به تازگی استریمرها و گیمرهایی که بازی‌های خود را در سرویس‌های مختلف مانند توییچ استریم می‌کنند، در دسته مشمولان دریافت کد مالیاتی قرار گرفته‌اند. به همین منظور، قصد داریم تا در این مطلب بررسی کنیم که آیا بالاخره استریمرها مالیات می‌دهند یا که نه؟!

خبر خوب!‌ در انتهای همین مطلب برای شما روشی در نظر گرفته شده تا با استفاده از کیف پول ریالی ریمیت، تمامی مراحل زیر را برای گرفتن کد مالیاتی و ساخت حساب کاربری در پرداخت‌یارها رد کنید!

پخش زنده ریمیت با موضوع مباحث مالیاتی

پیش از هرچیز برای اینکه بیشتر با مباحث مالیاتی و سوال‌های موجود درباره این زمینه آشنا شوید، می‌توانید ویدیو بالا که پخش زنده ریمیت درباره همین موضوع بوده است را تماشا کنید. در این ویدیو مصاحبه‌ای با امیرحسام حیدریان، متخصص امور مالی و همچنین فرشید رستگار، متخصص امور مالیاتی انجام شده و به بسیاری از پرسش‌های استریمرها درباره مسائل مالیاتی پاسخ داده شده است.

کد مالیاتی چیست؟

به زبان خیلی ساده، وقتی فردی برای انجام یک فعالیت مالی و کسب درآمد به صورت رسمی شروع به کار می‌کند، موظف است تا کد مالیاتی دریافت کند. به عبارتی دیگر، فعالیت فرد با گرفتن این کد، توسط سازمان‌ها به رسمیت شناخته شده و کسی که کد مالیاتی را دریافت کرده، هر ماهه (یا سالانه) باید مبلغ خاصی از درآمد خود را به عنوان مالیات بپردازد.

این کد در حقیقت برای جلوگیری از پولشویی و همچنین فرار کردن افراد شاغل از پرداخت مالیات بوده و در صورت فعالیت شغلی در هر حوزه‌ای به صورت رسمی، به آن نیاز خواهید داشت؛ چراکه بدون داشتن این کد، نمی‌توانید از درگاه‌های پرداختی آنلاین برای خود استفاده کنید.

جالب است بدانید که گرفتن این کد پیش‌تر برای برخی از مشاغل که کد اقتصادی هم نداشتند آزاد بود، اما حال دلیل الزامی شدن گرفتن کد مالیاتی (که به آن کد رهگیری مالیاتی هم می‌گویند)، این است که داده‌های شبکه‌های بانکی باید شفاف‌سازی شوند. به نحوی که وقتی این داده‌ها با گزارش خروجی سازمان امور مالیاتی کشور همخوانی نداشته، قانون الزامی بودن آن برای تمامی مشاغل مشمول مالیات، اعلام شد و از طرفی استریمرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

چرا استریمرها باید کد رهگیری مالیات دریافت کنند؟

استریمرها مالیات

این روزها، استریم کردن نیز یکی روش‌های خوب برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوا است تا از طریق آن به کسب درآمد بپردازند. با این وجود، نکته قابل توجه اینجاست که کسب درآمد این افراد، به روش گرفتن دونیت و حمایت مالی، از بینندگانی است که برای استریمر و گیمر مورد نظر، مبلغی را واریز می‌کنند.

با این وجود، این مبلغ صرفا از طریق پرداخت از درگاه‌های آنلاین مانند زرین پال و ایدی پی فراهم خواهد شد و این روش، درست مثل گرفتن دستگاه کارتخوان به صورت آنلاین است. شما با دستگاه کارتخوان حاضر در مغازه‌ها می‌توانید خریدهای خود را مستقیما بدون نیاز به دریافت وجه نقد از خودپردازها انجام دهید. از طرفی هم درگاه آنلاین، به کاربر اجازه می‌دهد تا بتواند مستقیما و با استفاده از رمز دوم (یا رمز پویا)، همین کار را به صورت آنلاین انجام دهد. این در حالی است که برای راه‌اندازی درگاه آنلاین شخصی، برای خود یا برای مثال یک فروشگاه آنلاین، حتما باید کد مالیاتی دریافت کنید.

