طراحی و آماده‌سازی تامب‌نیل یوتیوب در ظاهر ساده است اما در واقع فرایند پیچیده‌ای بوده و به اطلاعات زیادی نیاز دارد تا بتواند به بهترین شکل ممکن به وظیفه‌ی خود عمل کند.

اگر قصد دارید یک کانال گیمینگ در یوتیوب بسازید یا اخیرا این کار را انجام داده‌اید، باید بدانید رقابت سختی پیش روی شما است. بازی‌های ویدیویی در سراسر جهان از جمله ایران محبوبیت بالایی دارد. به همین دلیل، چهره‌های متعددی طی سال‌های گذشته به فعالیت در یوتیوب پرداخته و موفق شده‌اند طرفداران زیادی را دور خود جمع کنند؛ اتفاقی که رقابت را برای تازه‌کارها بسیار سخت کرده است.

اگرچه افزایش تعداد فعالان یوتیوب به سخت‌تر شدن رقابت انجامیده، یک فایده داشته است. تعدادی از فعالان مشهور ترجیح داده‌اند تجریبات خود را با تازه‌کارها به اشتراک گذاشته و بدین طریق به آن‌ها در طی کردن سریع‌تر پله‌های طرقی کمکی کرده باشند.

قطعا جمله « کتاب را از روی جلدش قضاوت نکن» را شنیده‌اید. اگر چهره مشهوری در یوتیوب باشید و طرفداران زیادی داشته باشید، این جمله اصلا حائز اهمیت نبوده و باید آن را کنار بیاندازید؛ زیرا طرفدارانتان بدون توجه به تامبنیل لینک را باز کرده و پای تماشای ویدیو جدید می‌نشینند اما اگر تازه‌کار هستید، شرایط کاملا متفاوت است. با وجود تلاش گسترده برای حذف کردن قضاوت از روی ظاهر، کاربران یوتیوب با مشاهده تامبنیل تصمیم‌گیری کرده و در صورتی که نتواند توجه‌شان را جلب کند، قافله را باخته‌اید.

قبل از اینکه وارد بخش اصلی آموزش شویم، بهتر است نکات اولیه و اساسی را بدانید. نخستین نکته، به سایز تامبنیل مربوط می‌شود. طبق توضیحاتی که یوتیوب ارائه داده، بهترین سایز ۱۲۸۰*۷۲۰ بوده و تصویر باید حداقل ۶۴۰ پیکسل داشته باشد. در ضمن، یوتیوبرهای موفق معمولا از نسبت تصویر ۱۶:۹ استفاده می‌کنند. همچنین بهتر است تامبنیل‌ها در یکی از فرمت‌های JPG، GIF، BMP یا PNG ذخیره شده و حجمشان کمتر از ۲ مگابایت باشد.

آموزش تامبنیل یوتوب

از کلوزآپ استفاده کنید

استفاده از کلوزآپ یا برقراری ارتباط چشمی در تصویر، یکی از روش‌هایی است که شانس جلب توجه را به میزان شدیدی افزایش می‌دهد.

البته صرف تهیه یک کلوزآپ یا برقراری ارتباط چشمی کافی نیست. در تصویری که از خودتان تهیه می‌کنید، باید احساسات شما کاملا واضح باشد. در صورتی که این نکته رعایت شود، احساسات مشابهی در کاربر به وجود می‌آید اما از آنجایی که انسان تمایل دارد شخصا یک اتفاق را تجربه کند، تمایلش برای کلیک روی ویدیو و تماشای آن به میزان قابل‌توجهی بیشتر می‌شود.

بکگراند روشن فراموش نشود

یوتیوب، بکگراند سفیدی دارد. بدین ترتیب، در صورتی که از بکگراند با رنگی روشن استفاده کنید، ویدیو شما چشمان کاربر را به خود جلب می‌کند. البته بکگراند سفید تنها موردی نیست که چنین فایده‌ای دارد. می‌توانید افکت Sunburst یا Pinwheel را به عنوان پس زمینه انتخاب کرده و سپس چهره خود را در مرکز قرار دهید. حواستان باشد افکت‌های مزبور حتما رنگ روشنی داشته باشند.

متن‌ها اهمیت بالایی دارند

برخی از یوتیوبرها اعتقاد دارند انتخاب عنوان و تصویر مناسب برای جلب نظر کاربر کافی بوده و کاربر به واسطه آن‌ها می‌تواند به راحتی بفهمد چه چیزی در انتظارش است. بنابراین، از دیدگاهشان نیازی به قرار دادن متن روی تامبنیل نیست. با این حال، به یوتیوبرهای گیمینگ توصیه می‌شود تحت هیچ شرایطی قرار دادن متن را فراموش نکنند.

