پس از اینکه حساب کاربری خود را در وبسایت توییچ راه‌اندازی کردید، تقریبا نیمی از راه را برای به راه انداختن یک کانال توییچ تمام و کمال طی کرده‌اید. اما تعدادی تنظیمات اختصاصی دیگر نیز وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید کانال خود را شخصی‌سازی و آن را نسبت به دیگر کانال‌های اطرافتان متمایز کنید.

حساب کاربری شما در توییچ به محض تکمیل شدن پروسه‌ی ثبت نام و پس از نخستین ورود شما به اکانت، به طور کامل قابل استفاده است و می‌توانید پخش زنده‌ی خود را آغاز کنید. اما اگر می‌خواهید به عنوان یک استریمر حرفه‌ای با دیگر استریمرها وارد رقابت شوید و از همان ابتدا ثابت کنید که می‌خواهید به طور حرفه‌ای در فضای توییچ فعالیت داشته باشید، لازم است که کانال خود را به طور کامل شخصی‌سازی کنید و اطلاعات تکمیلی خود را در آن قرار دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا مروری داشته باشیم تنظیمات تکمیلی یک کانال توییچ و چگونگی پر کردن تمامی فیلدهای مربوطه در بخش تنظیمات کانال.

وقتی که کاربران توییچ روی اسم کانال شما کلیک می‌کنند و اصطلاحا وارد صفحه‌ی اصلی یا Homepage کانال توییچ شما می‌شوند، نیاز دارند که علاوه بر مشاهده‌ی استریم‌های اخیر یا استریم درحال پخش، به اطلاعات تکمیلی شما به عنوان یک استریمر نیز دسترسی داشته باشند.

این اطلاعات که در قالب بلوک‌هایی به نام Info Panels در صفحه‌ی اصلی کانال توییچ شما تعبیه می‌شوند، جزئیات مختصر و مفیدی را در رابطه با خود شما، سبک و سیاق استریم‌هایتان، علاقمندی‌هایتان و اطلاعاتی از این قبیل به اشتراک می‌گذارند. این پنل اطلاعات در واقع پل ارتباطی بین شما و مخاطبین پیش از ورود آن‌ها به استریم است. مخاطبین شما با استفاده از اطلاعات درج شده در این قسمت، علاوه بر اینکه با سبک و سیاق کلی استریم‌های شما و نوع محتوایی که در کانال شما مشاهده خواهند کرد آشنا می‌شوند، در می‌یابند که چگونه و از چه طریقی خارج از توییچ با شما ارتباط برقرار کنند.

شما با درج لینک‌های مربوطه می‌توانید مخاطبین را از طریق توییچ به سمت صفحه‌های اختصاصی خودتان در دیگر شبکه‌های مجازی راهنمایی کنید تا ارتباط بهتری با آن‌ها داشته باشید و برنامه‌ی فعالیت‌های خود را از این طریق به اشتراک بگذارید. زمانی که شما آفلاین هستید، محتویات قرار گرفته در این قسمت‌ها تا حد زیادی کانال شما را پویا و به‌روز نگه می‌دارند و مخاطبی که وارد کانال شما شده اما استریمی برای تماشا مشاهده نمی‌کند را به سمت شبکه‌های مجازی شما هدایت می‌کند تا از شروع نخستین استریم شما مطلع شده و وارد پخش زنده‌ی شما شود.

آموزش توییچ

تصویر پروفایل و بنر توییچ

بدون شک اولین محتوایی که از سمت کانال شما توجه مخاطب را جلب می‌کند، تصویر شاخص یا همان تصویر پروفایل شماست که یک تصویر کلی از شخصیت شما و کانال توییچ‌تان در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. شما برای قرار دادن یک تصویر پروفایل مناسب راه‌های متعددی پیش رو دارید. برای مثال شما می‌توانید از تصویر خودتان به عنوان تصویر پروفایل استفاده کنید.

