در صورتی که گیمر باشید و اخبار را دنبال کنید، قطعا نام توییچ به گوشتان خورده است؛ سرویس پخش ویدیویی که به کاربران خود اجازه می‌دهد از تجربه یک بازی فیلم گرفته و به صورت زنده برای مخاطبان خود پخش کنند. اگرچه تمرکز اصلی آن روی محتوای گیمینگ قرار دارد، طی سال‌های گذشته سعی کرده طیف وسیع‌تری از کاربران را به سمت خود بکشاند. در همین راستا، به کاربران خود اجازه داده محتویاتی را با محوریت دیگر موضوعات از جمله موسیقی تولید و پخش کنند.

توییچ در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین نام‌های فعال در ویدیو گیم بوده و هیچ فردی نمی‌تواند تاثیرگذاری‌اش بر این صنعت را نایدیده بگیرد. در جدیدترین مطلب اختصاصی ریمیت قصد داریم تاریخچه‌ش را مرور کرده و بیشتر با این سرویس استریم آشنا شویم.

تاریخچه Twitch

در این بخش از مقاله نگاهی به تاریخچه توییچ طی حدودا دو دهه فعالیتش می‌اندازیم.

تاسیس و رشد اولیه

جاستین کان و امت شیر دو تاجر آمریکایی هستند که در سال ۲۰۰۷ میلادی یک سایت به نام Justin.Tv راه‌اندازی کردند تا هر فردی بتواند محتوای ویدیویی مورد علاقه‌اش را به صورت زنده برای دیگران پخش کند. این سرویس دسته‌بندی‌های مختلفی داشت که یکی از آن‌ها ویدیو گیم بود. از قضا، دسته‌بندی ویدیو گیم طی مدت کوتاهی رشد کرد و محبوبیت بسیار زیادی را در میان کاربران وب سایت بدست آورد. با ادامه داشتن این روند، مدیران وب سایت تصمیم گرفتند دسته‌بندی ویدیو گیم را به یک وب سایت کاملا مستقل تبدیل کرده و توییچ نامگذاری کنند. این وب سایت به صورت آزمایشی در ژوئن ۲۰۱۱ میلادی شروع به فعالیت کرد و طی مدت یک ماه رکورد ۳۵ میلیون کاربر منحصربفرد را به ثبت رساند. توییچ حدودا دو سال بعد از آغاز فعالیت خود ۸۰ کارمند داشت اما در انتهای همین سال رقم مزبور به ۱۰۰ افزایش پیدا کرد.

گروهی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تجارت‌های کوچک و نوپا را یافته و پولشان را در اختیار آن‌ها قرار دهند؛ اقدامی که ریسک بالایی دارد. به هر حال، تجارت مستعد رشد ممکن است بنا به دلایلی با شکست مواجه شود. به سرمایه‌گذاری در چنین تجارت‌هایی «سرمایه‎‌گذاری خطرپذیر» گفته می‌شود. توییچ طی سال‌های ابتدایی فعالیت خود چند ده میلیون دلار از سوی سرمایه‌گذاران خطرپذیر دریافت کرد. جدا از این، رقیبش own3d.tv اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی به فعالیت خود پایان داد که باعث شد کاربران بیشتری به سمت آن آمده و به یکی از محبوب‌ترین سرویس‌ها برای پخش رقابت‌های ورزش‌های الکترونیک تبدیل شود. در این میان، برخی از کارشناسان مدعی شدند توییج در آستانه ایجاد انحصار برای خود است تا اجازه عرضه اندام به رقبا ندهد.

توییچ چیست

با رشد چشمگیر توییچ، سرویس‌های پخش ویدیو مانند یوتیوب و دیلی موشن سعی کردند تمرکز روی محتوای گیمینگ را افزایش داده و سهم بیشتری را از بازار بدست بیاورند اما چندان موفق نشدند. تا اواسط سال ۲۰۱۳ میلادی، توییچ موفق شد به رکورد ۴۳ میلیون بازدید ماهانه دست یافبد. با گذشت چند ماه و فرا رسیدن فوریه ۲۰۱۴، این سرویس استریم رتبه چهارم بزرگترین مصرف‌کننده‌های ترافیک اینترنت جهان را بدست آورد. رتبه‌های اول الی سوم در اختیار اپل، گوگل و نتفلیکس بود.

