استریم در سال‌های اخیر به یک حرفه‌ی پرسود و تخصصی تبدیل شده است. از همین رو فعالین این حوزه را می‌توان متخصصین حرفه‌ای و کاربلدی دانست که پارامترهای متعددی را برای دست‌یابی به یک جایگاه مهم و ارزشمند در صنعت ویدیوگیم رعایت می‌کنند. استریمرها را در سرتاسر جهان می‌توان در سطوح مختلفی رده‌بندی کرد.

از گیمرهای شوخ‌طبع و بامزه‌ای که برای سرگرمی خود و مخاطبین استریم می‌کنند گرفته، تا گیمرهای متخصص و منتقدی که به بررسی بازی‌ها می‌پردازند و بازی‌ها را از زاویه‌ی دید متفاوت‌تری مورد بررسی قرار می‌دهند. برای تبدیل شدن به یک استریمر حرفه‌ای و کاربلد، باید دستور عمل‌های متعددی را مورد توجه قرار داده و طبق آن‌ها عمل کنید. در این سری مقالات آموزشی که در وبلاگ ریمیت منتشر می‌شوند، به پارامترهای مختلفی که شما را به یک استریمر حرفه‌ای تبدیل می‌کنند پرداخته‌ایم. همانطور که می‌دانید، برای تبدیل شدن به یک استریمر حرفه‌ای، تنها تهیه‌ی جدیدترین بازی‌ها در کنار تجهیزات کامل کافی نیست. بلکه باید علاوه بر شیوه‌ی درست استفاده از تمامی نرم‌افزارها و سخت‌افزارها، به موضوعات جانبی دیگری هم بپردازید که برای ارائه کردن یک استریم حرفه‌ای و تخصصی، مورد نیاز شما خواهند بود. از شیوه‌های مختلف بازارگرمی و برقراری ارتباط سازنده با مخاطبین گرفته، تا کسب اطلاعات تکمیلی درباره‌ی صنعت بازی و آشنایی با سبک‌های مختلف بازی‌های ویدیویی.

در این مطلب با یکی از مهم‌ترین معقوله‌های موجود در پروسه‌ی استریمینگ آشنا می‌شوید. پرسنال برندینگ (Personal Branding) از جمله موارد مهمی است که باید درباره‌ی آن اطلاعات بسیاری کسب کنید و بهترین عملکرد را در رابطه با آن از خود نشان دهید. پرسنال برندینگ یا به عبارتی برندینگ شخصی، فرایندی است که طی آن شخصیت خود را به عنوان یک برند به عموم مردم معرفی کرده و تلاش می‌کنید تا در این مسیر به شهرت و اعتبار خود بیفزایید. پرسنال برندینگ امروزه در بسیاری از زمینه‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و افراد مختلف از کسب و کارهای گوناگون همواره سعی در معرفی خود به عنوان یک شخص حقیقی مستقل از سازمان و مجموعه‌ی خود دارند. برای مثال یک فیلمساز را در نظر بگیرید که مدام درحال همکاری با شرکت‌های مختلف فیلمسازی است. این فیلمساز همواره می‌کوشد تا علاوه بر تبلیغ فیلم‌ها و ستارگان حاضر در فیلم‌های خود، یک شخصیت محبوب و به یاد ماندنی نیز از خود در ذهن عموم مردم به جای بگذارد. از همین رو به روش‌های مختلف سعی می‌کند تا بیشتر با مردم در ارتباط باشد. در شبکه‌های اجتماعی خود فعالیت بیشتری از خود نشان داده و همکاری‌های جانبی زیادی نیز در زمینه‌های مختلف – حتی بی‌ربط به دنیای فیلمسازی – انجام می‌دهد. هدف اصلی این فیلمساز در انجام این فعالیت‌های جانبی آن است که مردم و مخاطبین خود را با شخصیت و خط فکری خودش آشنا کند. او به نوعی از کالبد حقوقی‌اش به عنوان یک فیلمساز حاضر در کمپانی‌های بزرگ خارج شده و شخصیت حقیقی‌اش را در مقابل مردم به نمایش در می‌آورد. بدیهی است که این فیلمساز در طول پروسه‌ی پرسنال برندینگ خود اغلب مخاطبین سینما را مورد هدف قرار می‌دهد. اما گاهی ممکن است پای خود را فراتر گذاشته و با علاقمندان به حوزه‌های دیگر نیز ارتباط برقرار کند. چنانچه این فیلمساز پروسه‌ی پرسنال برندینگ خود را با موفقیت پشت سر بگذارد، در کارش با پیامدهای مهم بسیاری همراه می‌شود. اولین پیامد مهم و آشکار پرسنال برندینگ موفقیت‌آمیز این فیلمساز این است که تعداد زیادی به جامعه‌ی مخاطبینش افزوده شده‌اند. علاوه بر این، تمامی مخاطبینش نسبت به قبل شناخت بسیار بیشتری از او دارند و با دقت بیشتری کارهایش را دنبال می‌کنند. این فیلمساز حالا جامعه‌ای بزرگ از مخاطبینی را در اختیار دارد که او را می‌شناسند و با دقت بیشتری فیلم‌هایش را تماشا می‌کنند. او حالا می‌تواند با دید وسیع‌تری خط فکری‌اش را در آثارش به نمایش بگذارد و مهم‌تر از آن به انجام کارهایی بپردازد که پیش از این احتمالا درک مفهوم آن از سوی مخاطبین غریبه‌اش امکان‌پذیر نبود.

