وقتی میخواهید برای نخستین بار به عنوان یک تولیدکننده محتوا وارد دنیای استریم بازیهای ویدیویی شوید، باید پیرامون چند موضوع مهم تصمیم بگیرد: حجم فعالیتهای روزانه و هفتگیتان چقدر خواهد بود، چگونه با مخاطبان خود ارتباط برقرار خواهید کرد و استریمهایتان با محوریت کدام بازیها خواهد بود؟ البته یک موضوع بسیار مهم دیگر هم وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود.
به عنوان یک استریمر دو مسیر برای پیشرفت پیش روی خود دارید که در ادامه میخواهیم به آنها پرداخته و نقاط قوت و ضعف هر یک را بررسی کنیم.
استریم تک بازی (Single Game Streaming)
در صورتی که تولید کننده محتوا تمام تمرکز خود را روی یک بازی به خصوص قرار داده و تحت هیچ شرایطی به سراغ دیگر عناوین نرود، به آن استریم تک بازی میگوییم. اگر بخواهید از این روش برای پیشرفت استفاده کنید، بزرگترین و مهمترین چالش برای شما انتخاب بازی است. عناوین مشهوری مانند Call of Duty Warzone و Apex Legends نه تنها طرفداران فراوانی در سراسر جهان دارند که پای استریمهایشان مینشینند، بلکه استریمرهای متعددی رویشان تمرکز دارند. همین موضوع باعث میشود جلب طرفدارانشان به رقابتی بسیار سخت شباهت داشته باشد. بازیهای کوچکتر و ناشناخته گزینه راحتتری هستند؛ زیرا مخاطبان خاص خود را داشته و از همه مهمتر، رقبای کمتری در این حوزه هستند. هر چند، بازیهای کوچک معمولا مخاطب زیادی نداشته و بعید به نظر میرسد حتی با جلب توجه اکثرشان بتوانید به شهرت چندانی دست یابید.
برای اینکه استریم تک بازی انجام دهید، باید مهارت خود را در عنوان مزبور افزایش داده و به فردی حرفهای تبدیل شوید. علاوه بر این، اطلاعات خود را پیرامون آن و همچنین سازنده و ناشرش بالا ببرید تا حین تجربه بتوانید درباره موضوع مختلف صحبت کنید. این کار باعث میشود جذابیت استریم برای مخاطب افزایش یابد.
نکات قوت استریم تک بازی
- جلب توجه مخاطب راحتتر است؛ زیرا در این حالت با سلیقه او آشنا بوده و میدانید چه چیزی میتواند برایش جذاب باشد.
- رشد و افزایش محبوبیت به واسطه استریم تک بازی زمان کمتری میبرد.
- شما میتوانید از اقدامات جالبتان در بازی کلیپ ساخته و به منظور تبلیغ در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید.
- با پیشرفت در بازی میتوانید به یک کاربر حرفهای تبدیل شده و حتی وارد مسابقات شوید.
نقات ضعف استریم تک بازی
- تجربه بازی به صورت مستمر و متداوم میتواند به امری خستهکننده تبدیل شده و تمایل شما برای نسشتن روبروی دوربین را کاهش دهد.
- در این روش وابستگی زیادی به بازی دارید؛ ویدیو گیم به دیگر صنایع شباهت داشته و یک محصول دیر یا زود بالاخره کنار گذاشته میشود. در صورتی که این اتفاق رخ داده و عنوان مزبور از مرکز توجهها خارج شود، شما هم مخاطبان خود را از دست میدهید؛ زیرا آنها به سمت ترندها کوچ میکنند.
- رقابت سختی در پیش دارید. فردی که استریم تک بازی را انتخاب میکند، مجبور است به سراغ عناوین مشهور برود. از آنجایی هم که استریمرهای حرفهای و پرتعداد با محوریت آنها تولید محتوا میکنند، زمان زیادی نیاز دارید تا پیشرفت کنید. به خصوص اگر مهارت چندانی نداشته باشید.
