بدون شک برای به موفقیت رسیدن در یک حرفه و ترقی کردن در آن باید تخصص کافی برای حرفه‌ای بودن را کسب کرده باشید. تخصص داشتن در یک زمینه تمایز شما با دیگر افرادی که به صورت غیر حرفه‌ای فعالیتی را انجام می‌دهند را نمایان می‌سازد. استریم کردن نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای به موفقیت رسیدن در آن باید به یک متخصص استریم تبدیل شوید.

تخصص را می‌توان به دو بخش دانش و تجربه تقسیم کرد. دنیای استریمینگ بسیار گسترده است و جامعه‌ی نوپای استریمینگ در ایران نیز فضای مناسب برای پرداختن به ایده‌های جدید را مهیا کرده است. شما باید به روش‌های مختلف و از جوانب گوناگون، دانش کافی در رابطه با صنعت گیم را فرا بگیرید. ظهور اینترنت و به تکامل رسیدن صنعت گیم و رشد شرکت‌های بازیسازی طی چندین سال بعد از آن، موجب شکل‌گیری یک جهان رسانه‌ای بزرگ در فضای مجازی شد. استفاده‌ی هوشمندانه از اینترنت قطعا یکی از روش‌های اصلی برای فراگیری دانش لازم برای آشنایی با تمام اجزای صنعت گیم است. تجربه در دنیای گیم نیز همانطور که می‌دانید به بازی کردن مربوط می‌شود.

اگر می‌خواهید یک استریمر حرفه‌ای موفق باشید، طبیعتا پیش از آن باید یک گیمر حرفه‌ای باشید. صنعت گیم به عنوان یکی از بزرگترین اجزای دنیای رسانه و هنر، تنها به خود بازی‌ها محدود نشده و توانسته حرفه‌های دیگر دنیای مدرن را نیز فتح کند. این مهم تا حد زیادی موجب شکل‌گیری فرصت‌های شغلی بسیار زیادی شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تولید محتوا و فعالیت‌های رسانه‌ای مثل استریم کردن اشاره کرد که در سال‌های اخیر در ایران نیز رشد بسیار خوبی داشته و امروزه در یک فضای مناسب و امیدوارکننده می‌توانید با خیال راحت شروع به فعالیت کنید.

این روزها به دنبال پیامدهای ناشی از پاندمی کرونا و تاثیرات آن در شغل‌های مختلف، بسیاری از مردم به کارهای خانگی روی آوردند و در راس کارهای خانگی نیز شغل‌های اینترنتی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده بودند. اینترنت به عنوان بزرگترین پدیده‌ی 80 سال اخیر، فرصت‌های جدید بسیاری را برای ایجاد کسب و کارهای مجازی مهیا کرده و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فعالیت‌های درآمدزا این است که در خانه نیز می‌توان به انجام آن‌ها مشغول شد.

در طول سه دهه‌ی اخیر که بازی‌های ویدیویی نسل به نسل به تکامل رسیدند و ابرشرکت‌های بازیسازی به وجود آمدند، فعالیت‌های حرفه‌ای بسیاری در زیرشاخه‌های صنعت گیم رونق پیدا کردند که کاملا مبتنی بر اینترنت شکل گرفته بودند. در ابتدا فروش بازی‌ها به صورت اینترنتی و ظهور بازی‌های آنلاین عمیقا دنیای گیم را با اینترنت گره زد و سپس رسانه‌های اینترنتی وارد عرصه شدند.

بیش از یک دهه است که ژونالیست‌های ایرانی در رسانه‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند و حسابی در کار خود موفق ظاهر شده‌اند. در مرحله‌ی سوم نیز پدیده‌ی استریمینگ به وجود آمد و موج جدیدی از فرصت‌های کسب درآمد از طریق بازی‌های ویدیویی را ایجاد کرد. استریم کردن به طور حرفه‌ای نیز مثل هر حرفه‌ی درآمدزای دیگری نیاز به تخصص دارد. اما برای متخصص شدن در امور بازی‌های ویدیویی و دنیای استریم، باید روی چه موضوعاتی تمرکز کرد و در چه زمینه‌هایی به مطالعه پرداخت؟ در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا 5 حوزه‌ی اصلی برای کسب دانش و تجربه‌ی کافی در راستای متخصص شدن در امور بازی‌های ویدیویی و استریم ویدیوگیمی را به شما معرفی کنیم.

بازی های مناسب استریم

آشنایی با فرنچایزها و سبک‌های مختلف

به طور کلی افراد زیادی با علاقمندی‌های گوناگون بازی‌های ویدیویی را تجربه می‌کنند. اغلب کسانی که حداقل یک روز در هفته را به بازی‌های ویدیویی اختصاص می‌دهند، گیمرهایی هستند که به تعداد محدودی از بازی‌ها علاقه دارند و میلی به تجربه‌ی همه‌ی بازی‌ها در سبک‌های مختلف ندارند.

