجایی که تعداد قابل‌توجه از گیمرها صندلی‌های کیسه‌ای را برای تجربه بازی‌های ویدیویی ترجیح می‌دهند، در این مقاله گنجانده شده است. دلیل این اتفاق را هم باید در راحتی بسیار زیاد آن‌ها جستجو کرد.

صندلی‌های کیسه‌ای معمولا اندازه بزرگی داشته و به هیچ وجه از طراحی ارگونومیکی برخوردار نیستند. همین موضوع باعث شده شما بتوانید به شکل‌های مختلف روی آن بنشینید. در ضمن، صندلی‌های کیسه‌ای معمولا از دیگر انواع صندلی‌های گیمینگ ارزان‌تر هستند.

آیا صندلی‌های گیمینگ به ستون فقرات آسیب می‌زنند؟

شاید از زبان یکی از اطرافیان خود شنیده باشید صندلی‌های گیمینگ به ستون فقرات یا دیگر اعضای بدن آسیب بزنند اما این گزاره اصلا و ابدا صحت ندارد. بر عکس، صندلی‌های گیمینگ (در این جا منظورمان صندلی‌های شبیه‌ساز و مسابقه‌ای است) به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای استفاده‌های طولانی مدت مناسب باشند. به همین دلیل، حتی افرادی که گیمر نیستند اما ساعت‌های زیادی را در دفتر خود می‌گذرانند، به سراغ این نوع از صندلی‌ها می‌روند.

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

نکات کلیدی حین خرید یک صندلی مناسب

اگر برای خرید یک صندلی گیمینگ یا صندلی مناسب برای نشستن‌های طولانی به بازار بروید، با برندهای متعددی روبرو می‌شوید. نکته مهم ماجرا اینجا است که هر کدام از برندها هدف خاصی را دنبال می‌کنند؛ برای مثال، برند هرمن میلر گرانقیمت بوده و در دسته محصولات لاکچری قرار می‌گیرد. آن‌ها نه تنها برای تولید صندلی‌های خود از مواد و تکنولوژی‌های منحصربفرد استفاده می‌کنند، بلکه از طراحی‌های ارگونومیک بهره می‌برند تا ستون فقرات حین نشستن شکل درستی به خود گرفته و در بلند مدت صدمه نبیند. در نقطه مقابل، صندلی‌های برند ایکس راکر را داریم که علی‌رغم راحت بودن، تمرکز کمتری روی طراحی ارگونومیک دارند. این شرکت بخش عمده تمرکز خود را روی عمیق کردن تجربه بازی به واسطه اسپیکر و موتورهای ویبره قرار داده است.

اگر شرایط مالی خوبی داشته و قادر هستید یک صندلی برند تهیه کنید، چالش بزرگی پیش رویتان قرار ندارد؛ زیرا شرکت‎های مشهور معمولا محصولات باکیفیتی را وارد بازار می‌کنند اما اگر نمی‌توانید یک صندلی برند تهیه کنید، توصیه می‌کنیم نکات پیش رو را حتما حین خرید یک صندلی برای نشستن‌های طولانی مد نظر داشته باشید.

راحتی

راحتی، یک موضوع کاملا شخصی است. به بیان دیگر، احتمال دارد روی یک صندلی نشسته و حس چندان خوبی نسبت به آن نداشته باشید اما دوستتان با نشستن رویش احساس راحتی کند. البته شخصی بودن به معنی کم اهمیتی طراحی صندلی نیست.

نشیمن

صندلی‌های مرغوب در نشیمن خود دارای فوم‌های هوشمند هستند. فایده فوم‌های هوشمند یا حافظه‌دار این است که با توجه شمایل بدن و نقاط فشار، تغییر شکل داده تا شما حین نشستن بسیار راحت بوده و مجبور نباشید بارها و بارها از روی آن بلند شده و بار دیگر بنشینید. دیگر نکته مهمی که به نشیمن مربوط می‌شود، اندازه آن است. به هر حال، برخی از افراد جثه بزرگتری داشته و طبیعتا، به صندلی‌ای نیاز دارند که نشیمنش بزرگ باشد.

خرید صندلی گیمینگ

دسته و زیرپایی

در برخی از صندلی‌ها پدهایی روی دسته‌ها و زیرپایی قرار گرفته تا بدین ترتیب فشار وزن جذب شده و احساس ناراحتی در شما به وجود نیاید. در ضمن، دسته‌ها باید بگونه‌ای طراحی شده باشند که بتوان از آن‌ها به عنوان یک تکیه گاه برای آرنج حین کار یا بازی استفاده کرد. به بیان دیگر، نباید تنها جنبه ظاهری داشته باشند.

