بدون شک اصلی‌ترین رکن هر استریم که سبب متمایز جلوه کردن پخش زنده می‌شود، حضور استریمر در پخش زنده به صورت صوتی و تصویری از طریق میکروفون و وب‌کم است. پیش از این در سری مطالب آموزش استریم به طور مفصل تجهیزات مورد نیاز برای برگزاری یک پخش زنده‌ی گیمینگ را معرفی کرده‌ایم.

در این مطلب می‌خواهیم به صورت جداگانه به وب‌کم بپردازیم. عضو بسیار مهم و تاثیرگذار استریم‌ها که شکل و شمایل استریمر را به پخش زنده اضافه می‌کند و به نوعی پل ارتباطی بین استریمر و مخاطبین در کنار میکروفون محسوب می‌شود. راستش را بخواهید، سطح کیفی وب‌کم و وضوح تصویر استریمر، تاثیر بسیار زیادی در رضایت مخاطب از پخش زنده‌ی شما دارد. از کیفیت مطلوب و مناسب خود وب‌کم گرفته، تا نورپردازی و چیدمان صحنه که هر یک سهم بسزایی در به نمایش گذاشتن یک تصویر مناسب و قابل قبول از استریمر دارند. امروزه استریمرها با گزینه‌های جهت اضافه کردن تصویر خود به پخش زنده‌شان همراه شده‌اند و به طور کلی می‌توان جایگزین‌های متعددی را برای این قطعه‌ی مهم و تاثیرگذار پیدا کرد. در این مطلب می‌خواهیم چند سطح مختلف از جایگزین‌های وب‌کم را از لحاظ کیفی به شما معرفی کنیم و به این موضوع بپردازیم که در صورت عدم دسترسی به وب‌کم، چه گزینه‌هایی پیش روی خود داریم. وب‌کم‌های USB به خاطر وزن بسیار کم و حجم محدودشان، سطح کیفی به مراتب محدودتری را به ارمغان می‌آورند و اگر بخواهید در حد و اندازه‌ی بزرگترین استریمرهای جهان پخش زنده‌ی خود را برگزار کنید، بدون شک نیاز به یک جایگزین باکیفیت‌تر از وب‌کم نیاز خواهید داشت.

به طوری که حتی جدیدترین وب‌کم‌های پرچمدار هم در مقایسه با دوربین‌های DSLR، کیفیت رنگ و وضوح تصویر بسیار کم‌تری را ارائه می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از استریمرهای معروف که به دنبال برگزاری استریم‌های درجه‌ی یک و باکیفیت هستند، از استفاده کردن از وب‌کم‌ها صرفه نظر کنند و به سراغ دوربین‌های فیلمبرداری حرفه‌ای بروند.

وبکم استریم

استفاده از موبایل به جای وب‌کم در استریم

در معرفی اولین جایگزین وب‌کم برای استریم، به سراغ افرادی می‌رویم که به وب‌کم دسترسی ندارند و حداقل در شروع فعالیت‌های استریمینگ خود می‌خواهند بودجه‌ی کم‌تر و محدودتری را برای تهیه‌ی تجهیزات هزینه کنند. تلفن همراه، از جمله گجت‌هایی است که در اغلب خانه‌ها پیدا می‌شود و بدون شک یک استریمر تازه‌وارد هم پیش از تهیه‌ی تجهیزات استریمینگ خود، قطعا به یک تلفن همراه دسترسی دارد. اگر فکر می‌کنید تلفن همراه شما کیفیت دوربین قابل قبولی دارد و وضوح تصویر خوب و مناسبی را ارائه می‌دهد، می‌توانید از تلفن خود به عنوان وب‌کم استفاده کنید تا حداقل در شروع کار خود به یک وب‌کم جدید نیاز نداشته باشید.

البته توجه داشته باشید که در این روش، تلفن همراه شما به عنوان یک وب‌کم در روبه‌روی شما قرار می‌گیرد و در طول استریم به آن دسترسی نخواهید داشت. از همین رو باید یک برنامه‌ریزی دقیق جهت مدیریت استریم و استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل داشته باشید. برای مثال بسیاری از استریمرهایی که استریم‌های خود را با حضور مهمانان مختلف برگزار می‌کنند، در طول استریم خود برای هماهنگی هرچه بیشتر و آمادگی لازم جهت مواجه شدن با مشکلات فنی و پیشامدهای ناگهانی، همواره تلفن همراه‌شان را نزدیک خود نگه می‌دارند و مدام آن را چک می‌کنند.

