در این مقاله از بخش بلاگ ریمیت، قصد داریم تا با ارائه‌ی یک راهنمای قدم به قدم، هم به صورت تصویری و هم به صورت متنی، راه‌اندازی و تنظیمات OBS Studio را به شما آموزش دهیم؛ آموزشی که بدون شک یکی از نیازهای حیاتی استریم به‌حساب می‌آید.

بدون شک یکی از لازمه‌های اصلی استریمرها برای به جریان در آوردن پخش زنده‌شان، مسلط بودن به یک نرم‌افزار استریمینگ است. نرم‌افزاری که از طریق آن امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را در کنار هم قرار داده و با دریافت یک خروجی زنده، آن را در قالب استریم به نمایش درآورند. این پروسه شامل کپچر کردن دسکتاپ یا بازی از طریق کپچر کارت، دریافت صدا از میکروفون یا کارت صدا، دریافت تصویر از میکروفون یا دوربین و ادغام هر سه با یکدیگر می‌شود. این سه مورد در واقع سه پایه‌ی ثابت استریم هستند و بسته به نوع محتوا و ایده‌های خاص خودتان می‌توانید از منابع و مدیاهای گوناگون در استریم خود استفاده کنید.

از ترنزیشن‌های مختلف برای به نمایش درآوردن حین سوییچ کردن بین سکانس‌ها گرفته تا تغییر بک‌گراند و استفاده کردن از پرده سبز. یکی از نرم‌افزارهایی که به طور کامل تمامی این امکانات را به صورت کاملا رایگان در اختیار استریمرها قرار می‌دهد، نرم‌افزار OBS Studio است که به راحتی تمامی نیازهای شما را برطرف می‌کند.

نرم‌افزار OBS تا حد امکان ویژگی‌های خود را در قالب یک محیط کاربری ساده قرار می‌دهد و از همین رو تمامی کاربران آن می‌توانند حتی بدون هیچ پیش‌زمینه و علم خاصی، به راحتی شروع به استفاده از آن کنند. به نوعی می‌توان انجام کارهای اولیه برای به جریان درآوردن استریم، از جمله مراحلی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، ساز و کار بسیار ساده‌ای دارد و طی یک آموزش چند دقیقه‌ای و مختصر به راحتی به آن‌ها مسلط خواهید شد. اما از سویی دیگر نرم‌افزار OBS Studio برای استریمرهایی که می‌خواهند بیشتر از حد معمول به تشکیلات استریم خود اضافه کنند نیز امکانات بسیار زیادی دارد و فرا گرفتن و استفاده کردن از تمامی‌شان وقت زیادی می‌طلبد.

OBS Studio در حقیقت نه یک محصول دیجیتالی قیمتی از یک شرکت بزرگ، بلکه یک پروژه‌ی مستقل و مردمی است که به طور رایگان در اختیار همه قرار گرفته و تمامی امکانات درون آن نیز بدون هیچ محدودیتی رایگان‌اند. شما نه تنها به عنوان یک کاربر ساده که قصد استفاده از این نرم‌افزار جهت اجرای استریم و پخش زنده را دارد، بلکه به عنوان یک توسعه‌دهنده وارد OBS Studio شوید و تغییرات اختصاصی خود را در آن اعمال کنید. نرم‌افزارهای استریمینگ قیمتی و گران‌قیمت، همگی امکانات از پیش طراحی شده‌ای را در دسترس کاربران خود قرار می‌دهند. تمامی این امکانات نیز در نرم‌افزار OBS در دسترس قرار دارند و تنها کافی است روش بهره بردن از آن‌ها را بلد باشید.

از استفاده کردن از تنظیمات بخش‌های مختلف استریم در نرم‌افزار گرفته، تا بهره بردن از محتواهایی که کاربران دیگر نرم‌افزار در اینترنت به اشتراک می‌گذارند. در هر صورت بسته به مقدار وقتی که برای یاد گرفتن تمامی امکانات بی‌حد و مرز این نرم‌افزار صرف می‌کنید، می‌توانید ظاهر حرفه‌ای‌تری به استریم خود ببخشید و روز به روز خود را منحصربه‌فردتر از روز قبل به نمایش درآورید. بدون شک یکی از برگ‌ برنده‌های اصلی شما در میدان رقابت با دیگر استریمرها، یک ستاپ حرفه‌ای در OBS Studio است.

