این روزها اگر هر گیمری بپرسید که تا به حال استریم تماشا کرده؟ پاسخ شما به احتمال بسیار زیادی مثبت خواهد بود. حرفه‌ی استریمینگ نزدیک به یک دهه‌ی پیش در جوامع شرقی کار خود را آغاز کرد و سپس همانند یک ویروس شایع و همه‌گیر در سرتاسر جهان پخش شد.

این حرفه توانست بازی کردن را از قالب یک تفریح ساده‌ی تک‌نفره و بعضا چندنفره خارج کرده و به یک فعالیت رسانه‌ای گسترده و بزرگ تبدیل کند. گیمرها رفته رفته به مجری‌های خبره و خوش‌مشربی تبدیل شدند که روزانه ساعات زیادی از وقت خود را صرف بازی کردن و به اشتراک گذاشتن آن به صورت زنده با مخاطبین خود می‌کردند. در طول سال‌های ابتدایی شروع به کار کردن وبسایت توییچ، استریمرها برای نمایش گذاشتن استعداد منحصر به فرد و تماشایی خود در بازی کردن عناوینی که در آن‌ها حرفه‌ای بودند، استریم می‌کردند. سپس به تعداد مخاطبین آن‌ها افزوده شد و کم کم خود مخاطبین نیز شروع به برگزاری استریم‌های ویدیوگیمی کردند. این سیر صعودی افزایش تعداد استریمرها و به موازات آن بزرگ‌تر شدن جامعه‌ی مخاطبین به قدری سریع و شگفت‌انگیز بود که طبق آخرین آمار رسمی توییچ در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۹.۲۴ میلیون استریمر فعال تنها در وبسایت توییچ طبق یک برنامه‌ی منظم برای مخاطبین خود برنامه‌ی زنده تولید می‌کنند. نکته‌ای که در اینباره بیش از هر موضوع دیگری حائر اهمیت جلوه می‌کند این است که وبسایت توییچ تنها پلتفرم استریمینگ محبوب بین گیمرها نیست. بلکه پلتفرم‌های بسیاری وجود دارند که هر یک به طریقی توانسته‌اند دسته‌ای خاص و منحصر به فرد از استریمرها و بینندگان‌شان را گرد هم جمع کرده و به یک بستر پرطرفدار برای ارائه‌ی محتواهای زنده‌ی ویدیوگیمی تبدیل شوند.

استریم کردن شاید در ابتدا توسط گیمرها پایه‌گذاری و در سطح بین‌المللی شناخته شده باشد، اما این روزها طیف بسیار گسترده‌ای از استریمرها در دسته‌بندی‌های گوناگون به کار استریمینگ مشغول‌اند و هر یک نیز جامعه‌ای بزرگ از طرفداران و دنبال‌کنندگان حامی مختص به خود را دارند. از استریمرهای هنرمندی که در برنامه‌های زنده‌ی خود به نواختن آلات موسیقی یا حتی نقاشی کردن با تکنیک‌های مختلف مشغول می‌شوند گرفته، تا چهره‌های عمومی محبوبی که به انجام کارهای روزانه‌ی خود مثل آشپزی، ورزش و دیگر فعالیت‌های روتین می‌پردازند. شاید استریمرهای گیمر بخش اعظم جهان استریمینگ را به خود اختصاص داده باشند و بزرگترین گروه‌های اجتماعی در پلتفرم‌های استریمینگ مختص گیمرها باشد، اما امروزه استریم کردن در انحصار طرفداران ویدیوگیم نیست و باید این مهم را پذیرفت که هر تولید کننده‌ی محتوایی که در سخن‌وری استعداد دارد یا در انجام یک حرفه بسیار استادانه عمل می‌کند، می‌تواند به استریم کردن حرفه‌ی تخصصی خود بپردازد و حتی در مجموع از بسیاری از گیمرهای استریمر نیز عملکرد بهتری داشته باشد. از طرفی نیز باید به استفاده‌ی گسترده و چشمگیر شرکت‌ها و تیم‌های تجاری کوچک و بزرگ از پلتفرم‌های استریمینگ اشاره کرد. بسیاری از شرکت‌ها برای برگزاری رویدادهای جمعی و همچنین سخنرانی‌های بزرگ خود – به ویژه در دوران پاندمی – از پلتفرم‌های استریمینگ استفاده می‌کنند و در این بین پلتفرم‌های متعددی وجود دارند که به طور اختصاصی در حوزه‌ی بیزنس و تجارت فعالیت می‌کنند و یک رسانه‌ی بازرگانی محسوب می‌شوند.

