می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان جلوی دوربین راحت بود و با اعتماد به نفس اجرا کرد؟ بخش زیادی از جادوی اجرا و سخن‌وری در درون خود شما جای گرفته و تنها نیاز دارید با دنبال کردن مقداری آموزش مربوطه و انجام دادن تمرین‌ها، مجری ایده‌آل خود را توسط خودتان به تصویر بکشید. اگر به دنبال این آموزش‌ها می‌گردید، با ما همراه باشید تا در جدیدترین آموزش ریمیت به بررسی این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توان در مقابل دوربین راحت بود و طبیعی رفتار کرد.

خودتان را در حال انجام یک چالش سخت در مسابقه‌ی بین‌المللی بازی مورد علاقه‌تان تصور کنید، یا درحال به نمایش گذاشتن یک استعداد که در آن منحصر به فردید، می‌خواهید در یک کنفرانس TED حضور پیدا کنید و در مقابل تعداد زیادی از تماشاچیان به سخنرانی بپردازید. بدیهی است که هر فردی در موقعیت‌های این‌چنینی کمی منزوی می‌شود و حداقل اندکی استرس در وجودش رخنه می‌کند. قرار گرفتن در مقابل دوربینی که در آن طرفش هزاران نفر از طریق پخش زنده محتوای جلوی لنزش را تماشا می‌کنند، هیچ تفاوتی با حضور داشتن در مقابل صدها تماشاچی حاضر در سالن ندارد و متاسفانه مغز فوق باهوش ما قادر به تشخیص تفاوت یک لنز معمولی با یک سالن پر از صدها تماشاچی نیست. مسئله این است که حتی معروف‌ترین استریم‌های جهان که به راحتی هرچه تمام بدون هیچ اضطرابی شروع به استریم کردن در مقابل صدها هزار تماشاچی می‌کنند هم یک زمانی در شروع کارشان مسئله‌ی اصلی‌شان این بود که چگونه استرس خود را قبل از شروع پخش زنده فرونشین کنند.

چه بخواهید چه نخواهید، اجرای همراه با اعتماد به نفس و با راحتی کامل یکی از ارکان مهم در راستای تبدیل شدن به یک استریمر موفق است. شما همزمان با رشد سابقه‌ی استریمینگ خود از طریق مختلف، باید نگاهی هم به شیوه‌ی اجرای خود داشته باشید. به طوری که در مقام سختگیرترین بیننده‌ی خود، پخش زنده‌تان را بازنگری کنید و تمامی نکات منفی آن را یادداشت کنید و بعد با توجه بیشتر از وقوع دوباره‌ی آن‌ها جلوگیری کنید.

اکثر مردم وقتی در مقابل لنز دوربین قرار می‌گیرند، کمی آزارده‌خاطر می‌شوند و احساس مضطرب بودن می‌کنند. از همین رو بهتر است برای مواجه شدن با مشکلی که اکثر ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، به جای درگیر شدن با آن و بدتر شدن ماجرا، کمی از افراد باتجربه‌تر کمک بگیریم. در اینجا تعدادی از مهم‌ترین نکات جمع‌آوری شده از تجربیات افراد باتجربه و توانمند در حوزه‌ی استریمینگ و به طور کلی‌تر، پخش زنده و مجری‌گری را آورده‌ایم تا بتوانید با بررسی آن‌ها، عملکرد بهتری در مقابل دوربین و حین پخش زنده‌ی استریم داشته باشید.

راحت بودن در مقابل دوربین کار سخت و بسیار دشواری نیست. این توانایی با مقداری تجربه به دست می‌آید. اما در این مسیر تعدادی نکته‌ی مهم وجود دارد که با عمل کردن به آن‌ها می‌توانید به جریان تبدیل شدن خود به یک مجری توانا و بدون استرس با اعتماد به نفس بالا، سرعت بسیار زیادی ببخشید. با ما همراه باشید تا در ادامه‌ی مطلب به مرور چند نکته‌ی بپردازیم که به راحت بودن شما در مقابل دوربین حین استریم کردن کمک بسیار زیادی می‌کنند.

