دو دهه قبل تلفن‌های همراه تنها برای برقراری ارتباط (تماس و ارسال پیامک) بودند اما پیشرفت تکنولوژی باعث شده این دستگاه‌های کوچک دیگر وسیله‌ای برای شنیدن صدای عزیزترین افراد زندگی‌مان نباشند. امروزه از تلفن‌های همراه می‌توان برای گشت و گذار در فضای مجازی، انجام بازی‌های ویدیویی و انجام کارهای مختلف از جمله ویرایش ویدیو بهره برد.

پیش از این، کاربران مجبور بودند برای ویرایش ویدیوهای خود از رایانه‌های شخصی استفاده کنند اما تلفن‌های همراه نه تنها با پرداخت مبلغ بسیار پایین‌تری تهیه می‌شوند، بلکه هر کجا و هر زمان قابل‌استفاده هستند.

حالا که یوتیوب و دیگر پلتفرم‌های انتشار ویدیوهای طولانی به راهی برای کسب درآمد تبدیل شده، نیاز برای استفاده از برنامه‌های ویرایش به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. طبق یک اصلی قدیمی و البته مشهور، افزایش تقاضا به افزایش تولید منجر می‌شود؛ اتفاقی که در حوزه برنامه‌های ویرایش ویدیو هم رخ داده است. اگر جستجویی ساده‌ای در فضای مجازی انجام دهید، با لیست بلند بالایی از برنامه‌های مختلف و متنوع روبرو می‌شوید. در نتیجه، اگر فرد آماتوری در حوزه ویرایش و تدوین ویدیو باشید، قطعا حین انتخاب یک برنامه مناسب با مشکل مواجه می‌شوید.

همین تنوع بالا در برنامه‌های ویرایش ویدیو ما را بر آن داشت تا بهترین‌ها را معرفی کنیم. توجه داشته باشید، لیستی که در ادامه قابل‌مشاهده است، تنها به سیستم عامل‌های اندروید یا iOS تعلق دارد.

Adobe Premiere Rush

بهترین اپ ویرایش ویدیو موبایل

ادوبی طی دهه‌های گذشته به یکی از مشهورترین نام‌ها در حوزه  محتوای تصویری تبدیل شده است. با در نظر گرفتن این نکته، مشاهده محصول آن در حوزه ویرایش ویدیو نباید تعجب‌برانگیز باشد. شرکت مزبور حدودا ۲۰ سال پیش برنامه‌ای را تحت عنوان Adobe’s Premiere Pro برای رایانه‌های شخصی عرضه کرد که حالا یکی از پرکابردترین و موفق‌ترین‌ها است. با گسترش استفاده از تلفن‌های همراه، ادوبی تصمیم گرفت موفقیت‌هایش را در حوزه موبایل تکرار کند. در دهمین راستا، نسخه موبایل Adobe’s Premiere Pro را توسعه داد و تحت عنوان Adobe Premiere Rush در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. این برنامه به گونه‌ای طراحی شده که یوتیوبرها از کار کردن با آن لذت برده و با کمترین چالشی روبرو شوند.

Adobe Premiere Rush سعی دارد بسیاری از ابزارهایی که نسخه رایانه‌های شخصی در خود جای داده را در اختیار دارندگان تلفن‌های همراه هوشمند قرار دهد. البته تغییراتی اعمال شده تا کار کردن با آن راحت‌تر باشد. مهم‌ترین تغییر به رابط کاربری مربوط می‌شود. به هر حال، تلفن‌های همراه ماوس و کیبورد نداشته و کاربر مجبور است با لمس کردن روی گزینه یا آیکون مورد نظر کار خود را راه بیاندازد. به همین دلیل، همه چیز بزرگتر طراحی شده است. در ضمن، این برنامه به گونه‌ای طراحی شده که کاربر بتواند بدون ساعت‌ها مطالعه و تمرین تخصصی، ویدیو خود را آماده کند. به هر حال، اکثر افرادی که وارد حوزه تولید محتوای ویدیویی می‌شوند، افراد غیرمتخصص و مردم عادی هستند.