برای مثال می‌توان به تعداد زیادی از طرفداران بازی ورزشی فیفا یا علاقمندان به بازی‌های شوتر اشاره کرد که به جز فرنچایز مورد علاقه‌ی خود، فرنچایزهای دیگر از سبک‌های متفاوت را دنبال نمی‌کنند و تقریبا هیچ اطلاعاتی در رابطه با مجموعه‌های ندارند. شما به عنوان یک استریمر و متخصص در امور بازی‌های ویدیویی، بهتر است ضمن وقت گذاشتن برای بازی‌های مورد علاقه‌ی خود، توجه ویژه‌ای هم به دیگر سبک‌ها و فرنچایزهای مختلف داشته باشید. بازی‌های ویدیویی با سرعت زیادی در طول سی سال گذشته تکامل پیدا کردند و خیلی زود به سبک‌های مختلف شاخه‌بندی شدند. بازی‌های ویدیویی را با توجه به سبک گیمپلی و شیوه‌ی روایت داستان، به سبک‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند و با آگاه شدن از سبک یک بازی تا حد زیادی می‌توان ویژگی‌های گیمپلی آن را حدس زد و سبک و سیاق آن را متصور شد.

بعضی از المان‌های گیمپلی و روایتی در سبک‌های مختلف وجود دارند که مختص به همان سبک هستند و به نوعی امضای سبک‌های مختلف محسوب می‌شوند. برای مثال سیستم انتخاب دیالوگ و آترناتیوهای داستانی مختص به بازی‌های RPG یا همان نقش‌آفرینی است و کنترل همزمان چندین شخصیت معمولا در بازی‌های استراتژی امکان‌پذیر خواهد بود. شما به عنوان استریمری که قصد تجربه‌ی تمامی بازی‌ها از سبک‌های گوناگون را دارد، باید وقت زیادی را به آشنایی با فرنچایزهای مختلف اختصاص دهید. به گونه‌ای که بازی‌هایی را از سبک‌های مختلف مثل استراتژی، نقش‌آفرینی، اکشن – ادونچر، Beat em Up، درام تعاملی، روگ‌لایک و حتی Point & Click و بسیاری از سبک‌های معروف و کم‌طرفدار دیگر تجربه کنید.

در این بین ممکن است حتی به تجربه‌ی سبکی از بازی‌ها بپردازید که در حقیقت علاقه‌ای به آن ندارید، اما بهتر است با مکانیزم‌های منحصر به سبک گیمپلی آن آشنایی داشته باشید و شاخصه‌های اصلی هر سبک را بشناسید. شما می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت تمامی سبک‌های مختلف در دنیای بازی‌های ویدیویی را مشاهده کنید و سپس به جست‌وجوی بازی‌های هر سبک بپردازید و بهترین بازی‌های سبک‌های مختلف را پیدا کنید. با این روش می‌توانید ضمن آشنایی با فرنچایز معروف هر سبک، با المان‌های اصلی سبک‌های مختلف آشنا شوید تا بتوانید در شرایط مختلف درباره‌ی بازی‌های جدید در سبک‌های گوناگون نظر کارشناسانه دهید. شما در صورتی که تجربه‌ی کافی در سبک‌های مختلف را داشته باشید و اغلب فرنچایزها و IPهای معروف را بشناسید، به راحتی می‌توانید به نقد و بررسی بازی‌ها بپردازید و آن‌ها را تحلیل کنید. شما با به اشتراک گذاشتن دانشی که مخاطبین معمولی بازی‌های ویدیویی فرصت کافی برای به دست آوردن‌شان را ندارند، استریم‌های آموزنده و پرباری را به ارمغان آورید که دنبال‌کنندگان از تماشای استریم‌هایتان احساس رضایت کنند. زیرا با دنبال کردن شما و مشاهده تجربه‌هایتان در سبک‌های مختلف، اطلاعات زیادی از دنیای بازی‌ها به دست می‌آورند و با تمامی فرنچایزهای مختلف آشنا خواهند شد.