راحت بودن جلوی دوربین

به مسئولیت‌پذیرترین هوادار و منتقد خود تبدیل شوید

بدون شک بهترین راه برای به دست آوردن راحتی و اعتماد به نفس کامل در مقابل لنز دوربین، تمرین دوباره و دوباره در مقابل آینه است. دقیقا همان دیالوگ‌هایی که برنامه دارید در مقابل تماشاچیان خود ادا کنید را در مقابل آینه برای خود به زبان آورید و به جای یکی از بینندگان معمولی خود، عملکرد خود در مقابل آینه را مورد بررسی قرار دهید. از ادای جملات و استفاده از یک ادبیات مناسب با سخنوری خونسردانه و توام با آرامش گرفته، تا چگونگی میمیک صورت و عملکرد زبان بدن‌تان. پیش از اینکه برای نخستین بار جلوی لنز دوربین در مقابل ده‌ها و یا حتی شاید صدها تماشاچی قرار بگیرید، تمامی نقص‌های خود در این موارد را در جلوی دوربین شناسایی کنید و سپس با تمرین و اجرای دوباره و دوباره، آن‌ها را بهبود ببخشید.

به خاطر داشته باشید که مخاطبین معمولی شما حتی نیمی از ایرادات اجرایی شما در حین پخش زنده را متوجه نخواهند شد و بیشتر به شیوه‌ی بازی کردن و استعداد شما در بازی در حال اجرا توجه خواهند کرد. از همین رو اگر احساس می‌کنید در اجرای تمرینی خود در مقابل آینه ایرادات زیادی را پیدا کرده‌اید، بهتر است به جای عقب انداختن برنامه‌های استریمینگ خود و بهبود بخشیدن به ایرادات خود در اجراهای تمرینی جلوی آینه، هرچه زودتر برنامه‌های استریمینگ خود را آغاز کنید.

قرار گرفتن در مقابل دیدگان چندین تماشاچی، به خودی خود موجب عملکرد دقیق‌تر شما خواهد شد و قاعدتا بیشتر از زمانی که در جلوی آینه تمرین می‌کرده‌اید، به حرکات بدن و صورت و همچنین ادبیات و سخنرانی خود توجه خواهید کرد. به هیچ عنوان نگران اشتباهات خود در حین اجرا کردن نباشید. شما یک گیمر معمولی هستید که می‌خواهید تجربیات گیمینگ خود را با گیمرهای دیگر به اشتراک بگذارید. از همین رو هیچ یک از بینندگان‌تان انتظار مجری‌گری بی نقص و حرفه‌ای از شما ندارند. پس با خونسردی کامل با اشتباهات خود روبه‌رو شوید و سعی کنید به مرور زمان آن‌ها را بهبود ببخشید.

شما همچنین می‌توانید پس از به پایان رسیدن یک استریم، با دقت بازپخش ضبط شده‌ی آن را تماشا و ایرادات خود در اجرای‌تان را مانند یک منتقد مسئولیت‌پذیر و کمی هم سختگیر، ارزیابی و به خودتان گوشزد کنید. بررسی اجراهای خودتان به عنوان بینندگان معمولی یا حتی بینندگان سختگیری که مانند منتقدین عمل می‌کنند، کمک زیادی به شناسایی نقص‌های شما در اجراهای زنده خواهد کرد.

راحت بودن جلوی دوربین

زبان بدن خود را یاد بگیرید و کنترل کنید

یک اشاره‌ی دست ساده یا یک میمیک معمولی که ناخودآگاه روی صورت شما نقش می‌بندد، می‌تواند در ظاهر به نمایش درآمده از شما در مقابل تماشاچیان تاثیر بسیار چشمگیری داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که هر فردی حین صحبت کردن، نزدیک به 55درصد از اطلاعات و احساسات خود را نه با واژه‌ها و جملات تشکیل شده از کلمات، بلکه با زبان بدن و میمیک صورت منتقل می‌کنند.