بالشت کمر و گردن

نکات مهمی که به راحتی ربط دارند، تنها در نشیمن و دسته خلاصه نمی‌شود. صندلی‌های گیمینگ معمولا از دو بالشت برخوردارهستند که حکم پشتیبان را برای گردن و گودی کمر دارند. بدین ترتیب، فشار کمتری به این دو عضو وارد می‌شود. از آنجایی که گردن و کمر اعضای به شدت مهمی هستند، حتما روی صندلی نشسته و تاثیر این بخش صندلی را بررسی کنید.

روکش

صندلی‌های گران از چرم طبیعی استفاده می‌کنند. برای صندلی‌های ارزان‌تر هم چرم مصنوعی به کار گرفته می‌شود. حتما از کیفیت روکش‌ها اطمینان حاصل کنید تا تا پس از مدت کوتاهی شاهد از بین رفتنشان نباشید.

قابلیت تنظیم اجزای مختلف

قابلیت تنظیم اجزای مختلف نقش بسزایی در تعیین راحت بودن یا نبودن یک صندلی ایفا می‌کند. هر چه تعداد اجزای قابل‌تنظیم بیشتر باشد، طبیعتا با محصول بهتری مواجه هستیم. اولین جز که باید قابل‌تنظیم باشد، ارتفاع است. بدین ترتیب، شما می‌توانید صندلی را متناسب با قد خود تنظیم کرده و در بلند مدت از ناحیه‌های زانو و کمر دچار مشکل نشوید. دیگر مورد، پشتی قابل‌تغییر است. صندلی‌ها معمولا به شما اجازه می‌دهند پشتی را در بازه ۹۰ الی ۱۸۰ درجه تنظیم کنید. نشستن ۹۰ درجه برای مدت طولانی می‌تواند صدماتی را به بدن وارد کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود با گذشت مدت طولانی زاویه پشتی را تغییر داده یا به عنوان استراحت از روی صندلی بلند شده و قدم بزنید.

ارتفاع و پشتی قابل‌تنظیم به ویژگی‌های مرسوم تبدیل شده و اکثر صندلی‌های قابل‌قبول از آن‌ها برخوردار هستند. برخی از صندلی‌های جدید دارای دسته‌های قابل‌تنظیم بوده و به کاربر اجازه می‌دهند به صورت افقی یا عمودی آن‌ها را تغییر دهند. صندلی‌های گران قیمت‌تر هم دسته‌های 4D دارند؛ دسته‌هایی که از چهار جنبه قابل‌تنظیم هستند.

پایه و چرخ

صندلی‌ها معمولا دارای پایه‌های چهار پره یا پنج پره هستند. شاید در نگاه اول یک پره چندان مهم نباشد اما همین یک پره می‌تواند جلوی سرنگونی را بگیرد. به بیان دقیق‌تر، صندلی چهارپره را کاملا کنار گذاشته و تمرکز خود را روی صندلی‌های پنج پره قرار دهید تا حین جابجایی با هیچ چالشی مواجه نشده و ترسی بابت واژگونی‌اش نداشته باشید.

چرخ‌ها

چرخ‌های صندلی باید روان باشند تا امکان جابجایی آن‌ها روی سطوح مختلف از سرامیک گرفته تا موکت فرش وجود داشته باشد. در عین حال، استحکام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا صندلی قطعا در طول روز (حین بلند شدن از پشت میز یا نشستن دوباره) بارها و بارها جابجا شده و در صورتی که چرخ‌ها جنس مناسبی نداشته باشند، با گذشت مدت کوتاهی از کار افتاده و برای شما دردسرساز می‌شوند.

نحوه صحیح نشستن روی صندلی (تیتر دو)

داشتن صندلی مناسب کافی نبوده و باید نحوه نشستن صحیح را هم بدانید:

آیا باید صندلی گیمینگ گران قیمت بخریم؟

پاسخ این سوال به شرایط شما بستگی دارد. در صورتی که بین ۴ الی ۶ ساعت پشت میز می‌نشینید، یک صندلی گیمینگ ارزان قیمت می‌تواند پاسخگوی نیازهایتان باشد اما اگر زمان بیشتری را به بازی یا کار با رایانه‌ی شخصی (PC) اختصاص می‌دهید، توصیه ما این است که به سراغ صندلی‌های گران قیمت‌تر بروید. به هر حال، سلامتی بدن شوخی‌بردار نیست!