حالا که کانال یوتیوب خود را ساخته‌اید، وقتش رسیده تا به یک سوال مهم پاسخ دهیم: چگونه کانال یوتیوب خود را گسترش دهیم و باعث رشد و ارتقای آن شویم؟

به هیچ وجه نمی‌توان انکار کرد که بازاریابی ویدیویی طی سال‌های گذشته به محبوبیت بسیار زیادی دست یافته و حالا تمامی برندهای بزرگ تمرکز ویژه‌ای روی آن دارند. بازاریابی ویدیویی می‌تواند از طریق اسنپ چت، فیسبوک، اینستاگرام، توییتر یا وب سایت رسمی شرکت صورت بگیرد اما یوتیوب اصلی‌ترین و مهم‌ترین گزینه است؛ زیرا میلیون‌‌ها مخاطبان دارد که ساعات زیادی از روز را پای تماشای ویدیوهای موجود در آن می‌گذرانند.

یوتیوب که از سوی برخی کارشناسان به عنوان «دومین انجین جستجو جهان» شناخته می‌شود، به شما اجازه می‌دهد زودتر از آنچه فکر می‌کنید به اهداف خود در زمینه بازاریابی ویدیویی دست یابید. البته این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که مجموعه‌ای از اصول را رعایت کنید.

در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کنند تا زودتر به اهداف خود رسیده و به کانالی پرطرفدار تبدیل شوید. البته باید پیش از این، از آموزش ساخت کانال یوتیوب آگاهی کامل داشته باشید.

روی یک حوزه تمرکز کنید

شاید بسیار ساده و واضح به نظر برسد اما تاکید می‌کنیم ویدیوهایتان را روی یک حوزه یا کلمه کلیدی متمرکز کنید تا بتوانید در مدت زمان کمتری به تعداد مشترکان و بازدید مد نظر دست یابید. دلیل این موضوع را باید در بحث سئو جستجو کرد.

در صورتی که نمی‌دانید در حوزه کاری شما کدام موضوع یا کلمه کلیدی بیشترین بازدید را به خود جذب می‌کند، می‌توانید به وب سایت‌هایی مانند KeywordTool.io مراجعه کرده و پاسخ سوال خود را بیابید.

جدا از بحث بازدید، انتخاب درست کلمه کلیدی به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را روی موارد اصلی قرار داده و بدین ترتیب، ویدیویی را تولید کنید که اطلاعات مورد نیاز را در خود جای داده است. در ضمن، فراموش نکنید که محبوب‌ترین ویدیوهای یوتیوب معمولا کمتر ۵ دقیقه زمان دارند. بنابراین، تصور نکنید ویدیوی طولانی‌تر بازدید بهتری دارد.

رشد کانال یوتیوب

مخاطب را درگیر کنید

تحت هیچ شرایطی نباید مخاطب را نادیده بگیرید؛ زیرا یوتیوب یک شبکه اجتماعی هم به شمار می‌رود. اگر بخواهید به انتشار ویدیو بدون تشویق مخاطب به نوشتن کامنت و ایجاد بحث بسنده کنید، اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوید.

در صورتی که مخاطبان تعامل زیادی با کانال شما داشته باشند، یوتیوب در هنگام سرچ رتبه بهتری به ویدیوهایتان می‌دهد. این تعامل می‌تواند لایک یا حتی دیسلاک کردن، مجموع بازدید ویدیوها و کامنت‌ها باشد. از همین رو، توصیه می‌کنیم حتما و حتما کامنت‌ها را پاسخ داده و مخاطب خود را به مطرح کردن پرسشی دیگر متقاعد کنید.