آموزش OBS Studio

تنظیمات اولیه و مقدماتی OBS Studio

در این آموزش می‌خواهیم مراحل مقدماتی استفاده از نرم‌افزار OBS را مرور کنیم. از چگونگی دریافت و نصب آن گرفته تا راه‌اندازی تنظیمات اولیه در محیط نرم‌افزار و همچنین تنظیم منابع اصلی. برای به راه انداختن یک استریم تنها کافی است مراحل ذکر شده در این آموزش را تنها در چند دقیقه طی کنید. تنها کافی است که یک بار تمامی تنظیماتی که در آموزش پیش رو مرور می‌کنیم را در محیط نرم‌افزار خود اعمال کنید. نرم‌افزار OBS حتی در صورت بسته شدن ناگهانی نرم‌افزار و خاموش شدن کامپیوتر نیز آخرین تغییرات اعمال شده و تنظیمات انجام گرفته در نرم‌افزار را بدون هیچ تغییری حفظ می‌کند. در ادامه با آموزش کامل راه‌اندازی نرم‌افزار OBS Studio همراه شوید تا یک بار برای همیشه تنظیمات اصلی و اولیه‌ی استریم خود را انجام دهید.

برای نصب برنامه‌ی OBS Studio وارد وبسایت رسمی اوبی‌اس به آدرس obsproject.com شوید و نسخه‌ی مناسب سیستم عامل کامپیوتر خود را دانلود کنید. این برنامه برای هر سه سیستم عامل مک، لینوکس و ویندوز در دسترس قرار دارد و می‌توانید آن را روی تمامی کامپیوترهای خانگی نصب کنید. پس از به پایان رسیدن دانلود فایل نصبی، مراحل نصب را انجام دهید و برنامه‌ی OBS Studio را اجرا کنید. حالا نرم‌افزار OBS به صورت کاملا رایگان به راحتی روی کامپیوتر شما نصب شده و باید به تنظیم منابع صوتی و تصویری بپردازید.

تنظیمات OBS

وقتی برای نخستین بار برنامه‌ی OBS Studio را اجرا می‌کنید، با یک صفحه‌ی سیاهی روبه‌رو می‌شوید که در قسمت پایین آن جعبه‌های مختلفی حاوی گزینه‌های گوناگون قرار گرفته‌اند. این صفحه‌ی سیاه در واقع خروجی نهایی استریم شماست که حین پخش زنده برای مخاطب به نمایش در می‌آید و باید تمامی منابع خود را درون این صفحه قرار دهید.

برای تنظیم کردن نخستین منبع، به قسمت Sources مراجعه کنید که در قسمت پایین کادر سیاه‌رنگ مشاهده می‌شود. قسمت Sources بخش منابع شماست که در ابتدا کاملا خالی است و باید منابع مختلف را به نوبت در آن تعریف کنید. برای انجام این کار، روی علامت + در قسمت پایین جعبه‌ی Sources کلیک کنید تا لیست انواع منابعی که می‌توانید برای استریم خود تعریف کنید باز شود. در اینجا سیزده روش مختلف برای تنظیم ورودی‌های صوتی و تصویری داریم که بسیاری از آن‌ها به زیرمجموعه‌های مخصوص به خودشان تقسیم می‌شوند.

راهنمای OBS

نخستین منبع تصویری | Display Capture و جایگزین‌های آن

برای تنظیم نخستین منبعی که برای شروع اولین استریم خود به آن نیاز دارید، گزینه‌ی Display Capture را از بین سیزده روش تنظیم ورودی در قسمت منابع انتخاب کنید. در پنجره‌ی به نمایش درآمده که Create/Select Source نام دارد، برای منبع جدید خود یک اسم انتخاب کنید (بعدها در این پنجره می‌توانید منابعی که پیش‌تر در این قسمت تعریف کرده‌اید را مشاهده کنید و در صورت نیاز مجددا به لیست منابع درحال اجرا اضافه کنید).

