در سومین قسمت از سری مقالات چگونه استریمر شویم قصد داریم به معرفی انواع محتوا برای استریم بازی‌های ویدیویی بپردازیم؛ محتواهایی که تجربه نشان داده می‌توانند انتخاب بهترین برای استریم باشند.

استریمرها در راستای تبدیل شدن به یک شخص بانفوذ و محبوب در جامعه‌ی مخاطبین، باید یک تولیدکننده‌ی محتوای درجه یک باشند. برای تولید محتوا در حوزه‌ی ویدیو گیم – که اصلی‌ترین شاخه‌ی استریمینگ در ایران و جهان شناخته می‌شود – با دنیای بزرگی در شاخه‌ی مدیا طرفیم که نوعی تکنولوژی روایت‌محور و گاها با اهداف اجتماعی و مشارکتی را به طیف وسیعی از انسان‌ها در سرتاسر جهان ارائه می‌کند. شما به عنوان یک فرد متخصص در عرصه‌ی ویدیو گیم، باید علاوه بر داشتن اطلاعات عمومی مورد نیاز درباره‌ی بازی‌ها، شرکت‌ها و اعضای مهم این صنعت، تجربه‌ی لازم برای روبه‌رو شدن با بازی‌های مختلف از ژانرهای گوناگون را داشته باشید و با درک هدف اصلی بازی‌ها و تکامل‌شان در ژانرهای مختلف، تجربه‌ی گیمینگ ایده‌آل خود را از بین هزاران بازی با سبک‌های مختلف پیدا کنید و به معرفی هرچه عمیق‌تر آن با مخاطبین خود بپردازید.

آشنا شدن با دنیای بزرگ بازی‌ها که روزانه با سرعت زیادی درحال پیشرفت است، از اولین تجربه‌ی گیمینگ شخصی شما در زمان کودکی آغاز می‌شود و با جذب شما از طرق گوناگون بخش بزرگی از زندگی شما را به بازی کردن اختصاص می‌دهد. نه تنها گیمرهای تمام‌وقتی که به طور جدی به بازی کردن می‌پردازند و حتی در شاخه‌های مختلف این صنعت فعالیت می‌کنند، قشر عظیمی از مردم عادی هم به طور روزانه به بازی کردن می‌پردازند و در سطوح مختلف مخاطب صنعت گیم محسوب می‌شوند و سهم بزرگی از فضای رسانه‌ای آن را تشکیل می‌دهند. از همین رو شما به عنوان یک محتواساز حرفه‌ای که در شاخه‌ی ویدیو گیم قصد جلب توجه هزاران گیمر دیگر با علاقمندی‌های گوناگون را دارد، باید با انواع محتوا برای ارائه کردن در طول استریم یا هر فرم دیگری از محتوای ویدیوگیمی آشنا باشید.

استریم فورتنایت

پرداختن به بازی‌های آنلاین پرطرفدار

برای اینکه هزاران نفر را جذب استریم خود کنید، باید با علاقه‌مندی‌های اکثریت جامعه‌ی مخاطبین خود آشنا شوید. به عنوان یک محتواساز گیمر، باید توجه ویژه‌ای به بازی‌های پرطرفداری که مدت زیادی ترند می‌شوند داشته باشید. به طور کلی، بازی‌های آنلاین چندنفره طرفداران بسیار زیادتری نسبت به طرفداران بازی‌های تک‌نفره و داستان‌محور دارند. این بازی‌ها در اکثر پلتفرم‌ها در دسترس مخاطبین قرار می‌گیرند و حتی بسیاری از آن‌ها رایگان عرضه می‌شوند. با ظهور ناگهانی سبک بتل رویال، صنعت گیم با موج جدیدی از مخاطبین بازی‌های آنلاین مواجه شد که سراسیمه به دنبال تجربه‌ی بازی‌های آنلاین بتل رویال بودند. از PUBG و فورتنایت که جزو اولین‌های این سبک بودند گرفته، تا Call of Duty: Warzone و ده‌ها بازی جدیدی که میلیون‌ها پلیر را از سرتاسر جهان به سمت خود جذب کرده‌اند.