بدین ترتیب، اخیرا فعالیت افراد استریمر نیز به عنوان یک شغل آنلاین در سامانه مالیاتی ثبت شده و به همین منظور، فردی که از طریق استریم قصد کسب درآمدی را دارد، باید حتما کد مالیاتی خود را دریافت کند تا لینک درگاه پرداخت، برای گرفتن حمایت‌های مالی به او داده شود. با این وجود، باید بدانید که این مالیات قرار نیست تا یک مبلغ ثابت باشد و در تناسب با میزان سود از درآمد شما، در نرخ ۲۵ درصد تنظیم و برداشت خواهد شد.

تمامی استریمرها مالیات نمی‌دهند، پس نگران نباشید!

استریمرها در دسته مشمولان پرداخت مالیات هستند، اما قوانین مربوط به آن‌ها باعث می‌شود تا راه‌هایی برای پرداخت نکردن این وجه وجود داشته باشد. اول از همه باید بدانید که شما به عنوان یک استریمر، فقط و فقط در صورتی که سود از درآمد سالانه بالاتر از ۳۶ میلیون داشته باشید، مشمول به پرداخت ۲۵ درصد مالیات خواهید بود. این یعنی وقتی ۳۷ میلیون سود را در یک سال کسب کرده‌اید، باید ۲۵ درصد از ۱ میلیون اضافه شده بر ۳۶ را پرداخت کنید، همین!

همچنین در نظر داشته باشید که این مبلغ فقط و فقط برای میزان سود خواهد بود! این یعنی شما ممکن است در سال ۶۰ میلیون تومن درآمد داشته باشید، اما از این مبلغ، فقط ۴۸ میلیون تومان سود بوده باشد. در حالی که سایر مبلغ این پول احتمال دارد که خرج اینترنت، سیستم قوی‌تر، کنسول بازی و … شده و از سود سالانه حساب نخواهد شد.

به علاوه، فراموش نکنید که حتی اگر شما در دسته افرادی هستید که درآمد زیر ۳۶ میلیون در سال را داشته و عملا چیزی را پرداخت نمی‌کنید، باز هم باید حساب مالیاتی خود را در سامانه ثبت کنید تا به رسمیت شناخته شوید. در غیر این صورت، تمامی درگاه‌های متصل به شما حذف کامل خواهند شد و دیگر قادر به دریافت دونیت از این روش، نخواهید بود.

همچنین کد اقتصادی را با مالیاتی اشتباه نگیرید!

در نظر داشته باشید که شرکت‌ها و افرادی که فعالیت اقتصادی دارند، باید یک شناسنامه کاری را به ثبت برسانند که به آن کد ۱۲ رقمی اقتصادی می‌گویند. این کد، کاملا با کد مالیاتی متفاوت است و صرفا مثل کد ملی مختص به آن شرکت خواهد بود، در حالی که کد مالیاتی، برای محاسبه میانگین درآمد کاربر مورد نظر و برداشت مالیات از آن خواهد بود.

ویدیو آموزش مرحله به مرحله تکمیل پرونده مالیاتی

اگر هنگام انجام مراحل ثبت نام یا گرفتن کد رهگیری مالیاتی به مشکل خورده یا در ادامه هرکدام از مراحل آن پرسش‌هایی دارید، می‌توانید ویدیو اختصاصی فوق با آموزش قدم به قدم تشکیل پرونده مالیالتی را تماشا کنید. همچنین در ادامه همین مراحل به صورت متنی و تصویری برای شما ارائه شده‌اند تا دقیق‌تر هرکدام از مراحل تشکیل پرونده مالیاتی را دنبال کنید.