بسیاری از استریمرها تصویر خود را با استفاده از نرم‌افزارهای ادیت تصویر یا حتی نرم‌افزارهای طراحی دیجیتال به صورت گرافیکی با جلوه‌های بصری ویژه در می‌آورند تا جلوه‌ی منحصر به فرد و جذاب‌تری داشته باشد. تصاویر گرافیکی و کارتونی نسبت به عکس‌های معمولی، با توجه به فضای گیمینگ توییچ و سبک و سیاق جامعه‌ی مخاطبین آن، مناسب‌تر به نظر می‌رسد و می‌تواند در جلب توجه مخاطبین بسیار کارآمد و تاثیرگذار ظاهر شود. یکی دیگر از راه‌های موجود برای تهیه‌ی یک تصویر پروفایل جذاب و ایده‌آل، طراحی یک لوگوی اختصاصی برای کانال خودتان است. شما علاوه بر قرار دادن این لوگو در تصویر پروفایل کانال توییچ خود، می‌توانید از آن در بسیاری از دیگر بخش‌های بصری کانال خود نیز استفاده کنید. از بنر اصلی کانال گرفته تا دیگر فرم‌های بصری در قالب‌های نمایشی استفاده شده در استریم. شما می‌توانید بخش زیادی از هماهنگی هویت بصری خود را با استفاده از یک لوگوی خوب ایجاد کنید.

پس از تصویر پروفایل، نوبت به بنر می‌رسد که می‌توانید آن را در قسمت Setting پروفایل خود در توییچ شخصی‌سازی کنید. بنر تصویر بزرگی است که در پس‌زمینه‌ی صفحه‌ی اول کانال شما به نمایش در می‌آید و به نوعی چهره‌ی اصلی کانال را به خود اختصاص می‌دهد و در جلب توجه مخاطبین بسیار کاربردی و تاثیرگذار خواهد بود. بنر شما یک تصویر بزرگ با اندازه‌ی پیشنهادی 1200 در 480 پیکسل است که می‌تواند یک تصویر معمولی با فرمت JPEG و PNG یا یک تصویر متحرک و منحصر به فرد با فرمت GIF باشد.

بسیاری از استریمرها برای تهیه‌ی یک بنر یا حتی تصویر پروفایل مطلوب و جذاب با طراحان گرافیک همکاری می‌کنند. شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک دوست طراح یا برقراری ارتباط با طراحان حرفه‌ای، یک تصویر پروفایل و بنر اختصاصی با طراحی گرافیکی منحصر به فرد تهیه کنید که جلوه‌ی بسیار خاص و جذابی به کانال توییچ شما می‌بخشد.

آمورش تکمیل کردن کانال توییچ

در کانال Twitch خود را به طور کامل معرفی کنید

در ادامه‌ی شخصی‌سازی‌های اختصاصی کانال توییچ شما پس از تصویر پروفایل و بنر که تماما در بخش Setting تعبیه شده‌اند، به بخش Bio می‌رسید. در این قسمت یک فیلد متنی با سقف 300 کاراکتر در اختیار شما قرار گرفته است تا با استفاده از آن خودتان را به مخاطبین خود معرفی کنید.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به طور کامل با فیلدهایی از این قبیل آشنایی دارند و مشابه آن را می‌توان در اینستاگرام، فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد. بخش Bio در توییچ اما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید با حساسیت بیشتری متن آن را تهیه کنید. به نوعی شما هر متنی را می‌توانید در این قسمت قرار دهید اما استریمرهای حرفه‌ای به طور معمول از این بخش در راستای معرفی هرچه بیشتر خود به مخاطبین استفاده می‌کنند. شما بهتر است متن Bio خود را با یک خوش‌آمدگویی به مخاطبی که وارد کانال شما شده و درحال مطالعه‌ی این بخش از کانال شماست آغاز کنید.

سپس با توجه به موقعیت شغلی و نوع فعالیت حرفه‌ای خود در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی و رسانه‌های گیمینگ، خود را معرفی کنید. پیشنهاد ما به شما این است که در این معرفی‌نامه، نوع فعالیت‌های حرفه‌ای خود را در ارتباط با دنیای بازی‌های ویدیویی و فعالیت‌های استریمینگ بیان کنید تا مخاطب، شما را به عنوان یک استریمر و فعال حرفه‌ای در حوزه‌ی بازی‌ها بشناسد.

در ادامه تعدادی از بازی‌ها و فرنچایزهای مورد علاقه‌ی خود را که می‌خواهید در استریم‌ها به نمایش درآورید در این قسمت درج کنید تا مخاطب از بازی‌های مورد علاقه‌ی شما و همچنین سبک و سیاق بازی‌هایی که قرار است در کانال شما به نمایش درآیند مطلع شود. شما با کمی دقت و توجه کافی می‌توانید در کم‌تر از 300 کاراکتر، یک معرفی‌نامه‌ی مختصر، مفید و بسیار کارآمد برای کانال توییچ خود بنویسید که هدف اصلی‌اش معرفی شما به مخاطب و همچنین ترغیب او به Follow کردن شما و تماشای استریم‌های پیش رو است.

