استریمرها به روش‌های مختلف کسب درآمد می‌کنند: فروش اشتراک، نمایش تبلیغات و همکاری با شرکت‌های مختلف. به این موارد باید دونیت (Donate) را اضافه کرد. دونیت در فارسی «هدیه کردن، بخشیدن» معنا می‌دهد اما منظور از دونیت در اینجا «حمایت مالی» است. استریمر برای اینکه بتواند محتوای ویدیویی تولید کند، هزینه‌های گزافی می‌پردازد. جدا از تهیه لوازم مورد نیاز مانند میکروفون، نمایشگر، رایانه شخصی قدرتمند و دوربین، وقت خود را صرفش می‌کند؛ وقتی که می‌توان در آن جای دیگری مورد استفاده قرار داد و به درآمد رسید.

استریم کردن یکی از فعالیت‌های جدیدی است که به صنعت ویدیو گیم مربوط می‌شود. استریم در گذشته تنها یک سرگرمی بود اما افزایش محبوبیتش طی سال‌های گذشته آن را به یک شغل و حرفه تبدیل کرده است؛ شغلی که می‌تواند برای فعالان خود هزاران دلار درآمد داشته باشد. البته درآمد تنها مزیت استریمر بودن نیست و فرد به واسطه آن می‌تواند به چهره‌ای مشهور و محبوب تبدیل شود؛ چهره‌ای که عملا یک نوع سلبریتی است.

تماشای استریم کاملا رایگان است. فردی که می‌خواهد محتوای فرد مورد علاقه‌اش را ببیند، کافی است به صفحه او در سرویس‌های استریم مانند توییچ و یوتیوب رفته و پای تماشای محتوای مورد نظر خود بنشیند. با این حال، امکانی توسط استریمر فراهم می‌شود تا افرادی که دوست دارند، مبالغی را تحت عنوان دونیت یا حمایت مالی ارسال کنند. توجه داشته باشید، حمایت مالی از یک تولیدکننده محتوا نه تنها اجباری نیست، بلکه در عمل هیچ گونه سودی ندارد. به بیان دیگر، حمایت مالی از استریمر باعث نمی‌شود فرد حامی از امکانات بیشتری نسبت به دیگر مخاطبان بهره‌مند شود.حمایت یا دونیشن

 

حمایت مالی اتفاق جدیدی نیست و در تاریخ ریشه دارد. احتمالا در فیلم‌هایی تاریخی دیده‌اید که فرد یا افرادی در میان جمعیت مشغول انجام شعبده‌بازی یا اجرای نمایشی هستند. حین نمایش، فرد دیگری بین تماشاچیان چرخیده و از آن‌ها درخواست پول می‌کند. پولی که توسط مردم عادی داده می‌شود را می‌توان دونیت دانست. حالا هم که اینترنت و سرویس‌های آنلاین گسترش یافته‌اند، دونیت رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

چرا بینندگان دونیت می‌کنند؟

اگر با بینندگان استریم‌ها صحبت کنید، دلایل مختلفی را برای حمایت مالی یا دونیت ارائه می‌دهند. یکی از بینندگان با ارسال ایمیلی برای وب سایت Kotaku گفت در ابتدا دونیت را به عنوان یک روش برای قدردانی می‌دید. به هر حال، استریمر وقت می‌گذاشت و محتوای ارزشمندی را تولید می‌کرد. او در ادامه متوجه شد دونیت به یک عادت تبدیل شده است؛ زیرا دیدن نامش در مرکز توجه‌ها و اشاره استریمر به حضورش در پخش زنده حس بسیار خوبی دارد. در نتیجه، تصمیم گرفت به استریمرهای بیشتری دونیت کند. این کاربر در بخش دیگری از متن خود گفت با افزایش رقم دونیت‌هایش توانست به مدیر چت یکی از استریمرها تبدیل شود. در ضمن، این کاربر در یک بازه چهار ساله بین ۵ الی ۶ هزار دلار حمایت مالی کرد.