چگونه استریمر شویم

همانطور که از مفهوم کلی پرسنال برندینگ یا همان برندینگ شخصی پیداست، هدف اصلی از انجام این کار، معرفی خود به مخاطبین و آشنایی هرچه بیشتر آن‌ها با شماست. به نوعی باید مخاطبین خود را همانند دوستی در نظر بگیرید که میل زیادی به آشنایی هرچه بیشتر با شما دارد. شما باید علایق خود را با آن‌ها در میان بگذارید، درباره‌ی اهداف خود صحبت کنید و به طور کلی هر بار لایه‌های بیشتری از ویژگی‌های شخصیتی خود را آشکار سازید. پرسنال برندینگ یک استریمر که در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی فعالیت دارد، باید به طور مستقیم روی علاقه‌ی مخاطبین به بازی‌ها تمرکز داشته باشد. یک استریمر بیش از اینکه استریمر شود، یک گیمر حرفه‌ای است و قاعدتا بازی‌ها و ژانر مورد علاقه‌ی خود را دارد. از همین رو باید روی معرفی بازی‌های مورد علاقه‌ی خود تمرکز کرده و مخاطبین خود را با سبک بازی‌های مورد علاقه‌تان آشنا کنید. مخاطب ثابت و همیشگی شما باید بداند که استریمر محبوبش اغلب چه بازی‌هایی را اجرا می‌کند و بیشتر به بازی‌های کدام سبک علاقمند است. این کار علاوه بر این که مخاطبین را بیشتر از قبل با شما آشنا می‌کند، سبب جلب توجه طرفداران بازی‌های مورد علاقه‌تان نیز می‌شود. برای مثال اگر خود را به عنوان یک طرفدار پروپاقرص و حرفه‌ای بازی فیفا معرفی کنید، بدیهی است که به مرور زمان طرفداران بازی فیفا از سرتاسر ایران به سمت شما جذب شده و استریم‌هایتان را به شوق دیدن بازی فیفا تماشا می‌کنند. دنیای بازی‌های ویدیویی میزبان سبک‌های بسیار زیادی است و به طور کلی بازی‌ها را می‌توان در دسته‌بندی‌های بسیار زیادی طبقه‌بندی کرد. گاهی علاوه بر معرفی بازی مورد علاقه‌ی خود، بهتر است سبک و سیاق مطلوب و مورد علاقه‌ی خود را به مخاطبین معرفی کنید تا همزاد پنداری بیشتری بین شما و مخاطبین شکل بگیرد و کاملا با دنیای شما ارتباط برقرار کنند.