در ادامه‌ی مطلب نگاهی خواهیم داشت به ۱۰ پلتفرم برتر برای استریم کردن. از پلتفرم‌های معروف و مرجع گرفته، تا پلتفرم‌هایی که شاید تا به امروز حتی اسمشان را هم نشنیده باشید اما امکانات بسیار جذاب و مفیدی را ارائه می‌دهند. اگر شما هم از علاقمندان به استریم کردن و تولید محتوا برای برنامه‌های زنده هستید، بهتر است با تمامی گزینه‌ها و پلتفرم‌های موجود در جهان آنلاین آشنایی داشته باشید. با ما همراه باشید تا 10 پلتفرم برتر برای استریمرها را بررسی کنیم.

۱. توییچ (Twitch)

اگر تا به امروز با مفهوم استریم و استریمینگ آشنا شده باشید، قطعا نام توییچ را نیز در کنار آن شنیده‌اید. پلتفرمی که از سال ۲۰۱۱ در سطح جهانی آغاز به کار کرد و در سال‌های اخیر نزد گیمرهای ایرانی بسیار محبوب ظاهر شده است. توییچ را در واقع می‌توان محبوب‌ترین پلتفرم استریمینگ در جهان دانست که به طور اختصاصی روی جامعه‌ی گیمرها تمرکز کرده است. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های پلتفرم توییچ این است که می‌توانید با یک حساب کاربری رایگان از بیشتر امکانات آن برخوردار شوید و برای یک اکانت پریمیوم (Turbo) نیز تنها به هزینه‌ی ماهانه 5دلار نیاز خواهید داشت که استفاده از آن برای شما الزامی نخواهد بود. توییچ مجموعه‌ای از امکانات مفید و بسیار کارآمد را در اختیار استریمرها قرار می‌دهد و در مقابل، برای مخاطبین و تماشاگران استریم‌ها نیز اهمیت بسیاری قائل می‌شود. به طوری که هیچ تبلیغی در این پلتفرم وجود ندارد و بدون هیچ مزاحمتی از سوی پاپ‌آپ‌ها یا ویدیوهای تبلیغاتی میان‌برنامه‌ای، می‌توانید به تماشای محتوای زنده‌ی استریمر موردعلاقه‌ی خود بپردازید.

۲. پخش زنده یوتوب (YouTube Live)

بعد از توییچ، بدون شک یوتیوب را می‌توان محبوب‌ترین پلتفرم نزد گیمرهایی دانست که به اشتراک‌گذاری محتواهای ویدیویی از بازی‌های خود علاقه دارند و تمامی تجربیات ویدیوگیمی خود را می‌خواهند با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند. یوتیوب در ابتدا تنها بستری برای آپلود کردن ویدیوهای از پیش ضبط شده بود و اغلب استریمرها از آن برای به اشتراک گذاشتن ویدیوهای ضبط شده از استریم‌های خود در توییچ استفاده می‌کردند (الگویی که همواره تا به امروز اجرا می‌شود). یوتیوب اما در مقابل توییچ که سلطه‌ی بی‌چون و چرای خود بر دنیای استریمینگ را ادامه می‌داد، بی‌کار ننشست و سرویس YouTube Live را راه‌اندازی کرد. حالا تمامی کاربران این پلتفرم بزرگ اشتراک‌گذاری ویدیو می‌توانند به صورت زنده با دنبال‌کنندگان خود ارتباط برقرار کرده و به محض به پایان رسیدن پخش زنده، ویدیوی ضبط شده‌ی آن را روی کانال خود برای تماشای عموم ذخیر کنند. پخش زنده‌ی یوتیوب امکانات متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و از جمله موردعلاقه‌ترین موارد نزد طرفداران این سرویس می‌توان به امکانات موجود در چت گروهی آن اشاره کرد. یوتیوب تمام تلاش خود را به کار گرفته تا تمامی ابزار مورد نیاز برای ایجاد یک جامعه‌ی پویا و صمیمی حین برگزاری پخش‌های زنده را به ارمغان آورده و YouTube Live را به یکی از پلتفرم‌های محبوب نزد استریمرها تبدیل کند. یوتیوب همچنین ابزارهای متعددی را جهت آنالیز کردن آمار و ارقام مربوط به پخش زنده تعبیه کرده تا در جریان تمامی تعاملات صورت گرفته از سوی مخاطب با برنامه‌ی خود قرار بگیرید. شاید توییچ همواره طرفداران و دنبال‌کنندگان همیشگی خود را داشته باشد، اما پخش زنده در یوتیوب نیز مسیر تکامل خود را طی می‌کند و همواره تعداد استریمرهایی که یوتیوب را به توییچ ترجیح می‌دهند، درحال افزایش است.

