استریم کردن بازی‌های درحال اجرا روی کنسول PS4 از روش‌های گوناگونی انجام می‌شود و به نوعی می‌توان گفت چندین گزینه‌ی مختلف با نرم‌افزارها و تجهیزات مختلف را پیش روی خود داریم. ساده‌ترین روش برای استریم کردن بازی‌های کنسول (پلی‌استیشن یا ایکس‌باکس) استفاده از برنامه‌های تعبیه شده درون رابط کاربری کنسول یا بهره بردن از امکانات اختصاصی بازی‌های مختلف است.

بدیهی است که استفاده از این روش به عنوان یک کاربر ایرانی پلی‌استیشن یا اکس باکس، با محدودیت‌های بسیاری همراه شده و تنها گزینه‌ی موجود استریم کردن از طریق انکودرهای کامپیوتری و استفاده از نرم‌افزارهای استریمینگ تحت ویندوز – یا مک – است. از همین رو باید از یکی از راه‌های موجود، تصویر و صدای بازی درحال اجرا روی کنسول خود را به انکودر – یا همان نرم‌افزار استریمینگ – درون کامپیوتر منتقل کنید تا از این طریق بازی خود را به عنوان یک منبع صوتی و تصویری درون استریم به نمایش درآورید.

در این مطلب به طور اختصاصی به راه‌های استریم بازی‌های کنسول PS4 با استفاده از نرم‌افزارهای استریمینگ می‌پردازیم. از آنجایی که نرم‌افزار OBS Studio یکی از محبوب‌ترین و کارآمدترین انکودرهای موجود در این زمینه است و همچنین به صورت رایگان در دسترس استریمرها قرار گرفته، نرم‌افزار OBS را به عنوان انکودر مورد استفاده مثال می‌زنیم.

استریم با PS4

راه حل سخت‌افزاری استریم با PS4: کارت کپچر

برای انتقال تصویر و صدای بازی درحال اجرا روی کنسول PS4 می‌توان به دو روش مختلف اقدام کرد که هر یک امکانات مختص به خود را می‌طلبند. همانطور که می‌دانید، یکی از رایج‌ترین روش‌ها استفاده از یک کپچر کارت برای انتقال صدا و تصویر بازی درحال اجرا روی کنسول، به کامپیوتر است. طریقه‌ی استفاده از یک کپچر کارت بسیار ساده است و تنها باید با هزینه کردن مبلغ مورد نیاز، یک کپچر کارت مطلوب تهیه کنید.

در حال حاضر کپچر کارت‌های بسیار زیادی در بازار وجود دارند که با مبالغ گوناگونی قیمت‌گذاری شده‌اند. توجه داشته باشید که بسیاری از کپچر کارت‌های ارزان‌قیمت با اینکه صرفه‌ی اقتصادی دارند و بعضا وضوح تصویر و نرخ فریم‌های بالا را نیز پشتیبانی می‌کنند، در کمال تعجب با تاخیر صوتی و تصویری بسیاری همراه‌اند و استفاده از این قبیل کپچر کارت‌ها به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت و مشاهده‌ی بررسی‌های موجود در یوتوب می‌توانید مناسب‌ترین کپچر کارت را با توجه به وضعیت موجودی‌های بازار اطراف خود پیدا کنید.

سپس تنها کافی است با استفاده از یک کابل HDMI تصویر و صدای کنسول خود را به کامپیوتر منتقل کرده و به عنوان یک منبع صوتی و تصویری در نرم‌افزار OBS به نمایش درآورید. اغلب کپچر کارت‌های رده‌ی متوسط رو به بالا امکان انتقال تصویر به صورت Full HD یا حتی 4K را مهیا می‌کنند و تنها کافی است به کیفیت اینترنت خود جهت پخش زنده‌ی استریمتان توجه داشته باشید. علی‌رغم روش دوم، استفاده از کپچر کارت تنها نیاز به ملازمات سخت‌افزاری دارد و نرم‌افزار جداگانه‌ای را برای انجام این کار نیاز نخواهید داشت.

استریم با پلی استیشن 4

قابلیت ریموت پلی | عدم نیاز به کپچر کارت

اگر تهیه‌ی یک کپچر کارت مناسب که در انتقال تصویر و صدا تاخیر نداشته باشد، برایتان مقدور نیست، می‌توانید از ویژگی جدید کنسول PS4 که Remote Play نام دارد استفاده کنید. ریموت پلی در واقع جهت اجرای بازی توسط کنسول در موقعیت‌هایی نظیر عدم دسترسی به کنسول به صورت فیزیکی در دسترس کاربران پلی‌استیشن قرار گرفته است.

با استفاده از قابلیت ریموت پلی می‌توانید تصویر و صدای بازی درحال اجرا روی کنسول را به موبایل هوشمند، تبلت یا کامپیوتر خود منتقل کرده و بدون نیاز به در دسترس بودن کنسول از فاصله‌ی نزدیک، به بازی کردن بپردازید. برای مثال هنگامی که تلویزیون منزل توسط اعضای دیگر خانواده اشغال شده است، می‌توانید با استفاده از قابلیت ریموت پلی، تصویر کنسول خود را به کامپیوتر یا موبایل هوشمند خود منتقل کرده و با استفاده از کنترلر خود به بازی کردن بپردازید.

