طی سال‌های اخیر عرصه‌ی استریمینگ ویدیوگیم در ایران پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و امروزه می‌توان جامعه‌ی مخاطبین استریم گیمینگ در ایران را یکی از پرجمعیت‌ترین اقشار جامعه‌ی مجازی ایران به حساب آورد. نرخ بالای جمعیت گیمرهای ایرانی و همچنین حضور مداوم آن‌ها در فضای مجازی، فرصت بسیار خوبی را در سال‌های اخیر به ارمغان آورده تا گیمرهای حرفه‌ای علاقمند به بازی‌ها و سبک‌های گوناگون، به فعالیت در عرصه‌ی استریمینگ روی بیاورند و به طور جدی این حرفه‌ی سرگرم‌کننده را در پیش بگیرند. امروزه شاهد جمع کثیری از استریمرهای ایرانی در سطوح مختلف هستیم که روزانه صدها ساعت استریم می‌کنند و هزاران مخاطب را پای نمایش گیمینگ خود می‌نشانند و از این طریق حتی درآمد کسب می‌کنند.

در ادامه‌ی مطلب نگاهی انداخته‌ایم به 10نفر از پرطرفدارترین استریمرهای ایرانی که بر مبنای تعداد دنبال‌کنندگان‌شان در توییچ رده‌بندی شده‌اند. این شما و این 10 استریمر برتر و محبوب‌ترین‌های استریمینگ ویدیوگیم ایران.

AmirPhanThom

تعداد دنبال‌کنندگان در توییچ: ۵۸.۴ هزار نفر

امیر فانتوم

امیر فانتوم که با اسم AmirPhanThom در شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود، یکی از پلیرهای حرفه‌ای بازی Dota در ایران است که در گذشته حضور چشمگیری در مسابقات این رشته از ورزش‌های الکترونیکی داشته و حتی امروز نیز همچنان به طور جدی به انجام این بازی می‌پردازد. امیر فانتوم در طول این سال‌ها علاوه بر حضور در عرصه‌ی مسابقات الکترونیک، به طور مداوم در توییچ نیز به استریم کردن می‌پردازد و از جمله استریمرهایی است که تجربه‌ی همکاری با برندهای تجاری زیادی را به عنوان اسپانسر داشته. امیر امروزه با بیش از 58.4 هزار نفر دنبال‌کننده در توییچ، یکی از پرطرفدارترین و در عین حال حرفه‌ای‌ترین استریمرهایی است که همواره به انجام و استریم بازی Dota 2 می‌پردازد و به نوعی تمامی علاقمندان به این بازی پرطرفدار را به سمت خود جذب کرده است.

Bigezmoge

تعداد دنبال‌کنندگان در توییچ: ۶۴.۲ هزار نفر

بیگزمو

Bigezmoge با اسم اصلی علی، یکی از استریمرهای قدیمی آپارات است که اخیرا روی کانال توییچ خود تمرکز کرده و علاوه بر آن در یوتوب نیز به طور مداوم محتواهای ویدیویی جذاب به اشتراک می‌گذارد. بیگزموگ را می‌توان از جمله شوخ‌طبع‌ترین استریمرهای ایرانی دانست که حین انجام ساده‌ترین بازی‌های ویدیویی نیز به لطف شخصیت شوخ و بامزه‌اش، جذابیت خاصی به استریم می‌بخشد و مخاطبین خود را سرگرم نگه می‌دارد. این استریمر ایرانی مسیر پر فراز و نشیبی را در طول فعالیت‌های گیمینگ خود پشت سر گذاشته و امروزه می‌توان از او به عنوان یکی از معروف‌ترین استریمرهای ایرانی یاد کرد که محتواهای خود را در یوتوب نیز با مخاطبین به اشتراک می‌گذارد.

علی با بیش از 64.2هزار نفر دنبال‌کننده در توییچ، بازی‌های مختلف را از سبک‌های گوناگون استریم می‌کند و بیشتر اوقات همراه با دیگر دوستان خود به انجام بازی‌های آنلاین و چندنفره می‌پردازد. با مراجعه به کانال توییچ bigezmoge می‌توان دریافت که علی استریمرهای Just Chatting زیادی را برگزار می‌کند که به لطف آن‌ها رابطه‌ی بسیار صمیمی و گرمی را با مخاطبین خود به ارمغان آورده است.