بزرگ ترین بازی سازها

آشنایی با بازیسازهای معروف و کمپانی‌های بزرگ بازیسازی

همانطور که آشنایی با کارگردان یک فیلم و سابقه‌ی آن فیلمساز حین بررسی فیلم جدیدش بسیار مهم است و تاثیرگذار واقع خواهد شد، آشنایی با سازندگان بازی‌های معروف و مرور کارنامه‌ی استودیوهای بازیسازی و کمپانی‌های بزرگ ناشر نیز کمک زیادی به بررسی دقیق یک بازی ویدیویی خواهد کرد. از کثرت فرنچایزها و IPهای مختلف بازی‌های ویدیویی به خوبی پیداست که طیف وسیعی از بازیسازهای بزرگ و کوچک در استودیوهای بازیسازی در سرتاسر جهان مشغول توسعه‌ی عناوین ویدیوگیمی هستند و بسیاری از این بازیسازهای موفق حتی توانسته‌اند شهرت بسیار بیشتری نسبت به بازی‌های خود به دست آورند.

آشنایی با بازیسازهای مختلف و استودیوهای کوچک و بزرگ در کشورهای مختلف درست به اندازه‌ی آشنایی با بازی‌ها و فرنچایزهای مختلف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از بازیسازها با پرداختن به ایده‌های خلاقانه‌ی خود بازی‌هایی را ساخته‌اند که به وضوح می‌توان امضای سازنده‌شان را پای اثر مشاهده کرد.

امضای یک بازیساز ماهر می‌تواند در گیمپلی یک بازی جای بگیرد یا اینکه به شیوه‌ی روایت داستان اختصاص یابد. بعضی از بازیسازها به قدری در ارائه‌ی هرچه تمام ایده‌های خود موفق ظاهر شده‌اند که می‌توان بعضی از آن‌ها را خالق بعضی از سبک‌های جدید در دنیای گیم دانست. شما به عنوان یک متخصص و یک گیمر حرفه‌ای که مشغول فعالیت‌های رسانه‌ی در حوزه‌ی ویدیوگیم است، باید با بازیسازهای مختلف و شیوه‌های مختلف بازیسازی در استودیوها آشنا باشید تا بهتر بتوانید به بررسی یک بازی یا فراتر از آن یک فرنچایز کامل بپردازید. برای مثال وقتی می‌خواهید به بازی‌های سبک وحشت و بقا بپردازید و تعدادی از بهترین بازی‌های این سبک را با مرور شاخصه‌های منحصر به فردشان مورد بررسی قرار دهید، باید ضمن آشنایی با فرنچایزهای بزرگ سبک وحشت و بقا، بازیسازهای مطرح در این سبک را نیز بشناسید. در این مثال، می‌توان پیش از هر مورد دیگری به فرنچایز Resident Evil و خالق معروف آن یعنی شینجی میکامی اشاره کرد.

شینجی میکامی به قدری در ساخت نسخه‌های اولیه‌ی سری بازی‌های رزیدنت ایول موفق عمل کرده است که نه‌تنها باعث شده پس از گذشت بیش از یک دهه از انتشار اولین نسخه‌ی این سری همچنان به عنوان یکی از پرطرفدارترین مجموعه‌های ویدیوگیمی تاریخ شناخته شود، بلکه خود را به عنوان پدر سبک وحشت و بقا در صنعت گیم به شهرت رسانده‌ و از احترام بسیار ویژه‌ای نزد گیمرها و همچنین بازیسازها برخوردار است.

شما با مطالعه درباره‌ی شینجی میکامی و همکاری‌های او با کمپانی کمکام در ساخت نسخه‌های مختلف سری رزیدنت ایول، دید کامل‌تری نسبت به بازی‌های سبک وحشت و بقا داشته باشید و به خوبی رد پای آن را در دیگر بازی‌های این سبک که تا حد زیادی از بازی‌های شینجی میکامی الهام گرفته‌اند، مشاهده کنید. یا در یک مثال دیگر می‌توانید با مرور کارنامه‌ی دیوید کیج و بازی‌های ساخته شده توسط او در استودیوی کوانتیک دریم، نگاه کارشناسانه‌ای به بازی‌های درام تعاملی و سبک منحصر به فرد بازی‌های ساخته شده توسط این بازیساز معروف و کاربلد داشته باشید. با بررسی کارنامه‌ی دیوید کیج و سابقه‌ی بازیسازی او در استودیوی کوانتیک دریم بیش از هرچیزی می‌توان به اهمیت بسیار بالای داستان‌سرایی در بازی‌های ویدیویی پی برد و با شیوه‌های مختلف روایت در یک بازی آشنا شد.

شما هرچه بازیسازهای بیشتری را بشناسید، با فرنچایزهای بیشتری آشنایی کامل پیدا خواهید کرد و به خوبی می‌توانید سبک‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید. مهم‌تر از همه، می‌توانید اطلاعات کامل‌تری را در رابطه با بازی‌های مختلف در طول استریم خود ارائه دهید و به دانش دنبال کنندگان خود بیفزایید. چنانچه مخاطب از طریق استریم‌های شما علم بیشتری در حوزه‌ی بازی‌ها کسب کند، به طور ویژه وقت خود را به استریم‌های شما اختصاص خواهد داد و علاوه بر آن، کانال شما به دیگر آشنایان و دوستان گیمر خود نیز معرفی خواهد کرد. پس سعی کنید در راستای به دست آوردن تخصص کافی در حوزه‌ی ویدیوگیم، وقت زیادی را به مطالعه درباره‌ی بازیسازها اختصاص دهید و هیچوقت بی‌توجه نسبت به سازنده‌های یک بازی از کنار آن عبور نکنید.

