آیا مرگ میکسر (Mixer، پلتفرم استریمنگ مایکروسافت که پس از مدتی با وجود سرمایه‌گذاری‌های گسترده به انسداد انجامید) منجر به تولد یک پلتفرم استریمینگ بهتر به نام فیسبوک گیمینگ شده؟ مایکروسافت و فیسبوک با همکاری یکدیگر توانسته‌اند یک پلتفرم استریمینگ اختصاصی جهت رقابت با توییچ و یوتوب تشکیل دهند. در این آموزش می‌خواهیم به طور مفصل شیوه‌ی راه‌اندازی یک کانال استریمینگ روی فیسبوک گیمینگ را به شما آموزش دهیم. در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.

همین دو-سه سال قبل بود که مایکروسافت به یکباره با پلتفرم استریمینگ جدید میکسر وارد عرصه‌ی رقابت با دیگر پلتفرم‌ها به ویژه توییچ شد. مایکروسافت از همان ابتدا شروع به عقد قرارداد با استریمرهای بزرگی مثل نینجا و شراود کرد و همه چیز خبر از یک موج جدید در عرصه‌ی استریمینگ می‌داد. تا اینکه مشخص شد استقبال لازم از سوی مخاطبین نسبت به میکسر صورت نگرفته و مایکر.سافت تصمیم گرفته سرورهای آن را برای همیشه خاموش کند. اما قراردادهای بزرگ با استریمرها چه می‌شد؟ مایکروسافت طی یک قرارداد جدیدتر با فیسبوک وارد همکاری شد و پلتفرم فیسبوک گیمینگ را تاسیس و استریمرها را به پلتفرم جدید منتقل کرد. عملکردی که نهایتا منجر به قطع همکاری خیلی از استریمرها شد اما فیسبوک گیمینگ همچنان به بقای خود ادامه داد و میزبان استریمرهای بزرگ و کوچک بسیار زیادی شد. اما آیا فیسبوک گیمینگ می‌تواند در مقام یک رقیب جدی برای توییچ ظاهر شود؟ پاسخ دادن به این سوال را به شما مخاطبین واگذار می‌کنیم. این شما هستید که باید در نهایت نسبت به استفاده کردن از این پلتفرم تصمیم گیری کنید. بیایید با هم فیسبوک گیمینگ را زیر میکروسکوپ ببریم و خوبی‌ها و بدی‌هایش را بررسی کنیم. از همه مهم‌تر اگر می‌خواهید آن را امتحان کنید، یاد بگیریم که چگونه باید از فیسبوک گیمینگ استفاده کنیم.

متاسفانه برنامه‌های مایکروسافت برای شکست دادن توییچ با سیاست جذب کردن استریمرهای بزرگ با مخاطبین چند میلیونی، در نهایت با شکست مواجه شده‌اند. به طوری که در بازه‌ای زمانی در سال 2020 شاهد آمار 2درصدی مخاطبین میکسر در مقایسه با آمار 65درصدی توییچ و 11درصدی فیسبوک بودیم. از همین رو همه‌ی اعداد و ارقام نشان از آن دارند که همکاری مایکروسافت و فیسبوک منجر به جذب تماشاچیان بیشتری نسبت به پلتفرم میکسر شده است. همانطور که رئیس اکس باکس، فیل اسپنسر می‌گفت: برای خدمت به جامعه‌ی مخاطبین‌مان، ما با فیسبوک گیمینگ تیم شدیم تا هر دو جامعه‌ی مخاطبین فیسبوک و میکسر را با یکدیگر ترکیب کنیم.

آموزش فیسبوک گیمینگ

به احتمال زیاد مایکروسافت در آینده‌ای نه چندان دور، سرمایه‌گذاری بزرگی روی پروژه‌ی پلتفرم استریمینگ خود خواهد داشت. چرا که این کمپانی بزرگ هم اکنون در حال راه‌اندازی پروژه‌ی xCloud است. پلتفرمی که به شما این اجازه را می‌دهد با استفاده از هر گجت هوشمندی که به همراه دارید مثل تلفن همراه، تبلت یا حتی کامپیوتر و کنسول‌های اکس باکس، به سرورهای xCloud متصل شوید و بازی خود را بدون اینکه آن را دانلود کرده باشید، اجرا کنید. این کار با استفاده از اتصال به یک اینترنت پرسرعت انجام می‌شود و انجام آن روی یک موبایل رده‌ متوسط با اندروید 6 نیز امکان‌پذیر خواهد بود. تنها چیزی که برای اجرای کامل یک بازی نیاز خواهید داشت، یک کنترلر اکس باکس است و حتی دیگر نیازی به خرید یک کنسول نیز نخواهید داشت.