FarshadSilent

تعداد دنبال‌کنندگان در توییچ: ۷۴.۱ هزار نفر

فرشاد سایلنت

فرشاد سایلنت را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین یوتوبرهای جامعه‌ی گیمینگ ایران دانست که در سال‌های اخیر فعالیت چشمگیری در توییچ داشته است. فرشاد از جمله یوتوبرهایی است که به طور روزانه آیتم‌های ویدیویی خود را در یوتوب به اشتراک می‌گذارد و از طرفی نیز به طور ثابت در توییچ به استریم کردن بازی‌های مختلف می‌پردازد. طی اغلب این استریمرها، فرشاد به همراه دیگر دوستان استریمر خود مثل کئوکسر، فرهاد، آروین و … به انجام بازی‌های آنلاین و چندنفره می‌پردازد و گاهی هم به انجام بازی‌های داستانی و تک‌نفره‌ای که مخاطبین به او پیشنهاد می‌کنند، مشغول می‌شود. بخش زیادی از این بازی‌های پیشنهادی را عناوین ترسناکی تشکیل می‌دهند که موجب برگزاری یک استریم جذاب و سرگرم‌کننده می‌شوند.

فرشاد سایلنت هم‌اکنون در توییچ بیش از 74.1هزار نفر دنبال‌کننده دارد و علاوه بر آن می‌توان کانال یوتوب او را یکی از پربازدیدترین کانال‌های فارسی‌زبان گیمینگ دانست که در آن به اشتراک‌گذاری ویدیوهای ری‌اکت می‌پردازد و در چالش‌های مختلف شرکت می‌کند که از جذابیت بسیار بالایی نزد مخاطبین ایرانی برخوردارند.

ToxicGirlow

تعداد دنبال‌کنندگان در توییچ: ۸۳.۶ هزار نفر

کوثر تاکسیک گرل

تاکسیک‌گرل که با نام ToxicGirlow شناخته می‌شود و نام اصلی‌اش کوثر است، از جمله دخترهای استریمر فارسی‌زبانی است که طی سال‌های اخیر به محبوبیت بالایی نزد گیمرهای ایرانی دست پیدا کرده و امروزه از او می‌توان به عنوان یکی از پرطرفدارترین دخترهای استریمر ایرانی یاد کرد. تاکسیک‌گرل یا همان کوثر که عده‌ی زیادی از طریق ارتباط نزدیکش با آریا کئوکسر با او آشنا شده‌اند، از معدود پلیرهای حرفه‌ای Overwatch در جامعه‌ی گیمینگ ایران است و در بسیاری از استریم‌های خود به انجام این بازی شوتر می‌پردازد. از همین رو می‌توان انتظار داشت که این استریمر توانایی بالایی در انجام بازی‌های شوتر اول شخص دارد و معمولا در طول استریم‌های خود این مهم را اثبات می‌کند.

کوثر همچنین به بازی فورتنایت نیز علاقه‌ی زیادی دارد و مثل خیلی دیگر از استریمرهای ایرانی، به طور مداوم در یوتوب محتواهای ویدیویی خود را به اشتراک می‌گذارد. کوثر در خیلی از ویدیوهای یوتوب خود با دیگر استریمرهای محبوب مثل کئوکسر و فرشاد سایلنت همکاری می‌کند و می‌توان از او به عنوان یکی از محبوب‌ترین اعضای این گروه استریمینگ معروف یاد کرد.

SamSaberi

تعداد دنبال‌کنندگان در توییچ: ۸۴.۱ هزار نفر

سام صابری

سام صابری یکی دیگر از چهره‌های جدید عرصه‌ی استریمینگ فارسی است که خیلی زود توانست جمع کثیری از گیمرهای ایرانی را به سمت خود جذب کرده و با حضور آن‌ها به انجام بازی‌های ویدیویی بپردازد. سام در اغلب استریم‌های خود به انجام بازی Call of Duty: Warzone می‌پردازد و هرزچندگاهی هم با برگزاری استریم‌های Just Chatting سعی در آشنایی بیشتر با مخاطبین خود را دارد. این استریمر همواره از طریق شبکه‌های مجازی به طور مداوم با مخاطبین و طرفداران خود در ارتباط است و گاهی ولاگ‌های سفر خود را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارد. سام که با عنوان SamSaberi در توییچ فعالیت می‌کند، مدت زیادی است که فعالیتی در یوتوب از خود نشان نداده و اغلب می‌توان شاهد حضور او نزد استریمرهای دیگر مثل آریا کئوکسر و فرشاد سایلنت بود.