از همین رو وقتی می‌خواهید از تلفن همراه خود به عنوان یک وب‌کم استفاده کنید، باید از این موضوع مطمئن شوید که از طریق کامپیوتر – یا حتی یک تلفن همراه دیگر – به تمامی اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مرتبط دسترسی داشته باشید تا در حین برگزاری استریم بتوانید مقابله با مشکلات فنی یا هماهنگی با همکاران و مخاطبین خود را مدیریت کنید.

برای متصل کردن تلفن همراه به کامپیوتر و استفاده از دوربین آن به عنوان وب‌کم گزینه‌های متعددی را پیش روی خود داریم. پس از دانلود، نصب و تجربه‌ی تعدادی از اپلیکیشن‌های موجود در این زمینه، به معرفی بهترین گزینه‌های موجود در این زمینه می‌پردازیم. اگر تلفن همراه شما تحت سیستم عامل اندروید کار می‌کند، بدون شک بهترین اپلیکیشنی که می‌توانید روی تلفن همراه اندرویدی خود استفاده کنید، اپلیکیشن DroidCam Wireless Webcam است. برای تبدیل کردن تلفن همراه به وب‌کم و استفاده از آن در کامپیوتر، نرم‌افزارهای زیادی تولید شده‌اند که اغلب آن‌ها نیازمند متصل کردن تلفن همراه به کامپیوتر از طریق یک کابل USB هستند. اما نرم‌افزار DroidCam همانطور که از اسمش پیداست، امکان متصل کردن تلفن همراه به کامپیوتر را بدون نیاز به کابل USB و به صورت وایرلس (بی‌سیم) مهیا کرده است. برای استفاده از این نرم‌افزار ابتدا باید نسخه‌ی کامپیوتر آن را روی PC خود نصب کرده و سپس به دانلود نصب اپلیکیشن اندرویدی آن روی تلفن همراه بپردازید.

جایگزین وب‌کم در استریم

نرم‌افزار DroidCam در نسخه‌ی رایگان و پولی در دسترس عموم قرار گرفته است. همانطور که انتظار می‌رفت، نسخه‌ی رایگان این نرم‌افزار روی موبایل به نمایش تبلیغات اینترنتی می‌پردازد و از این بابت ممکن است کمی آزاردهنده باشد. از طرفی نیز در نسخه‌ی رایگان این نرم‌افزار با محدودیت وضوح تصویر و رزولوشن مواجهید که البته ممکن است بسته به سطح کیفی استریم و قدرت اینترنت شما، این وضوح تصویر کاملا مناسب باشد.

نسخه‌ی پولی این نرم‌افزار از رزولوشن 720p پشتیبانی می‌کند و همچنین در بر دارنده‌ی قابلیت FPS Boost است که فرم ریت ویدیوی شما را بالا می‌برد. همچنین در این نسخه‌ی پولی و پرمیوم نرم‌افزار DroidCam قابلیت‌های مفیدی مثل ویدیوی آینه‌ای، چرخش ویدیو، تغییر تنظیمات کنتراست و نرمی تصویر و مواردی از این قبیل تعبیه شده‌اند که در صورت نیاز تغییرات چشمگیری را روی خروجی ویدیوی شما اعمال می‌کنند. در هر صورت برای تبدیل کردن تلفن همراه خود به یک وب‌کم، نسخه‌ی رایگان نرم‌افزار کاملا مناسب خواهد بود و نیازهای شما را تا حد زیادی برطرف می‌کند. برای شروع کار می‌توانید با نسخه‌ی رایگان این نرم‌افزار کار خود را آغاز کنید و سپس بعد از مدتی در صورت استقبال مخاطبین از استریم‌های شما، یا اقدام به ارتقای نرم‌افزار خود به نسخه‌ی حرفه‌ای و پرمیوم آن کنید و یا به سراغ تجهیزات سخت‌افزاری جدید بروید.