با پیشرفت روز افزون بازی‌های چندنفره و فضای شدیدا رقابتی آن‌ها، شاهد ارتقای سبک بازی کردن پلیرها بودیم. امروزه به لطف پلتفرم‌های استریمینگ، فرصت خوبی مهیا شده تا توانایی‌های گیمینگ خود را در معرض نمایش قرار دهید. شما ممکن است در گیمپلی بازی‌های شوتر اول شخص سرعت بسیار بالایی داشته باشید یا یک دوتاپلیر قدیمی و باتجربه باشید. بازی‌های آنلاین میلیون‌ها طرفدار را – حتی در ایران – به خود اختصاص داده‌اند، پس بهتر است حساب ویژه‌ای روی بازی‌های آنلاین پرطرفدار باز کنید. بازی فورتنایت همچنان یکی از پرمخاطب‌ترین بازی‌ها در پلتفرم‌های استریمینگ است و علاوه‌بر آن شاهد عناوین جدید دیگری مثل Overwatch، Warzone، Valorant و … هستیم که هر یک مخاطبین پروپاقرص خود را دارند و پرداختن به هر یک از آن‌ها و ارائه‌ی یک گیمپلی حرفه‌ای و نفسگیر به‌ویژه در کنار گیمرهای حرفه‌ای و حتی استریمرهای دیگر، روش بسیار خوبی برای جذب مخاطب در پلتفرم‌های استریمینگ است.

از جمله بازی‌های آنلاین مناسب استریم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استریم ویچر

طرفدار بازی‌های داستان‌محور هستید؟

بازی‌های آنلاین چندنفره و بازی‌های تک‌نفره‌ی داستان‌محور سال به سال تفاوت‌های بیشتری از خود نشان دادند و با اینکه گاهی شاهد تجربه‌های داستانی چندنفره به روش‌های خلاقانه‌ی مختلفی بوده‌ایم، معمولا مسیر مجزای هر دو سبک از بازی‌ها را مشاهده می‌کنیم که جلوه‌های مختلفی از صنعت گیم را به تصویر می‌کشند. مهم نیست بازی‌های چندنفره‌ای که در بعضی فرنچایزها حتی سالی یک بار هم عرضه می‌شوند، چقدر به فروش می‌رسانند و چندین میلیون طرفدار دارند. بازی‌های تک‌نفره و بخش داستانی در بازی‌ها، همچنان یکی از فرم‌های اصلی گیمینگ را در خود حفظ کرده‌اند و بدون شک طرفداران لایق احترام خود را دارند.

بازی‌های داستان‌محور مخاطب خود را وارد یک دنیای متفاوت می‌کنند و در سطوح مختلف با آزادی‌اعمال متنوع، قصد قرار دادن بازیکن در یک روایت اختصاصی و ویژه را دارند که در ابتدا یک نویسنده داستانش را روایت کرده و لحظه به لحظه‌اش توسط یک کارگردان حرفه‌ای و خلاق کارگردانی شده است. بعضی از بازی‌های داستانی بدون توجه به وسعت دنیایشان، شخصیت‌های باورپذیر و تاثیرگذاری را به شما معرفی می‌کنند و به قدری در طول چند ساعت تجربه‌تان از بازی، شما را به خود نزدیک می‌کنند که تمام کردن بازی برایتان دشوار می‌شود. بازی‌های اکشن ادونچر داستان‌محور با روایتی خطی، شخصیت‌پردازی کاراکترها و روایت کوتاه خود را با جزئیات هرچه تمام به مخاطب نشان می‌دهند و همین می‌تواند یک موضوع پر بحث و جذاب برای برگزاری یک استریم سرگرم‌کننده باشد. بازی را آغاز کنید و روایت را جلو ببرید. با کاراکترها آشنا شوید و نظر خود را درباره‌ی آن‌ها به طور کامل بیان کنید. با توجه به عدم پشتیبانی اغلب بازی‌ها از زبان فارسی و همچنین عدم آشنایی بخش زیادی از جامعه‌ی مخاطبین ایرانی به زبان‌های خارجی، فرصت بسیار خوبی فراهم شده تا در صورتی که به زبان انگلیسی مسلط هستید، به توضیح داستان و اتفاقات آن برای مخاطبین خود بپردازید. دیالوگ‌ها را ترجمه کنید و وقایع مهم را زیر ذره‌بین بگیرید. استریم‌هایی از این قبیل، محتواهای بسیار مفید و ارزشمندی را برای قشر بزرگی از مخاطبین ایرانی به ارمغان می‌آورد و قطعا در صورت امتداد می‌توانید بازدید بسیار بالایی را در طولانی‌مدت دریافت کنید. در مقابل، بازی‌های جهان‌باز و بزرگی را هم داریم که یک جهان جدید و پر رمز و راز را پیش روی شما قرار می‌دهند.

