سال‌ها قبل وقتی بحث پخش زنده به میان می‌آمد، ذهن‌ها به سمت برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی می‌رفت اما به لطف پیشرفت و گسترش تکنولوژی، شرایط متفاوتی به وجود آمده است. پخش زنده دیگر صرفا به برنامه‌های تلویزیونی رادیویی اطلاق نشده و هر فردی می‌تواند با استفاده از چند چیز ساده مانند دوربین، میکروفون و صد البته عضویت در وب سایت‌هایی به خصوص، پخش زنده یا لایو استریم داشته باشد.

افراد می‌توانند هر چیزی را لایو استریم کنند اما لایو استریم ویدیو گیم در حال حاضر از محبوبیت بسیار بالایی در سراسر جهان برخوردار بوده و بخش قابل‌توجهی از پهنای باند اینترنت در هر کشور را به خود اختصاص می‌دهد. این پخش‌های زنده می‌تواند تجربه یک بازی به خصوص، نمایش رقابت‎های مهم یا صرفا گفتگو درباره موضوعات داغ و بحث‌برانگیز باشد. در حال حاضر توییچ اصلی‌ترین پلتفرم برای لایو استریم ویدیو گیم به شمار می‌رود اما طی سال‌های گذشته رقبایی پدیدار شده‌اند که نمی‌توان نادیده‌شان گرفت. در میان آن‌ها ، یوتیوب بیشتری رشد را داشته است.

وقتی یک فرد قصد داشت در حوزه ویدیو گیم لایو استریم کند، تنها یک گزینه پیش روی خود داشت: توییچ. شرایط حالا تغییر کرده و کاربران می‌توانند فعالیت خود را در یوتیوب هم انجام دهند. از آنجایی که این پلتفرم در زمینه لایو استریم ویدیو گیم رشد چشمگیری طی سال‌های گذشته داشته، باعث شده تصمیم‌گیری برای افراد تازه‌کار بسیار سخت شود. در ادامه مطلب قصد داریم هر دو پلتفرم را بررسی کرده تا به اتخاذ تصمیم نهایی توسط شما کمکی کرده باشیم.

یوتیوب چیست؟

یوتیوب یک شبکه اجتماعی ویدیو محور است که در سال ۲۰۰۵ میلادی راه‌اندازی شد و به گوگل تعلق دارد. یوتیوب در گذشته به عنوان یک پلتفرم برای انتشار ویدیوهایی بود که قبلا ضبط و آماده شده بودند اما حالا برای لایو استریم هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلتفرم همچنین با افزایش محبوبیت ویدیو گیم در سراسر جهان، تمرکز ویژه‌ای روی این صنعت قرار داده است.

توییچ چیست؟

توییچ یک سرویس لایو استریم بوده که در سال ۲۰۱۱ میلادی تاسیس شد و از زیرمجموعه‌های آمازون به شمار می‌رود. این پلتفرم تمام تمرکز خود را روی بازی‌های ویدیویی و رقابت‌های آن قرار داده است.

یوتوب یا توییچ

چه تفاوتی میان توییچ و یوتیوب وجود دارد؟

توییچ و یوتیوب، هر دو پلتفرمی برای به اشتراک گذاری ویدیو و صدا هستند. همین مسئله باعث شده شباهت‌هایی میانشان وجود داشته باشد. البته وجود شباهت لزوما به معنی عدم وجود تفاوت نبوده و این گزاره در قبال توییچ و یوتیوب هم صدق می‌کند. بزرگترین تفاوت، در کاربران هدف است. توییچ، کاربرانی را هدف گرفته که به دنبال به اشتراک گذاری ویدیوهای زنده هستند. این در حالی است که یوتیوب عمدتا تمرکز خود را روی جذب کاربرانی قرار داده که می‌خواهند ویدیوهای از قبل آماده شده خود را منتشر کرده و به کسب درآمد برسند.

وقتی یک کسب و کار موفق عمل می‌کند، مدیرانش تصمیم می‌گیرند به روش‌های مختلف آن را گسترش داده و کاربران جدید را جذب کنند؛ اتفاقی که به رقابت میان توییچ و یوتیوب منجر شده است. توییچ در اقدامی غیرمنتظره تصمیم گرفته تمرکز خود را به صورت تدریجی از ویدیو گیم برداشته و به پلتفرمی جامع برای تمامی موضوعات تبدیل شود. یوتیوب هم طی سال‌های گذشته قابلیت پخش ویدیوهای زنده یا لایو استریم را هم برای کاربران خود فراهم آورده است.

تا به اینجای کار سعی کردیم به صورت کلی نگاهی به توییچ و یوتیوب انداخته و مقایسه‌شان کنیم؛ مقایسه‌ای که در ادامه به صورت دقیق و بخش به بخش صورت می‌گیرد.

