بدون شک هر گیمری که به طور حرفه‌ای صنعت گیم را دنبال می‌کند و قصد راه‌اندازی یک کانال استریمینگ پر سر و صدا را دارد، اولین و مهم‌ترین خواسته‌اش این است که موقعیت کانال استریمینگش را به قدری توسعه دهد که از طریق آن به یک منبع درآمد قابل اعتماد و مثمر ثمر دسترسی پیدا کند.

شما به عنوان گیمری که قصد دارد بدون چشم‌داشتی از تمامی فرصت‌های شغلی جانبی و غیرتخصصی پیرامون خودش چشم‌پوشی کند و فقط و فقط وقت خود را صرف بازی کردن و استریم کردن آن از طریق پخش زنده در یک کانال استریمینگ کند، در صورت موفقیت، خود را در جایگاهی مشاهده خواهید کرد که همزمان با لذت بردن از محبوب‌ترین تفریح دوست‌داشتنی عمرتان، مشغول کسب درآمد هستید و مخارج زندگی‌تان از جمله تامین خوراک، مسکن، پوشاک و حتی تشکیل خانواده و دیگر مخارج از این قبیل را از طریق فعالیت در همین زمینه، تامین می‌کنید. چه شغلی ایده‌آل‌تر از اینکه حین وقت گذراندن پای تفریح مورد علاقه‌تان، مبلغ قابل توجهی را هم به عنوان درآمد روزانه، ماهانه و حتی سالانه دریافت کنید. راستش را بخواهید، همچین موقعیتی در دنیای استریمینگ به راحتی به دست نخواهد آمد و بدون شک زحمات فراوانی را باید برای رسیدن به آن به جان بخرید.

پرداختن به تمامی مصائب تبدیل شدن به یک استریمر با بازدید و درآمد چندهزارتایی و حتی میلیونی، لیست بلند بالایی از دشواری‌های چالش‌برانگیز و بعضا طاقت‌فرسا را می‌طلبد که مرور کردن آن نیاز به یک مطلب جداگانه و مفصل دارد.

حقیقتا اما با وجود تمامی چالش‌های موجود برای رسیدن به یک منبع درآمد مناسب در حوزه‌ی استریم بازی‌های ویدیویی، رسیدن به همچین جایگاهی آنچنان غیرممکن و دور از تصور هم نیست. شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی هوشمندانه، عملکردی مداوم و پشتکاری خستگی‌ناپذیر، زودتر آنچه تصورش را می‌کردید، در حوزه‌ی استریم بازی‌های ویدیویی به درآمدی قابل توجه برسید.

در این مطلب می‌خواهیم تمامی جوانب شروع و ادامه‌ی فعالیت‌های استریمینگ را از زاویه‌ی مالی آن مورد بررسی قرار دهیم. از هزینه‌های مورد نیاز برای تهیه‌ی سخت‌افزار جهت شروع فعالیت‌های استریمینگ و گیمینگ گرفته تا گزینه‌های پیش رو برای کاهش هزینه‌های غیرضروری و همچنین مرور تمامی راه‌هایی که برای کسب درآمد و بازیابی هزینه‌های خود در دست داریم.

در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم کاملا به طور اقتصادی به موضوع استریم‌های ویدیوگیمی بپردازیم و از تمامی جوانب هزینه‌های ضروری و درآمدهای احتمالی آن را مورد بررسی قرار دهیم. با ما در ادامه‌ی این مطلب همراه باشید تا از دریچه‌ی اقتصاد، نگاهی مفصل داشته باشیم به نقطه‌ی آغازین فعالیت‌های استریمینگ و همچنین هزینه‌های جانبی و درآمدهای احتمالی در طول پروسه‌ی فعالیت در این زمینه.

استریم اقتصاد

در شروع کار چقدر باید هزینه کنیم؟

تا به امروز در بلاگ ریمیت در قالب چندین آموزش جزئی و کلی، موارد متعددی را در رابطه با چگونگی راه‌اندازی یک ستاپ حرفه‌ای برای استریم کردن و آماده‌سازی امکانات نرم‌افزاری مورد نیاز آن مطرح کرده‌ایم. پیش از این در قالب یک مقاله‌ی اختصاصی به مرور سخت‌افزار مورد نیاز برای استریم کردن پرداخته‌ایم و پس از آن نیز مروری داشتیم بر نرم‌افزارهای مورد نیاز برای استریم کردن.