آموزش تصویری نحوه گرفتن کد مالیاتی

در ادامه می‌توانید مراحل ثبت نام و دریافت کد مالیاتی را دنبال کنید. در نظر داشته باشید که این مراحل، کاملا الکترونیکی و بدون نیاز به حضور فرد در ادارات مربوطه هستند.

سه مرحله:

۱. پیش ثبت نام

در مرحله اول شما باید پیش ثبت نام را انجام دهید که برای انجام آن، ابتدا به وبسایت رسمی امور مالیات به آدرس tax.gov.ir رفته و سپس مطابق تصویر زیر، روی گزینه پیش ثبت نام بزنید.

استریمرها مالیات

حال به صفحه بعدی ارجاع داده خواهید شد که در آن، می‌توانید مواردی را برای آشنایی با این مرحله مشاهده کرده و در انتها، گزینه ورود به پیش ثبت نام را مشاهده کنید. مطابق تصویر زیر، روی این گزینه برای رفتن به منو بعدی و ادامه روند پیش ثبت نام کلیک کنید.

استریمرها مالیات

حال در منو تازه‌ای که برای شما نمایان می‌شود، به ترتیب ابتدا کلمه امنیتی مورد را نظر را وارد کرده و سپس گزینه نوع مودی را روی حقیقی تنظیم کنید. در آخر نیز کد ملی خود را وارد کرده و روی گزینه ورود به ثبت نام کلیک کنید.

استریمرها مالیات

در منو بعدی، روی گزینه پیش ثبت نام جدید بزنید تا به منو مشابه با تصویر زیر وارد شوید. در اینجا، باید در میان گزینه‌های حاضر در سمت چپ صفحه، نوع ثبت نام را روی انفرادی تنظیم کرده و سپس سایر گزینه‌ها را مطابق اطلاعات فردی خواسته شده، وارد کنید. در آخر با زدن گزینه پیش ثبت نام جدید، به منو بعدی خواهید رفت.

استریمرها مالیات

در اینجا هنگامی که شماره همراه به نام خود را وارد کردید، یک کد برای شما ارسال می‌شود که باید آن را در منو بعدی (تصویر زیر) وارد کنید.

اکنون در صفحه جدید، اطلاعات فردی خود از جمله تابعیت و تاریخ تولد را وارد کرده و سپس مقابل گزینه درصد سهام/شرکت عدد ۱۰۰ را تایپ کنید. در آخر مطابق تصویر زیر، روی گزینه استعلام اطلاعات و ادامه کلیک کنید.

استریمرها مالیات

پس از رد کردن این مرحله، اطلاعات شما ثبت شده و پیش ثبت نام شما تقریبا کامل شده است. با این وجود، در منو جدیدی که باز می‌شود، می‌توانید شاهد پرونده خود و همچنین برخی نواقص باشید که در پایین صفحه نمایش داده شده‌اند و باید به ترتیب برطرف شوند.

استریمرها مالیات

برای انجام این کار و رفع نواقص، باید به ترتیب روی این نواقص کلیک کنید تا به منو مورد نظر برای تکمیل اطلاعات وارد شوید. ابتدا می‌توانید از نقص اول شروع کرده و روی آن کلیک کنید تا به منو جدید بروید. حال با توجه به تصویر زیر، فیلدهایی که مقابل آن‌ها عبارت اجباری نوشته شده را پر کنید. در نظر داشته باشید که در خط اول عبارت استریمر و گزینه‌های مساغل ششگانه و مشاغل انفرادی را روی سایر تنظیم کنید.

پس از ثبت و تکمیل اطلاعات، وقتی که به منو رفع نواقص برگردید، می‌بینید که بسیاری از عبارت‌های قرمز و به اصطلاح نقص‌ها برطرف شده است. حال زیر شاخه نواقص اطلاعاتی، فقط دو مورد دیگر باقی مانده که ابتدا باید روی گزینه وضعیت مشمولیت کلیک کنید.