ویدیوهای خود را تبلیغ کنید

یکی از نکات مثبت شبکه‌های اجتماعی این است که می‌توانید پست‌ها و ویدیوهای خود در یک شبکه را در شبکه دیگری تبلیغ کنید. به لطف این قابلیت، تبلیغ ویدیوهای یوتیوب در دیگر شبکه‌های اجتماعی یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای افزایش تعداد مشترکان به شمار می‌رود، به خصوص اگر در اینستاگرام فعالیت بالایی داشته و افراد زیادی شما را دنبال می‌کنند. البته تبلیغ را به اینستاگرام خلاصه نکرده و هر جایی که فعالیت دارید، این کار را انجام دهید.

اگر در قبال تبلیغ ویدیوهای یوتیوب در شبکه‌های اجتماعی جدی هستید، توصیه می‌کنیم برای هر کدام از ویدیوهای خود یک تیزر کوتاه و جذاب بسازید؛ تیزری که گوشه‌ای از بخش‌های مهم ویدیو اصلی را در خود جای داده است. بدین ترتیب، مخاطب بیشتر با ویدیو آشنا شده و می‌تواند راحت‌تر پیرامون تماشا یا عدم تماشای آن تصمیم بگیرد.

خجالت نکشید و جلوی دوربین بروید

مهم نیست که ویدیوهای یوتیوب را برای خودتان یا یک شرکت می‌سازید، در هر دو صورت مقابل دوربین قرار گرفته و جملات خود را به زبان بیاورید. با انجام این کار، میان شما و مخاطب یک ارتباط شکل گرفته و بدین ترتیب، احتمال بازگشتش برای تماشای ویدیوها بیشتر می‌شود.

لزومی ندارد برای تمامی ویدیوها جلوی دوربین بروید اما بهتر است این کار را برای اکثرشان انجام دهید، به خصوص اگر در زمینه سبک زندگی، تناسب اندام و دیگر موارد این چنینی فعالیت دارید.

اهمیت تامبنیل یوتوب را دست کم نگیرید!

قبل از هر چیز، بیاید با تامبنیل آشنا شوید. تامبنیل به تصویری گفته می‌شود که برای ویدیو انتخاب می‌کنید تا قبل از آغاز پخش برای مخاطب نمایش داده شود. توصیه می‌شود تامبنیل شامل تصویر و متن شود. همچنین متن و تصویر را به گونه‌ای انتخاب کنید که نه تنها مخاطب را با موضوع و فضای حاکم بر ویدیو آشنا کند، بلکه جذابیت بالایی داشته و او را مجاب به باز کردن ویدیو و تماشای آن کند.

اگرچه می‌گویند از روی جلد کتاب را قضاوت نکنید [اینجا جلد همان تامبنیل است]، مردم این کار را انجام می‌دهند، به خصوص در قبال ویدیوهایی که در یوتیوب آپلود می‌شوند. در نتیجه، وسواس زیادی حین طراحی تصویر به خرج دهید تا بازدید بیشتری گرفته و بدین ترتیب، رتبه بهتری در میان نتایج جستجوها داشته باشید.

بهبود کانال یوتیوب

فاصله میان ویدیوها زیاد نباشد

شاید ترسناک به نظر برسد اما در ابتدای فعالیت خود که به اهدافتان نرسیده‌اید، باید فعالیت زیادی در یوتیوب داشته باشید. به بیان دیگر، هفته‌ای حداقل یک ویدیو به اشتراک بگذارید. نگران نباشید، برای انجام چنین کاری نیازی به بودجه زیاد و تجهیزات گران قیمت نیست؛ زیرا تلفن‌های همراه امروزی دوربین‌های باکیفیتی دارند. علاوه بر این، نرم افزارهای متعددی مثل Animoto وجود دارد که به واسطه آن‌ها می‌توان ویدیوها را ویرایش کرد.

استمرار انتشار ویدیو اهمیت بالایی دارد اما فراموش نکنید این موضوع نباید به کیفیت ویدیوهایتان ضربه بزند. در غیر این صورت، ممکن است مشترکان خود را از دست بدهید.