آموزش استریمر شدن

آشنایی با پلتفرم‌ها | کدام پلتفرم مناسب‌تر است؟

یکی دیگر از لازمه‌های علمی شما برای به دست آوردن تخصص کافی در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی، آشنایی با پلتفرم‌های مختلف است. به طور کلی در طول تاریخ بازی‌های ویدیویی با پلتفرم‌های متعددی همراه بوده‌ایم که بسیاری از آن‌ها به عنوان پروژه‌های شکست خورده‌ی تاریخ صنعت گیم شناخته می‌شوند و تعدادی از آن‌ها نیز با دست‌یابی به موفقیت‌های کلان توانسته‌اند دنیای گیم را فتح کرده و خود را به دست میلیون‌ها مخاطب بازی‌های ویدیویی برسانند.

امروزه کمپانی‌های بزرگی مثل سونی، مایکروسافت و نینتندو، سکان‌داران اصلی مارکت پلتفرم‌های بازی هستند که هر چند سال یک بار، کنسول جدیدی را در بازار عرضه می‌کنند و صنعت گیم را بیشتر از قبل به تکامل می‌رسانند. پلتفرم‌های بازی به طور کلی از چندین جزء مختلف تشکیل شده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را تنها مختص به حوزه‌ی سخت‌افزاری دانست. به نوعی این شرکت‌های تصمیم‌گیرنده در قبال یک پلتفرم و بازی‌های منتشر شده برای آن هستند که ویژگی‌های یک پلتفرم را تعریف می‌کنند. شما به عنوان یک استریمر متخصص و یک گیمر حرفه‌ای باید با تمامی پلتفرم‌های اصلی آشنا باشید و در صورتی که می‌خواهید آینده‌ی خود را به طور جدی به صنعت ویدیوگیم اختصاص دهید و حوزه‌های مختلف آن فعالیت‌های رسانه‌ای داشته باشید، بهتر است دسترسی خود را به پلتفرم‌های اصلی ممکن سازید.

موضوع پلتفرم‌ها بدون شک یکی از داغ‌ترین مباحث موجود در بخش ویدیوگیمی دنیای اینترنت محسوب می‌شود. هر یک از پلتفرم‌های اصلی مثل پلی‌استیشن و ایکس‌باکس، طرفداران دوآتیشه و هواداران منحصر به فرد خود را دارند که وقت زیادی را صرف پرداختن به بحث‌های مقایسه‌ای و رقابتی بین پلتفرم‌های مختلف می‌کنند.

از همین رو یکی از داغ‌ترین موضوعات تولید محتوا در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی، پرداختن به مقایسه‌های موجود بین پلتفرم‌های مختلف است. شما برای انجام این کار به بهترین شکل ممکن، باید عملکرد هر یک از پلتفرم‌های اصلی در یک نسل را به طور ویژه از جوانب گوناگون مورد بررسی قرار دهید. از عملکرد فنی و نرم‌افزاری یک کنسول گرفته، تا مجموعه‌ی بازی‌های انحصاری آن و ویژگی‌های منحصر به فرد یک پلتفرم نسبت به پلتفرم‌های دیگر. برای مثال خیلی از طرفداران پلی‌استیشن، به خاطر بازی‌های انحصاری خوش‌ساخت و بسیار موفق این پلتفرم از کنسول‌های خانواده‌ی پلی‌استیشن حمایت می‌کنند و از طرفی دیگر طرفداران مایکروسافت، کنسول‌های سرویس‌محور با عملکرد بسیار خوب در بازی‌های آنلاین و چندنفره‌ی ایکس‌باکس را ترجیح می‌دهند. یا از طرفی دیگر کنسول‌های نینتندو را داریم که در زمینه‌ی ارائه‌ی بازی‌های خانوادگی و به ارمغان آوردن تجربه‌های چندنفره‌ی آرکید، بهترین عملکرد را داشته‌اند. شما ضمن اینکه باید با ویژگی‌های برتر هر کنسول آشنایی کافی داشته باشید، بهتر است به صورت کاملا بی‌طرفانه بازی‌های تمامی پلتفرم‌ها را تجربه کنید و در قالب برنامه‌های مختلف به بررسی موفقیت‌های شرکت‌ها در ارائه‌ی پلتفرم‌ها بپردازید.