RwinShow

تعداد دنبال‌کنندگان در توییچ: ۸۵.۵ هزار نفر

آروین شو

آروین که با اسم RwinShow در توییچ و یوتوب فعالیت می‌کند، یکی از چهره‌های نسبتا جدید جامعه‌ی گیمینگ ایرانی است که در طول دو سال اخیر توانسته طرفداران زیادی را به سمت محتواهای جذاب خود جذب کند. آروین با اینکه مثل دیگر استریمرهای مطرح ایرانی یک پلیر حرفه‌ای است و به انجام بازی‌های آنلاین و چندنفره با دوستان استریمر خود می‌پردازد، اغلب درحال برگزاری استریم‌های Just Chaatting مشاهده می‌شود. این استریم‌های Just Chatting اما مثل دیگر استریم‌های معمولی که در آن‌ها استریمر به صحبت با مخاطبین می‌پردازد، نیستند. بلکه در طول این استریم‌ها، آروین معمولا جمعی از استریمرهای معروف و پرطرفدار را گرد هم جمع می‌کند و با آن‌ها به گفت و گو می‌پردازد. آروین این شیوه‌ی اجرا و تولید محتوا را در یوتوب نیز حفظ کرده و شاهد آیتم‌های گفت و گوی بسیار جذابی در کانال یوتوب آن هستیم.

عمده‌ی شهرت آروین، به لطف همین گفت و گوهای جنجالی و چالش‌برانگیزی که با دیگر استریمرها و فعالان رسانه‌ای انجام می‌دهد، به وجود آمده است. آورین بدون جانب‌داری از قشر خاصی، بی‌طرفانه به گفت و گو و بحث درباره‌ی موضوعات مختلفی می‌پردازد که گیمرهای ایرانی با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. گاهی هم صرفا برای به چالش کشیدن مهمانان و همچنین آشنایی بیشتر مخاطبین با استریمرهای مختلف، به برگزاری برنامه‌های پرسش و پاسخ می‌پردازد.

آروین را می‌توان نخستین استریمر گفت و گو محور ایرانی دانست که در موضوعات مختلف سرک می‌کشد و سعی می‌کند با چالش کشیدن افراد در جایگاه‌های مختلف، به سطح فرهنگی جامعه‌ی گیمرهای ایرانی افزوده و گیمرها را بیشتر از قبل با استریمرهای مورد علاقه‌شان آشنا کند.

FK_ORCA

تعداد دنبال‌کنندگان در توییچ: ۱۰۷ هزار نفر

اورکا

اورکا با اسم کامل FK_ORCA یکی دیگر از چهره‌های محبوب و پرطرفدار جامعه‌ی گیمرهای ایرانی است که طی یک سال اخیر با فعالیت‌های مداوم و ثابت خود توانست به یکی از پرطرفدارترین و معروف‌ترین استریمرهای ایرانی تبدیل شود. اورکا همواره سعی داشته تمامی بازی‌های جدید از سبک‌های مختلف را در استریم‌های خود به نمایش بگذارد و در عین حال می‌توان او را از جمله پلیرهای حرفه‌ای فورتنایت و COD: Warzone دانست.

اورکا طی هفته‌های پیش از نوروز نوید یک سورپرایز غافلگیرکننده را به طرفداران خود داده بود و نهایتا از برنامه‌ی خود برای برگزاری یک استریم خیریه‌ی چهارده روزه رونمایی کرد. این استریم را می‌توان یک نقطه عطف بزرگ در کارنامه‌ی استریمینگ اورکا و همچنین یکی از مهم‌ترین اتفاقات در تاریخ استریمینگ فارسی دانست. زیرا که با برگزاری این استریم خیریه‌ی چهارده روزه موفق به شکستن دو رکورد جهانی مختلف شد که یکی همانطور که می‌توان حدس زد طولانی‌ترین استریم بود و دیگری، طولانی‌ترین استریم خیریه در تاریخ استریمینگ جهان بود. اورکا به مدت چهارده روز به صورت مداوم به استریم پرداخت و در طول این استریم طولانی چهارده روزه به انجام بازی‌های مختلف روی پلتفرم‌های گوناگون پرداخت. بعضی از بازی‌های آنلاین و چندنفره با حضور جمعی از دیگر استریمرها برگزار شدند و در کنار آن‌ها شاهد بازی‌های داستانی و تک‌نفره‌ای بودیم که مثل همیشه توجه مخاطبین استریم را به خود جذب می‌کردند. اورکا به لطف این استریم چهارده روزه موفق به معرفی خود به طیف جدید و وسیع‌تری از مخاطبین ایرانی شد و توانست تعداد دنبال‌کنندگان خود در توییچ را به بیش از 107هزار نفر برساند.