بازاریابی ایمیلی همچنان موثر است

حدودا پنج دهه از راه‌اندازی نخستین سیستم ارسال و دریافت نامه الکترونیکی یا ایمیل می‌گذرد. از همین رو، ممکن است در نگاه اول استفاده از ایمیل برای بازاریابی بیهوده به نظر برسد اما نباید فراموش کرد تعداد قابل‌توجهی از کاربران ایمیل خود را با تلفن همراه هوشمند خود سینک می‌کنند. بدین ترتیب، وقتی ایمیلی برایشان بیاید، به واسطه یک نوتیفیکیشن مطلع می‌شوند. در ضمن، یک بررسی در میان فعالان حوزه بازاریابی نشان می‌دهد بازاریابی ایمیلی همچنان تاثیرگذار است.

یک لیست از افرادی که کانال یوتیوب شما را فالو کرده و به مشترکی برای آن تبدیل شده‌اند ایجاد کنید. سپس، از سامانه‌ها یا وب سایت‌های ارسال ایمیل بهره برده و بدین ترتیب، مخاطبان خود را از انتشار ویدیو جدید مطلع کنید.

کارت‌های یوتوب را فراموش نکنید

کارت‌های یوتیوب (You Tube Cards) در واقع پنجره‌هایی هستند که حین پخش یک ویدیو به نمایش درآمده و ویدیوهای دیگر را تبلیغ می‌کنند. شما می‌توانید برای هر ویدیو حداکثر ۵ کارت ساخته و آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنید که در زمان مد نظر به نمایش دربیایند.

با نمایش کارت یوتیوب، ممکن است مخاطب روی آن کلیک کرده و ویدیوی دیگر را تماشا کنید. درست است، ویدیو قبلی نیمه‌کاره رها شده اما مخاطب به ویدیویی انتقال یافته که به کانال شما تعلق دارد. در نتیجه، مدت زمان تعامل فرد با کانال شما افزایش می‌یابد که این موضوع قطعا به سودتان خواهد بود.

تیترهای محتوای یوتیوب تعیین‌کننده هستند

اگرچه تامبنیل اهمیت بالایی دارد، نمی‌توان از نقش تیتر ویدیو در جذب مخاطب چشم‌پوشی کرد؛ زیرا معمولا اولین چیزی که چشم می‌بیند تیتر است. در نتیجه، در صورتی که تیتر جذابی انتخاب نکنید ممکن است حتی مخاطب به تامبنیل نگاه نکرده و بیخیال ویدیو شما شود.

در هنگام انتخاب و نوشتن تیتر به ۳ نکته توجه داشته باشید. نکته اول، تیتر را کوتاه بنویسید. در صورتی که یک جستجو ساده در یوتیوب انجام دهید، متوجه خواهید شد که تعداد قابل‌توجهی از ویدیوهای پربازدید تیترهای کوتاهی داشته و نهایتا ۶۰ کاراکتر را در خود جای داده‌اند. نکته دوم، کلمه کلیدی حتما در نیمه نخست تیتر باشد. مخاطبان معمولا نیمه نخست تیتر را خوانده و اگر چیزی نباشد که دنبالش می‌گردند، احتمالا باقی آن را بیخیال می‌شوند. در نتیجه، کلمه کلیدی را در بخش ابتدایی قرار دهید تا مخاطب مطمئن شود ویدیوی شما همان چیزی است که می‌خواهد.

نکته سوم و پایانی، جذب کاربر را با فریبکاری اشتباه نگیرید. طی سال‌های گذشته یک مفهومی شکل گرفته که «طعمه برای کلیک» یا Clickbait شناخته می‌شود. در این روش، نویسنده مطلب یا منتشرکننده ویدیو از تیتری گمراه‌کننده و در عین خال جذاب استفاده می‌کند. فرض کنید، یک مخاطب تیتری را خوانده و به واسطه آن فکر می‌کند ویدیو قصد دارد به موضوع «الف» بپردازد اما وقتی پای تماشای ویدیو می‌نشیند متوجه می‌شود اشتباه کرده است. این روش در کوتاه مدت می‌تواند به افزایش تعامل کاربران یوتیوب با کانال شما منجر شود اما در مدت بلند به آن ضربه می‌زند. زیرا مخاطب پس از مدتی به این نتیجه می‌رسد که کانال شما با مخاطب خود روراست نیست.