پلتفرم مناسب استریم کردن

سخت‌افزار مناسب استریم

به عنوان یک استریمر حرفه‌ای، بدون شک یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تخصصی که به طور مستقیم روی استریم‌های شما تاثیرگذار خواهد بود، باید آشنایی زیادی با قطعات سخت‌افزاری مورد نیاز در حوزه‌ی استریمینگ داشته باشید. شما به این آشنایی جهت انتخاب هرچه بیشتر قطعات مورد نیازتان جهت برگزاری استریم، نیاز بسیار زیادی خواهید داشت و به طور کلی باید کاملا با تمامی قطعات سخت‌افزاری مورد نیاز خود آشنا باشید و ضمن شناختن محصولات برتر، به خوبی از کاربرد هر یک از آن‌ها مطلع باشید. چنانچه قسمتی از وقت تمرین و مطالعه‌ی خود را به حوزه‌ی سخت‌افزاری اختصاص ندهید، حتی در صورت دسترسی به یک بودجه‌ی کلان و نامحدود نیز ممکن است نتوانید مناسب‌ترین قطعات سخت‌افزاری برای کار خود را تشخیص دهید. از قطعات داخل کیس که به طور مستقیم روی عملکرد انکودر استریمینگ شما تاثیر می‌گذارند گرفته، تا تمامی قطعات جانبی که تنها در برگزاری استریم کاربرد خواهند داشت. قطعاتی مثل وب‌کم و دوربین، میکروفون و دستگاه‌های مختلف ضبط صدا، کپچر کارت‌ها و به طور کلی تمامی ابزارهایی که در طول برگزاری استریم خود به آن‌ها نیاز دارید. شما باید ضمن آشنایی با برندهای خوب تولیدکننده‌ی سخت‌افزارهای مورد نیاز برای استریم، روش کار با قطعات مختلف را نیز یاد بگیرید و با تست کردن کارایی آن‌ها پیش از شروع پخش زنده، تمامی ایرادات فنی ستاپ سخت‌افزاری خود را شناسایی و رفع کنید.

اجزای تشکیل دهنده‌ی کامپیوتر نخستین مرحله در پروسه‌ی آشنا شدن با سخت‌افزارهای مربوط به استریم است. پیش از این در یک مطلب اخصاصی، به طور مفصل سخت‌افزارهای مورد نیاز برای استریم کردن را به شما معرفی کرده‌ایم و کاربرد هر یک از قطعات درون و بیرون کیس در طول پروسه‌ی استریم را توضیح داده‌ایم. از حافظه‌ی رم و CPU که به طور مستقیم پردازش‌های انکودر استریم را انجام می‌دهند گرفته، تا کارت گرافیک و دیگر قطعات حیاتی درون کیس که هم جهت اجرای بازی روی کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و هم پردازش استریم شما را انجام می‌دهند. شما حتی اگر می‌خواهید بازی‌های درحال اجرا روی کنسول خود را استریم کنید و قصد اجرای بازی روی کامپیوتر را ندارید هم باید کانفیگ قدرتمندی را برای کامپیوتر خود در نظر بگیرید. چرا که پروسه‌ی انکود کردن ورودی‌های مختلف و کنار هم گذاشتن منابع مختلف در نرم‌افزارهای استریمینگ (مثل OBS) برای به نمایش درآوردن یک خروجی اصلی در قالب استریم، به سخت‌افزار نسبتا قدرتمندی نیاز خواهد داشت و بهتر است با قطعات مناسبی کار خود را شروع کنید تا هیچوقت در جریان استریم با مشکلات سخت‌افزاری مواجه نشوید.

پس از آشنایی کامل با قطعات درون کیس و اجزای دیگر کامپیوتر مثل مانیتور و ماوس و کیبورد، باید به ابزار و قطعات جانبی مورد نیاز برای استریم کردن بپردازید که از جمله موارد اصلی آن می‌توان به وب‌کم و میکروفون اشاره کرد. شما باید پیش از تهیه‌ی هر یک از این قطعات، به طور مفصل از طریق جست‌وجو در فضای مجازی و همچنین مشاوره گرفتن از متخصصین در این زمینه، بهترین گزینه‌های موجود بر اساس بودجه‌ی خود را به طور هوشمندانه انتخاب کنید.

استریمر حرفه ای

نرم‌افزار مناسب برای استریم

پس از اینکه تخصص کافی در امور سخت‌افزاری را به دست آوردید و با تمام اجزای تشکیل دهنده‌ی یک ستاپ سخت‎‌افزاری استریمینگ و قطعات مختلف تعبیه شده در آن آشنا شدید، باید به همان اندازه وقت خود را به نرم‌افزارها نیز اختصاص دهید و خود را در استفاده از نرم‌افزارهای مربوط به حوزه‌ی استریمینگ ماهر کنید.