با رفتن به مرحله‌ی بعد، وارد تنظیمات منبع جدیدی که ایجاد کردید می‌شوید. Display Capture صفحه نمایشگر شما را به عنوان یک منبع تصویری وارد لیست منابع می‌کند. در پنجره‌ی تنظیمات این منبع دو گزینه به چشم می‌خورد. در صورتی که بیش از یک مانیتور به کامپیوتر خود متصل کرده‌اید، در این بخش می‌توانید مانیتور مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین با برداشتن تیک گزینه‌ی Capture Cursor می‌توانید کورزر ماوس را از روی صفحه حذف کنید. در نهایت مشاهده می‌کنید که پس از فشردن کلید ok و نهایی کردن تنظیمات این منبع، آن صفحه‌ی سیاه خالی جای خود را به محیط دسکتاپ شما داده و هر پنجره‌ای که روی دسکتاپ به نمایش درآورید نیز در اینجا مشاهده می‌شود. این پنجره می‌تواند یک بازی کامپیوتری باشد که روی کامپیوتر شما درحال اجراست و قصد استریم کردن آن را دارید. یا اینکه با مراجعه به مرورگر در حین استریم‌های Just Chatting خود به وبگردی بپردازید و سایت‌های مورد علاقه‌ی خود را به مخاطبین‌تان نشان دهید.

شما همچنین می‌توانید فایل‌های مدیای گوناگون را نیز به نمایش درآورید و به طور همزمان به افرادی که استریم شما را تماشا می‌کنند، نشان دهید. البته برای انجام این کار می‌توانید از گزینه‌ی Media Source نیز در لیست سیزده‌تایی منابع استفاده کنید. گزینه‌های دیگری مثل Image، Image Slide Show، Browser و Game Capture نیز وجود دارند که هر یک برای تعریف یک برنامه‌ی درحال اجرا به طور مستقیم استفاده می‌شوند.

وقتی که از منبع Display Capture برای به نمایش درآوردن فایل‌های مدیا یا بازی درحال اجرا استفاده می‌کنید، تنها محتوایی روی صفحه به نمایش در می‌آید که به طور همزمان روی حداقل یکی از مانیتورهای شما درحال نمایش باشد. این بدان معناست که حتی در صورت Minimize کردن یا به نمایش درآوردن یک برنامه‌ی دیگر روی پنجره‌ی تصویر، پس‌زمینه‌ی شما دچار اختلال نمی‌شود. استفاده از منابع اختصاصی هر یک از این برنامه‌ها برای تعریف هر یک از پنجره‌ها به صورت مستقیم، خیال شما را از بابت ایجاد هرگونه اختلال ناگهانی راحت می‌کند.

مینی‌مایز شدن پنجره‌ها یا به نمایش درآمدن یک پنجره‌ی مزاحم روی دیگری، از جمله اختلالاتی هستند که در صورت استفاده از منبع Display Capture امکان به وقوع پیوستن آن‌ها بسیار بالاست. استفاده کردن از منابع مستقیم Game Capture، Browser و Image، احتمال به وقوع پیوستن مشکلاتی از این قبیل را به صفر می‌رساند.

راهنمای OBS

صدا فراموش نشه – آموزش تنطیمات صدا در OBS

با عبور از مرحله‌ی قبلی، یک محتوای تصویری روی صفحه‌ی اصلی استریم شما به نمایش درآمده است. توجه داشته باشید که این منبع تنها شامل محتوای بصری صفحه نمایشگر یا دیگر محتواهای مدیای شما می‌شود و برای افزودن محتوای صوتی به آن باید منبع صوتی مربوط به آن را نیز تنظیم کنید. برای انجام این کار مجددا روی علامت + در قسمت Sources کلیک کنید تا وارد لیست منابع شوید. حالا روی گزینه‌ی Audio Output Capture کلیک کنید و یک اسم برای او در نظر بگیرید تا وارد قسمت تنظیمات این منبع صوتی شوید. منبع صوتی Audio Output Capture صدای خروجی کامپیوتر شما را به عنوان یک منبع صوتی به استریم اضافه می‌کنید. به محض ورود به قسمت تنظیمات این منبع، تنها با یک گزینه به نام Device روبه‌رو می‌شوید که دستگاه پخش کننده‌ی صوت در سیستم شماست. برای مثال اگر از هدست استفاده می‌کنید، پس از متصل کردن هدست به کامپیوتر، در این قسمت هدست خود را به عنوان یک منبع صوتی انتخاب کنید.