در هر یک از این آموزش‌ها، دو گروه متفاوت از استریمرهای تازه‌کار را به عنوان مخاطب آموزش‌ها متصور شدیم. گروه اول افرادی بودند که به دلایل مختلف از جمله دست و پنجه نرم کردن با محدودیت‌های مالی یا نداشتن اعتماد راسخ به موفقیت صددرصد تضمینی پروژه‌ی درحال راه‌اندازی استریمینگ، بودجه‌ی کافی برای تامین لیستی متشکل از ایده‌آل‌ترین قطعات سخت‌افزاری را نداشتند و ترجیح می‌دادند که شروع کار خود را با قطعاتی به مراتب ضعیف‌تر و صدالبته ارزان‌تر رقم بزنند تا در آینده در صورت به موفقیت رسیدن در فعالیت‌های استریمینگ خود، قطعات خود را ارتقا دهند.

گروه دوم اما افرادی بودند که به دلایل متعددی از جمله دسترسی به بودجه‌ی کافی جهت تهیه‌ی تمامی قطعات مورد نیاز یا اطمینان کافی از بابت به موفقیت رسیدن پروژه‌ی درحال انجامشان با توجه به موفقیت مثال‌زدنی نمونه‌های مشابه و دیگر استریمرهای تازه‌کار ایرانی، در همان ابتدای کار بهترین قطعات مورد نیاز برای کار خود را تهیه می‌کردند و تا مدت زمان طولانی نیازی به ارتقای تجهیزات سخت‌افزاری خود نداشتند.

هر یک از این دو گروه تا حدی با توجه به جایگاه اقتصادی و اجتماعی‌شان، تصمیم درستی را اتخاذ کرده‌اند اما پیشنهاد ما به شما این است که بدون توجه به جایگاه افرادی که موقعیتی بهتر یا بدتر از شرایط شما دارند، به سراغ تهیه‌ی یک کامپیوتر راه‌انداز قوی بروید که آنچنان باشکوه و فک‌برانداز به نظر نرسد، اما کار خود را به درستی انجام دهد و مخاطبین شما را حین برگزاری استریم‌ها روسفید کند. در هر صورت، کامپیوتر شما هرچقدر قوی‌تر باشد، سطح کیفی بهتری را از لحاظ فنی و بصری در مدت‌زمانی کوتاه ارائه می‌دهد.

تجهیزات اقتصادی استریم

در تهیه‌ی تجهیزات آغازین صرفه‌جویی کنید

اگر بخواهیم به طور خلاصه حداقل سیستم مورد نیاز برای آغاز فعالیت‌های استریمینگ را مرور کنیم، باید از قطعات اصلی و حیاتی درون کیس کامپیوتر شروع کنیم. بیش از هرچیزی لازم به ذکر است که برای انجام فعالیت‌های استریمینگ و گیمینگ، به هیچ وجه تهیه‌ی یک لپ تاپ قدرتمند توصیه نمی‌شود. حتی لپ تاپ‌های پرچمدار و بسیار گران‌قیمت نیز در بسیاری از مواقع در فعالیت‌های همزمان گیمینگ و استریمینگ، ضعف‌های زیادی از خود نشان می‌دهد. از همین رو بهتر است تمرکز خود را روی تهیه و راه‌اندازی یک کامپیوتر رومیزی قدرتمند با سیستم خنک‌کننده‌ی مناسب معطوف کنید.

یک پردازنده‌ی اینتل Core i5-4670، 8گیگابایت رم و یک کارت گرافیک انویدیا GTX 650 یا بالاتر. این سه قطعه، سه عضو حیاتی کیس کامپیوتر شما محسوب می‌شوند و هسته‌ی اصلی قدرت آن را تشکیل می‌دهند. چنانچه با توجه به برنامه‌های پیش روی خود فکر می‌کنید در آینده‌ای نه چندان دور و بسیار نزدیک قرار است به اجرای بازی‌های مدرن و بسیار سنگین نسل نهمی و استریم همزمان آن روی همان کامپیوتر مشغول شوید، می‌توانید از همان ابتدای کار قطعات قدرتمندتری را برای کیس خود انتخاب کنید. بدیهی است که برای پیدا کردن قطعات قدرتمندتر مناسب، باید از یک متخصص سخت‌افزارهای کامپیوتری مشاوره بگیرید.