استریم متنوع (Variety Streaming)
استریم متنوع در مقابل استریم تک بازی قرار داشته و شامل تولید محتوا با محوریت بازیهای مختلف میشود. تعداد بازیها اهمیت چندانی نداشته و میتواند ۲ یا بیشتر باشد. این نوع استریم را میتوان ترکیبی از محتوای تازه و سرگرمی دانست. از آنجایی که محدودیتی وجود ندارد، خبری از احساس خستگی و عدم تمایل نبوده و مخاطبان با اشتیاق پای تماشای استریم مینشیند. در ضمن، استمرار جایگاهی در این نوع استریم ندارد. به همین دلیل، نباید انتظار داشت فرد مهارت چندانی داشته باشد.
بد نیست بدانید برخی از تولیدکنندگان محتوایی که استریم متنوع را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کردهاید، یک سبک یا ژانر خاصی را انتخاب کرده و بازیهایی که زیرمجموعه آن میشوند را انتخاب میکنند. بدین ترتیب، مهارت اولیه را دارا بوده و نیازی نیست مخاطب سردرگمی استریمر و باختنهای مداوم را تحمل کند. استریمر همچنین میتواند در حکم یک راوی ظاهر شده و حین تجربه بازیها اطلاعات مرتبطی را به اشتراک بگذارید.
نقاط قوت استریم متنوع
- آزادی عمل. شما در استریم متنوع هیچ محدودیتی نداشته و میتوانید با انتخاب بازیهای جدید از ایجاد خستگی و یکنواختی در محتوایتان جلوگیری کنید.
- با هر بازی جدیدی که استریم میکنید، ممکن است مخاطبان جدیدی پیدا کرده و به شهرتتان اضافه کنید.
- با تجربه بازیهای متنوع، اطلاعاتتان درباره آنها افزایش مییابد.
نقاط ضعف استریم متنوع
- اگر در انتخاب بازیها اشتباه کنید، ممکن است نتیجه عکس داشته و نه تنها مخاطبان جدید بدست نیاورید، بلکه قدیمیها را از دست بدهید.
- تحقق بخشیدن به رویاهایتان به واسطه این نوع استریم زمانبر است.
- رقابت سختی در پیش است. با بزرگتر شدن توییچ، افراد بیشتری به استریم متنوع روی آوردهاند. پس گمان نکنید مسیر سادهای پیش روی شما قرار دارد.
آیا امکان تغییر سیاست وجود دارد؟
حالا که با استریم تک بازی و استریم متنوع آشنا شدهاید، ممکن است این سوال برایتان به وجود آمده باشد: آیا امکان تغییر سیاست وجود دارد؟ برای مثال، تولیدکنندهای که تا به امروز تنها روی یک بازی تمرکز داشته، به سراغ استریم متنوع برود.
در پاسخ باید گفت امکان تغییر سیاست وجود دارد. شما تولیدکننده محتوا بوده و صاحب کانال به شمار میروید. پس با در نظر گرفتن قوانین و مقررات پلتفرم میتوانید هر کاری که میخواهید انجام دهید. در ضمن، توصیه میکنیم با مواجه شدن هر یک از شرایط زیر تغییر سیاست را مد نظر گرفته و پیرامونش فکر کنید:
- از دست دادن انگیزه و لذت نبردن از استریم. استریم قبل از اینکه به منظور جلب نظر مخاطبان باشد، تجربه یک بازی ویدیویی به منظور سرگرمی است. در نتیجه، اگر برای نشستن پای یک بازی انگیزهای ندارید، به تغییر در سیاست خود فکر کنید.
- در صورتی که رشدتان متوقف شده و مانند گذشته شیب قابلتوجهی ندارد، سیاست خود را تغییر دهید.
- اگر یک بازی جدید از راه رسیده و طی مدت کوتاهی به ترند تبدیل شده، به سراغش بروید. با این کار، قطعا میتوانید مخاطبان جدیدی را پیدا کنید.
همرنگ جماعت شدن، اقدام وسوسهانگیزی است اما توصیه میکنیم سیاستی را در پیش بگیرید که با سلیقه و نیازهای شما در تناسب باشد. به هر حال، امکان ندارد شما به عنوان تولیدکننده محتوا از استریم لذت نبرید اما مخاطب زمان خوبی را سپری کرده و جذب محتوایتان شود.
مفید بود!
خرید ps4
komak kard