رشد کانال یوتوب

پروفایل را خالی نگذارید

متاسفانه بسیاری از یوتیوبرها بخش پروفایل را نادیده گرفته و مستقیما سراغ تولید محتوای ویدیویی می‌روند. این در حالی است که پروفایلی جذاب یکی از ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای جذب مخاطب و صد البته دستیابی به سئویی بهتر است. اگر قصد دارید پروفایلی کاربردی داشته باشید، ۳ نکته مهم را در نظر داشته باشید.

نکته اول، تناقض نداشته باشید. این جمله چه معنایی دارد؟ در پاسخ باید گفت برای بخش پروفایل از همان پالت رنگ، سبک نوشتاری و طرح‌های گرافیکی‌ای استفاده کنید که برای وب سایت یا دیگر شبکه‌های اجتماعی خود بهره می‌برید. با اینکار اصطلاحا کلاس کاری‌تان بالا می‌رود. نکته دوم، بیشترین بهره را از بخش توضیحات پروفایل ببرید. در این راستا، متنی را بنویسید که کلمات کلیدی را در خود جای داده است. نکته سوم و پایانی، اطلاعات تماس را فراموش نکنید. به بیان دیگر، حتما شماره تلفن یا دیگر اطلاعات عمومی خود را به اشتراک بگذارید تا مشترکان بتوانند در صورت نیاز با شما تماس بگیرند.

نیازهای مشترکان YouTube را بشناسید

جستجو در گوگل به منظور یافتن موضوعات مهم و ساختن ویدیو بر اساس آن‌ها روش موثری است اما به هیچ وجه مشترکان خود را فراموش نکنید. از آن‌ها بخواهید مشکلات خود را به واسطه روش‌های مختلف مانند ایمیل، تلگرام، توییتر یا دیگر نرم افزارها برای شما ارسال کرده تا شما بتوانید در قالب ویدیو راه حل‌ها را ارائه دهید. این اقدام همچنین باعث می‌شود مخاطب احساس کند اهمیت دارد و اصطلاحا نمک‌گیر شود.

با برندها، مجموعه‌ها، شرکت‌ها و کانال‌های دیگر همکاری کنید

همکاری با برندها، مجموعه‌ها، شرکت‌ها و کانال‌های مختلف یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به معرفی شما به گروه تازه‌ای از مشترکان منجر شود. در نتیجه، سعی کنید با آن‌ها ویدیوهای مشترک ساخته و منتشر کنید.

قبل از اینکه همکاری را آغاز کنید، به یک سری موارد بسیار مهم توجه داشته باشید؛ برای مثال، به سراغ برند، شرکت یا کانالی نروید که هیچ ارتباطی با حوزه فعالیت شما ندارد. از آن‌جایی که مخاطبان شریک اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند، به احتمال بسیار به ویدیوهای شما نیازی نداشته و در نتیجه، بهبودی در عملکرد کانال شما رخ نمی‌دهد. علاوه بر این، شریک بالقوه خود را حتما ارزیابی کند. همکاری با برخی برندها نه تنها باعث شهرت شما نمی‌شود بلکه به آن ضربه می‌زند.

مجموعه بسازید تا باعث رشد کانال یوتیوب خود شوید

تداوم در انتشار ویدیوها همیشه نتیجه داده، می‌دهد و خواهد داد. یکی از روش‌ها برای بهره بردن از تداوم ساخت مجموعه ویدیو است؛ برای مثال، در صورتی که در حوزه ویدیو گیم فعالیت دارید، یک مجموعه را به واکترو اختصاص دهید یا تمرکز مجموعه دیگر را روی نکات جالب پیرامون یک بازی یا فرنچایز قرار دهید. این اتفاق باعث می‌شود مخاطب برای تماشای ویدیوهای بیشتر بازگردد.