۳. پخش زنده فیسبوک (Facebook Live)

علی‌رغم اینکه تعداد کاربران ایرانی فیسبوک در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته و این جامعه‌ی مجازی دیگر آن محبوبیت سابق را بین کاربران ایرانی ندارد، فیسبوک در سطح جهانی همچنان از شهرت و محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و گروه‌های اجتماعی مختلفی را نیز در خود جای داده. پخش زنده در فیسبوک نیز همانند توییچ و یوتیوب به صورت رایگان انجام می‌شود. از جمله مهم‌ترین نقاط قوت Facebook Live می‌توان به امکان برقراری ارتباط زنده با تماشاگران حین پخش زنده اشاره کرد. شما می‌توانید حین برگزاری پخش زنده در فیسبوک، یکی از تماشاگران خود را که درحال ارسال درخواست است را به پخش زنده اضافه کنید و در مقابل تمامی دیگر تماشاگران با او به گفت‌وگو بپردازید. فیسبوک را از خیلی جهات می‌توان انتخاب بهتری نسبت به دیگر گزینه‌های موجود در لیست دانست. زیرا که در اکانت کاربری فیسبوک خود علاوه بر پخش زنده می‌توانید امکانات و دسترسی‌های بسیار بیشتری را برای برقراری ارتباط با دیگران و همچنین اشتراک‌گزاری محتوا در مدیوم‌های مختلف مورد استفاده قرار دهید. برگ برنده‌ی شما در صورت علاقه به پخش زنده در فیسبوک، ایجاد یک جامعه‌ی صمیمی و دوستانه از افرادی است که در قالب یک مجموعه درباره‌ی یک موضوع مشخص دور هم جمع شده باشند و با استفاده از تمامی امکانات فیسبوک، نظرات و محتواهای مورد نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. پس از ایجاد یک گروه پویا و بسیار صمیمی در کنار افرادی که به موضوع تخصصی شما علاقه نشان می‌دهند، می‌توانید به برگزاری برنامه‌های زنده‌ای بپردازید که در آن‌ها قادر به برقراری ارتباط با تماشاگران و اضافه کردن آن‌ها به پخش زنده هستید. بسته به نوع فعالیت و موضوع تخصصی شما، Facebook Live می‌تواند یک کالکشن جذاب و کارآمد از امکاناتی باشد که برای به ارمغان آوردن یک پخش زنده‌ی ایده‌آل به آن‌ها نیاز دارید.

۴. پری‌اسکپ (Periscope)