یکی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر Seluhir نام دارد. او هم استریمر و هم یک بیننده است. Seluhir در یکی از توییت‌های خود نوشت: «مهم نیست استریمر چقدر ثروت دارد. اگر او باعث می‌شود کیفیت زندگی من بهتر شود، هیچ مشکلی با خرید اشتراک، دونیت یا دیگر موارد مشابه ندارم. هیچ وقت با خودم فکر نمی‌کنم او قرار است ثروتمندتر از من شود [پس قید حمایت را بزنم!]. Pierre Oliver یکی دیگر از کاربران توییتر است. او در توییتی مشابه گفت: «پول خرج کرده‌ام چون فردی در یوتیوب یا دیگر سایت‌های مشابه باعث شد لبخند روی لبانم ظاهر شود. دونیت مثل رفتن به سینما و تماشای یک فیلم برای سرگرم شدن شباهت دارد.»

مقایسه استریم و سینما در نگاه اول می‌تواند غیرمنطقی باشد. فیلم سینمایی با مشارکت صدها نفر از جمله دست‌اندرکاران و بازیگران تولید شده و جدا از ابزار پیشرفته مانند دوربین و پرده سبز، پول‌های زیادی بابت آماده‌سازی صحنه، خرید لباس و گریم هزینه می‌شود. در صورتی هم که درباره یک فیلم اکشن صحبت کنیم، بخش قابل‌توجهی از سرمایه به انفجار خودرو، تخریب یک ساختمان، خرید گلوله و غیره اختصاص می‌یابد. با در نظر گرفتن این موارد، منطقی به نظر می‌رسد که یک فرد برای ورود به سینما و تماشای محصول نهایی، هزینه‌ای را بپردازد. اگر دقت بیشتری به خرج دهید، متوجه می‌شوید استریم شرایط مشابهی دارد.

حمایت یا دونیشن

همان‌طور که در پاراگراف‌های پیشین گفتیم، استریمر برای پخش زنده به ابزارهای متعددی مانند یک پلتفرم (رایانه شخصی یا کنسول)، دوربین، میکروفون و غیره نیاز دارد. او همچنین باید وقت گذشته و با در نظر گرفتن عوامل مختلف، بازی مناسب را برای استریم انتخاب کند. علاوه بر این، او قبل از استریم باید ساعت‌ها در بازی تمرین کرده و خود را به سطح مشخصی از مهارت برساند. به هر حال، هیچ فردی دوست ندارد پاش تماشای استریم کسی بنشیند که به صورت مداوم رقابت را می‌بازد. همان‌طور که دیدید، استریمر هم برای پخش زنده هزینه‌هایی را می‌پردازد.

Joshua Caleb در ایمیلی برای وب سایت Kotaku نوشت علی‌رغم شرایط مالی نه چندان خوبش تصمیم گرفت به استریمر مورد علاقه خود دونیت کند: «دوستانی دارم که شرایطی شبیه به من یا حتی بدتر دارند. تصمیم گرفتم به هر کدام از آن‌ها و البته بری [یکی از استریمرها با نام کاربری BarryIsStreaming] مبلغ ۲۰ دلار کمک کنم، چون واقعا از تماشای محتوای بری لذت برده‌ام. بری از آن دسته گیمرهای حرفه‌ای یا استریمرهای پر انرژی نیست. [با این حال،] استریم‌هایش به من کمک کنند وقتی مشغول دست و پنجه نرم کردن با اضطراب و افسردگی بودم، مقداری آرامش داشته باشم.»

البته حمایت مالی، تنها دلیلی نیست که بینندگان مبلغی را به استریمرها اهدا می‌کنند. استریمرها گاهی اوقات یک استریم خیریه برگزار می‌کنند تا مبلغی را جمع‌آوری کرده و در اختیار موسسات مورد نظر قرار دهند. بد نیست بدانید استریم‌های خیریه در سراسر جهان مرسوم بوده و از قضا، مبالغ قابل‌توجهی حین برگزاری‌شان جمع‌آوری می‌شود.