سایت Twitch اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی رشد چشمگیری را تجربه کرد. این رشد به قدری زیاد بود که کاربران اروپایی حین تماشا با لگ و افت نرخ فریم مواجه شدند. این سرویس استریم که چاره‌ای نداشت، به تعداد سرور‌های خود در این منطقه افزود تا بتواند به تقاضای روز افزون پاسخ دهد.

رشد ادامه‌ و شایعه خریداری توسط یوتیوب

شرکت مادر توییچ Justin.tv, Inc نام داشت؛ زیرا تمرکز اصلی روی وب سایت جاستین بود. با رشد ادامه‌دار سرویس استریم ویدیو گیم و افزایش محبوبیت آن، شرکت در فوریه ۲۰۱۴ نه تنها تمرکز خود را روی آن قرار داد، بلکه نامش از Justin.tv, Inc به Twitch Interactive تغییر داد. در همین ماه، کانال Twitch Plays Pokémon به شدت مورد استقبال قرار گرفت و توانست مجموع بازدیدش را به مرز ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار رسانده و به صورت میانگین ۶۰ الی ۷۰ هزار بیننده داشته باشد. متیو دای پیترو مدیر وقت بازاریابی شرکت به تحسین Twitch Plays Pokémon پرداخت و تاکید داشت این کانال نمونه‌ای از تبدیل بازی‌های ویدیویی  به پلتفرمی برای سرگرمی است. در ضمن، توییچ در سال ۲۰۱۴ میلادی به پلتفرمی رسمی برای پخش Electronic Entertainment Expo یا اختصارا E3 تبدیل شد که یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت ویدیو گیم به شمار می‌رود.

وب سایت Variety در مه سال ۲۰۱۴ میلادی به واسطه یک مطلب اختصاصی مدعی شد گوگل به توافق اولیه با توییچ اینتراکتیو رسیده و قرار است با پرداخت مبلغ ۱ میلیارد دلار آن را به زیرمجموعه یوتیوب تبدیل کند؛ اتفاقی که هرگز رخ نداد. با گذشت چند ماه و در آگوست ۲۰۱۵، توییچ اینتراکتیو سرویس جاستین تی‌وی را خاموش کرد تا تمام تمرکز خود را روی توییچ قرار دهد. این شرکت همچنین یک سیستم آرشیو جدید معرفی کرد که به کاربران اجازه می‌داد به بخش‌های مهم ویدیوهای قدیمی دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را با کیفیت بالاتری تماشا کنند. در ضمن، یک سیستم دیگر معرفی شد تا به صورت خودکار موسیقی را از ویدیوهای قدیمی پاک کند. البته این اتفاق در صورتی رخ می‌داد که موسیقی شامل قانون کپی رایت می‌شد.

آمازون وارد می‌شود

آمازون اواخر آگوست ۲۰۱۵ با پرداخت مبلغ ۹۷۰ میلیون دلار توییچ را تصاحب کرد. منابع مختلف در آن زمان گزارش کردند توافق اولیه گوگل و توییچ راه به جایی نبرد و همین اتفاق، فرصت مناسبی را برای آمازون به وجود آورد تا پیشنهادش را مطرح کند. وب سایت Frobes همچنین تاکید کرد یکی از دلایل عقب نشینی گوگل به قانون رقابت مربوط می‌شود. این قانون، با تمرکز بر حفظ رقابت میان فعالان یک بازار تنظیم شده و مقابل هر گونه توافق یا اقدامی که به از بین رفتن رقبای یک شرکت منجر شود، می‌ایستد. اینطور که به نظر می‌رسد، مدیران گوگل در آن زمان می‌ترسیدند قانون رقابت برایشان دردسرساز شود. به هر حال، رقیب توییچ به شمار می‌رفتند.

پس از اینکه توییچ به یکی از زیرمجموعه‌های آمازون تبدیل شد، امت شیر به فعالیت خود به عنوان مدیرعامل اجرایی توییچ اینتراکتیو ادامه داد و سارا کلمنز هم به عنوان مدیر عملیات به تیم اجرایی پیوست. شیر در یکی از مصاحبه‌های قدیمی خود گفت Amazon Web Services یکی از جنبه‌های مهم قرارداد بود. تاجر آمریکایی همچنین در صحبت‌های خود به قراردادهای همکاری آمازون با فعالان بزرگ حوزه مدیا اشاره کرد که می‌تواند به سود توییچ باشد. بد نیست بدانید تصاحب توییچ، سومین خرید آمازون تا آن زمان بود که به صنعت ویدیو گیم ربط داشت. شرکت مزبور در گذشته دو استودیو بازیسازی Reflexive Entertainment و Double Helix Games را خریداری کرده بود.