آیا تا به حال اسم فیسبوک گیمینگ را شنیده‌اید؟

با وجود اینکه در ژوئن سال 2018 راه‌اندازی شده، به نظر می‌رسد فیسبوک گیمینگ به آهستگی هرچه تمام درحال برداشتن نخستین قدم‌های رسیدن به تکامل این پلتفرم است. قدم به قدم با ورود مخاطبین بیشتر، زمینه برای شکل‌گیری یک جامعه‌ی بزرگ در فیسبوک گیمینگ فراهم شد و شاهد شکل‌گیری یک جمعیت بزرگ از گروه‌های مختلف با حضور استریمرهای معروفی مثل روندا روزی (Ronda Rousey)، جرمی وانگ و خیلی‌های دیگر هستیم. فیسبوک گیمینگ شاید امروز در میان مخاطبین ایرانی جایگاهی نداشته باشد، اما به مرور زمان با بزرگتر شدن جامعه‌ی مخاطبین استریم‌های فارسی، پای استریمرهای ایرانی نیز به پلتفرم فیسبوک گیمینگ باز خواهد شد و شاهد رونق پیدا کردن کانال‌های فارسی‌زبان در این پلتفرم خواهیم بود.

 

مزیت‌های استریم کردن در فیسبوک گیمینگ

وقتی درباره‌ی فیسبوک گیمینگ حرف می‌زنیم، قبل از هرچیزی همکاری آن با مایکروسافت را به خاطر می‌آوریم. فیسبوک گیمینگ امروزه به عنوان یک فرصت خوب برای تمامی استریمرها از سرتاسر جهان محسوب می‌شود و رشد بسیار خوبی داشته است. پس از ادغام شدن میکسر و فیسبوک گیمینگ و به میان آورده شدن مایکروسافت، توجهات بسیار بیشتری نسبت به این پلتفرم جلب شد و شاهد یک رشد چشمگیر در آمار و ارقام مربوط به آن بودیم. موردی که نهایتا به تبدیل شدن فیسبوک گیمینگ به یکی دیگر از پلتفرم‌های بزرگ و جهانی مثل یوتوب و توییچ منجر خواهد شد. این همان جایی است که فرصت خوبی برای استریمرهای تازه‌کار و ورودی‌های جدید به فیسبوک استریمینگ محسوب می‌شود. فیسبوک گیمینگ یک پلتفرم نوپا است که به زودی بسیار بزرگتر از این خواهد شد، پس بهتر است کمی روی آن سرمایه‌گذاری کنید و سهمی به اندازه‌ی خود از آینده‌ی درخشان این پلتفرم داشته باشید.

Facebook Gaming

امکانات به اشتراک‌گذاری

فرقی نمی‌کند که در توییچ استریم می‌کنید یا یوتوب، وقتی برای نخستین بار استریم خود را آغاز می‌کنید، تنها راهی که برای هدایت کردن حداقل تعداد تماشاچیان به استریم، به اشتراک گذاشتن لینک استریم در همان لحظه‌ی شروع کردن استریم است. این کار از طریق شبکه‌های مجازی متداول مثل اینستاگرام و توییتر صورت می‌گیرد. وقتی که شما برای نخستین بار به جای پلتفرم‌های توییچ و یوتوب از پلتفرم فیسبوک گیمینگ استفاده می‌کنید، پس از استارت زدن استریم می‌توانید سریعا لینک پخش زنده‌ی خود را از طریق شبکه‌های مجازی اطراف خود به اشتراک بگذارید و تمامی دنبال‌کنندگان‌تان در این شبکه‌ها را به تماشای استریم خود دعوت کنید. یکی از امکانات بسیار خوب فیسبوک گیمینگ، شبکه‌ی مجازی بزرگ فیسبوک است. اگر هنوز هم جزو کسانی هستید که از فیسبوک استفاده می‌کنند، به راحتی می‌توانید استریم خود را با دسترسی بسیار آسان‌تر با دوستان خود در فیسبوک به اشتراک بگذارید.