اورکا همچنین در یوتوب و دیگر شبکه‌های مجازی نیز فعالیت گسترده‌ای دارد و می‌توانید با دنبال کردن او در این شبکه‌های اجتماعی، از برنامه‌های استریمینگ او مطلع شوید.

KEOXER

تعداد دنبال‌کنندگان در توییچ: ۱۱۱ هزار نفر

آریا کیوکسر

آریا کئوکسر که با اسم KEOXER در توییچ فعالیت می‌کند، یکی از محبوب‌ترین استریمرهای ایرانی است که با فعالیت ثابت و مداوم خود توانست طی سال‌های اخیر از یک گیمر معمولی به یکی از حرفه‌ای‌ترین استریمرهای جامعه‌ی گیمینگ ایران تبدیل شود.

کانال توییچ آریا کئوکسر امروز بیش از 111هزار دنبال‌کننده دارد و می‌توان آن را جزو معدود کانال‌های فارسی‌زبان توییچ دانست که تعداد دنبال‌کنندگان آن از مرز 100هزار نفر عبور کرده است. آریا را می‌توان پلیر حرفه‌ای بسیاری از بازی‌های آنلاین و چندنفره به‌ویژه فورتنایت دانست، اما به طور گسترده همواره سعی داشته تمامی بازی‌های جذاب و پرطرفدار در سبک‌های مختلف را تجربه و سپس از طریق استریم یا آیتم‌های ویدیویی در یوتوب با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک بگذارد. از جمله پرطرفدارترین استریم‌های آریا می‌توان به استریم بازی‌های آنلاین و چندنفره‌ای دانست که همراه با دیگر دوستان استریمر خود مثل ToxicGirlow یا RwinShow و FarshadSilent برگزار می‌کند. فعالیت آریا در توییچ با اینکه با بازخورد بسیار گسترده‌ای همراه شده و همواره هزاران نفر از ابتدای هر استریم با او همراه می‌شوند، به طور کامل در راستای امور خیریه صورت می‌گیرد و تمامی دونیت‌های دریافتی در طول استریم‌ها صرف امور خیریه می‌شوند. فرهنگ استریم خیریه به طور کلی بین جامعه‌ی گیمرها و استریمرهای ایرانی جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و استریمرهای زیادی هرزچندگاهی به برگزاری استریم‎های خیریه می‌پردازند. آریا کئوکسر اما نه‌تنها فقط چند استریم، بلکه تمامی استریم‌های خود را تا اطلاع ثانویه صرف امور خیریه خواهد کرد.

آریا کئوکسر همچنین در یوتوب نیز عملکرد بسیار چشمگیرتری نسبت به توییچ دارد و به طور روزانه و ثابت آیتم‌های ویدیویی زیادی را با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک می‌گذارد. آریا طی این آیتم‎های ویدیویی، به انجام بازی‌های مختلفی که دنبال‌کنندگانش به او معرفی می‌کنند می‌پردازد و همچنین بسیاری از ویدیو‌های خود را به انجام چالش‌های سرگرم‌کننده و ری‌اکشن به محتواهای مختلف اختصاص می‌دهد و در این زمینه یکی از پرطرفدارترین کانال‌های فارسی‎‌زبان در یوتوب محسوب می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که کانال یوتوب آریا کئوکسر نخستین کانال فارسی‌زبان با موضوع ویدیوگیم بود که از مرز 100هزار سابسکرایبر عبور کرد و موفق به دریافت لوح اختصاصی از سوی کمپانی یوتوب شد.