نمونه موفق ساخت مجموعه ویدویی را می‌توان در کانال یوتیوب VICE جستجو دارد. این کانال مجموعه‌ای تحت عنوان News Tonight دارد که در جریان آن به مرور اخبار روز می‌پردازد. در ضمن، برای هر کدام از مجموعه‌های ویدیویی خود سبک خاصی از تامبنیل را در نظر گرفته و همیشه از آن استفاده کنید.

بهبود کانال یوتوب

در محتوای یوتیوب خود تعادل را برقرار کنید

برخی موضوعات در یک برهه زمانی ترند شده و با گذشت مدتی از مرکز توجه‌ها خارج می‌شوند؛ برای مثال، فرض کنید بازی X از راه رسیده و پایان‌بندی گیج‌کننده‌ای دارد. در چنین شرایطی، یک ویدیو با محوریت پایان‌بندی آن می‌تواند بازدید بالایی بگیرد. با در نظر گرفتن این مورد، حتما توجه ویژه‌ای به ترندهای روز حوزه کاری خود داشته باشید.

برخی موضوعات تحت عنوان همیشه سبز شناخته می‌شوند. این موضوعات همیشه و همه وقت بازدید داشته و هیچ زمانی به دست فراموشی سپرده نمی‌شوند؛ برای مثال می‌توان به «هر آنچه باید درباره رزیدنت اویل بدانید» اشاره کرد. توصیه می‌کنیم میان ویدیوهایی که بر اساس ترند روز ساخته می‌شوند و ویدیوهای همیشه سبز تعادل برقرار کنید.

اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید

یکی از قابلیت‌های یوتیوب Analytics نام دارد. با استفاده از این قابلیت می‌توانید متوجه شوید مخاطبان شما در کدام بازه سنی قرار دارند، به چه زبانی صحبت می‌کنند و به کدام موضوعات علاقه دارند. با در نظر گرفتن این نتایج، سعی کنید ویدیوهایی را بسازید که برای مخاطبانتان جذاب و کاربردی‌ باشند.

روی اجرایتان کار کنید

اگر جلوی دوربین می‌روید یا در نقش گوینده ظاهر می‌شوید، روی خودتان کار کنید تا مکث‌های طولانی و مِن مِن کردن را به حداقل برسانید. همچنین نحوه بیان جملات اهمیت بسیاری دارد. باید بدانید چه زمانی آرام صحبت کرده و چه زمانی برای جلب توجه بیشتر، با هیجان یا صدای بلندتری صحبت کنید.

اگر گوینده هستید، می‌توانید متن را قبلا نوشته و بخوانید در صورتی که جلوی دوربین می‌رود، حتما سعی کنید تسلط کامل روی موضوع داشته باشید تا از این شاخه به آن شاخه نپریده و موضوعات را نیمه‌کاره رها کنید. اگرچه با کات کردن می‌توان تا حدودی روی مشکلات این چنینی سرپوش گذاشت اما مخاطبی که مقداری باهوش باشد، می‌تواند به عدم تسلط پی ببرد؛ اتفاقی که باعث می‌شود نظر منفی‌ای نسبت به ویدیوها و شخص شما پیدا کند.

لایو یوتوب را دست کم نگیرید

لایو استریم حالا یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین قابلیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی به شمار رفته و استفاده از آن در یوتیوب هم فراهم شده است. با شروع ویدیو لایو مخاطبان می‌توانند به صورت زنده با شما ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را بپرسند.

وقتی یک مخاطب سوالی را می‌پرسد، برای دریافت پاسخ آن منتظر می‌ماند. همین موضوع می‌تواند میزان تعامل مشترکان با کانال شما را افزایش دهد. در نتیجه، سعی کنید هر از چند گاهی لایو بروید.