سرویس استریم آمازون مقابل تولیدکنندگان خود دو راه قرار داده تا به واسطه آن‌ها بتوانند به کسب درآمد برسند: پارتنر و افیلیت که در ادامه می‌خواهیم با آن‌ها آشنا شده، ببینیم چه تفاوت‌هایی دارند و از همه مهمتر چگونه می‌توان از آن‌ها بهره برد.

توییچ مانند دیگر سرویس‌های استریمی که فعالیت داشته و توانسته‌اند کاربران زیادی را به خود جلب کنند، شرایطی را فراهم کرده تا تولیدکنندگان محتوایشان به کسب درآمد برسد. به هر حال، ساخت محتوای ویدیویی در حوزه گیم پیش نیازهای سخت‌افزازی متعددی دارد. به این مورد، باید زمان صرف شده را هم اضافه کرد.

افیلیت توییچ

از آنجایی که عضویت در افیلیت توییچ آسان‌تر است، تصمیم گرفته‌ایم نخست به سراغ آن برویم. البته هر استریمری نمی‌تواند در برنامه افیلیت عضو شود و تولیدکنندگان محتوایی از این مزیت برخوردار می‌شوند که دارای شروط خاصی باشند:

افیلیت توییچ چه مزیت‌هایی دارد؟

در صورتی که بتوانید به عضویت افیلیت دربیایید، از چهار روش اصلی می‌توانید به درآمد برسید: روش اول، دریافت بیت است. در صورتی که نمی‌دانید، بیت یک واحد پولی بوده که به توییچ اختصاص داشته و مخاطبان می‌توانند به صورت دلخواه آن را به استریمر محبوب خود هدیه بدهند؛ روش دوم، فروش اشتراک است. اشتراک‌ها انواع مختلف داشته و ارزان‌ترینشان ۴.۹۹ دلار قیمتگذاری شده است. وقتی مخاطب اشتراک را خریداری می‌کند، ۵۰ درصد به شما داده شده و توییچ مابقی را برای خود برمی‌دارد.

روش سوم، تبلیغات بوده و روش پایانی هم فروش بازی است. شما حین استریم خود می‌توانید یک لینک پیشنهادی قرار دهید. در صورتی که مخاطب به واسطه آن لینک بازی یا یک آیتم داخل بازی را خریداری کند، ۵ درصد از سود حاصل از فروش به شما داده می‌شود.

تفاوت افلیت و پارتنر

سام صابری یکی از استریمرهای ایرانی است که موفق شد به عضویت برنامه پارتنر دربیاید

مزیت‌های مالی افیلیت توییچ به چهار موردی خلاصه می‌شود که در بالا گفته شد اما مزیت‌های دیگری هم دارد. قابلیت ترنسکدینگ برای تمامی استریمرها در دسترس قرار دارد اما استریمرهای عضو افیلیت می‌توانند از ابزارهای بیشتری بهره ببرند. شما همچنین قادر هستند استریم را به گونه‌ای تنظیم کنند که تنها برای خریداران اشتراک پخش شود. به این موارد باید ذخیره‌سازی ۱۴ روزه استریم‌های قدیمی و البته بازپخش آن‌ها برای مخاطب‌ها را اضافه کرد.

پارتنر توییچ

پارتنر توییچ دیگر روشی است که می‌توانید با استفاده از آن به سوددهی برسید. این برنامه مانند افیلیت نیازمند شروط خاصی است:

پارتنر توییچ چه مزیت‌هایی دارد؟

پارتنر توییچ را می‌توان نسخه تکامل‌یافته افیلیت در نظر گرفت. در نتیجه، جدا از تمامی از مزیت‌های افیلیت دارای چند مزیت منحصربفرد هم است؛ برای مثال، شما می‌توانید چیرموت (Cheermote) را در دسترس مخاطبان خود قرار دهید. به این مورد باید دسترسی کامل به ابزارهای ترنسکدینگ، اسکواد استریم (استریم حداکثر ۴ تولیدکننده محتوا با یکدیگر)، ذخیره‌سازی ۶۰ روزه محتوا و تاخیر در پخش استریم اشاره کرد.

خواندن پاراگراف بالا احتمالا این سوال را در ذهنتان به وجود آورده که تاخیر در پخش استریم چه فایده‌ای دارد؟ تصور کنید در حال تجربه یک بازی آنلاین بوده و یکی از رقبای شما از قضا یکی از مخاطبانتان است. او به واسطه استریم می‌تواند لوکیشن شما را پیدا کرده و به سراغتان بیاید. در صورتی که تاخیر در پخش استریم فعال باشد، مخاطبان نمی‌توانند از استریم بر علیه خود شما استفاده کنند.