FarhadXRay

تعداد دنبال‌کنندگان در توییچ: ۱۳۳ هزار نفر

فرهاد ایکس ری

فرهاد یکی از چهره‌های نسبتا جدیدتر جامعه‌ی استریمرهای ایرانی است که با سرعت زیادی به یکی از پرطرفدارترین‌های آن‌ها تبدیل شد. به طوری که امروز با بیش از 133هزار دنبال‌کننده در کانال توییچ در مقام دوم لیست پرطرفدارترین استریمرهای ایرانی قرار گرفته است. همانطور که از آرشیو استریم‌های فرهاد در توییچ هم پیداست، بازی مورد علاقه‌ی او بازی Call of Duty: Warzone است و می‌توان FarhadXRay را یکی از حرفه‌ای‌ترین پلیرهای وارزون در ایران دانست. بازی COD: Warzone اغلب استریم‌های فرهاد را به خود اختصاص داده اما به صورت دوره‌ای می‌توان شاهد استریم بازی‌های مختلف در کانال او نیز بود.

فرهاد علاوه بر بازی‌های آنلاین، علاقه‌ی زیادی به بازی‌های داستانی دارد و گاهی به استریم کردن بخش داستانی بازی‌های پرطرفدار نیز می‌پردازد. فرهاد همچنین مثل خیلی دیگر از استریمرهای ایرانی و خارجی، در یوتوب نیز فعالیت چشمگیری دارد و به تولید محتواهای مختلف در موضوعات گوناگون می‌پردازد. از ویدیوهای ری‌اکت به محتواهای سرگرم‌کننده گرفته تا گیمپلی بازی‌های مختلف. البته لازم به ذکر است که فرهاد در توییچ عملکرد بسیار بهتری داشته و کانال توییچ آن را می‌توان یکی از پربازدیدترین کانال‌های فارسی‌زبان در توییچ دانست. کانال یوتوب فرهاد نیز به طور ثابت در طول هفته با ویدیوهای جدید آپدیت می‌شود و در میان این ویدیوها می‌توان همکاری او با دیگر یوتوبرهای فارسی‌زبان را مشاهده کرد.

MiaPlaysss

تعداد دنبال‌کنندگان در توییچ: ۱۵۶ هزار نفر

میا پلیز

میا یکی از اولین دخترهای استریمر فارسی‌زبان است که در جامعه‌ی گیمینگ ایران به شهرت بسیار بالایی دست پیدا کرد. میا از سال‌های گذشته علاقه‌ی بسیار زیادی به بازی‌های ویدیویی دارد و همواره حین بازی کردن به ضبط ویدیو از گیمپلی خود می‌پردازد. او طی سال‌های اخیر عملکرد بسیار خوبی در پلتفرم توییچ نشان داده و همراه با کوروش، یک زوج ایده‌آل برای فعالیت گیمینگ به ارمغان آورده‌اند. به طوری که امروزه می‌توان از میا و کوروش به عنوان یکی از پرطرفدارترین زوج‌های واینر ایرانی یاد کرد که آوازه‌شان حتی مرزهای جامعه‌ی مخاطبین گیمر را هم فتح کرده و نزد عموم کاربران فضای مجازی ایران به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده‌اند.

میا و کوروش که به لطف زندگی در کانادا تسلط بسیار بالایی بر زبان انگلیسی دارند، گاهی به برگزاری استریم‌های انگلیسی می‌پردازند و از همین رو توانسته‌اند مخاطبین خارجی و انگلیسی‌زبان زیادی را به خود جذب کنند و می‌توان آن‌ها را جزو نخستین استریمرهای بین‌المللی ایران دانست که طرفداران خارجی بسیار زیادی دارند. کانال میا با اسم MiaPlaysss با بیش از 156هزار دنبال‌کننده، مقام اول پرطرفدارترین کانال‌های استریم توییچ با زبان فارسی را به خود اختصاص داده است. اگر از جمله طرفداران ثابت و همیشگی استریم‌های میا باشید، می‌دانید که بازی مورد علاقه‌ی او، بازی Fornite است و معمولا به استریم این بازی می‌پردازند. اما مثل خیلی دیگر از استریمرهای معروف، به صورت دوره‌ای به انجام دیگر بازی‌های آنلاین نیز می‌پردازد و آن‌ها را در کانال خود استریم می‌کند. میا و کوروش در یوتوب نیز فعالیت بسیار زیاد و ثابتی دارند و ویدیوهای زیادی را با موضوعات گوناگون با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک می‌گذارند.