اگر از جمله کاربرانی هستید که وقت زیادی را صرف بحث و مجادله در توییتر می‌کنند و گروه بزرگی از دنبال‌کنندگان را در این جامعه‌ی مجازی منحصر به فرد دارید، پریسکوپ (Periscope) می‌تواند بهترین انتخاب شما برای برقراری ارتباط زنده با مخاطبین توییتری‌تان باشد. این پلتفرم دارای امکانات یکپارچه‌ی بسیاری با پلتفرم توییتر است و می‌توان آن را یک پلتفرم جانبی توییتر برای برگزاری پخش‌های زنده به حساب آورد. اما در حقیقت نباید امکانات کامل و مفید Periscope را زیر سایه‌ی یکپارچگی‌اش با توییتر نادیده گرفت. به محض شروع پخش زنده در پریسکوپ، ناتیفیکیشن‌های متعددی را جهت اطلاع‌رسانی از وضعیت آخرین دنبال‌کنندگان، نظرها و همچنین تعداد افرادی که درحال اضافه شدن به پخش زنده هستند، دریافت خواهید کرد. پریسکوپ همچنین این امکان را برای مخاطبین خود فراهم کرده تا بتوانند تنها گروهی جداگانه از مخاطبین خود را هدف قرار داده و برای آن‌ها محتوای اختصاصی تولید کنند. پریسکوپ نیز مثل دیگر پلتفرم‌های ذکر شده تا به اینجا، بدون هیچ هزینه‌ای تمامی امکاناتش را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد و پس از برگزاری پخش زنده‌ی خود می‌توانید تا ۲۴ ساعت بازپخش برنامه‌ی خود را در دسترس عموم قرار دهید.

۵. یونو (Younow)

به هر یک از گزینه‌های موجود در لیست که توجه کنید، در می‌یابید که هر یک از پلتفرم‌های استریمینگ در گروه‌های اجتماعی مختلف کارایی‌های منحصر به فردی را ارائه می‌دهند و بعضی از آن‌ها را تنها تحت شرایط خاصی می‌توان مورد استفاده قرار داد یا در برخی مواقع بهتر است یکی از آن‌ها را به دیگر پلتفرم‌ها ترجیح داد. پلتفرم Younow نیز از این بابت نزد طرفداران خود مطرح شده است که به راحتی روی تلفن‌های هوشمند قابل استفاده است. هرچند به واسطه‌ی یک وب‌کم نیز می‌توانید پلتفرم Younow را روی کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار دهید. پلتفرم Younow بیش از اینکه یک پلتفرم برای استریم کردن باشد، یک جامعه‌ی مجازی سرگرم‌کننده برای کاربرانی است که می‌خواهند به صورت زنده برای دنبال‌کنندگان خود برنامه تولید کنند و بازدید خود را افزایش دهند. این پلتفرم به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته و همزمان با برقراری ارتباط تصویری با بینندگان خود، می‌توانید به صورت متنی نیز با آن‌ها چت کنید. پلتفرم Younow یک جامعه‌ی مجازی پویا و شلوغ برای پیدا کردن دوستان جدید و البته برقراری ارتباط با دوستانی است که در دنیای مجازی به سمت شخصیت منحصر به فرد و توانایی‌های فردی شما جذب شده‌اند. Younow را نمی‌توان در رده‌ی پلتفرم‌های استریمینگ ویدیوگیمی به شمار آورد اما به طور کلی به عنوان یک رسانه‌ی جمعی که وظیفه‌ی برقراری ارتباط بین شما و تعداد زیادی از مخاطبین را دارد، کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

۶. IRIS – Bambuser

بعضی از پلتفرم‌های حاضر در این لیست را می‌توان در رده‌ی رسانه‌های ارتباط جمعی مخصوص بیزنس و کارهای تخصصی به شمار آورد. بامبوزر یا IRIS نیز مثل دیگر پلتفرم‌های این لیست، امکانات بسیاری از قبیل پشتیبانی از وب‌کم‌های کامپیوتر و همچنین تلفن‌های هوشمند را ارائه می‌دهد و به لطف دسترسی رایگانش برای تمامی کاربران توانسته به یکی از پلتفرم‌های پرطرفدار در حوزه‌ی استریمینگ و برگزاری پخش زنده تبدیل شود. با برگزاری پخش زنده در بامبوزر یا همان IRIS می‌توانید لینک برنامه‌ی درحال پخش خود را به طور مستقیم در Myspace، وردپرس، توییتر، فیسبوک و بسیاری از وبسایت‌های مشابه به اشتراک بگذارید و کاربران حاضر در پلتفرم‌های دیگر را پای تماشای پخش زنده‌ی خود بنشانید. این پلتفرم حافظه‌ی مجازی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد و علاوه بر آن امکانات متعددش در زمینه‌ی به اشتراک‌گذاری پخش زنده و دکمه‌های متنوعش برای انجام این کار، باعث شده دسته‌های مختلفی در سرتاسر دنیای مجازی به سمت این پلتفرم جذب شوند و از امکانات آن برای برقراری ارتباط زنده به صورت گروهی استفاده کنند.