چگونه در افیلیت توییچ عضو شوم؟

وقتی وارد داشبورد اکانت توییچ خود شدید، به بخش Your Twitch Achievements رفته تا بتوانید پنل Path to Affiliate را مشاهده کنید؛ پنلی که به شما نشان می‌دهد با واجب شرایط شدن برای افیلیت چقدر فاصله دارید. وقتی واجب شرایط شدید، توییچ از طریق ایمیل یا نوتیفیکیشنی در داشبورد اطلاع می‌دهد.

پس از اینکه استریم واجد شرایط عضویت در افیلیت شد، بخشی به نام Affiliate در داشبورد اضافه می‌شود. با رفتن به آن باید یک فرایند چهار مرحله‌ای را پشت سر گذاشت تا کسب درآمد آغاز شود.

تفاوت افلیت و پارتنر

چگونه در پارتنر توییچ عضو شوم؟

به واسطه پنل Path to Partner مسیر موفقیت خود را دنبال کرده و پس از واجد شرایط شدن، درخواست عضویت در پارتنر توییچ را به واسطه این لینک ثبت کنید. در صورتی که ثبت درخواست با موفقیت انجام شده باشد، یک پیام نمایش داده شده و ثبت درخواست را تایید می‌کند. علاوه بر این، برای شما یک ایمیل ارسال می‌شود.

پس از اینکه درخواست برای عضویت در پارتنر ثبت شد، بین ۲ الی ۴ هفته طول می‌کشد تا درخواست بررسی شود؛ زیرا واجد شرایط شدن به هیچ وجه پارتنر شدن را ضمانت نمی‌کند. موارد دیگری مانند میزان فعالیت در چت و میزان استمرار در استریم هم مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در ضمن، در صورتی که درخواستتان با پاسخ منفی مواجه شد، دلیلش را پرسیده تا بتوانید نقطه ضعف خود را رفع کنید. با انجام اینکار، دوباره فرم درخواست را بفرستید.

عضویت در افیلیت و پارتنر توییچ چه محدودیت‌هایی دارد؟

برنامه‌های افیلیت یا پارتنر دارای مزیت‌های متعددی بوده و وسوسه‌کننده هستند اما یک محدودیت بزرگ دارند. وقتی در یکی از آن‌ها عضو می‌شوید، عملا به همکار توییچ تبدیل شده و باید به قوانینش احترام بگذارید. بدین ترتیب، شما اجازه ندارید محتوای ویدیویی و زنده خود را از طریق دیگر سرویس‌های مانند یوتیوب هم پخش کنید.

همه چیز به شما بستگی دارد. اگر جدا از توییچ در یوتیوب هم فعال بوده و در آنجا طرفداران زیادی دارید، توصیه می‌کنیم به ویدیومحور گوگل چسبیده و آن را رها نکنید. اگر هم طرفداری ندارید، می‌توانید تمرکزتان را روی سرویس آمازون قرار داده و از طریق آن به درآمد برسید.

این بخش از مقاله به سوالاتی اختصاص داده شده که ممکن است پرامون افیلیت و پارتنر برایتان پیش بیاید.

آیا می‌توانم به صورت همزمان در برنامه‌های افیلیت و پارتنر عضویت داشته باشم؟

خیر.

استریمری که عضو برنامه افیلیت است، از چه راه‌هایی درآمد کسب می‌کند؟

اعضای افیلیت می‌توانند از طریق بیت، فروش اشتراک و تبلیغات درآمد کسب کنند. در ضمن، در ماه‌های آینده شاهد اضافه شدن ابزارهای دیگری برای کسب درآمد خواهیم بود.

چه تفاوت‌هایی میان افیلیت و پارتنر وجود دارد؟

در جدول زیر مهم‌ترین تفاوت‌های افلیت و پارتنر قید شده است:

برنامه افیلیت در کدام کشورها در دسترس قرار دارد؟

تمامی استریمرها از هر نقطه جهان می‌توانند در افیلیت عضو شوند.

چرا درصورتی که تعداد بازدیدهای تغییری نداشته، درآمد ماه به ماه کم یا زیاد می‌شود؟

تقاضا از تبلیغ‌کننده طی زمان نوسان داشته و همین تغییرات می‌تواند باعث افزایش یا کاهش درآمد شود.

چرا درآمد حاصل از تبلیغات در صفحه Channel Analytics نمایش داده نمی‌شود؟

درآمد حاصل از نمایش تبلیغات معمولا ۲ الی ۳ روز بعد در صفحه Channel Analytics ثبت می‌شود.

CPM چیست؟

CPM یا Cost Per Mille یک اصطلاح بوده و در صنعت ویدیو گیم به درآمد حاصل از نمایش هزار باره یک تبلیغات گفته می‌شود.