استریمرها مالیات

با انجام این کار به منو زیر برده خواهید شد که در آن، باید گزینه من مشمول ارزش افزوده می‌باشم را انتخاب کرده و در نهایت، آن را ثبت کنید.

حال فقط یک نقص دیگر باقی مانده که با کلیک روی آن، به منو زیر برده خواهید شد؛ جایی که باید از روی نقشه محل اقامت خود را به درستی انتخاب کرده و آن را تایید کنید.

استریمرها مالیات

در حال حاضر، تمامی نواقص در صورت انجام صحیح مراحل فوق تمام شده‌اند و فقط کافیست تا روی گزینه تایید نهایی کلیک کنید.

با انجام این کار، به منو تازه‌ای وارد خواهید شد که در آن، در صورت تایید تمامی اطلاعات وارد شده، باید روی گزینه تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری کلیک کنید.

استریمرها مالیات

تبریک! کد رهگیری شما با موفقیت صادر شده و می‌توانید آن را از منو تازه‌ای که برایتان باز می‌شود یادداشت کنید. فراموش نکنید که حتما این کد را کپی کرده و از صفحه مورد نظر عکس یا اسکرین شات بگیرید.

استریمرها مالیات

۲. ثبت و تکمیل پرونده

پس از اینکه پیش ثبت نام را انجام دادید و کد رهگیری خود را دریافت کردید، نوبت به مرحله دوم، یعنی تکمیل پرونده می‌رسد. برای انجام این کار ابتدا باید دوباره وارد صفحه اصلی وبسایت سازمان امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir بروید، اما اینبار روی گزینه بالا سمت چپ صفحه، مطابق تصویر زیر کلیک کنید.

استریمرها مالیات

حال باید فیلدهای سمت چپ صفحه را مطابق اطلاعاتی که برای شما پیامک شده وارد کنید. با این وجود، اگر به هر دلیلی نام کاربری و کلمه عبور خود را دریافت نکرده یا قادر به پیدا کردن آن نیستید، تنها کافیست تا روی گزینه فراموشی نام کاربری و کلمه عبور کلیک کنید.

استریمرها مالیات

در منو جدید، می‌توانید کد رهگیری و همچنین شماره ملی خود را در دو فیلد مورد نظر تایپ کرده و سپس عبارت امنیتی را وارد کنید تا با کلیک روی گزینه بررسی وضعیت، یکبار دیگر نام کاربری و کلمه عبور برای شما ارسال شود.

استریمرها مالیات

حال که اطلاعات لازم برای ورود به پروفایل خود را دارید، باید روی گزینه برگشت کلیک کرده و آن‌ها را وارد کنید تا به صفحه بعدی وارد شوید. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، نواقص پرونده شما در سمت چپ صفحه با رنگ قرمز نمایش داده شده‌اند که باید آن‌ها را هم به ترتیب برطرف کنید.

استریمرها مالیات

گزینه اول درباره اطلاعات بانکی از جمله شماره حساب، کد و نام شعبه و غیره است که به ترتیب آن‌ها را وارد کرده و سپس ثبت می‌کنید. پس از انجام این کار، روی گزینه صفحه نخست بزنید تا به منو اصلی رفته و سراغ رفع نقص دوم بروید.

استریمرها مالیات

نقص دوم و سوم پرونده که باید برطرف شود، مربوط به تعیین نوع فعالیت شما هستند و تکمیل آن‌ها عملا یکسان است. با این وجود، پس از کلیک روی یکی از آن‌ها و رفتن به منو جدید، باید ابتدا روی گزینه افزودن فعالیت جدید (زیر شاخه لیست فعالیت ‌ها براساس استاندارد آیسیک 5) کلیک کرده و سپس در منو جدید مطابق با تصویر زیر، نوع فعالیت را روی خدمات و سرمایه‌گذاری تنظیم کنید.