۷. یواستریم (Ustream)

پلتفرم Ustream به نوبه‌ی خود تمامی امکانات لازم برای به اشتراک گذاشتن رویدادهای زنده را فراهم کرده است. در این پلتفرم ابزارهای بسیاری را جهت به اشتراک گذاشتن پخش زنده‌ی خود در پلتفرم‌ها و وبسایت‌های دیگر در اختیار دارید و سادگی طراحی و مکانیزم‌های ساده‌ی کار با این ابزارها باعث شده تا به اشتراک گذاشتن پخش زنده‌تان بسیار ساده تر تجربه‌ی کاربری‌تان از دیگر پلتفرم‌ها باشد. پلتفرم Ustream را می‌توان یکی از حرفه‌ترین پلتفرم‌های موجود در دنیای استریمینگ دانست. این پلتفرم با هزینه‌ی ماهانه ۹۹ دلار در دسترس قرار می‌گیرد و در آن با طیف عظیمی از امکانات کوچک و بزرگ جهت استریم کردن روبه‌رو خواهید شد. پلتفرم Ustream میزبان بسیاری از چهره‌های معروف و شرکت‌های بزرگی است که برای پخش برنامه‌های تلویزیونی خود، یک پلتفرم استریم ویدیویی نظیر Ustream را برگزیده‌اند و جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به NASATV و BusinessBlueprint اشاره کرد. شما حتی به عنوان یک کاربر معمولی و تماشاگر نیز در این پلتفرم تجربه‌ی کاربری بسیار راحت و خوبی را به همراه خواهید داشت. شما برای جست‌وجو بین کانال‌های مختلف حاضر در این پلتفرم و حتی تماشای پخش‌های زنده نیازی به لاگین کردن و ثبت نام در وبسایت آن نخواهید داشت و تنها کافی است به صفحه‌ی اصلی آن و سپس کانال مورد نظر خود مراجعه کنید. شما به عنوان کاربری که ماهانه ۹۹ دلار برای استفاده از این سرویس هزینه می‌کند، امکانات بسیاری را در اختیار خواهید داشت که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ابزارهای نمایشی و گرافیکی اشاره داشت که همانند مکانیزم‌های برگزاری پخش زنده و افزودن مهمانان جدید به برنامه، از هیچگونه پیچیدگی بی‌موردی برخوردار نیست و تمام مراحل آن به سادگی هرچه تمام انجام می‌شوند. تیم پشتیبانی پلتفرم Ustream به صورت شبانه‌روزی در تمام روزهای هفته، میزبان پرسش‌های کاربران خود جهت ارائه‌ی راهنمایی‌های تکمیلی خواهد بود.

۸. دی‌کست (DeCast)

پلتفرم توییچ را می‌توان اولین پلتفرم استریمینگی دانست که به طور تخصصی در حوزه‌ی ویدیوگیم شروع به کار کرد و خیلی زود استریم کردن را به تمام کاربران اینترنت آموخت. اما DaCast را می‌توان بنیان‌گذار اصلی استریم و اولین پلتفرم استریمینگ تاریخ دانست که به طور جدی مفهوم “نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS)” را معرفی کرد. DaCast به همان اندازه که توییچ نزد گیمرها مخاطب دارد، در جهان تجارت و کسب و کارهای حرفه‌ای و بین‌المللی شناخته شده و با پشتیبانی قوی و شبانه‌روزی خود توانسته یکی از کامل‌ترین سرویس‌های ارتباط ویدیویی جمعی جهت استفاده‌ی تیم‌های مختلف در حرفه‌های گوناگون را به ارمغان آورد. پلتفرم DaCast معمولا جهت برگزاری ویدیوکنفرانس‌های بزرگ و پرجمعیت استفاده می‌شود و علاوه بر آن از محبوبیت بالایی نزد کاربران قدیمی و علاقمند به ابزارهای کلاسیک استریمینگ برخوردار است. هزینه‌ی استفاده از این پلتفرم ۲۵ دلار به صورت ماهانه است و رابط کاربری آن فاقد هرگونه تبلیغات مزاحم و اذیت‌کننده‌ای است که تجربه‌ی مخاطبین و تماشاگران را خدشه‌دار می‌کنند. رابط کاربری پلتفرم DaCast را می‌توان ساده‌ترین نوع خودش بین گزینه‌های موجود در این لیست به حساب آورد و ابزارهای موجود در آن نیز تماما بر پایه‌ی نیاز و تقاضای کاربران تعبیه شده‌اند.