از قابلیت‌های برنامه Adobe Premiere Rush می‌توان به اضافه کردن متن، اصلاح رنگ، تنظیم سرعت، اتصال نماهاهای مختلف یا افزودن صدا اشاره کرد.

KineMaster

برنامه ویرایش ویدیو موبایل

اگر از آن دسته افرادی هستید که ویدیوهای خود را مقابل پرده سبز ضبط می‌کنید، به سراغ برنامه درستی آمده‌اید. KineMaster یکی از پیشرفته‌ترین برنامه‌های ویرایش ویدیو بوده و ابزارهایی را در اختیار کاربر می‌گذارد که نمونه‌شان در برنامه‌های حرفه‌ای وجود دارد؛ برنامه‌هایی که معمولا برای رایانه‌های شخصی قدرتمند توسعه یافته‌اند.

بسته به تلفن همراهی که استفاده می‌کند، کاربر می‌تواند با استفاده از برنامه KineMaster حداکثر ۹ لایه ویدیو را ویرایش کرده و حداکثر چهار ترک صدا را به یک کلیپ اضافه کند. برنامه مزبور به صورت کاملا رایگان قابل‌دریافت است اما برای رفع محدودیت‌ها باید اشتراکش را خریداری کرد. اشتراک ماهانه آن ۴.۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده است.

با خواندن پاراگراف بالا احتمالا یک سوال بسیار مهم در ذهنتان شکل گرفته است: نسخه رایگان برنامه KineMaster چه محدودیت‌هایی دارد؟ در پاسخ باید گفت محصول نهایی شامل واترمارک شده و قابل‌حذف نیست. همچنین کاربر حین کار با برنامه با تبلیغات‌های مختلف مواجه می‌شود. علاوه بر این، کیفیت خروجی در نسخه رایگان محدود بوده و کاربر نمی‌تواند ویدیوهایی با وضوح تصویر 1080p یا 4K را آماده کند. با تبلیغات می‌توان کنار آمد اما وجود واترمارک یا عدم پشتیبانی از وضوح تصویر 1080p مواردی نیستند که تولیدکننده محتوای ویدیویی بتواند چشمانش را روی آن ببندد.

iMovie

ادیت ویدیو موبایل

افرادی که از تلفن‌های همراه شرکت آیفون استفاده کرده و دنبال یک برنامه ویرایش ویدیو ساده می‌گردند، نیازهایشان قطعا با iMovie برطرف می‌شود. البته دارندگان تلفن‌های همراه آیفون نیازی به نصب برنامه مزبور ندارند؛ زیرا محصول خود اپل بوده و به صورت پیشفرض روی تلفن همراه یا تبلت آن نصب است.

برنامه iMovie ابزارهای پیشرفته برای ویرایش را شامل نشده و تنها مواردی را در خود جای داده که کاربر بتواند ویدیو را برای آپلود آماده کند. به بیان دیگر، برنامه مزبور قادر نیست افراد متخصص و حرفه‌ای را راضی نگه دارد و تنها برای آماتورها و افراد تازه‌وارد طراحی و تولید شده است. علاوه بر این، رابط کاربری‌اش به گونه‌ای طراحی شده که طرفداران محصولات اپل قطعا حین استفاده از آن احساس راحتی می‌کنند.

کاربر می‌تواند فایل‌های ویدیویی و صوتی‌ای که در حافظه تلفن همراه قرار دارد را در برنامه ترکیب کند. همچنین قابلیتی برای کاربر در نظر گرفته شده که به واسطه آن می‌توان صدا را ضبط کرد و مستقیما روی ویدیو قرار داد. علاوه بر این، تعدادی از فیلتر، موسیقی و افکت‌های صوتی در نظر گرفته شده است.