حالا هر صدایی که از طریق هدست شما شنیده شود، همزمان به استریم نیز منتقل شده و به عنوان یک فایل صوتی به محتوای صوتی و تصویری استریم شما افزوده می‌شود. پیشنهاد ما به شما این است که برای هر یک از دستگاه‌های پخش کننده‌ی صدا که برای کامپیوتر خود استفاده می‌کنید، یک منبع صوتی تعریف کنید. برای مثال ممکن است حین استریم بدون توجه به منابع صوتی تنظیم شده در OBS، صدای خروجی سیستم خود را از هدفون به اسپیکرها منتقل کنید، اکنون برای انتقال صدا به استریم، باید اسپیکرهای خود را نیز در قسمت Deviceها در پنجره‌ی تنظیمات Audio Output Capture به عنوان یک منبع صوتی تعریف کنید.

آموزش تصویری OBS

Video Capture Device | یکی از مهم‌ترین منابع

پس از به پایان رساندن تنظیمات مربوط به منابع صوتی و تصویری محیط کامپیوتر، نوبت به دیگر منابع اصلی استریم یعنی دوربین و میکروفون می‌رسد. در ابتدا به سراغ دوربین می‌رویم تا تصویر خود را از طریق وب‌کم (یا گزینه‌های جایگزین) به عنوان یک منبع تصویری به استریم اضافه کنیم. برای انجام این کار پس از کلیک کردن روی علامت + و به نمایش درآمدن لیست منابع، گزینه‌ی Video Capture Device را انتخاب کنید.

پس از انتخاب اسم برای منبع جدید خود، وارد پنجره‌ی تنظیمات Video Capture Device می‌شویم. در این پنجره در ابتدا گجت تصویربرداری و سپس رزولوشن و نرخ فریم تصویر ورودی خود را انتخاب می‌کنید. اگر از یک وب‌کم USB استفاده می‌کنید، وب‌کم شما پس از متصل شدن به کامپیوتر – و در صورت نیاز نصب درایورهای مربوطه – به عنوان یک دیوایس تصویربرداری در این قسمت به نمایش در می‌آید. تنها کافی است در لیست موجود در قسمت Device، روی نام وب‌کم مورد نظر خود کلیک کنید.

حالا مشاهده می‌کنید که وب‌کم شما به عنوان یک منبع تصویری به جمع محتواهای صوتی و تصویری استریم اضافه می‌شود. چنانچه از گزینه‌های جایگزین وب‌کم استفاده می‌کنید، مجددا در همین پنجره می‌توانید به جای وب‌کم، گوشی موبایل یا دوربین dslr خود را به عنوان منبع تصویربرداری انتخاب کنید. با مراجعه به بخش بلاگ ریمیت، می‌توانید علاوه بر آشنایی با جایگزین‌های موجود برای وب‌کم جهت استریم کردن، با روش متصل کردن گوشی موبایل یا دوربین عکسبرداری خود به کامپیوتر نیز آشنا شوید. پس از متصل کردن دوربین یا گوشی موبایل خود از طریق راه‌های عنوان شده در مطلب مذکور، می‌توانید گجت خود را به عنوان یک دیوایس تصویربرداری در قسمت Device موجود در پنجره‌ی تنظیمات Video Capture Device انتخاب کنید.

راستش را بخواهید Video Capture Device یکی از مهم‌ترین منابع موجود در OBS Studio است که کارایی‌های بسیار زیادی دارد. یکی از این ویژگی‌های بسیار مهم این منبع، استفاده از گجت‌هایی است که از طریق کپچر کارت به کامپیوتر متصل شده‌اند. به طور کلی وقتی یک کنسول بازی یا یک دوربین عکسبرداری را با استفاده از یک کپچر کارت به کامپیوتر متصل می‌کنید، کامپیوتر شما کنسول یا دوربین مذکور را که از طریق کپچر کارت و یک ورودی USB به کامپیوتر متصل شده است را به عنوان یک وب‌کم شناسایی می‌کند.

از همین جهت برای استفاده از تصویر دریافتی از طریق کنسول یا دوربین خود باید یک منبع Video Capture Device جدید تنظیم کنید. برای انجام این کار همانند آنچه در قسمت انتخاب وب‌کم طی کردیم، پس از انتخاب اسم در قسمت Device دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید. به طور معمول اسم کپچر کارت در این قسمت به لیست دیوایس‌های تصویربرداری اضافه شده است که تصویر دریافتی از کنسول یا دوربین عکسبرداری را انتقال می‌دهد.