این زبان بدن است که مرز عمیق بین اجراهای ویدیویی زنده را نسبت به محتواهای متنی ترسیم می‌کند و این دو فرم محتوا را تا این اندازه نسبت به یکدیگر متمایز جلوه می‌دهد. چه بخواهید چه نخواهید، بدن شما بخش اعظم احساسات شما نسبت به یک موضوع را حین ادای جملات بیان می‌کند. اینکه شما نسبت به یک موضوع، یک شخص یا یک بازی چه احساسی دارید، صرف نظر از نظراتی که همراه با کلمات بیان می‌کنید، بیشتر از طریق زبان بدن و حالات چهره‌ی شما منتقل می‌شود. پس باید توجه ویژه‌ای به حالات بدن و چهره‌ی خود حین قرار گرفتن در مقابل دوربین داشته باشید. به این دلیل است که به شما پیشنهاد می‌کنیم قسمتی از وقت ارزشمند خود را به فراگیری آموزش‌های مهم و حیاتی در رابطه با چگونگی برقراری ارتباط با حرکات بدن و حالات چهره اختصاص دهید. شما به راحتی می‌توانید با یک جست و جوی ساده در اینترنت با استفاده از کلمات کلیدی مربوط به زبان بدن، نکات بسیار زیادی را از گوشه و کنار اینترنت فرا بگیرید و تاثیرات آن را در اجراهای خود مشاهده کنید.

پس از اینکه کنترل زبان بدن خود را به دست گرفتید و فهمیدید که چگونه می‌توان با استفاده از حرکات و اشارات دست‌ها و صورت به انتقال احساسات پرداخت، مشاهده خواهید کرد که تا چه اندازه به راحت بودن در مقابل لنز دوربین نزدیک شده‌اید. به نوعی می‌توان گفت اگر کنترل زبان بدن خود را به دست بگیرید و هوشمندانه از آن برای بیان احساسات خود حین صحبت کردن بهره ببرید، مشاهده خواهید کرد که تا چه اندازه اعتماد به نفس خود را در مقابل دوربین و در حین اجرای یک پخش زنده، افزایش داده‌اید و به راحتی می‌توانید با صدها و حتی هزاران تماشاچی ارتباط برقرار کنید و با خونسردی تمام در مقابل آن‌ها صحبت کنید و استریم گیمینگ خود را ادامه دهید. فقط کافی است که چند دقیقه از اجرای یک استریمر حرفه‌ای با چندین سال تجربه را با چند دقیقه از اجرای یک استریمر تازه‌کار و مضطرب را مقایسه کنید تا به تاثیر شگفت‌انگیز کنترل زبان بدن حین اجرا پی ببرید. پس شانه‌های خود را عقب نگه دارید، ماهیچه‌های خود را ریلکس کنید و با کنترل سرعت تنفس خود برای جلوگیری از ایجاد تپش قلب و اضطراب مضاعف، اجرای خود را آغاز کنید.

به عقیده‌ی روانشناسان و همانطور که احتمالا خودتان نیز به بدیهی بودن آن اعتقاد دارید، تنها یک لبخند ساده باعث می‌شود تا شما خوشحال و راضی به نظر برسید. همین مورد می‌تواند در حین استریم موجب با اعتماد به نفس به نظر رسیدن شما شود و این حس خوب و سرشار از خوشحالی و سرزندگی را به بینندگان نیز انتقال دهد. همچنین بسیاری از متخصصین معتقدند که چند دقیقه یوگا پیش از یک اجرای طولانی می‌تواند در دور کردن استرس از شما و ریلکس شدن بدن‌تان تاثیر بسیار چشمگیری داشته باشد.

 

مراقب سلامت بدن و سلامت روان خود باشید

بله همینطور است! سلامت فیزیکی و روانی و به طور فراگیرتر، مود و احساسات شما تاثیر بسیار چشمگیری روی کیفیت استریم شما خواهد داشت. تا جایی که شاید بتوان سلامت بدن و سلامت روان را مهم‌ترین مورد یادآوری شده در این لیست دانست. برای مثال، اولین نگرانی موجود برای اغلب افراد، خطر کمبود خواب یا کم نوشیدن آب در طول شبانه‌روز است.

کمبود آب و خواب در بدن، متمرکز شدن روی موضوع را برایتان سخت‌تر می‌کند و به طور کلی از سرگرم کننده بودن شما و استریم می‌کاهد و در عوض شما را مضطرف و ناموزون جلوه می‌دهد. پس خوب بخواهید، آب بنوشید و لبخند بزنید.

فقط فراموش نکنید که کمبود خواب و ننوشیدن آب ممکن است در بسیاری از افراد در بعضی از ایام اتفاق بیفتد. پس اگر شما هم ناخواسته در چنین موقعیتی بودید، در اغلب اوقات لبخند بزنید و حس شوخ طبعی خود را حفظ کنید و فراموش نکنید یک جوک کوچک به کسی آسیب نمی‌زند تا وقتی که نژادپرستانه یا جنسی باشد. در غیر این صورت، ممکن است تمام سابقه‌ی استریمینگ‌تان به خطر بیفتد!