استریمرها مالیات

در نظر داشته باشید که برای پر کردن فیلد بعدی، از آنجا که هنوز فعالیتی به نام استریمر در سایت تنظیم نشده، عبارت بازیگر را سرچ کرده و سپس روی این فعالیت هنری کلیک کنید. سپس نیز لازم است تا شرح فعالیت و درصد فعالیت را مطابق با اطلاعاتی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید وارد کنید.

در مرحله بعد نیز اینبار روی گزینه افزودن فعالیت جدید (زیر شاخه لیست فعالیت‌ها براساس اینتاکد) کلیک کرده و در منو جدید، دوباره در فیلد اول عبارت بازیگر را جستجو کرده و گزینه بازیگر تئاتر و سینما را وارد کنید. حال مطابق تصویر زیر، سایر اطلاعات را پر کرده و روی گزینه ثبت بزنید.

استریمرها مالیات

پس از ثبت اطلاعات، دوباره روی گزینه صفحه نخست از منو سمت راست کلیک کنید تا دوباره به منو اصلی برای رفع نواقص بروید. حال روی نقص بعدی که درباره ثبت اطلاعات هویتی است کلیک کنید.

با زدن روی این گزینه، به منو تازه‌ای وارد می‌شوید که برای تکمیل اطلاعات آن، باید روی عبارت ویرایش کلیک کنید.

استریمرها مالیات

اکنون در صفحه جدید، دقت کنید که لازم است تنها اطلاعاتی را وارد کنید که مقابل آن‌ها عبارت اجباری نوشته شده و پس از کامل کردن آن طبق تصویر زیر و اطلاعات فردی خود، روی گزینه ثبت کلیک کنید.

استریمرها مالیات

انجام این کار تمامی نواقص حاضر در منو را برای شما برطرف می‌کند و اینبار با بازگشت به صفحه نخست (از منو سمت راست صفحه)، می‌بینید که دیگر موردی برای تکمیل وجود ندارد.

بدین ترتیب، روی گزینه تایید نهایی کلیک کرده و در صفحه بعد نیز دوباره اطلاعات خود را تایید کنید. پس از انجام این کار، می‌بینید که وضعیت پرونده با رنگ سبز به حالت ثبت نام کامل درآمده و استفاده از خدمات مالیاتی در دسترس شما قرار گرفته است.

استریمرها مالیات

۳. الصاق درگاه پرداخت آنلاین به پرونده مالیاتی

پس از اتمام دو مرحله اول، عملا کار شما در تشکیل پرونده مالیاتی به اتمام رسیده و حال تنها کافی است تا درگاه بانکی که از آن دونیت دریافت می‌کنید را به پروفایل خود در سازمان امور مالیاتی کشور متصل کنید.

برای انجام این کار، باز هم به وب سایت رسمی سازمان مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir رفته و سپس گزینه خدمات اصلی مالیاتی (بالا راست صفحه)، مطابق تصویر را انتخاب کرده و سپس روی گزینه درگاه ملی خدمات الکترونیکی کلیک کنید.

استریمرها مالیات

در منو جدید، ابتدا روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و اطلاعات فردی خود را وارد کنید تا پس از انتخاب گزینه آبی رنگ ثبت نام، برای شما یک کد ارسال شود.

استریمرها مالیات

پس از وارد کردن کد، حال ثبت نام شما تکمیل شده و به منو داشبورد مالیاتی خواهید رفت. در اینجا از منو سمت راست، گزینه ساماندهی پذیرندگان بانکی را انتخاب کنید.

استریمرها مالیات

با انجام این کار و رفتن به منو جدید، می‌توانید تمامی پایانه‌های درگاه‌های خود را ببینید که تعدادی از آن‌ها مختص به درگاهی هستند که شما برای دریافت حمایت در پرداخت‌یار خود ثبت کرده‌اید. با این وجود، شما باید تمامی ترمینال‌های مربوط به درگاه خود را به پرونده مالیاتی الصاق کنید، اما باید در نظر داشته باشید که حتما مواردی الصاق شوند که مرتبط هستند؛ اگر هر یک از پایانه‌های درج شده را نمی‌شناسید، هرگز آن را الصاق نکنید.