twitch چیست

آمازون پس از اینکه توییچ را به تصاحب خود درآورد، ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیادی را به آن اضافه کرد؛ برای مثال، می‌توان به اشتراک توییچ پرایم اشاره کرد. این اشتراک تنها برای افرادی است که در لیست کاربران فعال سرویس آمازون پرایم قرار دارند. آن‌ها به واسطه اشتراک مزبور می‌توانند بدون تبلیغ استریم کنند یا آیتم‌هایی را به صورت ماهانه دریافت کنند؛ آیتم‌هایی که در بازی‌های مختلف از جمله ایپکس لجندز، دووم اترنال، موبایل لجندز و فیفا آلتیمیت تیم قابل‌استفاده هستند. به این موارد باید واحد پولی بیت را اضافه کرد که کاربران می‌توانند آن‌ها را خریده و برای اهداف مختلف مانند دونیت استریمر محبوب استفاده کنند. استریمر می‌تواند در زمان مورد نظر بیت‌های دریافتی را به پول واقعی تبدیل کرده و به حساب بانکی خود انتقال دهد.

اوایل اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی یک هکر ناشناس توانست به کد مرجع کلاینت توییچ و اطلاعات مربوط به پرداخت‌های مالی به بیش از ۲ میلیون استریمر دسترسی پیدا کند. او برای اثبات ادعای خود ۱۲۸ گیگابایت از اطلاعات را با کاربران به اشتراک گذاشت. توییچ با گذشت مدت کوتاهی لو رفتن اطلاعاتش را تایید کرد.

محتوا و مخاطبان توییچ

توییچ یک پلتفرم برای نمایش محتوای ویدیویی از جمله مسابقات ورزش‌های الکترونیک، استریم‌های شخصی و برنامه‌های گفتگومحور پیرامون ویدیو گیم است. به این موارد باید کانال‌های اسپیدران (به پایان رساندن یک بازی در کمترین زمان ممکن) را اضافه کرد. در ضمن، صفحه اصلی این سرویس بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود تا بتواند توجه طیف گسترده‌ای از بینندگان را جلب کند.

توییچ با محوریت ویدیو گیم ایجاد شد اما طی سال‌های گذشته فعالیت خود را در دیگر حوزه‌ها گسترش داده است. این سرویس در جولای ۲۰۱۳ اجرای موسیقی در کامیک کان سان دیگو را به صورت زنده پخش کرد. حدودا یک سال بعد، اتفاق مشابهی رخ داد: پخش اجرای زنده استیو آئوکی (موسیقی دان آمریکایی) در جزیره ایبیزا. البته فعالیت‌های مرتبط با موسیقی توییچ به همین موارد خلاصه نمی‌شود. این سرویس استریم در مارس ۲۰۱۵ از دسته‌بندی موسیقی رونمایی کرد که برنامه‌های رادیویی یا اجرای موسیقی را در برمی‌گیرد. توییچ همچنین شریک رسمی رویداد Ultra Music Festival به شمار می‌رود.

سرویس استریم آمریکایی در اکتبر ۲۰۱۸ دومین دسته‌بندی غیرگیمینگ خود را ایجاد کرد که Creative نامگذاری شده است. این دسته‌بندی کاربران را تشویق می‌کند تا خلق آثار هنری و نوآورانه خود را به صورت زنده به تصویر بکشند. چند ماه بعد، نوبت به سومین دسته‌بندی غیرگیمینگ رسید: Social Eating. این دسته‌بندی از یک پدیده کره‌ای به نام موکبانگ الهام گرفته شده است. در این محتوا، استریمر حین برقراری تعامل با بینندگان خود حجم زیادی غذا می‌خورد. شاید عجیب به نظر برسد اما موکبانگ نه تنها در کره جنوبی محبوبیت بالایی دارد، بلکه در سراسر جهان مشهور شده است.

توییچ در حال حاضر دسته‌بندی‌های متعددی غیر از گیمینگ دارد که یکی از آن‌ها IRL است. این دسته‌بندی هر نوع محتوای ویدیویی که در دیگر دسته‌بندی‌ها قرار نمی‌گیرد را شامل می‌شود. در ضمن، طبق گزارشی که وب سایت Geekwire در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر کرد، دسته‌بندی Just Chatting با پشت سر گذاشتن بازی‌های مشهور مانند League of Legends و Fortnite بیشترین بازدید را در دسامبر سال قبل داشت. البته دسته‌بندی Just Chatting استریم‌های گفتگومحور با موضوع گیم را در بر می‌گیرد.