فرصت‌های خوب واقعیت مجازی

از آنجایی که محصولات هدست‌های واقعیت مجازی Oculas تحت مالکیت شرکت فیسبوک تولید می‌شوند، دسترسی بازی‌های واقعیت مجازی اجرا شده روی هدست‌های Oculas به پخش زنده‌ی یک استریم بسیار آسان‌تر صورت خواهد گرفت. فیسبوک دسترسی‌های بسیار مناسب و کارآمدی را در هدست‌های Oculas تعبیه کرده است که به راحتی و به کمک آن‌ها می‌توانید بازی‌ها و تجربه‌های واقعیت مجازی خود را خیلی سریع از طریق یک استریم به صورت پخش زنده برای دوستان خود در فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی به نمایش درآورید. اگر از جمله بازیکنانی هستید که رابطه‌ی بسیار خوبی با بازی‌های واقعیت مجازی و به ویژه هدست‌های Oculas دارید، فیسبوک گیمینگ قطعا انتخاب شماست.

امکانات همکاری با فیسبوک

اگر بازدید کانال استریمینگ شما در پلتفرم فیسبوک گیمینگ به حد نساب برسد و جزو کانال‌های نسبتا پرطرفدار محسوب شوید، می‌توانید پروسه‌ی Facebook Level Up را طی کنید و با فیسبوک گیمینگ وارد همکاری شوید. این ارتقا برای شما این امکان را به ارمغان می‌آورد که بتوانید با کیفیت Full HD و نرخ فریم 60 پخش زنده‌ی خود را به نمایش درآورید. تعدادی ارتقای جزئی هم در گوشه و کنار پنل کاربری شما لحاظ خواهند شد. شما همچنین با کسب مقام همکاری با فیسبوک گیمینگ و لول آپ کردن کانال خود می‌توانید به قابلیت سابسکریپشن (subscription) دنبال‌کنندگان و همچنین ستاره‌های فیسبوک (Facebook Stars) دسترسی داشته باشید که نوعی سیستم امتیازدهی و رده‌بندی برای کانال محسوب می‌شود. این ستاره‌ها به عنوان یک ارز مورد استفاده در محیط فیسبوک گیمینگ شناخته می‌شوند و از طریق آن‌ها می‌توانید کانال خود را به درآمدزایی برسانید و به طور مستقیم از طرف تماشاچیان خود هدایای نقدی دریافت کنید.

امکانات موبایل استریمینگ فیسبوک

و اما آخرین مورد در این لیست، امکانات اختصاصی تعبیه شده برای کاربران تلفن‌های همراه با سیستم عامل اندروید است که به شما اجازه می‌دهد بازی‌های مورد علاقه‌ی خود را طی تنها چند کلیک ساده از طریق یک استریم به نمایش درآورید. تنها کافی است این مراحل را طی کنید. اپلیکیشن فیسبوک موبایل استریمینگ را دانلود کنید، دسترسی‌های لازم را به آن بدهید، بازی‌های خود را به آن اضافه کنید و استریم خود را آغاز کنید! پخش زنده خیلی زود بدون نیاز به انجام هیچ تنظیمات دیگری آغاز خواهد شد و بسته به انتخاب شما در یک صفحه‌ی خصوصی یا یک گروه عمومی به نمایش در خواهد آمد.

فیسبوک گیمینگ چیست

مضرات استریم کردن در فیسبوک گیمینگ

تا اینجای کار صرفا به بررسی چند نقطه‌ی قوت خوب و بعضا منحصر به فرد پلتفرم فیسبوک استریمینگ پرداختیم و حالا نوبت به نقاط ضعف آن رسیده است تا با یکدیگر آن‌ها را مرور کنیم. فیسبوک گیمینگ نیز مثل خیلی از دیگر پلتفرم‌های استریمینگ، شامل چند نقطه‌ی ضعف آزاردهنده است. برای بررسی کامل پلتفرم فیسبوک گیمینگ، نمی‌توان صرفا به مرور نقاط قوت آن اکتفا کرد و نیمه‌ی تاریک ماه را نیز باید مورد بررسی قرار داد. از همین رو می‌خواهیم در ادامه به مرور چند نقطه ضعف اساسی در فیسبوک گیمینگ بپردازیم که تا حدی تجربه‌ی کاربری شما از این پلتفرم را مورد آزار قرار می‌دهند.