GoPro

برنامه ادیت ویدیو در موبایل

گوپرو، یک برند مشهور در میان تولیدکنندگان محتوای ویدیویی است. این شرکت نه تنها برنامه ویرایش ویدیو توسعه داده، بلکه دوربین‌هایی را می‌سازد که برای فیلمبرداری حین شرایط غیرمعمول مانند اسکیت سواری، اسکای دایوینگ یا شنا عالی هستند.

برنامه ویرایش ویدیو GoPro ابزارهایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که به واسطه آن‌ها می‌توان سرعت، صدا و رنگ را اصلاح کرد. همچنین یک ابزار در برنامه وجود دارد که قادر است لرزش ویدیو را کاهش داده و کادر را به گونه‌ای تنظیم کند که تراز به نظر برسد. همان‌طور که گفتیم، مخاطبان هدف شرکت گوپرو افرادی هستند که می‌خواهند از لحظات به یادماندنی خود در شرایط سخت ویدیو ضبط کنند.

قابلیت‌هایی که برنامه ویرایش ویدیو GoPro در خود جای داده، به همین موارد خلاصه نمی‌شود. کاربر با استفاده از این برنامه می‌تواند استیکر، نوشته یا آیتم‌های گرافیکی را به ویدیو اضافه کند. همچنین قابلیتی وجود دارد که به لطفش می‌توان یک کلیپ ویدیویی را به عنوان موسیقی به ویدیو افزود. این قابلیت زمانی به کار می‌آید که فایل صوتی یک موسیقی (برای مثال) در دسترس قرار ندارد. در ضمن، از این برنامه می‌توان برای کنترل دوربین‌ها به منظور ثبت عکس و ضبط ویدیو بهره برد.

دریافت برنامه GoPro کاملا رایگان است اما اگر کاربری بخواهد از فضای ابری نامحدود برای ذخیره ویدیوها بهره‌مند شود، باید اشتراک را خریداری کند.

FilmoraGo

ویرایش ویدیو موبایل

افرادی که در زمینه ویرایش ویدیو فعالیت دارند، قطعا نام FilmoraPro را شنیده‌اند. FilmoraPro محصول شرکت Wondershare بوده و یکی از برنامه‌های پیشرو در زمینه ویرایش ویدیو به شمار می‌رود؛ برنامه‌ای که روی رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد.

مانند بسیاری از شرکت‌ها بزرگ، Wondershare تصمیم گرفت محصول موفق خود را در دسترس دارندگان تلفن‌های همراه هوشمند هم قرار داد. نتیجه اتخاذ چنین تصمیمی، FilmoraGo بود که رابط کاربری ساده و جذابی دارد. این برنامه همچنین قابلیت‌ها و ابزارهای مختلفی را شامل می‌شود که به واسطه آن‌ها می‌توان آیتم‌های گرافیکی، متن، استیکر، افکت و فیلترهای مختلفی را به ویدیو افزود. تمامی این موارد به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ویدیو نهایی برای آپلود در شبکه‌های اجتماعی مناسب باشند.

برنامه FilmoraGo مجموعه‌ای از موسیقی‌های مختلف را در خود جای داده که شامل قانون کپی رایت نشده و بدون اجازه صاحب اثر می‌توان آن‌ها را به ویدیوها افزود. البته قابلیت اضافه کردن موسیقی از حافظه موبایل هم در نظر گرفته شده اما مسئولیت استفاده از آن‌ها بر عهده شخص کاربر قرار دارد. همچنین قابلیت آپلود مسقتیم در کانال یوتیوب وجود دارد تا کاربر با مشکل چندانی برای انتشار محتوای خود مواجه نشود. در ضمن، FilmoraGo برخلاف برادر بزرگترش از وضوح تصویر 4K پشتیبانی نمی‌کند که نقطه ضعف بزرگی نیست؛ زیرا تعداد پایینی از مخاطبان ویدیوها را با چنین کیفیتی می‌بینند.

شما از چه برنامه‌ای برای ویرایش ویدیو استفاده می‌کنید؟ نامش را با دیگران به اشتراک بگذارید.