استریمرها مالیات

برای تشخیص اینکه کدام پایانه مرتبط با درگاه پرداختی شماست، باید به سایت پرداخت‌یار مورد نظر خود رفته و سپس گزنیه تنظیمات درگاه و در نهایت اطلاعات و جزئیات درگاه را انتخاب کنید.

استریمرها مالیات

حال همانطور که می‌بینید، شماره پایانه ترمینال‌های درگاه شما به ترتیب نمایش داده می‌شود که می‌توانید با مطابقت دادن آن‌ها با مواردی که در سایت سازمان مالیاتی وجود دارد، موارد صحیح را انتخاب کرده و سپس با کلیک کردن روی الصاق به پرونده آن‌ها را به پرونده مالیاتی خود متصل کنید.

استریمرها مالیات

با انجام این کار و الصاق تمامی ترمینال‌ها، دیگر هیچ نگرانی بابت مسائل مالیاتی وجود نداشته و می‌توانید به فعالیت خود در زمینه استریم ادامه دهید.

آیا ریمیت در دریافت و ایجاد کد مالیاتی نقشی دارد؟

در حقیقت عمده درآمد یک استریمر، دونیت‌ها یا همان حمایت‌های مالی هستند که او در نمایش زنده خود، از گیم پلی یک بازی یا محتوای ویدیویی به دست می‌آورد. حال وقتی که کاربران برای استریمر مبلغی را واریز می‌کنند، باید ابزاری باشد که او بتواند هم تعداد و میزان این دونیت‌ها را ببیند و هم اینکه روی تصویر به صورت زنده هدف او و اعلان هر واریز نمایش داده شود؛ یعنی دقیقا همان کاری که ریمیت برای کاربران انجام می‌دهد!

با گرفتن اشتراک ریمیت، می‌توانید یک درگاه آنلاین پرداخت را با گرفتن کد رهگیری مالیات انجام دهید و سپس روش اعلان‌های آن را برای خود شخصی‌سازی کنید و حتی از بینندگان خارجی دونیت دریافت کنید! ریمیت سرویسی است که برای جمع کردن و تماشای آمار دونیت‌ها، کار استریمرها را راحت‌تر می‌کند اما در رابطه با مسئله مالیات دخیل نیست. اینکه شما اشتراک ریمیت بگیرید، یک موضوع کاملا جداگانه با دریافت کد رهگیری مالیاتی است که حال استریمرها نیز مشمول آن هستند.

در واقع سرویس ریمیت خود نیز به عنوان یک مجموعه فعال و دارای درآمد از طریق خرید و تمدید اشتراک‌ها و ارائه خدمات، مشمول پرداخت مالیات است و مثل استریمرها باید سر موقع مالیات حساب شده در سال را پرداخت کند. پس با این وجود، رسمی شناخته شدن کسب و کارهای آنلاین و مشمول شدن به پرداخت سود بر درآمد مالیات استریمرها، یک امر طبیعی با روال قانونی است.

خبر خوب برای استریمرها: رد کردن تمامی مراحل بالا فقط با چند کلیک!

استفاده از کیف پول ریالی ریمیت در مسیر هموارسازی کار استریمرها، به شما کمک می‌کند تا دیگر نیازی به دریافت کد و اظهارنامه مالیاتی نداشته باشید و تمامی مراحل بالا را با چند کلیک رد کنید! همچنین با راه‌اندازی این سرویس، می‌توانید تمامی مبالغ دونیت خود را بدون نیاز به ثبت نام و داشتن حساب کاربری در پرداخت‌یارها دریافت کرده و بدون هیچ نگرانی استریم خود را ادامه دهید!

با راه‌اندازی کیف پول ریالی ریمیت بدون نیاز به گرفتن کد مالیاتی در عرضه چند دقیقه دونیت دریافت کنید!

