حالا که با شروع نسل نهم کنسول‌های بازی، شرکت مایکروسافت حسابی حال و هوای Xbox و عناوین انحصاری آن را متحول کرده است، در این مقاله به شما استریم بازی با کنسول‌های ایکس‌باکس را آموزش خواهیم داد تا بتوانید به راحتی با بازی‌های انحصاری یا عناوین موجود در سرویس گیم پس، به استریم بپردازید.

علاقه‌ی گیمرها به بازی‌های ویدیویی تنها به اجرا و تجربه‌ی بازی‌ها خلاصه نشده و شاهد پدیده‌ای به نام استریمینگ هستیم که بر اساس آن بازیکنان تجربه‌ی خود از بازی‌هایشان را به صورت زنده با دیگران به اشتراک می‌گذارند. استریمینگ به مرور زمان با ظهور پلتفرم‌های بزرگ و پرجمعیتی مثل توییچ، یوتوب گیمینگ و میکسر سابق، ثابت شد که این حرفه در سرتاسر جهان طرفداران بسیار زیادی دارد و روز به روز به مخاطبین و فعالین این عرصه افزوده شد.

طرفداران اکس باکس نیز مثل کاربران دیگر پلتفرم‌ها، علاقه‌ی زیادی به استریم کردن بازی‌هایشان دارند و شاهد جمع کثیری از مخاطبین پلتفرم‌های ایکس باکس در پلتفرم استریمینگ میکسر بودیم که به راحتی از طریق یک کلید میانبر روی کنترلر خود، پخش زنده از بازی‌شان را آغاز می‌کردند. پلتفرم میکسر، به طور مستقیم در منوی کنسول Xbox One قرار گرفته بود و بازیکنان می‌توانستند در قسمت Capturing به راحتی به این قابلیت دسترسی داشته باشند. اما از آنجایی که سرویس میکسر به طور مستقیم با پرفایل مایکروسافت کاربران اکس باکس متصل می‌شد و پس از مدتی میکسر به عنوان سرویس استریمنیگ اختصاصی ایکس باکس در دسترس قرار گرفته بود، به طور کامل غیرفعال شد و به دنبال آن شاهد حذف دسترسی مربوط به استریمینگ در منوی کنسول Xbox One بودیم. پلتفرم میکسر پس از اینکه فعالیت خود به عنوان پلتفرم استریمینگ اختصاصی مایکروسافت را به پایان رساند، در عمل شروع به همکاری و ادغام شدن با کمپانی فیسبوک کرد و به عنوان Facebook Gaming در دسترس گیمرها قرار گرفت. اما دیگر خبری از اتصال مستقیم پروفایل‌های مایکروسافت به سرورهای میکسر یا همان فیسبوک گیمینگ نبودیم و به نوعی کاربران اکس باکس در گم باقی مانده بودند که حالا چگونه باید از طریق Xbox One بازی خود را استریم کنیم؟!

استریم با Xbox

اپلیکیشن توییچ در ایکس باکس

بهترین راه حل برای استریم مستقیم بازی درحال اجرا روی کنسول Xbox One استفاده از اپلیکیشن اختصاصی توییچ در این کنسول است. با نصب و فعال‌سازی اپلیکیشن توییچ روی کنسول Xbox One می‌توانید در هر لحظه حین بازی خود با فشردن کلید هوم ایکس باکس، قابلیت استریم از طریق توییچ را همانند آنچه برای میکسر شاهد بودیم، فعال کرده و پخش زنده‌ی خود را آغاز کنید. پیش از فشردن کلید نهایی برای آغاز پخش زنده، می‌توانید تنظیمات مربوط به عنوان و دیگر مشخصات استریم خود را شخصی‌سازی کنید و به نوعی دیگر نیازی به یک پی سی جانبی برای کنترل تنظیمات مربوط به توییچ نخواهید داشت. اپلیکیشن توییچ در کنسول Xbox One تمامی نیازهای شما بابت یک پلتفرم استریمینگ را برطرف خواهد کرد و برای دسترسی به آن نیاز به هزینه‌های جانبی نیست. این اپلیکیشن به راحتی میکروفون و وب‌کم متصل شده به کنسول را شناسایی کرده و به استریم شما اضافه می‌کند. سپس تنها کافی است دیگر تنظیمات مربوط به رزولوشن و سطح کیفی صوتی و تصویری استریم خود را متناسب با سرعت اینترنت خود شخصی‌سازی کنید و شروع استریم را رقم بزنید.