شما حتی اگر بهترین قطعات سخت‌افزاری گران‌قیمت را نیز در اختیار داشته باشید، چنانچه نتوانید از مناسب‌ترین نرم‌افزارها به طور هوشمندانه بهره ببرید، عملا سخت‌افزار شما بلا استفاده باقی مانده است. بازی‌های ویدیویی و فعالیت‌های استریمینگ هر یک به عنوان جدیدترین جلوه‌‌ی سرگرمی‌های مبتنی بر تکنولوژی، کاملا با دنیای نرم‌افزارها گره خورده‌اند و در طول پروسه‌ی اجرای بازی‌ها و استریم کردن آن‌ها با هر یک از روش‌های موجود، باید چندین نرم‌افزار مختلف را در شرایط متفاوت مورد استفاده قرار دهید.

از نرم‌افزارهایی که تنها باید آن‌ها را نصب کرده و در بک‌گراند کارهای خود اجرا کنید گرفته، تا ابزارهای دیجیتالی که به طور مستقیم در جریان استریم مورد استفاده قرار خواهند گرفت و هر یک امکانات کاربردی بسیار مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهند. شما برای اینکه یک ستاپ نرم‌افزاری حرفه‌ای برای استریم خود تنظیم کنید، احتمالا به تعداد زیادی از نرم‌افزارهای کاربردی احتیاج خواهید داشت که تعداد آن‌ها حتی از تعداد انگشتان هر دو دست نیز بیشتر خواهد بود.

همانطور که می‌دانید، مهم‌ترین نرم‌افزاری که برای استریم کردن باید آن را مورد استفاده قرار دهید، نرم‌افزار استریمینگ اصلی شماست که به نوعی قلب ابزارآلات دیجیتالی شما در کامپیوتر به حساب می‌آید. یکی از کاربردی‌ترین و پرطرفدارترین نرم‌افزارهای استریمینگ، نرم‌افزار OBS Studio است که به طور رایگان در دسترس استریمرها قرار گرفته می‌توانید به راحتی آن را تهیه و نصب کنید. این نرم‌افزار طیف وسیعی از تنظیمات مربوط به استریم و پخش زنده را پیش روی شما قرار می‌دهد که احتمالا در ابتدای کار روش بهره‌برداری از بسیاری از این امکانات را نمی‌دانید. از همین رو باید وقت زیادی را صرف تماشای آموزش‌های ویدیویی موجود در اینترنت کنید و سپس در محیط کاربری آن به آزمون و خطا و تست یک به یک قابلیت‌ها و ابزارها بپردازید.

نرم‌افزارهای استریمینگ یا همان انکودرها، تمامی قطعات جانبی متصل به کامپیوتر مثل دوربین و میکروفون و کپچر کارت را در کنار تعدادی از محتواهای دیجیتال را در کنار هم قرار می‌دهند و یک خروجی نهایی جهت به نمایش درآوردن در قالب استریم را تهیه می‌کنند. چنانچه با نرم‌افزارهای استریمینگ مختلف آشنایی ندارید و می‌خواهید جزئیات اطلاعات بیشتری در رابطه با ویژگی‌ها و قابلیت‌های موجود در این نرم‌افزارها کسب کنید، به مطلب اختصاصی آشنایی با نرم‌افزارهای مورد نیاز برای استریم کردن مراجعه کنید.

علاوه بر نرم‌افزارهای استریمینگ که تقریبا تمامی استریمرها باید برای به جریان درآوردن پخش زنده‌ی خود از آن‌ها استفاده کنند، تعداد زیادی از نرم‌افزارهای جانبی وجود دارند که بسته به نوع محتوای خود به آن‌ها نیاز خواهید داشت. برای مثال ممکن است به جای وب‌کم، قصد استفاده از دوربین DSLR خود را داشته باشید یا اینکه بخواهید دوربین تلفن همراه خود را به عنوان وب‌کم به کامپیوتر متصل کنید، در این زمینه نرم‌افزارهای متعددی در دسترس قرار دارند که لازم است برای بهره بردن از تجهیزات سخت‌افزاری خود، درباره‌ی آن‌ها تحقیق کنید و به استفاده از آن‌ها در فعالیت‌های استریمینگ خود بپردازید. بسیاری از میکروفون‌های USB که در حوزه‌ی استریمینگ کاربرد زیادی دارند، نرم‌افزارهایی را جهت شخصی‌سازی تنظیمات صوتی مختلف به طور اختصاصی برای همان میکروفون عرضه کرده‌اند که بسته به نوع محتوای خود می‌توانید استفاده‌ی بسیار هوشمندانه و مفیدی از آن‌ها داشته باشید.