انتخاب متنی که بتواند موضوع کلی را فاش کرده و در عین حال کوتاه باشد، به راحتی می‌تواند نظر کاربر را جلب کرده و او را به کلیک روی ویدیو وادار کند. البته موقع نوشتن متن به مواردی مانند رنگ نوشته و البته بکگراند توجه داشته باشید. به هر حال، رنگ متن باید به گونه‌ای انتخاب شود که پس از قرار گرفتن روی بکگراند همچنان واضح و خوانا باشد.

یوتیوبرها معمولا چند سری ویدیو دارند؛ برای مثال، یک سری از ویدیوها تنها روی واکترو (Walkthrough) مراحل بازی‌های مختلف تمرکز داشته یا مورد دیگر به نکات عجیب پیرامونشان می‌پردازد. برای این ویدیوها حتما حتما دو متن بگذارید: متن اول، حکم عنوان اصلی را داشته و نوع ویدیو (مثلا واکترو) را مشخص می‌کند؛ متن دوم هم حکم زیرعنوان را داشته و فاش می‌‌سازد ویدیو جدید روی کدام بازی تمرکز دارد.

نکات طراحی تامب‌نیل

رنگ‌ها را بشناسید

یوتیوبرهای حرفه‌ای و موفق حین آماده‌سازی تامبنیل ویدیو خود از رنگ‌های مکمل استفاده می‌کنند. در صورتی که با مفهوم رنگ‌های مکمل آشنا نیستید، باید بگوییم به رنگ‌هایی گفته می‌شود که در چرخه رنگ مقابل هم قرار گرفته و متضاد یکدیگر هستند.

تضادی که میان رنگ‌ها به وجود می‌آید، چشم‌ها را به سمت خود جلب کرده و شانس کلیک روی ویدیو شما را افزایش می‌دهد؛ برای مثال، تصور کنید یک گربه آبی رنگ و کارتونی در مرکز تامبنیل شما قرار دارد. در چنین شرایطی، می‌توانید از رنگ‌های زرد یا نارنجی استفاده کنید.

در صورتی که مقداری با رنگ‌ها آشنایی داشته باشید، باید بدانید زرد در مقایسه با دیگر رنگ‌ها توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. دلیل این موضوع را باید در نحوه عملکرد سلول‌های مخروطی شبکه چشم انسان‌ها جستجو کرد. سلول‌های مخروطی متوسط و بلند به رنگ زرد (یا ترکیب سبز و قرمز روشن) حساس بوده و تحریک می‌شود. در نتیجه، رنگ زرد شدیدا در تصاویر خودنمایی می‌کند. احتمالا با جمله پیشین باید فهمیده باشید چرا تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و تابلوهای هشداردهنده معمولا به رنگ زرد هستند.

لوگو خود را در گوشه‌ای قرار دهید

قرار دادن لوگو یا برند شخصی‌تان روی تامبنیل نه همیشه اما در برخی شرایط خاص نتیجه مثبتی را به همراه دارد. تصور کنید کاربر حین جستجو در یوتیوب با ویدیوی شما مواجه شده که روی موضوع مد نظرش تمرکز دارد. با مشاهده لوگوی شما، تجربه ارزشمندی که ویدیوی پیشین‌تان برایش رقم زده بود یادآوری شده و همین اتفاق، احتمال کلیک روی ویدیو را بیشتر می‌کند.

البته لوگو تنها روشی نیست که می‌توان برای جلب توجه کاربر استفاده کرد. شما می‌توانید از چیدمان، فونت یا پالت رنگ خاصی برای آماده‌سازی تمامی تامبنیل‌ها استفاده کنید.

تامب نیل یوتوب

مخاطبان غیرحرفه‌ای را فراموش نکنید!

حین طراحی تامبنیل باید یک نکته بسیار مهم را در نظر بگیرید: یوتیوب ۲ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد و همه آن‌ها افرادی حرفه‌ای در حوزه خود نیستند. در نتیجه، اگر تامبنیل شما بدون متن است، آن را به گونه‌ای طراحی کنید که کاربر با دیدنش بتواند به موضوع ویدیو پی ببرد. تصویری که در بالا قرار داده شده را مشاهده کنید.

هر دو تامبنیل به ویدیوهایی تعلق دارند که نحوه پخت کیک رنگین کمانی را آموزش می‌دهند. مخاطب با مشاهده تصویر سمت چپ و بدون در نظر گرفتن عنوان احتمالا به خودش می‌گوید این ویدیو به حوزه رنگ آمیزی مربوط شده و مشکل من را رفع نمی‌کند. این در حالی است که تصویر سمت راست نه تنها فاش می‌کند روی چه چیزی تمرکز دارد، بلکه تصویر زن جوانی را شامل می‌شود. مخاطب با دیدن آن متوجه می‌شود ویدیو درباره زنی جوان است که می‌خواهد کیک رنگین کمانی بپزد.