اگر مثل اکثریت گیمرهای ایرانی از جمله افرادی هستید که تحت تاثیر شرایط سخت اقتصادی کشور قرار گرفته‌اید، بهتر است در افزایش هزینه‌های ابتدایی خود جهت تهیه‌ی یک سیستم استریمینگ، تجدید نظر کنید. امروزه اغلب استریمرهای موفق – چه استریمرهای تازه‌کار که به یکباره به شهرت می‌رسند و موفقیت‌های چشمگیری را رقم می‌زنند و چه استریمرهای قدیمی و بسیار محبوبی که روزانه هزاران بازدیدکننده دارند – بازی‌های چندنفره‌ی آنلاین را برای استریم کردن انتخاب می‌کنند. بازی‌هایی که برخلاف عناوین AAA تک‌نفره با بودجه‌های چند میلیون دلاری که توسط استودیوهای بزرگ توسعه یافته‌اند و تجربه‌شان نیازمند سخت‌افزارهای مدرن امروزی است، از لحاظ بصری جایگاهی به مراتب میان‌رده‌تر دارند و به راحتی می‌توان با سخت‌افزاری مشابه آنچه پیش‌تر سه قطعه‌ی اصلی آن را نام بردیم، آن‌ها را اجرا کرد و در قالب پخش زنده به نمایش درآورد.

این بازی‌های چندنفره که در سال‌های اخیر عناوین بتل رویال سهم عمده‌ی بازار فروششان را به خود اختصاص داده‌اند، از طرفی برای اجرا شدن به سخت‌افزاری میان‌رده و نه‌چندان مدرن و گران‌قیمت نیاز دارند و از طرفی دیگر نیز جامعه‌ی مخاطبین‌شان به مراتب بسیار وسیع‌تر از دیگر عناوین داستانی و ساخته شده توسط استودیوهای مشهور بازیسازی است. این بازی‌های چندنفره اغلب توسط استودیوهای مستقل و تازه‌کار توسعه یافته‌اند و خیلی زود پس از انتشار خود نیز بخش قابل توجهی از جامعه‌ی مخاطبین بازی‌های ویدیویی را فتح می‌کنند.

از همین رو بهتر است تا اطلاع ثانوی که در کار خود پیشرفت کردید و قصد ارتقای سخت‌افزاری تجهیزات استریمینگ خود را داشتید، به تجربه‌ی عناوین چندنفره‌ای بپردازید که برای اجرا کردن‌شان به سخت‌افزارهای میان‌رده احتیاج خواهید داشت و برای تهیه‌ی سخت‌افزار موردنیازشان هزینه‌های بسیار کمتری را متحمل خواهید شد.

شما با این تصمیم در حقیقت با یک تیر دو نشان را هدف می‌گیرید. در وهله‌ی اول هزینه‌ی کم‌تری را صرف تهیه‌ی تجهیزات اولیه کرده‌اید و در وهله‌ی دوم نیز دست روی عناوین پرطرفداری گذاشته‌اید که به محض شروع استریم، افراد زیادی برای تماشای آن وارد استریم شما می‌شوند. تنها کافی است با کمی تمرین و وقت گذاشتن روی یکی از همین بازی‌ها در آن حرفه‌ای شوید.

سپس مشاهده خواهید کرد که در طولانی مدت نیز حتی نیازی به مراجعه به دیگر بازی‌ها ندارید و مدت زیادی را با همان بازی به فعالیت‌های استریمینگ خود ادامه خواهید داد. درست مثل خیلی از استریمرهای محبوب و پرطرفدار که مدت‌های طولانی و حتی سال‌ها، تنها یک بازی را در استریم‌های خود تجربه می‌کنند و تمامی اعضای جامعه‌ی مخاطبین نیز وی را با همان بازی می‌شناسند و یادآوری می‌کنند.

کامپیوتر، گیمینگ تنها گزینه‌ی روی میز نیست

یک کامپیوتر گیمینگ قدرتمند در طول پروسه‌ی استریمینگ علاوه براجرای بازی‌ها، بخش قابل توجهی از فعالیت‌های نرم‌افزاری استریم و همچنین پروسه‌ی انکود کردن منابع صوتی و تصویری استریم را نیز مورد پردازش قرار داده و به انجام می‌رساند. انکودینگ یا همان انکود کردن منابع صوتی و تصویری، پروسه‌ای است که در آن پردازنده‌ی کامپیوتر از طریق نرم‌افزارهای استریمینگ مثل OBS Studio، تمامی اجزای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یک استریم را در کنار هم قرار می‌دهد و با تبدیل کردن تمامی آن‌ها به یک خروجی واحد، ترکیب نهایی صدا و تصویر را روی سرور پلتفرم استریمینگ (برای مثال توییچ، یوتوب گیمینگ یا آپارات) به صورت زنده به نمایش در می‌آورد.

راستش را بخواهید، این اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه‌ی کامپیوتر شما در طول به جریان درآوردن یک پخش زنده است و انجام آن نیز فقط و فقط با کمک کامپیوتر امکان‌پذیر خواهد بود. درحالی که اجرای بازی‌ها را می‌توانید به گزینه‌های جایگزین دیگری مثل کنسول‌های بازی (Playstation، Xbox، Nintendo) و حتی موبایل واگذار کنید.