توییچ در بحث استریم گیمینگ همچنان حرف اول را می‌زند. این سرویس استریم در سال ۲۰۲۰ میلادی رقم ۱۷ میلیارد ساعت بازدید را به ثبت رساند، در حالی که رقیب اصلی‌اش یوتیوب ۱۰ میلیارد ساعت بازدید را ثبت کرد. البته در بحث محتوای ویدیویی گیمینگ شرایط متفاوت بوده و یوتیوب بالاتر از رقیب خود است.

توییچ

استریمرها

به فردی که محتوای زنده پخش می‌کند، استریمر گفته می‌شود. مطابق انتظار، توییچ استریمرهای زیادی داشته که تعدادی از آن‌ها به موفقیت رسیده و تعدادی دیگر همچنان برای جذب مخاطب دست و پا می‌زنند. نینجا با نام اصلی ریچارد تایلر بلوینز با ۱۷ میلیون فالوئر محبوب‌ترین استریمر سرویس به شمار می‌رود. البته او در آگوست ۲۰۱۹ به فعالیت خود در توییچ پایان داد و به میکسر (سرویس استریم مایکروسافت) رفت تا فعالیتش را در آنجا ادامه دهد. از آنجایی که مدیران توییچ نمی‌خواستند اتفاق مشابهی تکرار شود، قراردادهایی را با مشهورترین استریمرهای آن زمان بستند تا استریم‌هایشان تنها به همینجا خلاصه شده و به سرویس دیگری نروند. در ضمن، پس از اینکه میکسر به دلیل برآورده نساختن انتظارات ردموندی‌ها خاموش شد، نینجا و شراد به توییچ بازگشته و همچنان در این سرویس استریم می‌کنند.

البته امضای قرارداد با استریمرهای محبوب و پرطرفدار نتوانست مانع شود. برخی از استریمرها مانند دکتر لوپو توییچ را ترک کردند تا جای دیگری فعالیت خود را ادامه دهند. توییچ در گذشته به این نتیجه رسیده بود وقتی یک استریمر مشهور از سرویس‌شان می‌رود، بینندگان همراهش جابجا نشده و به جای رفتن به سرویس رقیب، استریمر دیگری را انتخاب کرده و آن را دنبال می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا آن‌ها نگرانی چندانی نسبت به قطع همکاری برخی استریمرها نداشته باشند. در ضمن، وب سایت Kotaku در گزارشی که اکتبر ۲۰۲۱ منتشر کرد، به پردرآمدترین تولیدکنندگان محتوا در توییچ پرداخت. نکته جالب ماجرا اینجا است که هیچ زنی در میان سه رتبه اول نبوده و تنها ۳ زن در میان رتبه‌های ۱ الی ۱۰۰ دیده می‌شوند: پوکیمان (رتبه ۳۹)، آمورانث (رتبه ۴۸) و سینتیکا (رتبه ۷۱). این موضوع نشان می‌دهد ادعای استریمرهای مرد صحیح نیست. آن‌ها در گذشته مدعی شده بودند استریمرهای زن با جذابیت‌های جنسی خود بینندگان را اصطلاحا می‌دزدند اما بررسی کوتاکو خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

در انتها، بد نیست بدانید تا مارس ۲۰۲۱ میلادی چهار استریمر موفق شدند به رکورد ۱۰۰ هزار بیننده همزمان دست یابند: نینجا، شارد، رنبو و لودویگ آهگرن. در ضمن، در ادامه می‌توانید لیست ۱۰ استریمر محبوب را مشاهده کنید:

کاربران توییچ

طبق گزارشی که تا فوریه ۲۰۲۰ را پوشش می‌دهد، سرویس استریم آمازون ماهانه ۳ میلیون پخش زنده داشت. به این موارد باید روزانه ۱۵ میلیون کاربر فعال و میانگین ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر همزمان را اضافه کرد.