راهنمای کار با او بی اس

تنظیم ورودی‌های صوتی در OBS Studio

حالا که تصویر خود را از طریق وب‌کم (یا موبایل و دوربین) به استریم اضافه کردیم و حتی کارهای انتقال تصویر کنسول از طریق کپچر کارت را نیز به پایان رساندیم، تنها کافی است که منبع مربوط به ورودی‌های صوتی را که Audio Input Capture نام دارد را تنظیم کنید. این منبع صوتی به طور معمول برای استفاده از میکروفون به کار می‌رود اما برای دریافت صدای بازی درحال اجرا روی کنسول از طریق کپچر کارت نیز می‌توانید از این منبع استفاده کنید. برای متصل کردن میکروفون خود به عنوان یک منبع صوتی، مثل همیشه از کلیک روی علامت + شروع کرده و سپس روی گزینه‌ی Audio Input Capture کلیک کنید. بعد از انتخاب اسم برای این منبع جدید و سپس ورود به پنجره‌ی اصلی تنظیمات Audio Input Capture از قیمت Device می‌توانید میکروفون USB خود را که به کامپیوتر متصل کرده‌اید، انتخاب کنید. با انتخاب میکروفون خود از بین دیوایس‌های موجود در این قسمت، صدای دریافتی از طریق میکروفون نیز به راحتی به لیست منابع مورد استفاده در استریم افزوده می‌شود.

همانطور که تصویر دریافتی از طریق کپچر کارت‌ به عنوان وب‌کم در منبع Video Capture Device شناسایی می‌شود، صدای دریافتی از طریق کپچر کارت که همان صدای بازی است نیز به عنوان ورودی صوتی در منبع Audio Input Capture قرار می‌گیرد. از همین رو لازم است که علاوه بر تنظیم یک Audio Input Capture جهت دریافت صدای شما از طریق میکروفون، یک منبع دیگر از همین نوع را جهت دریافت صدای بازی از طریق کپچر کارت تعریف کنید تا صدای بازی‌تان را نیز به استریم اضافه کنید.

پس از تنظیم منابع صوتی میکروفون و کپچر کارت و همچنین صدای محیط سیستم عامل کامپیوتر از طریق Audio Output Capture، دیگر تمامی محتویات صوتی مورد نیازتان از طریق منابع مختلف تامین شده‌اند. از طرفی دیگر نیز با استفاده از منابع تصویری مثل Display Capture، Game Capture و Video Capture Device محتویات بصری استریم خود را که شامل محیط دسکتاپ و برنامه‌ها و بازی‌های درحال اجرا در کامپیوتر، وب‌کم یا هم دوربینی که تصویر استریمر را دریافت می‌کنند و همچنین تصویر بازی درحال اجرا روی کنسول می‌شوند را به طور کامل به استریم خود اضافه کرده‌اید. حالا به دو مرحله‌ی نهایی برای به پایان رساندن تنظیمات اصلی و مقدماتی نرم‌افزار OBS Studio می‌رسیم. چیدمان منابع و جایگذاری آن‌ها به ترتیب روی یکدیگر و در پایان متصل شدن به سرور پلتفرم استریمینگ مورد نظر و شروع استریم یا ضبط ویدیو.

آموزش تصویری OBS

چیدمان منابع و رده‌بندی لایه‌ها در او بی اس استودیو

پس از اینکه تنظیم کردن تمامی منابع و تعریف دیوایس‌های مختلف جهت بهره‌برداری از آن‌ها در طول استریم را به پایان رساندید، لازم است که در پنجره‌ی Sources موجود در صفحه‌ی اصلی نرم‌افزار OBS Studio به چیدمان و جایگذاری دقیق آن‌ها بپردازید تا محتویات بصری متعدد بدون مشکل در کنار یکدیگر به نمایش در بیایند. در این قسمت ترتیب لایه‌های منابع تصویری مختلف و قرار گرفتن آن‌ها در پایین یا بالای لایه‌های دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است. در اینجا باید یک تصویر ذهنی از قاب نهایی استریم خود متصور شوید و سپس به تنظیم منابع موجود طبق چیدمان مورد نظر خود بپردازید.