برای مثال یک استریمر علاقه‌ی زیادی به بازی‌های ترسناک دارد و قاعدتا علاقمندان به بازی‌های ترسناک را نیز به سمت خودش جذب می‌کند. این استریمر قصد دارد با استریم بازی‌های ترسناک، عناوین مختلف این سبک را به مخاطبین خودش – که از قضا به بازی‌های ترسناک علاقه دارند – معرفی کند. در اینجا یک رابطه‌ی متقابل بین استریمر و مخاطبین شکل می‌گیرد و آن به گونه‌ای است که گاهی این مخاطبین هستند که عناوین جذاب سبک ترسناک را به استریمر مورد علاقه‌شان معرفی می‌کنند. مواردی از این قبیل به دنبال شکل‌گیری یک رابطه‌ی نزدیک بین استریمر و مخاطبین رخ می‌دهند و تماما به لطف یک پرسنال برندینگ موفقیت‌آمیز و کارآمد امکان‌پذیر خواهند بود.

برندینگ در استریم

یکی از کلیدی‌ترین لازمه‌های یک پرسنال برندینگ موفق و البته رونق بخشیدن به جامعه‌ی مخاطبین، ارتباط مداوم و تاثیرگذار با مخاطبین با استفاده از ابزارها و امکاناتی که در دسترس قرار دارند است. معرفی تمامی شبکه‌های مجازی مفید و کارآمد در این زمینه نیاز به یک مطلب تکمیلی و جداگانه دارد، اما لازم است بدانید که استفاده‌ی هوشمندانه از شبکه‌های مجازی می‌تواند بسیار مفید واقع شود. امروزه فضای مجازی در ایران کاربران زیادی دارد و با قاطعیت می‌توان گفت درصد بسیار بالایی از مخاطبین شما در این حوزه، ساعت‌های طولانی در طول روز وقت خود را صرف حضور داشتن در اینترنت به شیوه‌های مختلف می‌کنند. از اپلیکیشن‌های موبایل مثل اینستاگرام و تلگرام گرفته تا وبسایت‌های خبری-تحیلی فارسی، آپارات و یوتوب، فروم‌ها و شبکه‌های ثانویه. مخاطبین یک استریمر ویدیوگیم تماما با اینترنت و فضای مجازی سر و کار دارند و حتی در محیط‌های کاری‌شان هم از آن‌ها استفاده می‌کنند. از همین رو باید برنامه‌ی کاملا هوشمندانه‌ای را برای به کار گرفتن این شبکه‌های مجازی آماده کنید. هر یک از این وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، به شیوه‌‎ای متفاوت و منحصر به فرد امکان برقراری ارتباط و انتقال دیتا بین شما و مخاطبین‌تان فراهم می‌کنند. تعدادی از آن‌ها مثل اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی، امکان برقراری یک ارتباط یک‌طرفه را فراهم می‌کنند تا بتوانید اعلامیه‌ها و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری استریم را برای مخاطبین ارسال کنید. از طرفی نیز می‌توانید از طریق ارسال پیام خصوصی یا همچنین استفاده از پیام‌رسان‌های دیگر، به دریافت انتقادات و پیشنهادات سازنده از سوی مخاطبین خود بپردازید و هم‌سوی نظر آن‌ها کار خود را جلو ببرید. عملکرد بسیاری از استریمرهای قدیمی ثابت می‌کند رمز اصلی موفقیت در استریمینگ، توجه به نظر مخاطبین و برقراری ارتباط با آن‌هاست.