جستجو

توییچ و یوتیوب هر دو دارای موتورهای جستجو هستند اما نحوه عملکردشان در بحث یافتن محتوای مورد نظر کاملا متفاوت است. موتور جستجو توییچ به گونه‌ای طراحی شده که اکثرا استریمرهای پرطرفدار را پیشنهاد می‌دهد. به  بیان دیگر، هر چه تعداد بینندگان ویدیوهای زنده شما بیشتر باشد، شانس اینکه در نتایج جستجو کاربران به نمایش دربیایید بیشتر است. در مقابل، موتور جستجو یوتیوب قرار می‌گیرد که طراحی متفاوتی دارد. این موتور جستجو به گونه‌ای طراحی شده که شانس نمایش کانال شما در صورت جدید بودن و نداشتن طرفدار، زیاد است.

تفاوت موتور جستجو توییچ و یوتیوب به همین مورد خلاصه نمی‌شود. توییچ به استریمرهای خود اجازه نمی‌دهد تامب نیل انتخاب کرده و این کار را خودش انجام می‌دهد. این در حالی است که یوتیوب به کاربران خود اجازه می‌دهد تامب نیل‌های متنوع را شخصا طراحی کرده و برای ویدیو خود انتخاب کنند. تامب نیل، نقش بسیار مهمی در جلب نظر کاربران جدید دارد. به همین دلیل، مقالات زیادی با محوریت طراحی در سطح وب منتشر شده که یکی از جامع‌ترین‌هایش را می‌توانید با مراجعه به این لینک مطالعه کنید. (لینک داخلی به https://blog.reymit.ir/everything-about-youtube-thumbnail/)

با در نظر گرفتن آنچه در پاراگراف‌های بالا گرفته شد، می‌توان به این نتیجه رسید که یوتیوب برای افرادی که می‌خواهند استریم را آغاز کنند، گزینه بهتری است اما افرادی که به هر دلیلی یک چهره شناخته شده بوده و طرفداران زیادی دارند، می‌توانند به سراغ توییچ بروند.

قوانین

قوانین مربوط به محتوا در توییچ و یوتیوب کاملا متفاوت هستند. در صورتی که خواسته یا ناخواسته قوانین را زیرپا بگذارید، توییچ بدون کوچکترین تعللی شما را بن کرده و اجازه فعالیت نمی‌دهد. این در حالی است که یوتیوب با متخلفان با ملایمت برخورد کرده و سعی می‌کند با ارسال پیام‌هایی، به تولیدکنندگان محتوا اخطار دهد.

هیچ استریمری دوست ندارد صبح از خواب پا شده و متوجه شود اکانتش به یک باره بن شده است. در نتیجه، می‌توان گفت یوتیوب در بحث قوانین پیروز میدان است.

رشد

تولیدکنندگان محتوای ویدیویی که یوتیوب را برای استریم انتخاب می‌کنند، از شانس بیشتری نسبت به همکاران خود در توییچ برخوردار هستند. تصور کنید می‌خواهید یک لایو استریم با محوریت فورتنایت انجام دهید. از آنجایی که این بازی محبوبیت بسیار بالایی داشته و تعداد زیادی از استریمرهای پرطرفدار روی آن تمرکز دارند، احتمالا نمی‌توانید در کوتاه مدت به هدف خود در زمینه جلب مخاطب دست یابید. در بلند مدت هم باید استریم‌های متعددی داشته باشید؛ اتفاقی که برای بسیاری امکان‌پذیر نیست. به هر حال، انسان‌ها غیر از لایو استریم دغدغه‌های دیگری داشته و باید برایشان وقت بگذارند.

حالا فرض کنید بخواهید لایو استریم مشابهی را در یوتیوب بروید. شما می‌توانید قبل از لایو استریم ویدیوهای کوتاهی را با محوریت موضوعات مرتبط تولید کرده و آپلود کنید. در صورتی که ویدیوهای شما بتوانند نظر بینندگان را جلب کند، دو اتفاق مثبت رخ می‌دهد: اولا، بیننده مزبور احتمالا به مشترک کانال شما تبدیل می‌شود؛ دوما، یوتیوب بر اساس بازخوردهای مثبت به این نتیجه می‌رسد که محتوای مفید تولید می‌کنید. در نتیجه، کانال شما را علی‌رغم تعداد پایین مشترک در نتایج جستجو نشان می‌دهد.

یک مورد دیگر هم پیرامون رشد کانال یوتیوب یا توییچ وجود دارد. کاربران یوتیوب بدون محدودیت زمانی می‌توانند پای تماشای ویدیوهای شما نشسته و به رشد کانالتان کمک کنند. این در حالی است که برای رشد در توییچ به پخش لایو استریم آن هم به دفعات زیاد نیاز دارید، به خصوص اگر اول راه هستید.