آموزش استریم با ایکس باکس

نرم‌افزار Xbox در ویندوز 10

علاوه بر اپلیکیشن اختصاصی توییچ، روش‌های دیگری نیز برای استریم بازی‌های درحال اجرا روی کنسول Xbox One وجود دارند که در صورت عدم دسترسی به یک کپچر کارت می‌توانید با استفاده از امکانات نرم‌افزاری، استریم خود را به جریان درآورید. در صورتی که امکان استفاده از اپلیکیشن توییچ در Xbox One برای شما وجود ندارد یا اینکه قصد استریم کردن در دیگر پلتفرم‌های استریمینگ را دارید، می‌توانید از نرم‌افزار Xbox در ویندوز 10 استفاده کنید. این نرم‌افزار قابلیتی مشابه Remote Play در کنسول PS4 به ارمغان آورده است و با استفاده از امکانات این نرم‌افزار در ویندوز می‌توانید کنترل سیستم ایکس باکس خود را از طریق ویندوز 10 به دست بگیرید. برای انجام این کار در ابتدا در منوی کنسول خود قابلیت Xbox App Connectivity را فعال کرده و سپس در منوی اپلیکیشن ایکس باکس درون ویندوز، کنسول خود را شناسایی و انتخاب کنید. حالا به طور کامل کنترل کنسول خود را از طریق کامپیوتر خود خواهید داشت و به سادگی می‌توانید با انتخاب پنجره‌ی مربوط به اپلیکیشن Xbox درون ویندوز به عنوان یک منبع صوتی و تصویری درون نرم‌افزار استریمنیگ خود، پخش زنده‌ی خود را به جریان درآورید. نرم‌افزارهای استریمینگ به طور کلی دسترسی‌های  خیلی بیشتری را نسبت به نرم‌افزارهای تعبیه شده درون کنسول‌ها ارائه می‌دهند و برای مثال می‌توانید از قابلیت اتصال چندین ورودی صوتی و تصویری بهره ببرید و نماهای مختلفی را برای استریم خود طراحی کنید.

 

استریم با ایکس باکس

استفاده از کپچر کارت برای استریم بازی با ایکس باکس

با استفاده از کپچر کارت می‌توانید حداکثل سطح کیفی صوتی و تصویری بازی درحال اجرای خود را در استریم خود به نمایش درآورید و برای انجام این کار گزینه‌های متعددی را در اختیار دارید. در این زمینه شاهد کپچر کارت‌هایی هستیم که قابلیت استریم بازی‌ها با رزولوشن 4K را به ارمغان آورده‌اند و بدون هیچ تاخیری تصویر بازی شما را از کنسول به کامپیوتر انتقال می‌دهند. علی‌رغم ساز و کار بسیار قدرتمند و مطلوب کپچر کارت‌ها، استفاده از آن‌ها نیز با سادگی بسیاری همراه است. برای استفاده از کپچر کارت تنها کافی است که از یک سو کنسول خود را با استفاده از کابل HDMI به کپچر کارت متصل کرده و سپس کپچر کارت را به پی سی خود متصل کنید. سپس مشاهده خواهید کرد که بازی شما به طور همزمان (در صورت تهیه‌ی کپچر کارت‌های قدرتمند جدید) درون ویندوز به نمایش در می‌آید و به راحتی خواهید توانست که آن را به عنوان یک منبع صوتی و تصویری به نرم‌افزار استریمینگ خود شناسایی کرده و تصویر و صدای بازی درحال اجرا روی Xbox One یا Xbox Series X|S را در استریم به نمایش درآورید.