باید برای تبلیغ و پروموت شدن پول بپردازید

متاسفانه در فیسبوک گیمینگ برخلاف توییچ و یوتوب، الگوریتم کارآمد و مناسبی جهت وارد کردن تماشاچیان جدید به استریم درحال پخش، به کار نگرفته است. در عوض شاهد یک سیستم جایگزین هستیم که با استفاده از آن می‌توانید با پرداخت پول، کانال خود را در داخل پلتفرم تبلیغ کنید.

اسم مستعاری در کار نیست

برخلاف دیگر پلتفرم‌های استریمینگ که برای شما امکان انتخاب یک اسم اختصاصی و جدید را فراهم می‌کنند، در فیسبوک گیمینگ خبری از اسم‌های مستعار و خودساخته نیست. چرا که فیسبوک گیمینگ از اطلاعات کاربری شما در فیسبوک استفاده می‌کند که بر اساس نام و نام خانوادگی اساسی شما احراز شده‌اند. این مورد را احتمالا می‌توان به تنهایی مهم‌ترین نقطه ضعف پلتفرم فیسبوک گیمینگ در نظر گرفت. چرا که نبود امکان انتخاب یک اسم مستعار مشکلات پرتعدادی را به ارمغان آورده است. برای مثال خیلی از استریمرهایی که پیش از این در پلتفرم‌های دیگر به شهرت دست یافته‌اند، با ورود به پلتفرم فیسبوک گیمینگ باید نام مستعاری که به گوش خیلی از مخاطبین رسیده است را تغییر داده و با اسم حقیقی خود جایگزین کند. این کار باعث می‌شود هجم قابل توجهی از دنبال‌کنندگان قبلی این استریمر، قادر به دنبال کردن او در این پلتفرم جدید نباشند. چرا که هیچ کانالی به اسم استریمر مورد علاقه‌شان که از یک اسم مستعار استفاده می‌کرد، نیست. از طرفی دیگر نیز بستر مناسبی برای سواستفاده‌ی عده‌ای از کاربران فراهم شده تا بتوانند برای استریمرهای معروف، کانال‌های جعلی بسازند و از این طریق دنبال کنندگان زیادی را جذب کنند.

رابط کاربری پر ایراد

قسمت قابل توجهی از افرادی که تا به امروز تجربه‌ی کار با سرویس فیسبوک گیمینگ را داشته‌اند، تا حد زیادی از رابط کاربری آن ناراضی بوده‌اند. این مورد به طور اختصاصی کاربران جوان‌تر را نیز نسبت به دیگر گروه‌های سنی مورد آسیب قرار می‌هد. فیسبوک یک پلتفرمر بسیار قدیمی است و رابط کاربری فیسبوک گیمینگ نیز بر اساس رابط کاربری شبکه‌ی مجازی فیسبوک طراحی شده است و از همین رو کاربران جدید و امروزی ناآشنا با فیسبوک، نسبت به چگونگی کار کردن با آن غریبه‌اند. مایکروسافت می‌بایست با همکاری فیسبوک یک رابط کاربری اختصاصی و کاملا جدید را تهیه می‌کردند که در راضی نگه داشتن کاربران جدید و امروزی، کارآمد واقع شود. رابط کاربری امروز فیسبوک گیمینگ در عوض، مخاطبین جدید و امروزی را پس می‌زند و موجب دوری جستن آن‌ها از این پلتفرم می‌شود.