راهنمای فعالسازی کیف پول ریالی ریمیت

برای راه‌اندازی از سرویس کیف پول ریمیت:

با طی کردن مراحل بالا و فعالسازی کیف پول ریمیت، حساب کاربری شما آماده دریافت دونیت خواهد بود. با این وجود، در نظر داشته باشید که برای دریافت مبلغ موجودی خود از کیف پول ریمیت به حساب بانکی خود، نیاز است تا یکبار و برای همیشه احراز هویت کنید.

نحوه احراز هویت در صرافی ریمیت

احراز هویت در صرافی ریمیت

برای احراز هویت در حساب ریمیت، کافیست تا مراحل زیر را پر کرده و مشخصات فردی از جمله شماره ملی و شماره شبا حساب بانکی خود را در صفحه صرافی ریمیت وارد کنید.

احراز هویت در صرافی ریمیت - فعالسازی کیف پول ریالی ریمیت

در نظر داشته باشید که شما یکبار می‌توانید بدون احراز هویت مبلغ دونیت شده خود را از کیف پول ریمیت دریافت کنید. اما برای تسویه دوم و دریافت وجه از کیف پول به حساب بانکی، طی کردن مراحل احراز هویت الزامی خواهد بود. همچنین برای اطلاع بیشتر در رابطه با حداقل مبلغ قابل دریافت از کیف پول ریالی ریمیت به حساب بانکی، می‌توانید به منو قوانین و نکات مهم درباره صرافی ریمیت مراجعه کنید.

حذف مالیات استریم با تایید وزارت ارشاد

و اما در پایان، بد نیست بدانید که یک روش کاملا رسمی و صد درصد قانونی برای ۰ کردن مبنای پرداخت مالیات استریمرها وجود دارد!

براساس ماده قانون مالیات‌های مستقیم بند ل، هر نوع تولید محتوا و فرایند هنری با تایید و مجوز ارشاد اسلامی، کاملا قانونی بوده و از پرداخت هرگونه مالیات منع می‌شود. این یعنی اگر شما کانال خود را به تیم ارزیابی ارشاد نشان داده و مجوز آن را (که پس از یک هفته صادر می‌شود) دریافت کنید، دیگر نیازی به پرداخت مالیات نخواهید داشت. برای انجام این کار نیز باید در صفحه رسمی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی انجام شده و سپس با انجام مراحل اداری مربوط به بخش نشر دیجیتال، مجوز آن در پنل کاربری شما ظاهر خواهد شد که با گرفتن اسکرین شات می‌توانید آن را برای ارسال آماده کنید. در نظر داشته باشید که این مجوز پس از بررسی و تایید، بعد از حدود ۲ تا ۳ ماه صادر خواهد شد.

استریمرها مالیات

با این حال، باید بدانید که استریمرها حتما باید برای پرداخت مالیات حتی در صورت معاف بودن، یک کد رهگیری مالیاتی را دریافت کرده و مراحل ثبت نام آن را طی کنند. در غیر این صورت، فعالیت استریمر غیر قانونی شمرده شده و هرگونه درگاه پرداختی او بلافاصله بسته خواهد شد.

سوالات متداول:

• مالیات چیست؟ پرونده و کد مالیاتی چه هستند؟

طبق قانون اساسی ایران، هر فردی که دارای منبع کسب درآمد باشد، باید از سود به دست آمده خود مالیات بپردازد و پرونده مالیاتی تشکیل دهد.

کد ۱۲ رقمی مالیاتی در واقع معرف شغل فرد به سازمان مالیات بوده و برای گرفتن درگاه پرداخت آنلاین و دستگاه کارتخوان الزامی است.

• محدودیت سنی برای دریافت کد مالیاتی وجود داره؟ خیر

• چه مدارکی برای تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد مالیاتی نیازه؟ شناسنامه، کارت ملی، عکس ۳ در ۴

•فرایند ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی بصورت حضوری انجام میشه یا غیر حضوری و اینترنتی؟ به صورت کاملا غیرحضوری

•با اضافه شدن مالیات آیا تغییری در روند کار استریمرها به وجود می‌آید؟ خیر.