۹. لایواستریم (LiveStream)

پلتفرم Livestream نیز یکی دیپر پلتفرم‌های محبوب و پرطرفداری است که از تمامی گجت‌های فیلمبرداری و ضبط ویدیو مثل وب‌کم، تلفن‌های هوشمند و دوربین‌‎های فیلمبرداری پشتیبانی می‌کند. Livestream طیف وسیع و بسیار متنوعی از انوع مدیا پلیر را در خود جای داده و همچنین تعداد زیادی از ابزارهای تنظیمات ویدیو و همچنین امکانات اشتراک‌گذاری را پشتیبانی می‌کند. تمامی امکانات موجود در پلتفرم Livestream با هدف برقراری یک ارتباط تصویری باکیفیت و پایدار بین استریمر و تماشاگر طراحی شده‌اند و عملکرد قابل قبولی را از خود به جا گذاشته‌اند. Livestream به بهینه‌ترین شکل ممکن قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کاربر را اشغال می‌کند و با استفاده از آن به راحتی می‌توانید ویدیوهای خود را از طریق تلفن‌های همراه روی تمامی وبسایت‌های معروف و جوامع مجازی پرطرفدار مثل توییتر و فیسبوک به اشتراک بگذارید. همزمان با پخش زنده‌ی ویدیویی می‌توانید با استفاده از امکانات چت موجود در این پلتفرم، ارتباط نزدیک‌تری را با مخاطب خود برقرار کنید. این پلتفرم با هزینه‌ی ۴۲ دلار در ماه قابل تهیه است و مثل دیگر گزینه‌های موجود در لیست، بسته به تخصص و موضوع محتوای خود می‌توانید گروه‌های مختلف مخاطب را مورد هدف قرار دهید.

۱۰. آپارات (Aparat)

وبسایت آپارات در سال‌های اخیر با اضافه کردن پخش زنده یا همان استریم به سرویس‌های خود توانسته بستر بسیار مناسبی را برای استریمرهای ایرانی به ارمغان آورد. از آنجایی که سرورهای آپارات در ایران قرار دارند، سرعت استریم شما نسبت به دیگر پلتفرم‌های موجود در این لیست بالاتر خواهد بود و مشکلات اینترنتی کم‌تری را تجربه خواهید کرد. برخلاف پلتفرم‌های استریمینگ خارجی که به ندرت می‌توان اجتماع گیمرها و استریمرهای ایرانی و فارسی‌زبان را در آن‌ها پیدا کرد، در آپارت تعداد زیادی از استریمرها و مخاطب‌هایشان گرد هم جمع شده‌اند و با ارائه‌ی یک محتوای جذاب و حرفه‌ای، شانس زیادی برای بالا آمدن و جذب مخاطب از بین گیمرهای ایرانی خواهید داشت. سرویس پخش زنده‌ی آپارات به نوبه‌ی خود کمک بسیاری به پیشرفت فرهنگ استریمینگ در ایران کرده است و باعث شده امروزه خانواده‌های ایرانی به طور جدی‌تر به مسئله‌ی استریمینگ و جامعه‌ی پرمخاطب آن در ایران بپردازند. یکی دیگر از امتیازهای ویژه‌ی شما در آپارات نسبت به دیگر پلتفرم‌ها این است که با مسائل بین‌المللی کپی‌رایت همراه نخواهید بود و به راحتی می‌توانید از موزیک‌های خارجی در محتوای خود بهره ببرید.