لازم به ذکر است که برای متصل کردن تلفن همراه به کامپیوتر با استفاده از نرم‌افزار DroidCam و از طریق قابلیت بی‌سیم آن، باید هر دو گجت (موبایل و کامپیوتر) شما به یک اینترنت مشترک (مودم) متصل شده باشند تا نرم‌افزار از طریق Wi-Fi دو گجت شما را به یکدیگر متصل کند. در صورتی که به اینترنت خانگی دسترسی ندارید و از دیتای موبایل استفاده می‌کنید، باید با استفاده از یک کابل USB این کار را انجام دهید. وقتی که با استفاده از نرم‌افزار DroidCam – یا نرم‌افزارهای مشابه – تلفن همراه خود را به کامپیوتر متصل کردید، مشاهده خواهید کرد که در نرم‌افزار استریمینگ خود (برای مثال OBS) یک منبع ویدیویی جدید به لیست ورودی‌های نرم‌افزار استفاده شده است که کاملا مشابه یک وب‌کم متصل شده با USB عمل می‌کند. به راحتی این منبع ویدیویی را به لیست منابع خود در نرم‌افزار استریمینگ اضافه کنید و تصویر خود را روی ویدیوی استریم خود به نمایش درآورید. برای آشنایی با نرم‌افزارهای استریمینگ و چگونگی کار با آن‌ها می‌توانید آموزش نرم‌افزارهای استریمینگ را مشاهده کنید.

شایان به ذکر است چنانچه از کاربران سیستم عامل‌های iOS و تلفن‌های همراه آیفون هستید، مجددا همانند آنچه در سیستم عامل‌های اندرویدی شاهد بودیم، با طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های مختلف طرفیم. پیشنهاد ما به شما در این زمینه به عنوان بهترین اپلیکیشن iOS جهت تبدیل کردن آیفون به وب‌کم، اپلیکیشن EpocCam Webcam است که توسط تیم Kinoki توسعه یافته است.

روش استفاده از این نرم‌افزار در آیفون نیز کاملا مشابه نرم‌افزار DroidCam در سیستم عامل‌های اندرویدی است. در ابتدا اپلیکیشن EpocCam Webcam را روی آیفون خود نصب کرده و سپس با مراجعه به وبسایت kinoki.com درایور مخصوص ویندوز – یا مک – را دانلود و نصب کنید.

وب کم

استفاده از دوربین‌های DSLR

همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، بسیاری از استریمرهای معروف به طور جدی با مشکل محدودیت‌های سطح کیفی وب‌کم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. به طوری که حتی تازه‌ترین وب‌کم‌های پرچمدار موجود در بازار هم در مقابل کیفیت رنگ و وضوح تصویر دوربین‌های DSLR بسیار نامطلوب به نظر می‌رسند.

بسیاری از استریمرهای درجه‌ی یکی که به دنبال برگزاری استریم‌های درجه‌ی یک و باکیفیت هستند، به جای وب‌کم‌های USB از دوربین‌های DSLR خود که اغلب برای عکاسی تهیه کرده‌اند، استفاده می‌کنند. حتی بسیاری از استریمرهای تازه‌کاری که با مشکل کمبود بودجه برای تهیه‌ی تجهیزات مواجه‌اند هم ممکن است در منزل خود یک دوربین عکاسی DSLR داشته باشند. استفاده از این دوربین‌ها به جای وب‌کم تنها در صورتی به شما پیشنهاد می‌شود که از محدودیت بودجه‌ی کم‌تری برخوردار هستید و می‌خواهید با کمی هزینه‌ی بیشتر، کیفیت تصویر وب‌کم خود را به بالاترین سطح ممکن برسانید. در اینجا دوربین‌های DSLR شرکت کنون را به عنوان مثال مورد بررسی قرار داده‌ایم. لازم به ذکر است که دوربین‌های DSLR دیگر شرکت‌ها نظیر نیکون و سونی هم از قابلیت‌های مشابهی که در ادامه مرور می‌کنیم، پشتیبانی می‌کنند.

در گذشته تنها راه متصل کردن دوربین‌های DSLR کنون به کامپیوتر و انتقال تصویر آن به ویندوز، استفاده کردن از یک کابل HDMI و کپچر کارت بود. اما امروزه برای انتقال تصویر دوربین‌های عکاسی کنون به کامپیوتر، نیازی به تهیه‌ی یک کپچر کارت جداگانه نخواهید داشت. کمپانی کنون به دنبال حجم بسیار بالای درخواست‌های طرفداران مبنی بر ارائه‌ی امکانات نرم‌افزاری جهت استفاده از دوربین‌های این شرکت به عنوان وب‌کم از طریق کامپیوتر، شاهد عرضه‌ی سری نرم‌افزارهای EOS Utility بودیم که نسخه به نسخه با به‌روزرسانی‌های متوالی، ایراداتشان برطرف شد و نهایتا امکان تبدیل کردن دوربین‌های DSLR کنون به وب‌کم‌های کامپیوتری را فراهم کرد.