اگر ویدیویی را تولید کرده‌اید که فرایند ساخت، تولید یا پختن چیزی را نشان می‌دهد، حتما حتما تصویر تامبنیل را از محصول نهایی انتخاب کنید، نه یک مرحله از فرایند.

هیچ چیز مهمی را در گوشه پایین سمت راست نگذارید

یوتیوب معمولا در گوشه پایین سمت راست مدت زمان ویدیو یا دکمه مربوط به «بعدا تماشا می‌کنم» را قرار می‌دهد. در نتیجه، اگر متن، لوگو یا هر چیز دیگری را در آن نقطه قرار دهید، امکان دیده شدنش توسط کاربر وجود ندارد.

با مخاطبان خود صادق باشید

تامبنیل‌های گمراه‌کننده احتمالا در ابتدا می‌توانند موثر واقع شده و میزان بازدید را افزایش دهند اما کاربر دفعات بعدی که با یکی از ویدیوهای شما مواجه شود، بدون اینکه حتی وقتش را برای تماشای چند ثانیه ابتدایی بگذارد، از آن عبور می‌کند. البته تامبنیل گمراه‌کننده ایراد دیگری هم دارد.

Bounes Rate به نرخ کاربرانی گفته می‌شود که ویدیوهای شما را نیمه‌کاره رها می‌کنند. وقتی این نرخ بالا باشد، یوتیوب به این نتیجه می‌رسد که محتوای شما کاربردی نبوده و در نتایج جستجو آن‌ها را به نمایش نمی‌گذارد.

تامب نیل یوتوب

رقبای خود را زیر نظر بگیرید

در صورتی که حافظه‌تان یاری کند، گفته بودیم تعداد فعالان یوتیوب طی سال‌های گذشته شدیدا افزایش یافته است. در نتیجه، مهم نیست به کدام حوزه ورود پیدا می‌کنید، قطعا با چهره‌هایی مواجه می‌شوید که فعالیت خود را از مدت‌ها قبل آغاز کرده و حالا مخاطبان زیادی دارند.

توصیه می‌کنیم هر از چند گاهی به کانال رقبای خود که در زمینه بازدید موفق عمل کرده‌اند سر بزنید و از تامبنیل‌هایشان الگوبرداری کنید. برای اثبات کاربردی بودن این گزاره به سراغ یک مثال می‌رویم. Toy Pizza کانالی است که در حوزه اسباب بازی فعالیت داشته و قبلا از تصاویر مانند نمونه سمت چپ برای تامبنیل استفاده می‌کرد که از قضا طراحی زیبایی دارند.

گردانندگان کانال Toy Pizza پس از بررسی ویدیوهای رقبا تصمیم گرفتند به جای طراحی تامبنیل‌های مختلف، تصویر مربوط به اسباب بازی را ثبت کرده و برای تامبنیل استفاده کنند. همین تغییر باعث شد نرخ بازدید به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد.

آزمایش کنید، شکست بخورید و دوباره آزمایش کنید

لزومی ندارد تمامی نکان شرح داده شده در پاراگراف‌های پیشین به کار گرفته شوند. اینکه کدام یک به درد شما می‌خورند، به عوامل مختلفی مانند مخاطبان هدف مربوط می‌شود. از آنجایی که سلیقه‌های مخاطبان در سراسر جهان تفاوت دارد، نمی‌توان با اطمینان گفت کدام یک برایتان مفید است و کدام یک کاربردی ندارد.

در چنین شرایطی، خودتان باید به داد خودتان برسید. با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارید، نرخ بازدید ویدیوهایی که موضوع مشابهی دارند اما تامبنیل‌های متفاوتی برایشان ساخته شده را بررسی کرده و بدین طریق، به پاسخ سوالات خود دست یابید. در این فرایند قطعا با ایده‌هایی برای طراحی تامبنیل مواجه می‌شوید که گمان می‌کنید در جلب نظر کاربر موفق عمل می‌کنند اما خلاف آن رخ می‌دهد. مواجه شدن با چنین شکست‌هایی ناامیدتان نکرده و به طراحی تامبنیل‌های جدید ادامه دهید.

هر تامبنیل فوق‌العاده‌ای به تیتری نیاز دارد که همان اندازه فوق‌العاده باشد. از همین رو، مدت زمان مناسبی را به نوشتن تیتر اختصاص دهید.