Statista یک شرکت در زمینه جمع‌آوری و بررسی اطلاعات است. آن‌ها کاربران توییچ را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که تا مه ۲۰۲۰ سه چهارم بییندگان را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند. استاتیستا در بخش دیگری از گزارش خود تاکید داشت ۴۰.۶ درصد از بینندگانی که از پلتفرم اندروید برای تماشای استریم‌ها استفاده می‌کنند، افراد ۲۰ الی ۲۹ ساله هستند. آن‌ها همچنین گفتند ۷۵ درصد مخاطبان آمریکایی مرد و 25 درصد زن هستند.

توییچ عملکردی مشابه با یوتیوب داشته و به تمامی افراد حتی بدون داشتن حساب کاربری اجازه می‌دهد پای تماشای ویدیوها بنشینند. افرادی هم که حساب کاربری ساخته‌اند، می‌توانند استریمرهای مورد نظر خودشان را فالو کنند تا در صورت رخ دادن اتفاق خاصی نوتیفیکیشن دریافت کنند. افرادی که حساب کاربری دارند، همچنین می‌توانند اشتراک استریمر محبوب خود را خریداری کنند. این اقدام یک نوع حمایت مالی محسوب می‌شود.

در انتها، بد نیست بدانید افراد زیر ۱۳ سال اجازه ندارند از توییچ استفاده کنند.

استریم‌های خیریه

بینندگان می‌توانند از استریمرهای محبوب خود حمایت مالی کنند؛ اقدامی که تحت عنوان دونیت شناخته می‌شود. برخی اوقات، استریمر از قبل اعلام می‌کند تمامی دونیت‌های استریم پیش رو به خیریه تعلق می‌گیرد. انجام اینکار طی سال‌های گذشته بسیار مورد استقبال قرار گرفته و نه تنها دفعاتش بیشتر شده، بلکه بینندگان هم مبالغ قابل‌توجهی را اهدا کرده‌اند. طبق بررسی‌ها، کمک‌هایی که توسط استریم‌های توییچ به سازمان‌های خیریه صورت گرفته نزدیک ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.

ورزش‌های الکترونیک

توییچ طی سال‌های گذشته توانسته با استودیوها و ناشران مختلف به توافق رسیده و امتیاز پخش رقابت‌های ورزش‌های الکترونیکی که با محوریت تعدادی از بازی‌های محبوب برگزار می‌شوند را بر عهده بگیرد. این سرویس استریم از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون League of Legends World Championship و دیگر رقابت‌های مربوط به لیگ آو لجندز را پخش می‌کند. به این مورد باید The International را افزود که حول محور Dota 2 برگزار می‌شود.

سرویس استریم آمازون مسابقات Rocket League، تمامی رقابت‌های بازی بلیزارد اینترتینمنت و فورتنایت را هم به صورت زنده برای کاربران سراسر جهان پخش می‌کند.

ورزش‌های حرفه‌ای

سرویس استریم آمریکایی تنها روی پخش رقابت‌های ورزش‌های الکترونیک تمرکز نداشته و رقابت‌های ورزش‌های حرفه‌ای را هم پخش می‌کند. توییچ در حال حاضر امتیاز پخش رقابت‌های مختلف از جمله National Women’s Hockey League، National Women’s Soccer League را در اختیار دارد.

توییچ همچنین رقابت‌های 2021 Copa América را به صورت زنده برای کاربران اسپانیایی خود پخش کرد. این اتفاق با همکاری شرکت رسانه‌ای کاسموس رخ داد که به جرارد پیکه بازیکن مشهور اسپانیایی رخ داد.

توییچ کان

محدودیت‌های ویدیویی توییچ

توییچ مانند هر سرویس دیگری قوانین و مقرراتی داشته تا کاربر نتواند هر محصول را به نمایش بگذارد. در صورتی که یک بازی ویدیویی توسط Entertainment Software Rating Board رده سنی Adult Only (مناسب برای افراد بالای ۱۸ سال) را دریافت کند، کاربر اجازه ندارد محتوایی را با محوریت آن استریم کند. این سرویس استریم همچنین لیستی از بازی‌های ممنوعه دارد که استریمرها تحت هیچ شرایطی نباید سراغش برود. البته بازی‌هایی که رده سنی M (مناسب برای افراد بالای ۱۷ سال) را دارند، بدون هیچ مشکلی در توییچ به نمایش درمی‌آیند؛ برای مثال می‌توان به The Witcher: Wild Hunt اشاره کرد.