آموزش کانال کردن Twitch

شبکه‌های اجتماعی و توییچ

پیش از این نیز بارها در مطالب متعددی به اهمیت بسیار زیادی شبکه‌های اجتماعی در راستای تبدیل شدن به یک استریمر حرفه‌ای اشاره کرده‌ایم. بدون شک اگر می‌خواهید به طور جدی در پلتفرم‌های استریمینگ فعالیت کنید، باید توجه ویژه‌ای به شبکه‌های اجتماعی داشته باشید و با فعالیت مداوم و هوشمندانه‌ی خود در پلتفرم‌های مختلف، روز به روز مخاطبین بیشتری را وارد کانال خود سازید.

در توییچ وقتی وارد صفحه‌ی اصلی کانال خود می‌شوید، با اسکرول کردن به سمت پایین گزینه‌ی Customize Channel را مشاهده می‌کنید که گزینه‌هایی مشابه قسمت Setting را مقابل شما قرار می‌دهد. در این قسمت اما علاوه بر قسمت مربوط به انتخاب اسم و همچنین نوشتن Bio، بخشی به نام Social Links را داریم که پل ارتباطی بین کانال توییچ و صفحه‌های رسمی شما در دیگر شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند.

از اینستاگرام و توییتر که برای اطلاع‌رسانی به مخاطبین استفاده می‌شوند گرفته تا دیسکورد و یوتوب که امکانات بسیار بیشتری را برای برقراری ارتباط با مخاطبین را به ارمغان آورده‌اند. شما می‌توانید یکی پس از دیگری لینک مستقیم صفحه‌های رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف را همراه با یک عنوان (Title) در این قسمت وارد کنید تا در صفحه‌ی اصلی کانال توییچ شما به نمایش درآیند.

پیشنهاد ما به شما این است که تا حد امکان از تمامی پتانسیل موجود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و از این طریق آن‌ها را با مخاطبین کانال توییچ خود به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید با مطالعه‌ی راهنمای اختصاصی شبکه‌های اجتماعی با تمامی پلتفرم‌های کارآمد و مربوط به فعالیت‌های استریمینگ آشنا شوید و با دید وسیع‌تر و برنامه‌ریزی دقیق‌تری از پتانسیل موجود در شبکه‌های اجتماعی بهره ببرید.

آموزش Twitch

با انجام مراحل بالا شما یک قدم اساسی به ایجاد یک کانال استریمینگ حرفه‌ای در توییچ نزدیک شده‌اید. حالا مخاطبین با ورود به صفحه‌ی اصلی کانال شما اطلاعات تکمیلی در رابطه با شما و نوع فعالیت‌های استریمینگ شما آشنا می‌شوند و برای دریافت اطلاعات بیشتر نیز می‌توانند از طریق لینک‌های شبکه‌های اجتماعی ارتباط نزدیکتری با شما داشته باشند.

مرحله‌ی پایانی برای به اتمام رساندن تنظیمات این بخش به قسمت Schedule موجود در بخش Customize Channel اختصاص دارد. این بخش که Stream Schedule نام دارد، همانطور که از اسمش پیداست برنامه‌ی از پیش تعیین شده‌ی شما برای استریم‌های پیش رو را به نمایش در می‌آورد.

شما با مراجعه به این بخش و کلیک کردن روی گزینه‌ی Add Stream می‌توانید عنوان (Title)، دسته‌بندی (Category) و زمان دقیق استریم پیش روی خود را انتخاب کنید و همچنین در قسمت Frequency مشخص کنید که این استریم به طور منظم در چه روزهایی از هفته به نمایش در می‌آید. پیشنهاد ما به شما این است که با تنظیم حداقل یک برنامه‌ی استریم ثابت و منظم که به صورت هفتگی تکرار می‌شود، یک فعالیت ثابت را در کانال توییچ خود به اجرا درآورید و از این طریق مخاطبین خود را از برنامه‌ی هفتگی و منظم خود باخبر سازید.

با پایان رساندن این مورد، کانال توییچ شما به طور کامل آماده‌ی فعالیت است و حالا تنها به خود شما بستگی دارد که با فعالیت منظم و برنامه‌ریزی شده در این کانال، مخاطبین جدید را به کانال خود دعوت کنید و سپس با استریم‌های منظم و ثابت هفتگی، آن‌ها را در کانال خود نگه دارید و همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی ارتباط نزدیک‌تری با تمامی آن‌ها داشته باشید.