برای مثال تصویر بازی که از طریق کپچر کارت و یک منبع Video Capture Device دریافت می‌شود را به عنوان لایه‌ی اصلی و بک‌گراند در نظر می‌گیریم. با انتخاب لایه‌ی منبع مورد نیاز خود در لیست موجود در قسمت Sources، می‌توانید کادر منبع مورد نظر خود را در صفحه‌ی اصلی استریم که در قسمت بالا و میانی محیط اصلی نرم‌افزار به نمایش در می‌آید، جابه‌جا کرده و سایز آن را تغییر دهید. کادر منبع تصویری بازی خود را منطبق بر کادر اصلی صفحه‌ی استریم خود تنظیم کنید به طوری که تمام صفحه را پر کند. سپس مجددا به لیست منابع موجود در قسمت Sources مراجعه و لایه‌ی منبع تصویری‌ای را که تصویر وب‌کم یا دوربین را دریافت می‌کند، انتخاب کنید. توجه داشته باشید که این لایه باید در لیست منابع موجود در قسمت Sources بالای لایه‌ی مربوط به تصویر بازی قرار بگیرد تا محتوای تصویری ضبط شده از طریق دوربین روی تصویر بازی به نمایش درآید. حالا به سراغ پنجره‌ی این لایه در پنجره‌ی اصلی استریم در قسمت میانی رابط کاربری نرم‌افزار بروید و به جابجایی و تغییر سایز کادر دوربین خود بپردازید. استریمرها به طور معمول تصویر خود که از طریق دوربین یا وب‌کم منتقل می‌شود را به صورت کوچک‌شده در گوشه‌های صفحه قرار می‌دهند. شما می‌توانید حین اعمال تغییر در سایز این کادر، کلید alt را نگه داشته و قسمت‌های اضافی کادر دوربین خود را حذف کنید تا تنها کادر کوچک‌شده‌ی خودتان روی تصویر باقی بماند.

دیگر منابع صوتی از جمله منبع مربوط به میکروفون و خروجی‌های صوتی، در صورت روشن بودن لایه بدون وقفه به اجرا در می‌آیند و فرقی نمی‌کند در لایه‌های موجود در لیست منابع، در کجای رده‌بندی قرار گرفته‌اند. حالا تمامی منابع صوتی و تصویری شما به طور کامل آماده شده‌اند و تنها کافی است که پس از اطمینان حاصل کردن از وضعیت مطلوب تمامی اتصالات و ورودی‌ها، به سراغ تنظیمات نهایی استریم رفته و پخش زنده‌ی خود را آغاز کنید.

نرم افزار OBS استریم

تنظیمات OBS متناسب با سرعت اینترنت

برای به انجام رساندن آخرین مراحل تنظیمات اصلی استریم در نرم‌افزار OBS Studio بین گزینه‌های موجود در قسمت پایین و سمت راست صفحه‌ی اصلی نرم‌افزار، روی گزینه‌ی Setting کلیک کنید تا وارد تنظیمات نرم‌افزار شوید. در بخش تنظیمات همانطور که مشاهده می‌کنید گزینه‌های بسیاری جهت شخصی‌سازی سطح کیفی منابع صوتی و تصویری تعبیه شده‌اند.

شما بسته به نوع محصولات و تجهیزات سخت‌افزاری خود می‌توانید تغییرات بسیاری را در تنظیمات مربوط به Audio و Video روی خروجی نهایی استریم خود اعمال کنید. اما در این بخش یک مورد بسیار مهم از اهمیت بالایی برخوردار است. در اینجا نوبت به یکی از ارکان اصلی و اساسی در برگزاری یک پخش زنده‌ی مطلوب و باکیفیت می‌رسد. مهمی که اگر مهیا نباشد، بخش بزرگی از سطح کیفی تجهیزات سخت‌افزاری و حتی نرم‌افزاری شما جلوه‌ی اصلی خود را از دست می‌دهد.

این رکن اصلی چیزی نیست جز سرویس اینترنتی که قصد دارید با استفاده از آن استریم خود را به جریان درآورید. چنانچه پهنای باند اینترنت شما – و به ویژه سرعت آپلودتان – پایین باشد و از سطح کیفی بالایی برخوردار نباشد، حتی در صورت استفاده از یک دوربین خوب با وضوح Full HD و انتقال تصویر بازی با وضوح بالای 1080p و همچنین پشتیبانی از نرخ فریم‌های بالا، وضوح تصویر خروجی نهایی استریم شما بسیار پایین خواهد بود و به نوعی بخش زیادی از قدرت پردازشی سخت‌افزارهای مورد استفاده توسط شما در حین استریم را نادیده می‌گیرد. از همین رو باید در قسمت تنظیمات با مراجعه به بخش Output خروجی تصویر استریمتان را بر اساس سرعت اینترنت خود تنظیم کنید. توجه داشته باشید که انتخاب وضوح تصویر بالا در صورت متصل بودن به یک اینترنت با سرعت پایین، موجب ناپایداری شدید پخش زنده‌ی شما شده و اختلال زیادی در جریان استریم ایجاد می‌کند. به طوری که ویدیوی استریم شما به صورت مقطع و با تاخیر بسیار زیاد به دست مخاطب خواهد رسید. از همین رو باید نسبت موجود بین سرعت اینترنت و سطح کیفی خروجی استریم خود را بررسی کرده و بهترین تنظیمات را بسته به سرعت آپلود خود اعمال کنید.