قابلیت ریموت پلی باعث شده تا افرادی که قصد استریم بازی‌های درحال اجرا روی کنسول خود را دارند، بدون نیاز به یک کپچر کارت، به راحتی صدا و تصویر خود را به کامپیوتر منتقل کرده و سپس به عنوان یک منبع صوتی و تصویری در نرم‌افزار OBS در پخش زنده به نمایش درآورند.

استریم با PS4

اولین قدم برای انجام این کار، دانلود و نصب نرم‌افزار Remote Play از وبسایت رسمی پلی‌استیشن است. این نرم‌افزار برای هر دو سیستم عامل ویندوز و مک منتشر و در دسترس قرار گرفته است. پس از نصب نرم‌افزار ریموت پلی و همچنین ورود به حساب کاربری پلی‌استیشن خود در داخل این نرم‌افزار، باید تنظیمات داخل کنسول را انجام دهید که پروسه‌ی بسیار کوتاهی دارد و به سادگی صورت می‌گیرید.

قبل از هرچیزی بهتر است فریمور کنسول خود را به آخرین ورژن ارتقا دهید تا احتمال مواجه شدن با هرگونه ایراد نرم‌افزاری به صفر برسد. برای فعال کردن قابلیت ریموت پلی درون کنسول به قسمت تنظیمات (Setting) رفته و به گزینه‌ی Remote Play Connection Setting مراجعه کنید. سپس تیک گزینه‌ی Enable Remote Play را روشن کنید. شما همچنین می‌توانید با مراجعه به قسمت Add Device، کد موجود در داخل نرم‌افزار ریموت پلی را در این قسمت وارد کنید و به راحتی به صورت ریموت پلی صدا و تصویر کنسول خود را به کامپیوتر انتقال دهید.

با انجام این مراحل مشاهده خواهید کرد که تصویر محیط کاربری درون کنسول، در داخل نرم‌افزار ریموت پلی به نمایش درآمده و تنها کافی است با متصل کردن کنترلر خود به کامپیوتر با استفاده از یک کابل USB، به کار کردن با کنسول خود بپردازید.

ریموت پلی قابلیت بسیار مفیدی است که جهت استریم کردن با استفاده از انکودرهای کامپیوتری بسیار کارآمد واقع شده. اما یکی از مهم‌ترین لازمه‌های استفاده‌ی بدون نقص از این قابلیت، دسترسی به یک اینترنت پرسرعت است. سونی برای استفاده‌ی کامل و بدون نقص از قابلیت ریموت پلی با وضوح تصویر و نرخ فریم بالا، پهنای باند 12مگابایت را پیشنهاد کرده است.

استریم با PS4

لازم است بدانید که پیش از متصل کردن کنسول و کامپیوتر از طریق قابلیت ریموت پلی، تنظیمات وضوح تصویر را درون نرم‌افزار ریموت پلی شخصی‌سازی کنید. زیرا پس از متصل کردن این دو و روشن شدن ریموت پلی، گزینه‌های بسیار محدودی جهت تنظیم کردن در دسترس قرار خواهند گرفت. پس از فعال شدن موفقیت‌آمیز قابلیت ریموت پلی و منتقل شدن تصویر و صدای کنسول به نرم‌افزار درحال اجرا روی کامپیوتر، به نرم‌افزار OBS (یا هر انکودر دیگری که استفاده می‌کنید) مراجعه کرده و در بخش منابع (Sources) گزینه‌ی PS4 Remote Play را از قسمت Window Capture به لیست منابع اضافه کنید. حالا مشاهده می‌کنید که تصویر کنسول شما بدون نیاز به یک کپچر کارت به کامپیوتر و نرم‌افزار استریمنیگ شما منتقل شده است. در پایان، تصویر وب‌کم و همچنین ورودی میکروفون خود را نیز به لیست منابع درون انکودر اضافه کنید تا استریم شما آماده‌ی پخش شود.

دسترسی به پهنای باند 12مگابایت برای استفاده از قابلیت ریموت پلی الزامی نیست. اما بدیهی است که هرچه پهنای باند شما پایین‌تر باشد، سطح کیفی صدا و تصویر دریافتی از طریق ریموت پلی نیز پایین‌تر خواهد بود. زیرا استفاده از این قابلیت به طور همزمان سرعت دانلود و آپلود اینترنت شما را به خود اختصاص می‌دهد و به نوعی می‌توان گفت اصلی‌ترین لازمه‌ی استفاده از قابلیت ریموت پلی دسترسی به اینترنتی با پهنای باند بالا است.

به طور کلی استریم کردن با کنسول علی‌رغم تصور همه، پیچیده نیست و تنها کافی است که ابزار مورد نیاز برای انجام این کار را تهیه کنید. در مجموع نیاز به یک هزینه‌ی جانبی خواهید داشت که بسته به انتخاب شما صرف تهیه‌ی کپچر کارت یا دسترسی به یک اینترنت پرسرعت خواهد شد. از آنجایی که قابلیت ریموت پلی در بهترین وضعیت خود وضوح تصویر HD یا همان 720p را ارائه می‌کند، پیشنهاد ما به شما استفاده از یک کپچر کارت مناسب است. با تهیه‌ی یک کپچر کارت مناسب نه‌تنها یک بار برای همیشه ابزار مورد نیاز برای استریم کردن با کنسول را تهیه می‌کنید؛ بلکه وضوح تصویر و نرخ فریم بالاتری را نیز در اختیار دارید که در مجموع استریم با کیفیت‌تری را به ارمغان خواهد آورد.