مقایسه توییچ با یوتوب

کسب درآمد از یوتوب و توییچ

وقتی بحث پول به میان بیاید، توییچ و یوتیوب هر دو دارای مزایا و معایبی هستند که نمی‌توان چشمان را رویشان بست. افرادی که در توییچ فعالیت می‌کنند، با پشت سر گذاشتن چالش‌های ساده‌تری به کسب درآمد می‌رسند. به بیان دقیق‌تر، تنها باید به برنامه Twitch Affiliate بپیوندید. برای رخ دادن این اتفاق باید طی ۷ روز ۵۰۰ دقیقه استریم داشته باشید، استریم‌هایتان به صورت میانگین ۳ بیننده داشته باشند و تعداد فالوئرهایتان هم حداقل ۵۰ نفر باشد. اگرچه پشت سر گذاشتن چالش‌ها و پیوستن به برنامه مورد نظر کار آسانی است، مبلغی که از این راه بدست می‌آورد قابل‌توجه نبوده و در ابتدای فعالیت نمی‌توان رویش حساب باز کرد.

آغاز فرایند کسب درآمد در یوتیوب سخت‌تر است. شما باید به رقم ۴ هزار ساعت بازدید و ۱ هزار مشترک برسید تا بتوانید از محتویات ویدیویی خود کسب درآمد کنید. در ضمن، ویدیوهای شما در سرورها ذخیره شده و علاقه‌مندان هر کجا و هر زمانی می‌توانند پای تماشایشان بنشینند. علاوه بر این، به لطف موتور جستجوی یوتیوب ممکن است افرادی ویدیوهای شما را ببینند که قبلا هیچ گونه آشنایی با شما یا کانالتان نداشته‌اند.

توییچ

در این بخش قصد داریم به معرفی روش‌هایی بپردازیم که توییچ برای استریمرهای خود در نظر گرفته تا به کسب درآمد برسند:

یوتیوب

در این بخش قصد داریم به معرفی روش‌هایی بپردازیم که یوتیوب برای کاربران خود در نظر گرفته تا به کسب درآمد برسند:

حالا که توییچ و یوتیوب را در بحث کسب درآمد بررسی کردیم، باید به یک نتیجه‌گیری برسیم؛ از آنجایی که کاربر راحت‌تر به کسب درآمد می‌رسد و از همه مهم‌تر، روش‌های مختلفی را برای درآمدزایی در نظر گرفته شده، توییچ گزینه بهتری برای لایو استریم به شمار می‌رود.

مقایسه توییچ با یوتوب

مخاطب

طبق آخرین آمارهای جمع‌آوری شده، توییچ در طول یک ماه بیش از ۳ میلیون استریمر و روزانه بیش از ۱۵ میلیون بیننده دارد. این در حالی است که تعداد بینندگان لایو استریم‌های یوتیوب چیزی در حدودا ۷۰۰ هزار نفر است. طبیعتا این پلتفرم استریمرهای کمتری هم دارد.

فیسبوک گیمینگ و یوتیوب گیمینگ طی سال‌های گذشته رشد بسیار خوبی را تجربه کرده‌اند اما توییچ همچنان در بحث لایو استریم‌های مرتبط با ویدیو گیم حرف اول را می‌زند. بدین ترتیب، شما شاید در یوتیوب به لطف موتور جستجوی عالی‌اش زودتر به موفقیت و شهرت برسید اما حداکثر مخاطبانی که در این پلتفرم پیدا می‌کنید، اصلا و ابدا قابل‌مقایسه با توییچ نیست. شما در پلتفرم آمازون می‌توانید طرفداران بیشتری برای خود بدست آورید.

آسانی فعالیت با موبایل

رایانه‌های رومیزی، لپ تاپ و کنسول‌ها طی یک دهه گذشته اصلی‌ترین انتخاب‌ها برای لایو استریم بازی‌های ویدیویی بوده‌اند. به لطف افزایش محبوبیت و سخت افزارهای قدرتمندی که دارند، تلفن‌های همراه هوشمند حالا سهم قابل‌توجهی از لایو استریم را را به خود اختصاص می‌دهند.

یوتیوب توانسته تعداد بیشتری از استریمرهای موبایل را به سمت خود جلب کند. دلیل این برتری را باید در نرم افزار آن جستجو کرد. شما می‌توانید به راحتی هر چه تمام‌تر از نرم افزار یوتیوب برای لایو استریم بهره ببرید، در حالی که استریم از توییچ با استفاده از موبایل چندان ساده نیست.

نتیجه‌گیری: توییچ یا یوتیوب؟!

پاسخ به این سوال کاملا به شرایط و هدفگذاری‌ها بستگی دارد؛ برای مثال، فردی را تصور کنید که در اینستاگرام یک چهره مشهور بوده و می‌خواهد لایو استریم ویدیو گیم را آغاز کند. او می‌تواند از فالوئرهای خود بخواهد به توییچ آمده و بدین ترتیب، رشد سریع‌تری داشته باشد.هر چند، فردی که اصلا و ابدا چهره مشهوری نیست، توصیه می‌شود به سراغ یوتیوب رفته و از آن برای کسب شهرت استفاده کند. او سپس می‌تواند پلتفرم فعالیت خود را تغییر دهد.