با وجود اینکه کامپیوترهای قدرتمند به طور کامل از پس اجرای همزمان یک بازی مدرن و همچنین انکود کردن تمام اجزای یک استریم بر می‌آیند، بهتر است در صورت امکان مسئولیت اجرای بازی‌ها را برعهده‌ی یک کنسول بازی بگذارید. انجام این کار تا حد زیادی فشار وارده بر کامپیوتری که به طور همزمان درحال اجرای بازی و انکود کردن تمامی منابع صوتی و تصویری استریم است را کاهش می‌دهد و از ایجاد اختلالات محتمل از سوی کامپیوتر حین انجام این کار جلوگیری می‌کند. پروسه‌ی انکودینگ استریم به خودی خود پردازش بسیار سنگین و درگیرکننده‌ای برای کامپیوتر محسوب می‌شود و از همین رو بهتر است تا حدالامکان هر دو مسئولیت اجرای بازی و انکود کردن را به یک کامپیوتر واگذار نکنیم.

این مورد تا حدی از اهمیت بسیار بالا برخوردار است که بسیاری از استریمرهایی که پلتفرم گیمینگ اصلی‌شان کامپیوتر است نیز برای استریم کردن دو کامپیوتر مجزا مهیا کرده‌اند تا با یکی از آن‌ها بازی خود را اجرا کنند و با دیگری پردازش‌های مربوط به انکود استریم را به انجام برسانند تا هیچکدام در کار دیگری اختلال ایجاد نکند.

چنانچه شما پیش از ورود به عرصه‌ی استریمینگ، یک کنسول بازی در اختیار داشته‌اید، پیش از اینکه برای فروش کنسول خود جهت ارتقای کامپیوتر قدیمی‌تان اقدام کنید؛ بهتر است مدتی را به اجرای بازی توسط کنسول بپردازید و از طرفی دیگر نیز پروسه‌ی انکودینگ خود را با همان کامپیوتر قدیمی به انجام برسانید. شما حتی اگر پیش از این‌ها نیز یک کنسول بازی در اختیار نداشته باشید، همچنان خرید یک کنسول بازی ممکن است بسیار مقرون به صرفه‌تر به نظر برسد. زیرا هزینه‌های لازم برای تهیه‌ی کامپیوتر گیمینگ نسل جدید بسیار بیشتر از هزینه‌ی خرید یک کنسول بازی خواهد بود. البته لازم به یادآوری است که برای استریم بازی از طریق کنسول، نیاز به یک قطعه‌ی سخت‌افزاری جداگانه به نام کپچر کارت خواهید داشت تا بتوانید تصویر و صدای بازی خود را حین استریم کردن به کامپیوتر درحال انکودینگ خود منتقل کنید تا در پخش زنده‌تان به نمایش درآید.

درآمد از استریم

افزون بر یک کامپیوتر قوی برای اجرای بازی و انکود کردن استریم، یا یک کنسول بازی و یک کامپیوتر میان‌رده به همراه یک کپچر کارت، به یک وب‌کم و میکروفون خوب نیز جهت انتقال تصویر و صدای خود با کیفیت مطلوب نیاز خواهید داشت. بسیاری از استریمرهای تازه‌وارد در ابتدای کار خود اهمیت بسیار بالای میکروفون را نادیده می‌گیرند و معتقدند که کیفیت تصویر وب‌کم و بازی بسیار مهم‌تر از صدای بازی و استریمر است.

راستش را بخواهید اصلا اینطور نیست! بررسی‌ها نشان می‌دهند که اغلب مخاطبین پس از ورود به یک پخش زنده، به جای تماشای تصویر استریم، در صدد شنیدن صدای صحبت‌های استریمر بر می‌آیند. از همین رو باید بر این نکته‌ی مهم واقف باشید که کیفیت صدای شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این بدان معنا نیست که سطح کیفی بصری استریم شما از ارزش پایین‌تری برخوردار است. بلکه اصل مطلب این است که هیچ یک از ارکان صوتی و تصویری به کار رفته در استریم نسبت به دیگر قسمت‌های آن، از ارزش پایین‌تری برخوردار نیستند و باید به یک اندازه سطح کیفی آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید.

شما با مراجعه به دیگر مطالب موجود در بلاگ ریمیت می‌توانید با بهترین میکروفون‌ها برای استریم کردن و همچنین جایگزین‌های وب‌کم برای ارائه‌ی تصویری به مراتب باکیفیت‌تر از تصویر دریافتی توسط وب‌کم‌های معمولی، آشنا شوید و از پیشنهادات موجود در این مطالب جهت تهیه‌ی مناسب‌ترین میکروفون و دوربین جهت انتقال صدا و تصویر خود در جریان پخش زنده بهره‌مند شوید.