در این بازی‌ها نه یک روایت خطی و واحد، بلکه مجموعه‌ای از ده‌ها و حتی بعضا صدها ماجراجویی مختلف قرار گرفته‌اند که صدها ساعت از وقت شما و مخاطبین‌تان را به خود اختصاص خواهند داد. بازی‌های نقش‌آفرینی اکشن مثل The Witcher و DotA یا ورژن ژاپنی بازی‌های نقش‌آفرینی مثل Final Fantasy، Dragon Quest و … هر یک صدها ساعت محتوای جذاب را در خود جای داده‌اند و نکته‌ی حائز اهمیت این است که عدم آشنایی مخاطب با بازی مورد انتخاب شما می‌تواند یک برگ برنده باشد.

بازی‌هایی از این قبیل تنها بازیکنانی را تا انتها با خود همراه می‌کنند که چندده ساعت ابتدایی تجربه‌ی خود را صرفا به یادگیری آیتم‌های درون بازی و قسمت‌های مختلف دنیای آن می‌کنند. تنها یک بازی نقش‌آفرینی جذاب می‌تواند صدها ساعت محتوای سرگرم‌کننده را برای مخاطبین شما فراهم کند و البته فرصتی باشد برای آشنایی گیمرهای ایرانی با این سبک از بازی‌ها. مخصوصا با توجه به اینکه بازی‌های شرقی مثل نقش‌آفرینی‌های ژاپنی از طرفداران بسیار کمی در ایران برخوردارند و نیازمند یک معرفی‌نامه‌ی اختصاصی دارند.

از جمله بازی‌های داستان محوری که می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای شروع استریم باشند، می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد:

با طرفداران خود فقط چت کنید!

یکی از دسته‌بندی‌های همیشگی استریم‌های ویدیوگیمی در پلتفرم‌های استریمینگ، برگزاری استریم‌های Just Chatting است که در آن استریمر بدون اجرای بازی، با مخاطب خود به طور مستقیم به گفت‌وگو می‌پردازد. استریم‌هایی از این قبیل را می‌توان به روش‌های مختلف برگزار کرد. بسته به نوع فعالیت شما و همچنین علاقمندی‌هایتان، می‌توانید در این استریم‌ها به موضوعات متنوعی بپردازید و بیشتر از قبل مخاطب خود را با استریمر محبوب‌شان آشنا کنید. از پاسخ دادن به سوالات طرفداران گرفته تا صحبت درباره‌ی رزومه‌ی کاری و معرفی ویژگی‌های شخصیتی و علاقمندی‌هایتان، استریم‌های گفت‌وگومحور می‌توانند صحبت‌های بسیار طولانی و جذابی را رقم بزنند که به دنبال‌شان مخاطب به شما نزدیک‌تر می‌شود و با اشتیاق‌تر از همیشه استریم‌های شما را دنبال می‌کند. شما می‌توانید در طول استریم خود مهمانانی را هم حاضر کنید و به صورت ویدیوچت با آن‌ها صحبت کنید. دعوت به عمل آوردن از استریمرهای دیگر به ویژه استریمرهایی که با شما طرفداران مشترک دارند، یکی از رایج‌ترین انواع استریم‌های گفت‌وگومحور است. شما همچنین می‌توانید با وب‌گردی در طول استریم خود، به معرفی بازی‌های پیش رو بپردازید یا هر محتوای دیگری را در فضای مجازی با مخاطب خود به اشتراک بگذارید. استفاده‌ی هوشمندانه از این قبیل استریم‌های گفت‌وگومحور می‌تواند رابطه‌ی بسیار نزدیکی بین شما و مخاطبین‌تان برقرار کند و به دنبال آن جامعه‌ی مخاطبین شما به جامعه‌ی طرفداران شما تبدیل خواهند شد!

محتوای اصلی، خود شما هستید!

به طور کلی، مهم‌تر از هر فرم محتوا و موضوع دیگری، این خود شما هستید که سبک و سیاق کلی استریم‌هایتان را مشخص می‌کنید. شما باید با به نمایش گذاشتن علاقمندی‌های خود و پرداختن به بازی‌های سبک محبوب‌تان، مخاطبین را با دنیای گیمینگ خود آشنا کنید و مهم‌تر از همه هدف فرهنگسازی و آموزش را دنبال کنید. شما نه تنها باید در راستای فرهنگسازی و آموزش به مخاطب گیمر خود کوشا باشید، بلکه باید همواره از نزدیک با دیگران ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها چیزهای مختلف بیاموزید و به استریم‌هایتان اضافه کنید. مشارکت با محتواسازهای دیگر در امور استریمینگ یکی از هوشمندانه‌ترین روش‌های جذب مخاطب در پلتفرم‌های استریمینگ است.