به همین منوال، بسیاری از قطعات سخت‌افزاری دیگر، به نرم‌افزارهای اختصاصی خود احتیاج دارند و برای اعمال بسیاری از تغییرات منحصر به فرد در استریم نیز به نرم‌افزارهای مخصوص نیاز خواهید داشت. از همین رو آشنایی با نرم‌افزارها را می‌توان یک مرحله‌ی مهم و حیاتی در مسیر متخصص شدن در حوزه‌ی استریمینگ دانست که باید حساب ویژه‌ی روی آن باز کنید و حسابی برای آن وقت بگذارید.

چگونه استریمر حرفه ای شویم

روابط عمومی | برگ برنده‌ی یک استریمر

استریم کردن یک فعالیت اجتماعی است که در جریان آن با طیف وسیعی از مخاطبین مختلف ارتباط برقرار می‌کنید و بسته به شناختی که نسبت به دنبال کنندگان خود پیدا می‌کنید، به تولید محتوای مناسب مشغول می‌شوید. یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که در راستای تبدیل شدن به یک استریمر موفق به آن نیاز دارید، سطح بالای روابط عمومی و برقراری رابطه‌ی هوشمندانه و مفید با مخاطبین است. یکی از کاربردی‌ترین روش‌های ایجاد روابط عمومی سالم با دنبال کنندگان، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. شما باید پیش از شروع استریم از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل توییتر، اینستاگرام، فیس بوک و … برنامه‌های‌تان را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید و پس از استریم نیز بازخوردهای مخاطبین را با استفاده از همین شبکه‌های اجتماعی، دریافت کنید.

شما علاوه بر فعالیت مداوم و تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی، به صورت مداوم با دنبال کنندگان ثابت و همیشگی خود در ارتباط باشید و با آن‌ها به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازید. بدیهی است که برای تولید محتوایی که می‌خواهید از سوی مخاطبین مورد استقبال قرار بگیرد و حسابی دیده شود، باید از علاقمندی‌های جامعه‌ی مخاطبین خود باخبر باشید. برای دریافت نظرها و پیشنهادات مخاطبین خود راه‌های مختلفی در پیش دارید که در مطلبی جداگانه تحت عنوان آشنایی با شبکه‌های اجتماعی به طور مفصل آن‌ها را شرح داده‌ایم. از مرور پیام‌های بینندگان در طول استریم گرفته تا دریافت پیام‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی برای شما ارسال می‌کنند.

شما حتی ناعادلانه‌ترین انتقادات را نیز باید مورد بررسی قرار دهید و دلیل ایجاد بازخوردهای مختلف را ارزیابی کنید. با استفاده از این روش، به مرور زمان دقیقا همان محتوایی را تولید می‌کنید که مخاطب شما به دنبال تماشای آن است. اینکه چه مخاطبی با چه سلایقی جذب استریم‌های شما می‌شود، به طور مستقیم به شخصیت شما و سلایق و علاقمندی‌های شما مرتبط است. از همین رو باید شناخت کاملی نسبت به خود داشته باشید و تمامی ابعاد شخصیتی خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

فراموش نکنید که برقراری روابط عمومی سالم و هوشمندانه با مخاطبین، از جمله ملازمات ضروری جهت به موفقیت رسیدن در فعالیت‌های استریمینگ است. چنانچه در جریان استریم‌های خود نظرات مخاطبین را نادیده بگیرید و برخلاف پیشنهادات و خواسته‌های آن‌ها عمل کنید، مشاهده خواهید کرد که سریعا از تعداد آن‌ها کاسته خواهد شد و احتمال بازگشت‌شان نیز بسیار کم است. پس با برنامه‌ریزی درست و ارزیابی دقیق نظرات دنبال کنندگان خود، یک پرسنال برندینگ هوشمندانه و ایده‌آل را برای خود رقم بزنید تا هرچه زودتر در حوزه‌ی استریمینگ بازی‌های ویدیویی رشد کنید و مخاطبین بیشتری را به دست آورید و البته حدالامکان تمامی آن‌ها را راضی نگه دارید.