گزینه‌ی اصلی برای ایجاد هماهنگی بین سطح کیفی استریم و سرعت اینترنت، اولین گزینه در تنظیمات استریمینگ در بخش Output موجود در قسمت تنظیمات است که Video Bitrate نام دارد. بیت‌ریت، به مقدار دیتای انتقال یافته در یک زمان مشخص گفته می‌شود و معمولا با واحد کیلوبیت بر ثانیه عنوان می‌شود. برای مثال برای به نمایش درآوردن خروجی ویدیویی Full HD با رزولوشن 1920×1080 باید مقدار Video Bitrate خود را بین 4000 تا 8000 کیلوبیت در ثانیه تنظیم کنید که برای انتقال تصویر با سرعت مطلوب و بدون تاخیر به سرعت آپلود 5 تا 7 مگابایت در ثانیه نیاز خواهد داشت.

شما باید در ابتدا با بررسی سرعت اینترنت خود، رزولوشن و نرخ فریم مناسبی را برای استریم خود تعریف کنید و سپس مقدار ویدیو بیت‌ریت مناسب آن را انتخاب کنید. بیت‌ریت‌های بین 1500 تا 4000 برای رزولوشن 1280×720 و پایین‌تر از 1500 برای رزولوشن 480p و پایین‌تر از آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیشنهاد ما به شما این است که برای به دست آوردن بهترین مقدار ویدیو بیت‌ریت و همچنین کسب آگاهی از ظرفیت پهنای باند و سرعت آپلود خود، چند استریم مختلف با تنظیمات گوناگون رزولوشن و نرخ فریم به جریان درآورید و سرویس اینترنت خود را با مقدار ویدیو بیت‌ریت‌های مختلف مورد بررسی قرار دهید. پس از چند بار آزمون و خطا به راحتی می‌توانید بهترین تنظیمات کیفیتی متناسب با سرعت اینترنت خود را بدست آورده و سپس برای همیشه آن را در تنظیمات OBS خود نگه دارید.

برنامه OBS

برقراری اتصال به پلتفرم‌های مقصد

در مرحله‌ی پایانی انجام تنظیمات اولیه و مقدماتی استریم در نرم‌افزار OBS Studio نوبت به برقراری اتصال با سرور پلتفرم‌های استریمینگ می‌رسد. شما می‌توانید به دو روش مختلف، OBS خود را به سرور پلتفرم‌های استریمینگ متصل کرده و تنها با فشردن کلید Start Streaming در صفحه‌ی اصلی نرم‌افزار، پخش زنده‌ی خود را آغاز کنید.

برای انجام این کار به تب Stream در قسمت تنظیمات (Setting) نرم‌افزار OBS Studio مراجعه می‌کنیم. نخستین گزینه در این بخش Service نام دارد که همان پلتفرم استریمینگی است که می‌خواهید در آن استریم کنید (مثل توییچ، یوتیوب، آپارات و …). بدیهی است که پیش از انجام تنظیمات مربوط به این مرحله، باید از قبل در پلتفرم مقصد استریم خود حساب کاربری ایجاد کنید. شما می‌توانید با به اشتراک گذاشتن نام کاربری و رمز عبور حساب کاربری خود در پلتفرم‌هایی مثل توییچ و یوتوب، به راحتی OBS خود را به حساب کاربری‌تان در پلتفرم مقصد متصل کرده و سپس با فشردن کلید Start Streaming پخش زنده‌ی خود را آغاز کنید. اما چنانچه نمی‌خواهید اطلاعات حساب کاربری خود را در OBS وارد کنید، می‌توانید از یک روش جایگزین استفاده کنید. شما برای استریم کردن در پلتفرم‌هایی مثل آپارات نیز باید از همین روش دوم استفاده کنید زیرا امکان به اشتراک گذاشتن مشخصات ورود به حساب کاربری برای تمامی سرویس‌ها در دسترس نیست.