راحت بودن جلوی دوربین

مستقیم به درون دوربین نگاه کنید

درست مثل دنیای واقعی وقتی که موقع حرف زدن به چشم‌های شخص مقابل نگاه می‌کنید، داثما به درون لنز دوربین نگاه کنید تا راحتی و اعتماد به نفس خود را نشان دهید. البته وقتی که مشغول بازی کردن هستید، بیننده هم مشغول تماشای بازی است پس نیازی به ارتباط چشمی نیست.

اما در موقعیت‌هایی که درباره‌‌ی موضوع خاصی حرف می‌زنید و می‌خواهید نکته‌ی مهمی را برای بیننده‌ی خود بیان کنید، حتی یک لحظه را هم برای برقراری ارتباط چشمی با بیننده از دست ندهید. سعی کنید دوربین را با ارتباط چشمی گرم و لبخندی زیبا تحت تاثیر قرار دهید و با آن مثل دوست صمیمی خود رفتار کنید.

البته لازم به یادآوری است که در این زمینه باید مراقب شدت کاری که انجام می‌دهید باشید. خیره شدن به روح مخاطب لزوما برقراری ارتباط چشمی صمیمانه و مستلزم نیست. پس با عجیب به نظر رسیدن و خیره نگاه کردن به بیننده‌ی خود، آن را ناراحت و آزرده‌خاطر نکنید. پیشنهاد ما به شما این است که برقراری ارتباط چشمی خود با بیننده را بیشتر از 5 ثانیه ادامه ندهید. پلکی بزنید و با نگاه کردن به مانیتور چند ثانیه‌ای زمان بخرید.

راحت بودن جلوی دوربین

به ظاهر خود توجه کنید

وقتی شما خودتان وارد استریم یک استریمر می‌شوید، نخستین چیزی که به آن توجه می‌کنید و با چشم می‌بینید چیست؟ البته که ظاهر استریمر و لباس‌های آن است. ترکیبی که با شکل ظاهری خودش و یا حتی ست کردن آن با بک‌گراند و نورپردازی محیط اولین فرصتی است که می‌تواند نظر شما را برای باقی ماندن در آن استریم بالا ببرد. و البته که ساده بودن بهترین راه حلی است که اکثرا آن را دست کم می‌گیرند. زیبا و ساده به نظر رسیدن نه تنها توجه مخاطب را جلب می‌کند و مجذوب شما می‌شوند، بلکه در می‌یابند که شما کاملا آماده‌اید و با خونسردی کامل وقت‌تان را با آن‌ها می‌گذرانید.

این مورد تاثیر چشمگیری در جذب بینندگان جدید دارد و نخستین چیزی است که در چند دقیقه یا حتی چند ثانیه‌ی اول ورود یک بیننده به استریم، باعث می‌شود بیننده تصمیم بگیرد در این استریم باقی بماند یا شانسش را برای پیدا کردن یک استریمر جذاب‌تر در یک کانال دیگر امتحان کند.

به خاطر همین باید همیشه توجه داشته باشید که لباس‌های خوب و تمیزی پوشیده باشید، میک‌آپ پسندیده و ساده‌ای داشته باشید و مدل مویتان هم تازه کات شده باشد و تازه و پرطراوت به نظر برسد.

کاملا آماده باشید

شما می‌خواهید کدام یکی از این دو شیوه را در پیش بگیرید؟ روی صحنه فقط جوک تعریف کنید و بدون حرف زدن به بازی کردن بپردازید، یا راجع به موضوع جالبی که از قبل برایش برنامه ریزی کرده‌اید را وسط بکشید و درباره‌اش حسابی با بیننده‌ها صحبت کنید و نظرات آن‌ها را بخوانید. بدترین چیزی که بیشتر از موارد دیگر باعث می‌شود مضطرف به نظر برسید، این است که بعد از استارت زدن استریم، هیچ ایده‌ای نداشته باشید که می‌خواهید راجع به چه موضوعی صحبت کنید. به خاطر همین بهتر است پیش از شروع استریم برنامه‌هایی که می‌خواهید در طول پخش زنده‌ی خود به آن‌ها بپردازید را روی کاغذ یادداشت کنید.