راهنمای فیسبوک گیمینگ

برای استریم کردن در فیسبوک گیمینگ به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

بیایید اینگونه در نظر بگیریم که شما قصد دارید همین حالا به سراغ فیسبوک گیمینگ بروید و کانال استریمینگ خود را راه‌اندازی کنید. پس لازم است بدانید که برای آنلاین کردن یک پخش زنده‌ی گیمینگ باید چه تجهیزات و امکاناتی را آماده به کار کرده باشید. در ابتدا به اولویت‌های ابتدایی در این زمینه می‌پردازیم. این لیست معمولا شامل قطعات نام برده در لیست کوچک و خلاصه‌وار قرار گرفته در اینجا، خواهد بود:

  1. یک کامپیوتر قدرتمند که توان اجرای بازی‌ها و همچنین انکود کردن آن برای انتقال به یک پخش زنده‌ی آنلاین در استریم را به طور همزمان داشته باشد.
  2. اتصال دائمی و همیشگی به یک اینرتنت پرسرعت (سرعت آپلود پیشنهادی بین 5 تا 6 مگابایت براورد شده است).
  3. یک وب کم مجهز به میکروفون داخلی یا اگر می‌خواهید کیفیت کار بالاتری داشته باشید، یک میکروفون USB و XLR.
  4. آخرین نسخه از نرم‌افزارهای استریمینگ مثل OBS Studio، Restream Studio، xSplit و دیگرنرم‌افزارهای موجود در این زمینه.

تنها در صورتی که می‌خواهید از طریق کامپیوتر خود استریم کنید، به تمامی موارد بالا احتیاج خواهید داشت. در غیر این صورت می‌توانید به راحتی با استفاده از موبایل خود، استریم‌تان را راه‌اندازی کنید و کار را جلو ببرید. تلفن همراه شما مواردی مثل دوربین و میکروفون را در خود جای داده و همچنین پیش‌تر نیز با نرم‌افزار مناسب آن برای فیسبوک گیمینگ آشنا شده‌ایم.

فیسبوک گیمینگ

چگونه پخش زنده‌ی خود در فیسبوک گیمینگ را آغاز کنیم؟

لایو شدن در فیسبوک گیمینگ بسیار ساده است. تنها کافی است مراحلی که در ادامه آورده‌ایم را طی کنید و پخش زنده‌ی خود را در فیسبوک گیمینگ به جریان درآورید. شروع استریم در فیسبوک گیمینگ تفاوت‌های عمده‌ای با دیگر پلتفرم‌ها دارد، اما همه‌ی تفاوت‌ها در راستای آسان‌تر شدن پروسه‌ی آغاز استریم ایجاد شده‌اند.

  1. برای شروع کردن استریم در فیسبوک گیمینگ، ابتدا باید یک صفحه‌ی بازی (gaming page) راه‌اندازی کنید تا به فیسبوک گیمینگ متصل شوید. فقط کافی است به سادگی وارد لینک https://www.facebook.com/gaming/pages/create شوید و خانه‌های خالی موجود را با اطلاعات استریم خود پر کنید. در اینجا می‌توانید مواردی مثل اسم صفحه، دسته‌بندی آن و توضیحات تشریحی مورد نیاز خود را وارد نمایید. با یک جست و جوی ساده در این صفحه می‌توانید اطلاعات بیشتری را از خود و استریم‌تان با مخاطبین به اشتراک بگذارید.
  2. بعد از ساختن صفحه‌ی بازی خود در لینک بالا، روی گزینه‌ی Create live video کلیک و صفحه‌ی بازی به تازگی ساخته شده‌ی خود را انتخاب کنید. این صفحه به عنوان یک ورودی به استریم شما در قالب یک پست در فیسبوک منتشر می‌شود.
  3. مرحله‌ی بعدی نیز همانطور که انتظار می‌رود، کپی و جابه‌جا کردن stream key و stream URL از فیسبوک گیمینگ به نرم افزار استریمنگی است که از آن استفاده می‌کند.
  4. حالا به راحتی می‌توانید کنترل استریم خود را از طریق نرم افزار استریمینگ خود به دست بگیرید. شما می‌توانید از نرم‌افزارهایی مثل OBS، xSplit، وایرکست و … استفاده کنید.

در این آموزش تمام آنچه را که برای به دست آوردن آشنایی کامل با پلتفرم استریمینگ فیسبوک گیمینگ نیاز داشتید، مشاهده کردید. حالا تصمیم با شماست که می‌خواهید از بین پلتفرم‌های موجود کدام یک را برای استریم کردن انتخاب کنید. شما می‌توانید در دیگر مطالب آموزشی بلاگ ریمیت به طور مفصل با توییچ و یوتوب گیمینگ نیز آشنا شوید.