استریم بازی

تسلط به زبان انگلیسی حین استریم بازی ها

اما آخرین و یکی از مهم‌ترین ارکان تاثیرگذار در پروسه‌ی تبدیل شدن شما به یک استریمر موفق. این مورد تا حد زیادی با توجه به ایرانی بودن شما و فارسی‌زبان بودن مخاطبین در این لیست قرار گرفته و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. امروزه تسلط به زبان انگلیسی یکی از لازمه‌های اصلی برای به موفقیت رسیدن در تمامی حرفه‌ها محسوب می‌شود. مخصوصا وقتی با حرفه‌های اینترنتی و وابسته به تکنولوژی و نرم‌افزار طرفیم. از نرم‌افزارهای مختلف گرفته، تا رابط کاربری پلتفرم‌های خارجی و مهم‌تر از همه بازی‌های ویدیویی. شما برای بهره بردن از تمامی محتویات موجود در بازی‌ها و نرم‌افزارهای مختلف، بیش از هرچیزی به تسلط کامل به زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت. مسلط بودن به زبان انگلیسی می‌توان از چندین روش مختلف کار را برای شما آسان‌تر کند و از طرفی نیز ارزش محتوای شما را نیز تا حد زیادی بالا ببرد.

یکی از مهم‌ترین دلایل نیاز شدید شما به تسلط کامل به زبان انگلیسی، سر در آوردن از حوادث داستانی درون بازی‌هاست. شما به عنوان یک استریمر ایرانی که برای مخاطبین فارسی‌زبان محتوا تولید می‌کند، می‌توانید به طور همزمان با تجربه‌ی بازی و به اشتراک گذاشتن آن با مخاطبین، به توضیح اتفاقات داستانی بپردازید و دیالوگ‌های مهم را برای بینندگان ترجمه کنید. متاسفانه جامعه‌ی گیمرهای ایرانی هنوز در سطح جهانی به رسمیت شناخته نشده‌اند و شاهد عدم پشتیبانی بازی‌ها از دوبله و حتی زیرنویس فارسی هستیم. از همین رو فرصتی فراهم شده تا استریمرهایی که به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند، به ترجمه‌ی همزمان بازی‌ها در کنار تجربه‌ی گیمپلی بپردازند تا مخاطبین را با اتفاقات داستانی و روایت بازی آشنا سازند.

بازی‌های زیادی وجود دارند که بخش داستانی‌شان به طور کامل مبتنی بر دیالوگ طراحی شده و در صورت متوجه نشدن زبان بازی، عملا بخش قابل توجهی از محتویات داستانی آن را از دست خواهید داد. از همین رو پیشنهاد ما به شما این است که اگر می‌خواهید در طولانی‌مدت به استریم کردن بپردازید و رفته رفته مخاطبین زیادی را برای کانال استریمینگ خود دست و پا کنید، بهتر است آشنایی کاملی با زبان انگلیسی داشته باشید.

از طرفی دیگر تمامی اجتماعات گیمرها در پلتفرم‌های استریمینگ کاملا مبتنی بر زبان انگلیسی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. از رد و بدل کردن اصطلاحات انگلیسی با یکدیگر گرفته، تا به اشتراک گذاشتن محتواهای انگلیسی و همچنین اخبار و نمایش‌های انگلیسی. تمامی این موارد نیاز شما به زبان انگلیسی را چند برابر کرده‌اند. پس اگر قصد تبدیل شدن به یک استریمر حرفه‌ای را در سر دارید، بهتر است هرچه سریع‌تر خود را کاملا به زبان انگلیسی مسلط سازید. چنانچه به طور کامل به زبان انگلیسی مسلط هستید و توانایی مکالمه با انگلیسی‌زبان‌ها را دارید، می‌توانید در آینده به برگزاری استریم‌های انگلیسی مشغول شوید و با جذب مخاطبین خارجی انگلیسی‌زبان، کانال خود را در سطح جهانی به شهرت برسانید و به یک استریمر بین‌المللی تبدیل شوید.

شما با پشت سر گذاشتن این 7 مرحله، به یک متخصص تمام عیار در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی و استریم‌های گیمینگ تبدیل خواهید شد. به نوعی می‌توان تفاوت‌های اصلی بین استریمرهای معمولی با مخاطبین کم‌تعداد و استریمرهای معروف با هزاران دنبال‌کننده را در همین 7 مورد پیدا کرد. اگر از جمله افرادی هستید که پیش از شروع فعالیت‌های استریمینگ، با تمامی این موارد آشنایی کافی دارید و به نوعی یک متخصص ویدیوگیمی محسوب می‌شوید. مطمئن باشید که با سرعت بسیار زیادی در حوزه‌ی استریمینگ رشد خواهید کرد و خیلی زود در جامعه‌ی گیمرهای ایرانی به یک چهره‌ی مشهور و پرطرفدار تبدیل خواهید شد.

شما چه توانایی‌های دیگری را سراغ دارید که استریمرهای تازه‌کار جهت تبدیل شدن به یک استریمر موفق به آن‌ها نیاز دارند؟ چنانچه مورد مهم دیگری را می‌شناسید که در این لیست قرار نگرفته، آن را با ما به اشتراک بگذارید تا در صورت نیاز در قالب یک مطلب جداگانه، به بررسی آن بپردازیم.