توییچ در دسامبر ۲۰۲۰ از سیاست جدید خود در قبال محتوای نفرت‌انگیز و آزاردهنده پرده برداشت؛ برای مثال، به کاربر بردن برخی کلمات می‌تواند به جریمه شدن منجر شود. البته سرویس استریم تاکید دارد کلمات مزبور در صورت استفاده به منظور توهین به شخص یا اشخاصی می‌تواند دردسرساز شود.

اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی یک موج در توییچ راه افتاد و تعداد قابل‌توجهی در استریمرها از شنا کردن خود در جکوزی استریم کردند. سرویس استریم آمریکایی به محض اطلاع از این اقدام، برخی از کانال‌ها را بن کرد. توییچ در مه ۲۰۲۱ یک بیانیه رسمی به اشتراک گذاشت و تاکید کرد قصد نداشته با این کار تبعیضی علیه زنان قائل شود اما محتوای آن‌ها کانال‌ها خلاف قوانین بوده است. در صورتی که نمی‌دانید، این سرویس به استریمرهای خود تاکید می‌کند لباس مناسبی را مقابل دوربین به تن کنند.

طی سال‌های گذشته موجی راه افتاده که در آن افراد به استریم شخص مورد نظر رفته و سعی می‌کنند با نوشتن پیام‌های توهین آمیز او را مورد اذیت و آزار قرار دهند. اگرچه بیشتر پیام‌های توهین‌آمیز توسط ربات‌ها ارسال می‌شوند، استریمرها انتظار داشتند توییچ اقدامی قاطع برای جلوگیری از رخ دادن اتفاقات مشابه انجام دهد اما اقدام قابل‌توجهی صورت نگرفت. البته این سرویس نهایتا ابزاری را در اختیار مدیران چت‌ها قرار داد تا بتوانند محدودیت‌هایی را اعلام بکنند؛ برای مثال، می‌توانند تنظیمات را به گونه‌ای انتخاب کنند تا افرادی که شماره تلفن و ایمیل ثبت شده دارند، بتوانند در چت حضور یابند.

برنامه‌های حمایتی

توییچ چند سال پیش برنامه‌ای تحت عنوان Partner Program راه‌اندازی کرد که اجازه می‌دهد تولیدکننده محتوا بخشی از درامد حاصل از تبلیغات را کسب کند. علاوه بر این، وقتی یک فرد شریک سرویس استریم می‌شود، مخاطب می‌تواند با پرداخت مبلغ مشخصی اشتراک او را خریداری کند؛ مطابق انتظار، خرید اشتراک مزایای متعددی برای مخاطب دارد که برای مثال می‌توان به دسترسی به شکلک در چت اشاره کرد.

توییچ در سال ۲۰۱۷ میلادی برنامه جدیدی را تحت عنوان Affilite Program راه انداخت. این برنامه به کانال‌های کوچکتر اجازه می‌دهد با برخورداری از برخی مزایای Partner Program به درآمدزایی برسند.

مسئولیت پخش تبلیغ در ابتدا بر عهده Future US بود اما در سال ۲۰۱۲ این وظیفه روی دوش CBS interactive گذشته شد. توییچ نهایتا در ژوئن ۲۰۱۳ یک زیرمجموعه جدید به نام Twitch Media Group راه‌اندازی کرد تا وظیفه مدیریت پخش ویدیوهای تبلیغاتی را بر عهده بگیرد.

توییچ کان چیست؟

توییچ کان یک رویداد بزرگ است که با تمرکز بر گسترش فرهنگ استریم محتوای گیمینگ برگزار می‌شود. این اتفاق را می‌توان فرصتی عالی برای استریمرها دانست تا با یکدیگر تبادل نظر کرده و برای پیشرفت کانال خود و همچنین تبلیغ آن تلاش کنند. بینندگان هم می‌توانند در اینجا با استریمرهای محبوب خود ملاقات کرده و با آن‌ها گفتگو کنند. به این موارد باید امکان تجربه بازی‌های ویدیویی، آشنایی با محصولات جدید و ملاقات با دیگر علاقه‌مندان به استریم را اضافه کرد.

توییچ کان نخستین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی شکل گرفت و تا پیش از سال ۲۰۱۹، تنها در ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شد اما توییچ کان ۲۰۱۹ جدا از سان دیگو در برلین هم برگزار شد. در ضمن، توییچ کان ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و اجرای محدودیت‌های اجتماعی برگزار نشد. به لطف واکیسناسیون عمومی و بهبود شرایط در کشورهای جهان، شرکت توییچ قصد دارد رویداد جدید را در اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی برگزار کند.