پیش از اینکه وارد استریم شوید و با بیننده‌های خود احوال پرسی کنید، کاملا در نظر داشته باشید که می‌خواهید درمورد چه چیزی با آن‌ها صحبت کنید. آیا می‌خواهید در استریم Just Chatting خود در رابطه با یک موضوع مهم که ذهن‌تان را به خود مشغول کرده حرف بزنید و نظر بقیه را بپرسید؟ یا می‌خواهید یک بازی خاص و منحصر به فرد را اجرا کنید و به طور تخصصی درباره‌اش حرف بزنید و نظر خوره‌های بازی را جلب کنید؟ یا اینکه بخواهید یک چالش ویژه را در یک بازی از پیش تایین شده پشت سر بگذارید. این کاملا بستگی به شما دارد که می‌خواهید تصمیم بگیرید محتوای استریم خود را در رابطه با چه موضوعی پی‌ریزی و جمع‌بندی کنید. ایده‌های مربوط به این موضوع هر چیزی که هستند، باید از قبل به طور کامل درباره‌شان فکر کرده باشید و حداقل روی کاغذ چند تسک ساده برای خود ایجاد کنید و سعی کنید در طول استریم به آن‌ها بپردازید. چند مربع کوچک که باید تیک‌شان را بزنید و وقت احتمالا طولانی مدت استریم خود را با آن‌ها سرگرم‌کننده و پربحث و گفت‌وگو سپری کنید. حتی بیشتر از چند تسک ساده، پیشنهاد می‌‍شود سناریوی کلی استریم خود را روی کاغذ پیاده کنید. چند نفر را به استریم خود دعوت کنید و درباره یک موضوع مهم که ذهن اکثریت مخاطبین گیمر را مشغول کرده گپ و گفت راه بیندازید و بینندگان را هم در صحبت‌های خود شرکت دهید و نظرات آن‌ها را بخوانید.

البته به خاطر داشته باشید که چند دقیقه‌ای از استریم خود را باید در آرامش بگذرانید تا حداقل مخاطبین پایه ثابت‌تان که دائما استریم‌های شما را دنبال می‌کنند کمی به خود استراحت بدهند یا اگر نیاز به انجام کاری دارند به آن رسیدگی کنند. حتی شما هم ممکن است در طول یک استریم طولانی نیاز به انجام کاری داشته باشید، چیزی بخورید یا به دستشویی بروید. به این شکل، شما در مقابل بینندگان بیشتر طبیعی و عادی به نظر می‌رسید و کاملا واضح است که هیچ اضطرابی را برای قرار گرفتن در این موقعیت متحمل نشده‌اید و با خونسردی تمام کاملا طبیعی رفتار می‌کنید و به کار خود ادامه می‌دهد.

راحت بودن جلوی دوربین

آنقدر ضبط کنید تا به رضایت کامل برسید

شما راه‌هاری بیشتری هم برای تمرین کردن در راستای راحت بودن در مقابل دوربین پیش رو دارید. راه‌هایی که بتوانید از طریق آن‌ها زمان بیشتری را به تمرین کردن بگذرانید و خروجی دقیق‌تری را از آنچه قرار است بینندگان شما تماشا کنند، مشاهده کنید. روشی که شاید کمی بیشتر از آینه به کار شما بیاید و این امکان را برای شما مهیا کند که بتوانید از زوایای بیشتری به شیوه‌ی اجرا و شکل ظاهری خود داشته باشید.

از همین رو به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر احساس می‌کنید مشکلات زیادی در زمینه‌ی اجرا، ادبیات و زبان بدن دارید و می‌خواهید کاملا روی تمامی قسمت‌های شکل ظاهری خود کنترل داشته باشید، پیش از استارت زدن فعالیت‌های استریمینگ خود، ویدیوهای خود را دقیقا با همان ستاپ استریم، ضبط کنید.

ضبط کردن ویدیو با همان ستاپی که از طریق آن استریم می‌کنید، به شما این اجازه را می‌دهد که دقیقا همان محتوایی که قرار است بیننده شما در طول استریم تماشا کند را مشاهده و بررسی کنید. شکل ظاهری خود را ورانداز کنید، زبان بدن و میمیک صورت خود را حین صحبت در مورد موضوعات مختلف بررسی کنید یا حتی ستاپ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را از این طریق بررسی کنید و با شناسایی ایرادات و کمبودهایش، آن‌ها را به طور کامل بهبود ببخشید.