• مالیات از سود حساب میشه یا از کل درآمد؟ مالیات از سود درآمد سالیانه شما حساب می‌شود. افراد باید به صورت سالیانه، طی یک اظهارنامه مالیاتی، سود خود از درآمد را اعلام کرده و فاکتورهای خرید و خرج‌هایی که بابت کار انجام داده را درج و از آن کم کند. لازم به ذکر است که برای محاسبه میزان سود اشخاص حقیقی، هنوز روش مستقیم و دقیقی به جز نوشتن اظهارنامه مالیاتی توسط شخص و بررسی آن توسط سازمان، وجود ندارد.

• اظهارنامه مالیاتی چیست؟ اظهارنامه مالیاتی گزارشی است که به صورت سالیانه برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنید تا دولت بداند شما چقدر درآمد داشته و تا چه حد سود از کار خود داشته‌اید. این سود و درآمد توسط ناظرین بررسی می‌شود و صحت آن بعد از ارسال اظهارنامه تایید یا رد خواهد شد.

• چرا استریمر ها هم باید مالیات پرداخت کنند؟ طبق قانون اساسی، هر فردی که از طریق یک شغل دارای منبع کسب درآمد باشد، موظف به پرداخت مالیات است.

• آیا فقط این موضوع در زرین پال وجود دارد؟ خیر. تمامی پرداخت‌یارها دارای این شرایط هستند.

• در سایت سازمان مالیات شغلی به اسم استریمر وجود ندارد، کدام گزینه را انتخاب کنیم؟ انتخاب این مورد در حال حاضر اهمیت چندانی ندارد و بهتر است در صورت نبود گزینه‌ای تحت عنوان «استریمر»، نزدیک‌ترین مورد به آن را انتخاب کنید.

• اگه کارهای گفته شده را انجام ندهیم و پرونده را تکمیل نکنیم، چه مشکلی پیش می‌آید؟ اگر کد مالیاتی برای درگاه پرداخت خود را دریافت نکنید، درگاه دونیت شما غیرفعال خواهد شد.

• وضعیت افرادی که بابت تدوین و کارگردانی ویدیو حقوق می‌گیرند چیست؟ اگر استریمر به فردی حقوقی را بابت تدوین و کارگردانی ویدیوها پرداخت می‌کند، موظف است تا در گزارش اظهارنامه مالیاتی خود، مبلغ پرداختی به این افراد را ذکر کرده و آن را از سود خود کم کند.

• نقش ریمیت در گرفتن کد مالیاتی چیست؟ ریمیت نقشی در مسائل مالیاتی استریمرها ندارد.

• استریمرها چقدر مالیات پرداخت می‌کنند؟ درصد مالیات از سود استریمرها هنوز به صورت دقیق و رسمی اعلام نشده، اما مالیات آن‌ها از درآمد بالای ۳۶ میلیون حساب می‌شود.

• چگونه استریمر می‌تواند از پرداخت مالیات معاف شود؟ هرگونه فعالیت هنری در زمینه تولید محتوا، اگر با همراه داشتن مجوز ارشاد همراه باشد، از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.

• آیا استریمینگ معاف مالیات بر ارزش افزوده (VAT) هست یا مشمول؟ مشمول.

• وضعیت دونیت‌های ریفاند شده به چه صورت هستند؟ این دونیت‌ها در میزان درآمد استریمرها لحاظ نخواهند شد.

• اگر درگاه ناشناسی وجود داشت آیا باید آن را الصاق بکنیم یا نه؟ خیر. فقط درگاه پرداختی که از آن دونیت‌های خود را با پرداخت‌یارها دریافت می‌کنید باید الصاق شوند.

• بعد از تکمیل پرونده مالیاتی محدودیتی در فعالیت استریمر پیش خواهد آمد؟ خیر.