امروزه می‌توانید به راحتی با دانلود و نصب نرم‌افزار EOS Utility و متصل کردن دوربین به کامپیوتر از طریق یک کابل USB، کنترل کامل دوربین خود را از طریق کامپیوتر به دست بگیرید. برای استفاده کردن از دوربین خود در نرم‌افزارهای استریمینگ باید ابتدا قابلیت Live View را در دوربین و نرم‌افزار روشن کنید تا تصویر دریافتی در لنز دوربین را به صورت زنده در پنجره‌ی نرم‌افزار EOS Utility در کامپیوتر مشاهده کنید.

حالا تنها کافی است که پنجره‌ی Live View نرم‌افزار EOS Utility را به عنوان یک منبع تصویری در نرم‌افزار استریمینگ خود (برای مثال OBS) به لیست منابع اضافه کنید. حالا تنها یک مورد برای حل  فصل باقی مانده و آن هم رسیدگی به مشکل محدودیت باتری در دوربین است.

از آنجایی که استریم‌های ویدیوگیمی به طور معمول چندین ساعت طول می‌کشند و باتری‌های تعبیه شده در دوربین‌های DSLR نیز خیلی زودتر از به پایان رسیدن استریم تمام می‌شوند، باید از بین دو گزینه‌ی پیش رو، یکی را جهت ارتقای باتری دوربین خود مورد استفاده قرار دهید. روش اول همانطور که احتمالا حدس زده‌اید، تهیه‌ی یک باتری جانبی و پر نگه داشتن آن پیش از تمام شدن باتری درحال استفاده درون دوربین است. هر زمان در وسط استریم باتری دوربین به پایان رسید، می‌توانید بدون نیاز به صبر کردن برای پر شدن مجدد دوربین باتری، باتری پر از شارژ را درون دوربین قرار داده و سریعا استریم خود را ادامه دهید.

در صورتی که می‌خواهید بدون وقفه در طولانی مدت از دوربین خود استفاده کنید و نمی‌خواهید در وسط استریم خود، مخاطبین خود را حتی برای چند ثانیه با صفحه‌ی سیاه مواجه نکنید، می‌توانید از آداپتورهایی استفاده کنید که همواره به صورت مستقیم از طریق کابل برق به باتری درون دوربین متصل می‌شوند و هیچوقت شارژ آن‌ها به پایان نمی‌رسد.

این آداپتورها که اصطلاحا با اسم Dummy Batteries در فضای مجازی شناخته می‌شوند، برای تمامی باتری‌ها از دوربین‌های مختلف و مارک‌های گوناگون تولید شده‌اند. تنها مورد درباره‌ی مشتریان ایرانی این محصول این است که نسبت به دیگر محصولات الکترونیکی، کمی کم‌یاب به نظر می‌رسند و باید مدتی را در جست و جوی آن‌ها سپری کنید و نهایتا با کمی هزینه‌ی مضاعف آن‌ها را بخرید. خوشبختانه امروزه شرکت‌های زیادی در قالب فروشگاه‌های اینترنتی امکان خرید از فروشگاه آمازون را برای ایرانی‌ها مهیا کرده‌اند و به راحتی می‌توانید با برقراری ارتباط با فروشگاه‌هایی از این قبیل، آداپتور مناسب با دوربین خود را تهیه و با استفاده از آن ساعت‌های طولانی بدون وقفه از دوربین خود استفاده کنید و به کمک آن تصویر خود را با بالاترین سطح کیفی ممکن در استریم‌هایتان به نمایش درآورید.

جایگزین های وب کم

پس تا اینجای کار با دو جایگزین مختلف برای وب‌کم آشنا شدید که هر یک در زیرشاخه‌های مربوط به خود به گزینه‌های بسیار بیشتر و متنوع‌تری تقسیم می‌شوند.

در یک جمع‌بندی کوتاه می‌توان گفت اگر با مشکل کمبود بودجه مواجهید و می‌خواهید با هزینه‌ی کم‌تری استریم خود را آغاز کنید، بهتر است از تلفن همراه خود به عنوان وب‌کم استفاده کنید. چنانچه از جمله استریمرهایی هستید که می‌خواهید سطح کیفی دوربین خود را ارتقا دهید و در این زمینه وب‌کم قابل قبولی را پیدا نکرده‌اید، پیشنهاد ما به شما استفاده از یک دوربین DSLR است. آیا شما روش جایگزین دیگری را جهت افزودن تصویر خود به استریم و پخش زنده می‌شناسید؟ آن را به ما معرفی کنید.