شما باید همواره با بهره گرفتن از ابزاری که در اختیار دارید، نظر مخاطبین را درباره‌ی محتواهای خود بپرسید و مدام نظرسنجی‌های مختلف برگزار کنید. راضی کردن مخاطب تنها به جذب و ورود او به کانال شما خلاصه نمی‌شود، بلکه باید برای نگه داشتن او در طولانی مدت نیز برنامه‌ای داشته باشید. برای نگه داشتن مخاطب خود طی مدت زمان طولانی، باید از دلیل او برای دنبال کردن شما خبردار شده و روی محتواهای مورد علاقه‌ی او تمرکز کنید. با بررسی عملکرد هر یک از محتواهای خود در دسته‌بندی‌های مختلف، می‌توانید به راحتی برای ادامه دادن یک سری محتوا تصمیم بگیرید. مطالعه‌ی چت حین استریم و همچنین نظرات موجود در شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا وضعیت مخاطب در استریم خود را ارزیابی کنید و سعی در راضی نگه داشتن او با یک اجرای سرگرم‌کننده و یک گیم‌پلی جذاب داشته باشید.

استریمر شدن

همانطور که دریافتید، پرسنال برندینگ در حوزه‌ی استریمینگ به ویژه استریم ویدیوگیمی، در راستای برقراری یک ارتباط سالم و سازنده با مخاطب به موفقیت می‌رسد و کارایی خود را نشان می‌دهد. وظیفه‌ی شما به عنوان استریمری که قصد تولید محتوای سرگرم‌کننده برای مخاطب و همچنین کسب درآمد از این طریق را دارد، این است که محتوایی را تولید کنید که مخاطب علاقه‌ی زیادی برای تماشای آن دارد و معمولا این علاقه را از طریق کامنت‌ها و پیام‌ها بیان می‌کند. امکان ارسال پیام به استریمر حتی از طریق دونیت کردن نیز وجود دارد. استریمر بهتر است توجه ویژه‌ای به پیام‌های درج شده در دونیت‌ها داشته باشد و با دقت بیشتری خواسته‌هایشان را پیگیری کند. با بررسی بازخورد هر محتوا و فیدبک مخاطبین می‌توانید در طولانی‌مدت به تولید محتوایی مشغول شوید که طالب دارد و همواره درخواست برای تولید آن زیاد بوده است.

حین واکنش نشان دادن به فیدبک‌ها و نقطه‌نظرهای مخاطبین و تماشاگرهای دوره‌ای، باید توجه کافی به نحوه‌ی برخورد با آن‌ها داشته باشید. به نظرات آن‌ها احترام گذاشته و گاهی اوقات بی‌احترامی‌های بعضی از آن‌ها را نادیده بگیرید. این نقطه اشتراک تمامی اینفلوئنسرهای اینترنتی است که روزانه حجم زیادی از انرژی منفی را از سوی اسپمرها دریافت می‌کنند. شما در طول روز ساعات زیادی را در پخش زنده می‌گذرانید و این در معرض توجه قرار گرفتن می‌تواند بازخوردهای بسیار زیادی را از جوانب گوناگون به دنبال داشته باشد. از جمله دنبال‌کنندگان صمیمی و ثابتی که فعالیت‌های شما را دائما از نزدیک دنبال می‌کنند و فن‌های تعصبی و سرسختی که نقد بازی‌های مورد علاقه‌شان را تاب نمی‌آورند. شما باید شخصیتی خونسرد، یکنواخت و در عین حال پر فراز و فرود و سرگرم‌کننده‌ای را از خود به اجرا بگذارید که پتانسیل برقراری ارتباط با تمامی این افراد از گروه‌های سنی مختلف را داشته باشد.

پروسه‌ی یک پرسنال برندینگ حرفه‌ای کاملا واضح و ساده است. این کاملا بستگی به شما و محتوای‌تان دارد که چگونه و چه نوع مخاطبی را شیفته‌ی خود می‌‎سازد. همه‌ی مخاطبین شما به بازی‌های ویدیویی علاقه دارند و می‌توانند با بازی کردن خود را حسابی سرگرم کنند. پس باید به اندازه‌ی یک بازی ویدیویی سرگرم‌کننده باشید و از طرفی هم مثل تمامی بازی‌ها، تاثیری مثبت و پیامی ارزشمند را به مخاطب خود منتقل کنید.