از همین رو باید از کلید استریم یا همان Stream Key استفاده کنید که یک کد بسیار طولانی است که در حساب کاربری‌تان در پلتفرم‌های استریمینگ قرار گرفته است. شما می‌توانید با مراجعه به تنظیمات استریم در پلتفرم‌های مختلف مثل آپارات، توییچ، یوتیوب و … به راحتی کد چندرقمی Stream Key خود را پیدا کنید.

حالا برای متصل کردن OBS Studio با حساب کاربری‌تان در پلتفرم‌های مقصد تنها کافی است که این کد استریم را در تب Stream موجود در تنظیمات OBS در قسمت Stream Key وارد کنید (Copy/Paste) و روی گزینه‌ی Apply در گوشه‌ی پنجره کلیک کنید. حالا که OBS خود را به حساب کاربری‌تان در پلتفرم استریمینگ مورد نظر خود متصل کردید، تنها کافی است که به صفحه‌ی اصلی نرم‌افزار بازگردید و از بین گزینه‌های موجود در قسمت پایین و سمت راست صفحه، روی Start Streaming کلیک کنید. پس از آغاز شدن استریم، یک خانه‌ی رنگی در گوشه‌ی صفحه‌ی نرم‌افزار به نمایش در می‌آید که با رنگ‌های مختلف وضعیت کیفی استریم شما را توصیف می‌کند.

این چراغ در صورت انجام تنظیمات متناسب با سرعت اینترنت و همچنین اتصال پایدار و بی‌عیب و نقص اینترنت شما، به رنگ سبز در می‌آید و رنگ سبز نیز به نشانه‌ی ارتباط پایدار بین نرم‌افزار و سرور استریمینگ و همچنین انتقال یافتن محتویات صوتی و تصویری با کیفیت مطلوب است. چنانچه این چراغ به رنگ نارنجی یا قرمز درآمد، باید سرعت اینترنت خود را بررسی کنید یا به ایجاد تغییرات در سطح کیفی استریم خود بپردازید و تا حدودی وضوح تصویر و نرخ فریم آن را کاهش دهید تا چراغ سبزرنگ را دریافت کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که به هیچ عنوان با چراغ نارنجی یا قرمز، استریم خود را ادامه ندهید. زیرا پخش زنده‌ی شما علاوه بر تاخیر بسیار طولانی، با قطع و وصلی زیادی مواجه می‌شود و به طور کلی تماشای استریم توسط مخاطبین را دچار اختلال می‌کند. از همین رو بهتر است با کاهش وضوح تصویر و نرخ فریم یا با افزایش سرعت اینترنت خود، چراغ استریم خود را به رنگ سبز درآورده و پخش زنده‌ی خود را بدون تاخیر و افت کیفیت به جریان درآورید.

این تمام پروسه‌ای است که باید نخستین باری که وارد محیط نرم‌افزار OBS Studio می‌شوید، به انجام برسانید. همانطور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره شد، نرم‌افزار OBS تمامی تنظیمات شما تا آخرین تغییرات اعمال شده را حتی با بستن نرم‌افزار و خروج کامل از آن نیز محفوظ نگه می‌دارد و لازم نیست هر بار تمامی این مراحل را از ابتدا انجام دهید.

توجه داشته باشید که نرم‌افزار OBS Studio به عنوان یک استودیوی استریمینگ کامل، امکانات بسیار بیشتری را در خود جای داده است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها ویژگی‌های متعددی را به استریم خود اضافه کنید. در این آموزش تنها به مرور تنظیمات مقدماتی و اولیه‌ای پرداخته‌ایم که هر استریمری در جریان نخستین استریم و پخش زنده‌ی خود باید آن‌ها را به انجام برساند.

بسیاری از استریمرها تا مدت‌ها با همین تنظیمات و ستاپ ساده کار خود را ادامه می‌دهد و بسیاری دیگر نیز روز به روز به امکانات بیشتری در محیط نرم‌افزاری OBS مراجعه می‌کنند. برای مثال قسمت مربوط به سکانس‌ها و تعریف چندین گروه از منابع و سوییچ کردن بین آن‌ها، از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که در این آموزش مقدماتی به طور کامل از آن عبور کردیم و بعدها در قالب آموزش‌های تکمیلی و حرفه‌ای نرم‌افزار OBS Studio قطعا به تمامی این موارد خواهیم پرداخت.